Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting en oude auto's

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Topicstarter
Per 1 februari gaat de wegenbelasting weer eens omhoog, maar per 1 april kunnen zuinige auto's dan wel weer korting krijgen tot 50%, mits de uitstoot per km onder een bepaald minimum blijft.
voor benzine aiuto's is de maximale CO2-uitstoot van 110 gram per kilometer en voor diesel een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer.

Nu ben ik naast modernere auto's ook in het bezit van een oudere bak die ik om principiele reden niet wil wegdoen. de auto is momenteel 21 jaar oud, dus niet oud genoeg voor een volledige vrijstelling van de wegenbelasting.

Aangezien het wel een lichte zuinige auto is ben ik benieuwd of ik wellicht in aanmerking kom voor de korting op wegenbelasting, maar ik kan nergens de uitstoot van dat ding vinden, en bij de RDW is deze voor mijn auto niet geregistreerd.

Wie kan er een verhelderend verhaal uit de mouw schudden ?

De betreffende auto gegevens:

Voertuig

Voertuigsoort personenauto
Merk DAIHATSU
Handelsbenaming CHARADE CS S6
Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 07-10-2008

BPM € 0
Motorrijtuigenbelasting Opvragen Motorrijtuigenbelasting
WAM verzekerd geregistreerd Ja

Uitvoering
Omschrijving van de inrichting sedan met achterklep
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) ROOD
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 3
Cilinderinhoud 993 cm3
Vermogen 38 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 708 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 1.100 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 354 kg
- geremd 700 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Algemeen
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Brandstofverbruik
- stad Niet geregistreerd
- buitenweg Niet geregistreerd
- gecombineerd Niet geregistreerd
Milieu
Roetfilter N.v.t.
CO2 uitstoot gecombineerd Niet geregistreerd
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Niet geregistreerd

Datum eerste toelating 17-10-1986
Datum eerste afgifte Nederland 17-10-1986
Wacht op keuren Nee

Beste film ooit

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:44

Goverman

not loaded

staat het niet in de CarBase van de Autoweek?

[ Voor 10% gewijzigd door Goverman op 23-01-2008 11:11 . Reden: gecheckt: er staat alleen een verbruik van 6,2 l / 100 km bij een van de versies die ik in de gauwigheid bekeek... Daarmee kom je overigens niet in de buurt van de 110 g/km ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

Goverman schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:05:
staat het niet in de CarBase van de Autoweek?
Van oude modellen staan de g/km er vaak niet bij. Is er een directe relatie tussen g/km en l./ 100 km?

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
Beugelfles schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:13:
[...]
Van oude modellen staan de g/km er vaak niet bij. Is er een directe relatie tussen g/km en l./ 100 km?
Niet helemaal direct, maar er is wel een relatie, lijkt me. Of het moet zijn dat jij standaard een blokkie koolstof in je motorblok gooit als additief.
Amateur-scheikunde zegt mij namelijk dat je om die CO2 uit de uitlaat te krijgen, die C-atoompjes voornamelijk uit de brandstof (veel koolwaterstoffen) haalt... Nou gaat het natuurlijk ook om hoe efficient die verbranding werkt en meer van dat alles, maar het lijkt mij dat er wel een verband is.

Overigens: hoe meer koolstof er gebruikt wordt om stevige roet mee te maken, hoe minder CO2 er gevormd kan worden, toch? Stevig walmende diesels zouden dan nog wel eens voor minder CO2-uitstoot kunnen zorgen :)

(en ik kan het scheikundig natuurlijk helemaal mis hebben, maar daar wijst iemand anders me dan zodirect vast wel op)

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 23-01-2008 11:19 ]

Punctuality is the politeness of kings

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:56

_Ernst_

Mark It Zero!

En als je onder die 110 gram/km blijft krijg je 50% korting? Of wanneer krijg je die? Want dan zou het voor mijn Alto uit '88 misschien ook voordelig zijn.

@ dreamscape, zo redeneerde ik ook. Als je bv 1:15 rijdt dan verbruik je dus iets van 66 ml benzine per kilometer. Aangezien het soortelijk gewicht van benzine lager ligt dan 1 kg/liter, lijkt het me onmogelijk om 110 gram/km co2 uit te stoten :P Maar misschien maak ik ook ergens een foutje.

