Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verhoging(?) van de wegenbelasting per 1 februari 2008

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Topicstarter
De motorrijtuigenbelasting, ofwel wegenbelasting krijgt per 1 februari 2008 een extra verhoging. Dit gebeurt tegelijk met een aantal andere wijzigingen, onder andere een verlaging van de BPM, zie Het ministerie van Financieën. Hier staat over benzine-auto's het volgende:
De tarieven van de motorrijtuigenbelasting worden sinds 1 januari 2004 jaarlijks aangepast aan de inflatie. In dat verband worden met ingang van 1 januari 2008 de tarieven met 1,5% verhoogd. Voor een gemiddelde benzinepersonenauto (ongeveer 1.000 kg) stijgt de motorrijtuigenbelasting met ongeveer € 3 dit jaar. Per 1 februari 2008 wordt de motorrijtuigenbelasting wederom verhoogd. Dit leidt tot een verhoging van nog eens ongeveer € 15 per jaar voor een gemiddelde benzinepersonenauto (totale verhoging in 2008 is dus circa € 18)
Er lopen meerdere topics over het nieuwe mrb-stelsel, zoals Wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting en oude auto's. Dit is echter net een andere zaak en ik wil hun topics niet vervuilen.

Begin februari krijg ik mijn nieuwe auto, een Suzuki Swift, uitvoering Shogun (benzine). Deze auto weegt 955kg. De wegenbelasting loopt nu over het algemeen in categorieën van 100kg. Mijn auto zou in de categorie 951-1050kg vallen. Als de auto 5kg lichter was, had het dus een lagere categorie geweest.

Nu ben ik op een aantal (niet-overheid)websites de volgende tabel tegengekomen, die per 1 februari 2008 moet gelden:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/van.wissen/mrb2008.png
bron

De belasting voor mijn auto zou nu volgens de rekenhulp van de Belastingdienst 81 euro per kwartaal kosten. Dat zou volgens MinFin dus per kwartaal een kleine vier euro duurder worden. Voor wie het wil narekenen: provincie Zuid-Holland.

Als ik nu de nieuwe tabel gebruik kom ik voor mijn auto op 40,24 als basistarief. Maar dan komt het probleem, want de auto is nog 55kg zwaarder. Gaat die 100kg dan meetellen? Wordt het pas duurder bij een auto van 1000kg? Moet ik interpoleren? Ik heb op het web geen duidelijkheid kunnen vinden. Het vreemde is dat ik hoe dan ook goedkoper uit ben.

• Als er hierdoor een categorie 900-1000kg ontstaat betaal ik 40,24+10,83= 51,07 per kwartaal
• Als ik moet interpoleren betaal ik 40,24+0,55*10,83= 46,20 per kwartaal
• Als ik alleen het basistarief betaal, is het slechts 40,24 per kwartaal

Mijn wegenbelasting halveert bijna. Ik heb zo m'n twijfels bij de tabel, omdat deze bij de Belastingdienst zelf niet is terug te vinden. Bovendien geeft het MinFin aan dat er toch zeker sprake is van een verhoging, júist voor auto's zoals de mijne (benzinepersonenauto's van ongeveer 1000kg). Het dubieuze vind ik dat MinFin niet zegt hoe er wordt verhoogd, alleen maar dat het duurder wordt. De tabel die ik vond is voor mij dus eigenlijk het enige houvast dat ik heb.

Is er bij jullie wel sprake van een verhoging? Zie ik iets over het hoofd, is die tabel totaal uit de lucht gegrepen, of maak ik gewoon rekenfouten?

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Positron

Positron

Topicstarter
Zie ook mijn startpost ;)
Positron schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:29:
Er lopen meerdere topics over het nieuwe mrb-stelsel, zoals Wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting en oude auto's. Dit is echter net een andere zaak en ik wil hun topics niet vervuilen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oeps, overzien :D

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

• Als er hierdoor een categorie 900-1000kg ontstaat betaal ik 40,24+10,83= 51,07 per kwartaal[/]
die moet je hebben
het is X00 kilo of minder elke keer hè dus bij 900 kilo of minder (tot 800 dus) 40,24 en jij moet dus in de klasse tot 100 kilo meer..
althans dat is het meest logisch, 't staat er overigens wel vaag inderdaad

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

dus voor een auto van 1500kg zit je op 40euro + 6x 11 euro? 106 euro per kwartaal dus :?
Maar volgens die rekensite komt het op
Uitkomst berekening
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 180,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 708,00
Dus lijkt me niet dat die tabel klopt?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Positron schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:29:

Als ik nu de nieuwe tabel gebruik kom ik voor mijn auto op 40,24 als basistarief. Maar dan komt het probleem, want de auto is nog 55kg zwaarder. Gaat die 100kg dan meetellen? Wordt het pas duurder bij een auto van 1000kg? Moet ik interpoleren? Ik heb op het web geen duidelijkheid kunnen vinden. Het vreemde is dat ik hoe dan ook goedkoper uit ben.

