Toon posts:

server 2003 SBS vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vraagje:

Ik moet binnenkort voor een klant van me een server installeren met server 2k3 maar ik vraag mij af waarom dat een OS die bij de server kan geleverd worden altijd zoveel € duurder is als een OEM versie, bij dell kost het 100€+ meer en bij HP nog meer. Is dit IS getweakt zodat het beter op die machine draait ofzo of willen de fabrikanten zo wat extra winst maken ?

En dan nog een vraagje, ben ik beter van te wachten tot server 2008 uit is omdat ik dan ook een 2003 mag installeren met een 2008 licentie en niet omgekeerd, of beter dit te kopen aangezien ik er zeker van ben dat in 2003 al veel bugs zijn verwijderd

en is SBS 2003 standaard een goede keuze als ik alleen het beheer wil centraliseren (AD) backups maken (externe tapestreamer), mails (exchange) remote management (VPN) en beveiliging (policy's), dit is volgens mij de meest logische keuze ...

bedank voor jullie comments op voorhand ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 19:59 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Snap totaal niet wat je bedoelt? OEM wordt juist bij nieuwe pc/servers geleverd. Dat mag officieel niet los verkocht worden, dus een losse prijs (van ook nog eens vele Euro's minder) lijkt mij dan een inkoopprijs? Als het niet los is: wat let je een Acer, Fujitsu-Siemens, Supermicro of ander merk server te kopen als de prijs daarvan beter aansluit bij je wensen?

SBS cougar is momenteel nog behoorlijk beta, het lijkt me erg zinloos om daar nu al uitgebreide discussies over te voeren. Bugs zitten in alle software, daar zou ik m'n beslissing ook niet al te veel op baseren als het product nog niet eens op de markt is.

Volgens mij kan je met SBS niet zo makkelijk downgraden als bij een "gewone" server-licentie maar dat kan ik mis hebben. Verder kan je de specificaties van SBS zo terugvinden op de Microsoft-website. We zien hier op GoT juist graag jouw interpretatie daarvan, zodat duidelijk is dat je zelf moeite hebt gedaan om een antwoord te vinden en we dus niet voor jou gaan beslissen. Het algemeen beleid

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
over het downgraden van licenties: ik had dat hier op het forum gelezen (daarom vroeg ik het ter bevestiging) :) (ik heb dus al de search gebruikt)

en over die OEM versie, ik kan die inderdaad aan inkoop prijs kopen en is gewoon beschikbaar bij verschillende leveranciers, goedkoper dan een bij een server geleverde MERK versie.

Dus ik zou inderdaad de server van bijvoorbeeld HP kopen en dan een aparte OEM licentie omdat het totaalplaatje veel goedkoper uitkomt (lees -200€).

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Klinkt niet echt professioneel als je hier dat soort vragen ga stellen, iemand die in dit soort werk zit WEET waarover hij het heeft en WAT hij nodig heeft en HOE hij aan de spullen/software moet/kan komen.

Bovendien snap ik niet echt WAT je ermee gaat doen en of dit voldoende is. Over welke data en over welke hoeveelheden hebben we het over? Misschien is een oud machientje met Windows 2000 prof al voldoende.....

[ Voor 20% gewijzigd door Frankie02 op 24-01-2008 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:33:
Klinkt niet echt professioneel als je hier dat soort vragen ga stellen, iemand die in dit soort werk zit WEET waarover hij het heeft en WAT hij nodig heeft en HOE hij aan de spullen/software moet/kan komen.

Bovendien snap ik niet echt WAT je ermee gaat doen en of dit voldoende is. Over welke data en over welke hoeveelheden hebben we het over? Misschien is een oud machientje met Windows 2000 prof al voldoende.....
ik WEET dat ik in principe een HP windows server licentie moet kopen maar ik vraag mij alleen af waarom het zoveel goedkoper OEM is, het zou eerder omgekeerd moeten zijn ...

en het gaat er niet om over welke hoeveelheden data het gaat, ik zie mij niet echt met een windows 2000 prof active directory en exchange opzetten.

en als ik dom overkom omdat ik een beginner ben in de KMO wereld en info van enkele profs wil so be it, maar iedereen moet ergens beginnen !