Last.fm

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

_Ernst_ schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:23:
En als je onder die 110 gram/km blijft krijg je 50% korting? Of wanneer krijg je die? Want dan zou het voor mijn Alto uit '88 misschien ook voordelig zijn.

@ dreamscape, zo redeneerde ik ook. Als je bv 1:15 rijdt dan verbruik je dus iets van 66 ml benzine per kilometer. Aangezien het soortelijk gewicht van benzine lager ligt dan 1 kg/liter, lijkt het me onmogelijk om 110 gram/km co2 uit te stoten :P Maar misschien maak ik ook ergens een foutje.
Je maakt ook een foutje ;)
Je mist het andere stukje "brandstof" wat de motor gebruikt, zuurstof :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Ik vraag me af of deze (al 20 jaar oude) auto wel een lage Co2 uitstoot weet te halen.
De techniek is in 20 jaar een stuk vooruit gegaan en ondanks dat het een kleine motor
is heeft hij geen katalysator en een gewone carburateur. Ik zou er niet op rekenen.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:52
Ik reken er ook maar niet op met de 2.5L V6 ;)

XXXVI

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 15:18
Best bizar gebeuren, dat belasting gedoe. Ik betaal namelijk per 3 maanden en heb dus de maanden februari en maart al lang betaald (volgens het oude tarief, want de precieze verhoging was in december nog niet bekend). (Ik heb de incassomachting van de belastingdienst ingetrokken nadat ze er een jaar geleden een potje van hadden gemaakt).

Zal wel weer een mooie dreigbrief krijgen binnenkort ;) Of ik wel heel snel die 5,76 wil overmaken voor februari en maart.. Op de een of andere manier lijken die brieven altijd geschreven door de maffia :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• soepkip

soepkip

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:34:
Best bizar gebeuren, dat belasting gedoe. Ik betaal namelijk per 3 maanden en heb dus de maanden februari en maart al lang betaald (volgens het oude tarief, want de precieze verhoging was in december nog niet bekend). (Ik heb de incassomachting van de belastingdienst ingetrokken nadat ze er een jaar geleden een potje van hadden gemaakt).

Zal wel weer een mooie dreigbrief krijgen binnenkort ;) Of ik wel heel snel die 5,76 wil overmaken voor februari en maart.. Op de een of andere manier lijken die brieven altijd geschreven door de maffia :)
mm, dreigbrief en 50 euro boete dacht ik, ik heb wel eens zo'n dreigbrief gekregen dat ik te laat was met betalen (2 dagen !) en dat wanneer dit de volgende keer binnen 2 jaar nog maal gebeurt ik een boete van 50 euro mag betalen.

Mijn charade rijd in huidige staat gemiddeld 1 op 16 (zware rechtervoet) bij veel gebruik, maar de laatste tijd wordt hij alleen maar gebruikt om 2 maal per week 1 km te rijden...dan gaat het wel achteruit met het verbruik.

Het punt is dat het RDW en de belastingdienst niet weten wat de uitstoot van dat kreng is, dus hoe kunnen zij bepalen in welk tarief ik val ?
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:25:
Ik vraag me af of deze (al 20 jaar oude) auto wel een lage Co2 uitstoot weet te halen.
De techniek is in 20 jaar een stuk vooruit gegaan en ondanks dat het een kleine motor
is heeft hij geen katalysator en een gewone carburateur. Ik zou er niet op rekenen.
Ik denk dat de auto het wel kan halen, wellicht met wat aanpassingen, een ongeregelde katalysator toevoegen is ook geen probleem (van de sloop) gezien mijn g11 charade met een cb22 motor is uitgerust, welke bijna alle onderdelen uitwisselbaar zijn met de cb23 variant die tot ver in 93 is geleverd (dus MET katalysator)

sterker nog, na al die tijd Zit er op het onderblok na denk ik wel een cb23 in qwa onderdelen :)

[ Voor 23% gewijzigd door soepkip op 23-01-2008 12:01 ]

Beste film ooit

Verwijderd

soepkip schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:54:
[...]
wellicht met wat aanpassingen, een ongeregelde katalysator toevoegen is ook geen probleem (van de sloop)
In theorie zal dat misschien lukken, in praktijk krijg je niet de benodigde toevoeging
op het kentekenbewijs. De auto opnieuw laten type keuren en een K6 of K9 etc.
stempeltje verkrijgen zal een dure hobby worden :) Een S6 zal vast niet de norm halen
voor een verminderde belasting.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 12:16 ]

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:14:
[...]