• Als er hierdoor een categorie 900-1000kg ontstaat betaal ik 40,24+10,83= 51,07 per kwartaal
• Als ik moet interpoleren betaal ik 40,24+0,55*10,83= 46,20 per kwartaal
• Als ik alleen het basistarief betaal, is het slechts 40,24 per kwartaal
Ik vind het ook een onduidelijke tabel.

Om te beginnen je punt twee: interpoleren doe je niet. Het is per 100 kg, alles of niets.

Maar, je hebt een tarief voor "500 kg of minder", dan een tarief voor "600 kg". Wat, 501 tot 600kg? Vanaf 600kg?
En dus het punt of 900-1000 kg nu € 40,24 is of € 40,24+€ 10,83.
Ik denk eigenlijk het eerste.

Maar het is ook vreemd dat het zoveel minder wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 24-01-2008 15:57 ]

Signatures zijn voor boomers.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Is dit niet het bedrag gewoon wat er nog bij komt? Dus huidige bedrag + bedrag uit de tabel.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

ThunderNet schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:47:
dus voor een auto van 1500kg zit je op 40euro + 6x 11 euro? 106 euro per kwartaal dus :?
Maar volgens die rekensite komt het op

[...]

Dus lijkt me niet dat die tabel klopt?
Als dat zo is is het niet echt een verhoging, ik betaal voor een auto van 1285kg 146 euro per kwartaal op dit moment.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Maasluip schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:56:
[...]

Ik vind het ook een onduidelijke tabel.

Om te beginnen je punt twee: interpoleren doe je niet. Het is per 100 kg, alles of niets.

Maar, je hebt een tarief voor "500 kg of minder", dan een tarief voor "600 kg". Wat, 501 tot 600kg? Vanaf 600kg?
En dus het punt of 900-1000 kg nu € 40,24 is of € 40,24+€ 10,83.
Ik denk eigenlijk het eerste.

Maar het is ook vreemd dat het zoveel minder wordt.
stel dat je bak nu 550 kg weegt
dan van je niet in 't 500kg of minder tarief lijkt me B) dan zou het 599kg of minder moeten zijn
maw 500 of minder is tarief 1
tarief 2 is 501 t/m 600 lijkt me :)

• Positron

Positron

Topicstarter
Fijn dat jullie de tabel ook vreemd vinden. Naar mijn idee kom je hier een rechtzaak niet mee door, want het is echt multi-interpretabel. Dat ik niet moet interpoleren vind ik aannemelijk, maar er staat natuurlijk helemaal nergens dat het níet moet. Een kilo appelen kost bij de supermarkt immers ook een x-bedrag, dat wordt geïnterpoleerd als ik daarvan maar de helft koop. Staat ook niet apart vermeld.

Ik begin steeds meer aan de tabel te twijfelen, maar een aantal lease-maatschappijen gebruikt dezelfde tabel. Deze in mijn topicstart is afkomstig van Centraal Beheer, ook niet zomaar een organisatie van de straathoek.

Maar waarom geven de belastingdienst en MinFin niet gewoon de nieuwe berekening? Over een week gaat het immers al in. Ik wilde aanvankelijk een deel van m'n topicstart kopiëren en mailen naar de Belastingdienst, maar die hebben (heel slim) geen mogelijkheid tot e-mailen.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Volgens mij klopt je berekening wel, alleen komen er nog de provinciale opcenten bij.

Divide and conquer.

• Positron

Positron

Topicstarter
Dat lijkt me plausibel, daar ga ik even achteraan.