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:40:
maar ik vraag mij alleen af waarom het zoveel goedkoper OEM is, het zou eerder omgekeerd moeten zijn ...
Omdat degene die de OEM licentie levert aan de eindgebruiker ook de eerstelijns support op de OEM licentie mag doen. En dat calculeert een HP / Acer / Maxdata / Dell al mee in de prijs.
en het gaat er niet om over welke hoeveelheden data het gaat,
Euh, da's wel een heel erg valide vraag hoor.
ik zie mij niet echt met een windows 2000 prof active directory en exchange opzetten.
Klopt, weinig AD en Exchange op Win 2000 Pro.
en als ik dom overkom omdat ik een beginner ben in de KMO wereld en info van enkele profs wil so be it, maar iedereen moet ergens beginnen !
KMO ? Wasda ?

En niemand heeft gezegd dat je dom overkomt.
Hoewel we meestal wel aan het soort vraag, en de wijze waarop die gesteld is, merken in hoeverre het met het kennisnivo gesteld is ;)

Is geen probleem, maar dan moeten we op een andere plaats beginnen.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
dat over die licentie heb ik hiervan, speciaal eens opgezocht:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29173514

nogmaals over die data, het ging hem om de funcies, ik ben toch beter van een SBS te kiezen dan een std versie van server 2003 want daar zit geen exchange in :)

PS: KMO is bij jullie MKB Wikipedia: KMO

• aZuL2001
Kan, maar in dit soort gevallen doe je er verstandig aan om dat bij de enige juiste bron te checken.
www.microsoft.com . Er staat zo veel onzin op het internet. En nee, daarmee bestempel ik de eerdere link naar dat GoT draadje niet als onzin ;)
nogmaals over die data, het ging hem om de funcies, ik ben toch beter van een SBS te kiezen dan een std versie van server 2003 want daar zit geen exchange in :)
Dat hangt helemaal van de eisen af .
Waarom een SBS doos neerzetten als de klant alleen maar een webserver of een printserver nodig heeft ?
Maar daar gaat het nu niet om.
Mag ik je, als collega, adviseren om jezelf erg goed in te lezen op http://www.smallbizserver.net/ ?
Daar staat heel erg veel info over SBS.

En ik zou niet beginnen om je eerste SBS bij een klant neer te zetten.
Ga eerst thuis / op kantoor maar er eens mee spelen.

SBS is juist niet extreem lastig, maar heeft wel een paar zaken waar je op moet letten.
Het werkt net even anders dan een standaard Windows Server omgeving.
PS: KMO is bij jullie MKB Wikipedia: KMO
Was er al achter via je homepage. ;)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
bedankt collega :p,

Maar ik ben niet 'echt' nieuw met in het windows server segment, ik heb thuis al geruime tijd een 2003 standaard editie met domein en AD enzo en dat lukt allemaal wel, maar het is de 1ste keer dat ik het werkelijk in een bedrijf implementeer en wil natuurlijk geen verkeerde keuzes maken door dat ik DACHT dat het zo was.

Ik stel deze vragen enkel ter bevestiging want ik weet dat SBS de beste keuze zal zijn (ik heb immens al veel opgezocht en getest) maar moest plots iemand met een nog beter voorstel komen dan zou ik dom zijn daar niet naar te luisteren.

conclusie:

ik ga dus de HP ProLiant ML350T05 server bestellen met het win 2k3 SBS van HP en zal dit proberen te implementeren in die KMO. Hopelijk zonder al te veel problemen maar anders horen jullie nog van mij :)

Bedankt voor de info aZuL2001

• aZuL2001
Je zou ook een naar de servers van Maxdata kunnen kijken.
Is ook keurig spul, en goed betaalbaar.

Maar dat is jouw keuze ;)

Succes.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1