In theorie zal dat misschien lukken, in praktijk krijg je niet de benodigde toevoeging
op het kentekenbewijs. De auto opnieuw laten type keuren en een K6 of K9 etc.
stempeltje verkrijgen zal een dure hobby worden :) Een S6 zal vast niet de norm halen
voor een verminderde belasting.
Begrijp ik, maar wanner men blijkbaar niet (meer) beschikt over data van dit type auto om de uitstoot vast te stellen zal er dus een meting dienen plaats te vinden ? tja dan werkt het wel
Plus dat ik van mening ben dat ik vanuit het gelijkheidsbeginsel bij aantoning van lagere waarden ik in hetzelfde tarief mag komen

[ Voor 10% gewijzigd door soepkip op 23-01-2008 12:23 ]

Beste film ooit

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Zal wel een regeling worden voor de auto's waar het wel van bekend is, staat je auto niet in het systeem zal ie te oud zijn en gaan ze er vanuit dat ie het toch niet haalt. Gevalletje pech hebben en gewoon betalen, zoveel betaal je ook weer niet voor een G11 charade ;) Met een G102 zat ik op 15 euro per maand, een G11 zal op de 10 euro zitten denk ik aangezien die in het 651-750KG tarief valt en de G102 in de schaal erboven.

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Sick Nick schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:22:
Zal wel een regeling worden voor de auto's waar het wel van bekend is, staat je auto niet in het systeem zal ie te oud zijn en gaan ze er vanuit dat ie het toch niet haalt. Gevalletje pech hebben en gewoon betalen, zoveel betaal je ook weer niet voor een G11 charade ;) Met een G102 zat ik op 15 euro per maand, een G11 zal op de 10 euro zitten denk ik aangezien die in het 651-750KG tarief valt en de G102 in de schaal erboven.
Maar waarom is dit dan al niet bekend in de regelgeving. Swa, wanneer men geeft auto's ouder dan 10 jaar vallen standaard in het hoge tarief, kan ik mee leven. maar om nu te stellen dat Omdat ze geen gegevens hebben over mijn auto, mij dan maar in het hoge tarief te plaatsen vindt ik ook onzin

Beste film ooit

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als je kijkt hoe weinig autos die nieuwe norm halen en wat voor autos dat zijn, dan weet ik wel zeker dat jouw auto dat echt niet gaat halen. Het zijn de hybrides en kleine autos als de Smart en de Citroën C1.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Nvidiot schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:28:
Als je kijkt hoe weinig autos die nieuwe norm halen en wat voor autos dat zijn, dan weet ik wel zeker dat jouw auto dat echt niet gaat halen. Het zijn de hybrides en kleine autos als de Smart en de Citroën C1.
Je vergeet even dat moderne auto's wel wat meer wegen, en wat grotere motoren (inhoud en vermogen) in verhouding tot die bakjes van 20 jaar geleden

Van carbase de minste nieuwe smart:
Smart fortwo coupé base 45kW B 3 S5 2007
massa leeg 750 kg

dat is en meer vermogen, en wat zwaarder dan mijn auto + meer motorinhoud (999 cm3 ipv 993 cm3), heb een daihatsu curore, of een suzuki alto van hetzelfe bouwjaar als ik, tja dan zit je daar nog een stuk onder

[ Voor 24% gewijzigd door soepkip op 23-01-2008 12:34 ]

Beste film ooit

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Ik zit me opeens te bedenken,

Vroegah ging het vooral om de CO waarde die niet te hoog mocht liggen, en omdat dit een oude auto betreft is deze waarde best hoog, hoe meer CO er wordt uitgestoten, hoe minder CO2

Beste film ooit

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten is in de laatste 30 jaar ook nauwelijks gezakt, in tegenstelling tot CO en NOx. Ik kan nu alleen een Belgische grafiek vinden, maar dat zal niet veel verschillen met Nederland:
Afbeeldingslocatie: http://www.febiac.be/public/../../images_febiac/etude2006_emissions_NL_3.jpg

Dit zal niet per kilometer zijn maar totaal over alle voertuigen, dus het is ook logisch dat in eerste instantie de uitstoot van CO2 gelijke tred houdt met de stijging van voertuigkilometers. Later worden auto's weer zuiniger.