• Maasluip
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb even zitten zoeken, maar ik kan nergens iets vinden wat lijkt op die prijzen die je noemt.
Bij het ministerie kan ik twee dingen vinden: halvering voor zuinige auto's en een verhoging van 1,5% per 1-1-2008 en EUR 15 per 1-2-2008.
En ook niets van een verschuiving van de klasses naar hele honderdtallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 25-01-2008 08:15 ]

Signatures zijn voor boomers.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
De bedragen die genoemd staan in de tabel in de startpost kloppen inderdaad, maar deze zijn excl. de provinciale opcenten.
De provinciale opcenten zijn altijd een percentage van de motorrijtuigenbelasting. Het maximum aantal opcenten bedraagd 105%. Op 1 april 2008 word het maximum verhoogd naar 107,9%. Dit maximum wordt echter in geen enkele provincie gebruikt. Hieronder een overzicht van de provinciale opcenten in alle provincies:

opcenten per provincie
Zuid-Holland 90,3
Gelderland 81,4
Drente 79,7
Limburg 78,8
Friesland 78,8
Groningen 77,8
Overijssel 76,8
Utrecht 72,6
Noord-Brabant 71,6
Zeeland 69,3
Flevoland 67,4
Noord-Holland 63,9
Bron: http://ruudtiems.nl/index...81FE041F2AAD03436B9237B2D

Even een voorbeeld voor mijn auto, een peugeot 306 van 1072 kg, provincie limburg.

Belasting volgens bovenstaande tabel = 40 + 2*10 (tussen 100 en 200 kg boven 900) = 60 euro.
Provinciale opcenten: 78,8% van 60 euro = afgerond 47 euro.
TOTAAL 107 euro per kwartaal, op dit moment betaal ik 103 euro. Verhoging van ongeveer 4%. :)

[ Voor 45% gewijzigd door TweakersOnly op 25-01-2008 10:47 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:P En waar kun je die Provinciale opcenten dan vinden?
ah staat in je edit.. thnx :)

:/ wtf :( waarom is het in mijn provincie zo duurrrrr :'(

[ Voor 47% gewijzigd door ThunderNet op 25-01-2008 10:49 ]

• TweakersOnly
  • Nu online
ThunderNet schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:42:
Ik was nog bezig ;)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

ThunderNet schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:42:
ah staat in je edit.. thnx :)

:/ wtf :( waarom is het in mijn provincie zo duurrrrr :'(
Waarom is het in noordholland zo goedkoop vraag ik me dan juist af. Misschien omdat de lasten onder meer autobezitters worden gedragen, dus per meter weg meer auto's?

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 08:25

Chakotay

Lick here to continue

Heeft iemand toevallig een idee wat er met de belasting voor motoren gaat gebeuren? 15 euro per kwartaal erbij zou voor moteren namelijk bijna een verdubbeling zijn :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Stoffel schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:15:
[...]

Waarom is het in noordholland zo goedkoop vraag ik me dan juist af. Misschien omdat de lasten onder meer autobezitters worden gedragen, dus per meter weg meer auto's?
Maar ze wouden juist meer naar betaling naar mate van vervuiling.. En daar staan ze toch echt het meeste stil met een rokende motor.

* ThunderNet heeft veel liever dat ze gewoon keer eerder zeggen dat ze gewoon meer geld willen ophalen, ipv smoesjes eromheen bakken.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als ik zo bereken, dan moet ik straks 149,53 per kwartaal betalen.

En nu moet ik 138 per kwartaal betalen. Overijssel, benzine auto van 1280kg.

Toch 11,53 euro meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 28-01-2008 13:22 . Reden: per kwartaal uiteraard ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Bartjuh schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:08:
Als ik zo bereken, dan moet ik straks 149,53 per maand betalen.

En nu moet ik 138 per maand betalen. Overijssel, benzine auto van 1280kg.

Toch 11,53 euro meer.
Lijkt me sterk... Je bedoeld vast per 3 maand?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ThunderNet schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:09:
[...]

Lijkt me sterk... Je bedoeld vast per 3 maand?
Bedoel ik natuurlijk ;)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
offtopic:
Wat is dit belastingsysteem eigenlijk ongelofelijk ingewikkeld voor wat het is.... Betalen per kg auto, hoe hebben ze dat ooit zo kunnen verzinnen...

Ontopic: tenzij je je keuze van nieuwe auto wilt aanpassen gebaseerd op de wegenbelasting, heeft het toch bar weinig zin om vooraf te kijken wat je gaat betalen...? Je ziet het vanzelf.

• Positron

Positron

Topicstarter
De oplossing voor het 'probleem' zit 'm inderdaad dus in de 'opcenten'. Met mijn provincie natuurlijk de hoofdprijs; 90,3%. :(

Mijn geval: categorie 900-1000kg dus betaal ik 40,24+10,83= 51,07 per kwartaal wegenbelasting alleen aan het rijk. Voor het totaal met de provinciale opcenter erbij is het 51,07 * 1,903 = 97,17. Flink bedrag, want nu is het 81 euro. Dan zou ik 16 euro per kwartaal extra betalen, ofwel 64 euro per jaar extra, terwijl ik juist een halve 'categorie' omlaag ga. Volgens mij klopt er toch ergens nog iets niet. Misschien zit het toch in die tabel.

RemcoDelft: Ik was toch erg benieuwd naar de wegenbelasting, vooral omdat er nieuwe categorieën zijn ontstaan. Ik zat immers net 5kg te hoog voor een lagere categorie. Omdat er nogal wat onduidelijkheid is, ben ik het even gaan uitzoeken en kwam ik één en ander tegen dat niet klopte. :)

En ik probeer op dit moment even m'n uitgaven netjes in een .xls te zetten. Daar had ik het ook voor nodig. ;)

• dion_b
  • Laatst online: 16:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemcoDelft schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:32:
offtopic:
Wat is dit belastingsysteem eigenlijk ongelofelijk ingewikkeld voor wat het is.... Betalen per kg auto, hoe hebben ze dat ooit zo kunnen verzinnen...
Heeft iirc iets te maken met een verband tussen slijtage van de weg en gewicht voertuig. Motorrijtuigenbelasting is ooit in theorie ingevoerd om onderhoud aan de weg te betalen, dus de "vervuiler" betaalt, is het idee.
Ontopic: tenzij je je keuze van nieuwe auto wilt aanpassen gebaseerd op de wegenbelasting, heeft het toch bar weinig zin om vooraf te kijken wat je gaat betalen...? Je ziet het vanzelf.
Ach, meeste autobezitters denken regelmatig aan wat ze zouden doen als ze total loss rijden/gereden worden. En dan is het wel handig om te weten hoe/wat/waar (om die reden is mijn "plan B" dan ook een sub-800kg diesel, oftewel een 1996 AXje :z )

Oslik blyat! Oslik!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Waarom verschillen die percentages per provincie :?. Zou Noord-Holland lease maatschappijen willen lokken?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Positron schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:47:
De oplossing voor het 'probleem' zit 'm inderdaad dus in de 'opcenten'. Met mijn provincie natuurlijk de hoofdprijs; 90,3%. :(

Mijn geval: categorie 900-1000kg dus betaal ik 40,24+10,83= 51,07 per kwartaal wegenbelasting alleen aan het rijk. Voor het totaal met de provinciale opcenter erbij is het 51,07 * 1,903 = 97,17. Flink bedrag, want nu is het 81 euro. Dan zou ik 16 euro per kwartaal extra betalen, ofwel 64 euro per jaar extra, terwijl ik juist een halve 'categorie' omlaag ga. Volgens mij klopt er toch ergens nog iets niet. Misschien zit het toch in die tabel.
Mijn Corolla is 986kg volgens Carbase, dus ik kom in Overijssel dan uit op € 90,29... Toch weer een tientje meer per kwartaal, dus 40 euro per jaar. Bizar inderdaad aangezien ik ook net een categorie lager uitkom, aangezien de grens nu bij hele honderdtallen (900-1000kg) ligt ipv bij halverwege (950-1050kg)... Maarja, je moet wat om automobilisten bijna ongemerkt nog verder uit te kleden :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 29-01-2008 13:58 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ben reuze benieuwd hoe dit gaat uitpakken ook voor diesel en LPG auto's (wat helaas niet meegenomen is in het tabel).

Aangezien ik nu al 310 euro per kwartaal mag aftikken... najah, goedkoper zal het wel weer eens niet worden.

BMW 535D

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
Opel Corsa van 760 KG.

Betaal op dit moment 49 euro per kwartaal, als alle gegeven informatie klopt ga ik straks 41,45 euro per kwartaal betalen. Scheelt zicht toch weer 15,4 % :)

Wat mij betreft mag dit dus doorgevoerd worden :)

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:44

Goverman

not loaded

Provinciale opcenten worden door de Provinciale Staten vastgesteld. DAAROM verschilt het per provincie. De opcenten zijn er voor bedoeld om het provinciale wegennet te onderhouden, maar er wordt de laatste jaren wel wat meer geheven dan het bedrag aan onderhoud/aanleg van provinciale wegen. Dat ligt ook aan de andere besteding van opcenten: de medefinanciering van het regionale OV (de streekbussen en soms ook spoorlijnen). Dit is overigens maar een klein gedeelte van het OV-budget, aangezien provincies en sommige grote gemeenten hiervoor een uitkering van het Rijk krijgen.