In het AD vind ik een berekening voor hoeveel CO2 je uitstoot: voor benzineauto's is de uitstoot CO2 in g/km gelijk aan je verbruik in l/100 km * 23,7. Dat komt overigens overeen met de gegevens van auto's die autoweek levert. Daarmee kom ik op een factor van 23,789 met een R2 van 0,9591.
Met een verbruik van 6,2 l/100km kom je dan op 147 g/km en dat is nogal een eind verwijderd van de norm. Je moet dus al tot 4,64 l/100km (1:21,5) komen om aan de norm te voldoen.

Voor diesels is de factor 26,5 (berekend: 26,825 met R2 van 0,9737)

Conclusie: no chance dat je korting krijgt.

Auto's die wel korting krijgen:
• Citroen C1 1.0i
• Daihatsu Cuore 1.0 12V
• Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC
• Peugeot 107 1.0
• Smart city-coupé cdi
• Smart fortwo cdi
• Smart fortwo 52kW
• Toyota Aygo 1.0 12v
• Toyota Prius THSD
• Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L
En de enige auto die ik kan vinden waar de CO2 uitstoot niet bij wordt aangegeven en die wat betreft verbruik er wel voor in aanmerking zou komen is de Audi A2 TDI 3L. Logisch want dat is dezelfde motor en technologie als de Lupo 3L.

Signatures zijn voor boomers.

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Kijk daar heb ik wat aan. het gemiddeld gebruik was in die tijd ook al af fabriek bekend, waarom wordt dan dezelfde berekening dan niet standaard toegepast op de gegevens bij de RDW ?

[ Voor 6% gewijzigd door soepkip op 24-01-2008 09:41 ]

Beste film ooit

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er zit een variatie in de gegevens, dus blijkbaar gaat de exacte omrekening niet altijd goed. Zo heb je bijvoorbeeld een Fiat 500 met 5,1 l/100 km en 119 g/km CO2 en een Daihatsu Cuore met hetzelfde verbruik maar wel 124 g/km CO2.
Misschien ligt dat aan de meetmethode? Het is wel duidelijk dat het gebaseerd moet worden op het gecombineerde verbruik.
Maar dan nog: het mag duidelijk zijn dat een oude (lees: niet splinternieuwe auto) er absoluut nooit aan zal voldoen.

Signatures zijn voor boomers.

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 11:15:
Er zit een variatie in de gegevens, dus blijkbaar gaat de exacte omrekening niet altijd goed. Zo heb je bijvoorbeeld een Fiat 500 met 5,1 l/100 km en 119 g/km CO2 en een Daihatsu Cuore met hetzelfde verbruik maar wel 124 g/km CO2.
Misschien ligt dat aan de meetmethode? Het is wel duidelijk dat het gebaseerd moet worden op het gecombineerde verbruik.
Maar dan nog: het mag duidelijk zijn dat een oude (lees: niet splinternieuwe auto) er absoluut nooit aan zal voldoen.
Behalve dus wanneer je er een nieuwe motor in lepelt :Y)

// het gaat er mij ook een beetje om dat alles omtrend de nieuwe maatregel gewoon niet goed wordt gecomuniceerd

[ Voor 7% gewijzigd door soepkip op 24-01-2008 11:59 ]

Beste film ooit

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

soepkip schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 11:57:
// het gaat er mij ook een beetje om dat alles omtrend de nieuwe maatregel gewoon niet goed wordt gecomuniceerd
Ja. Het is dat dat ik het hier nu lees, anders had ik het niet geweten.

Maar goed, het voelt gewoon aan als een compensatie voor de verlaging van de BPM.

Leuk hoor, dat verenigde Europa, maar het lijkt wel alsof onze regering alleen de maatregelen wil doorvoeren die hen het minste in de schatkist raken. Terwijl ze al jaren onder druk staan van de EU omtrent dit geheel :/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Pagina: 1