Zuid Holland heeft dure provinciale wegen: zeer zachte ondergrond leidt tot (relatief) hoge onderhoudskosten per onderhoudsbeurt. Daar komt bij dat de provinciale wegen in Zuid Holland veel gebruikt worden: meer onderhoudsbeurten dan elders in het land.

Gelderland heeft relatief veel provinciale wegen en zit daardoor ook een wat hoger percentage, net als Drenthe. Sommige provinicies (o.a. Drenthe, Zeeland en Gelderland) hebben wegen 'gekregen' van het Rijk. Rijkswaterstaat heeft de provincie de weg en een bruidschat gegeven en daarmee is het beheer (en de kosten...) in handen gekomen van de provincie. Overigens heeft Gelderland twee provinciale snelwegen (de A325 en de A348), hoewel de eerstgenoemde niet overal meer een snelwegstatus heeft.

Ohwja, ik betaal 180 euro per jaar aan wegenbelasting voor mijn Suzuki Swift 1.3 (tussen de 751 en 850 kg.)

[ Voor 24% gewijzigd door Goverman op 29-01-2008 18:50 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• De_Bastaard
  • Laatst online: 21-11 22:06
Leuk zo'n verhoging... gelukkig rijd ik oldtimer :+

• Positron

Positron

Topicstarter
Nou, de wegenbelasting blijkt voor mij met 3 euro per kwartaal te zijn verhoogd. De tabel slaat waarschijnlijk nergens op (?), want de rekenhulp van de Belastingdienst werkt nog steeds met de categorieën van bijv. 951 t/m 1050.

Een verhoging van 12 euro per jaar voor mij dus, valt mee. :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:58

BrZ

Voor mij is het 10 euro per kwartaal meer geworden. Niet dat ik er van wakker lig, maar het is toch wel een beetje jammer.

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

En we zijn weer een stapje dichter bij een autoloze samenleving. :/

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Worldwide schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:55:
Als jij 3.xx euro per maand (10 euro per drie maanden extra) niet meer kan opbrengen, had je sowieso beter geen auto kunnen nemen, als je marges zo vreselijk klein zijn. Of neem een kleinere auto waarvan de belasting niet omhoog gaat, dan is het probleem ook opgelost.

En dan nog, het soort paniek zaaien dat jij hier doet lijkt me nogal voorbarig, onzinnig en compleet niet realistisch. Om nog maar niet te spreken van niet-onderbouwd.

En het zou slecht nog niet zijn als er eens wat minder auto's op de weg kwamen. Goed tegen de files (en dus voor de economie), goed voor het milieu, goed voor de eigen portemonnee (minder brandstofverbruik) etc etc etc. Voor korte stukjes kan best eens wat vaker de fiets of de benenwagen genomen worden, zoals het wegbrengen van de kinderen naar school, kleine boodschapjes etc etc etc.

Virussen? Scan ze hier!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Worldwide schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:55:
Dat lijkt me nou een uitstekend plan. Hou zou zo'n samenleving eruit zien?
- Iedereen woont op fietsafstand van z'n werk / school
- Alle afstanden <10 km worden per fiets of lopend gedaan
- Voor alle afstanden >10 km is er fatsoenlijk openbaar vervoer
- In grote steden snelle en dichtvertakte metronetwerken
- Verder een uitgebreid 'taxi'-netwerk voor mindervaliden, en voor de laatste stukjes. Eventueel een soort 'groepstaxi', zoals de treintaxi werkte.

Mensen willen allemaal wel een auto, maar 80% van de mensen zou met enige aanpassing best zonder kunnen. En als we de maatschappij wat handiger inrichten, stijgt dat percentage naar 95%. Ik zou niet weten waarom je het al die mensen niet wat lastiger zou maken, om ze te verplichten naar alternatieven te kijken.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Pooh schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 10:14:
[...]

Mensen willen allemaal wel een auto, maar 80% van de mensen zou met enige aanpassing best zonder kunnen. En als we de maatschappij wat handiger inrichten, stijgt dat percentage naar 95%. Ik zou niet weten waarom je het al die mensen niet wat lastiger zou maken, om ze te verplichten naar alternatieven te kijken.
Omdat dat de verkeerde benadering is: je moet het mensen niet lastiger maken, je moet het OV aantrekkelijker maken. Als de regering nog steeds denkt dat het duurder maken van autorijden de files en overvolle wegen in Nederland op zullen lossen, leren ze niks van het verleden. Ik wed dat de drukte amper afneemt, ook al stijgt de benzineprijs richting 2 euro/liter.

Om mezelf even als voorbeeld te nemen: met de auto ben ik binnen 25 minuten op m'n werk. Ik rijd dan om 7:55 bij m'n carpoolcollega weg en ben rond 8:15-8:20 op m'n werk. Met het OV zou ik van deur tot deur een uur en een kwartier onderweg zijn. Dat is toch geen serieus alternatief? En dan valt de trein eens in de zoveel tijd nog 's uit ook. Nee, voor ze mij uit de auto halen (en dat wil ik best), moet het OV echt een minimale vertraging opleveren en dat zie ik zo 1-2-3 niet gebeuren. Overigens is carpoolen met z'n 2-en ook flink goedkoper dan met de trein reizen. Ik kan van m'n reiskostenvergoeding de wegenbelasting, verzekering en de benzine betalen om op m'n werk te komen _o_

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 02-02-2008 14:10 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
Pooh schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 10:14:
[...]

Dat lijkt me nou een uitstekend plan. Hou zou zo'n samenleving eruit zien?
- Iedereen woont op fietsafstand van z'n werk / school
- Alle afstanden <10 km worden per fiets of lopend gedaan
- Voor alle afstanden >10 km is er fatsoenlijk openbaar vervoer
- In grote steden snelle en dichtvertakte metronetwerken
- Verder een uitgebreid 'taxi'-netwerk voor mindervaliden, en voor de laatste stukjes. Eventueel een soort 'groepstaxi', zoals de treintaxi werkte.
Heel makkelijk haalbaar als je in een grote stad woont, daar is van alles genoeg voorhanden. Ik woon zelf op het platteland. Dichstbijzijnde supermarkt is 3,5 KM. Dichtsbijzijnde stad met allerlei winkels zit je toch al gauw op een kilometer of 15. Dichstbijzijnde treinstation 8 KM, dichstbijzijnde bushalte is 3,5 KM.

En verder zie ik in dit gebied ook geen fatsoenlijk openbaar vervoer komen. Doordeweeks ga ik met de trein naar Heerlen en terug. Dat is ongeveer 80 KM voor mij. Met de combinatie fiets/trein/bus doe ik er ongeveer 2 uur over. Met de auto is dit in een uur haalbaar. Dan heb ik het nog niet eens over treinvertragingen, het komt toch wel een 3 á 4 keer per week voor dat ik een half uur of meer vertraging heb.

Het is dat ik een OV studentenkaart krijg, anders zou ik dus echt niet met de trein reizen. Dan zou ik per auto moeten reizen of niet naar die school gaan. Op kamers gaan is geen optie omdat ik net zoveel bij me thuis in de regio moet zijn, ik heb hier 3 bijbaantjes, zit in het bestuur van een vereniging, doe wat dingen voor de club, heb mijn vrienden etc. hier. Geen optie als je het mij vraagt.
Wellicht val ik dan wel binnen die 20% van de mensen welke een auto wel nodig hebben. Toen ik nog geen 18 was redde ik me ook wel maar er ging echt een wereld voor me open toen ik een auto kocht. Eenvoudige dingen als even naar de winkel om iets te halen scheelt gewoon echt veel tijd. Waar ik anders alleen al zo'n 2 uur onderweg was ben ik nu in een half uur heen en terug. Moet je dan het autorijden alsmaar duurder tot onbetaalbaar aan toe maken? Ik vind van niet, je houdt de mobilisatie van mensen tegen.

Een auto is toch een super uitvinding? Waarom dan bijna compleet afschaffen. Energiezuiniger én schoner maken, dat moet er gebeuren. Verder komt er ook nog het puntje vrijheid bij kijken. Roken is tegenwoordig al een taboe, alcohol drinken zal ook wel niet lang meer duren, moeten we het autorijden ook afschaffen dan? Je kunt mensen simpelweg niet je eigen wil opleggen, als ik wil gaan autorijden dan doe ik dat, mag dat vanwege regelgeving of wat dan ook niet meer dan voel ik me onderdrukt, zo simpel zit dat.

Hoe denk je verder overigens hoe je zaken als boodschappen voor een week of wat dan ook thuis moet krijgen zonder auto? Knappe prestatie als jij dat achterop je fietsje meekrijgt.
Pagina: 1