[XP]Enorm traag, harde schijf verlamd?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 16:04
Hallo,

Ik ben al een aantal dagen bezig met toch wel de meest hopeloze pc die ik ooit heb meegemaakt. Eerst maar even de hardware:

Moederbord: Asus P4P800
Pentium 4 3 Ghz Processor.
Merkloos 512 MB Ram.
200 GB ATA HDD Maxtor.
Nec DVD brander.
Simpele Nvidia AGP-videokaart.

Het probleem:

Alles duurt minstens 100x zo lang als bij een normale pc. Tot het blauwe windows aanmeld-scherm, gaat alles normaal. Maar daarna kost elke muisklik je een kwartier. Om van het woord "Welkom" naar een bureaublad met achtergrond en iconen te komen, heb je minstens 2,5 uur nodig. Deze computer opstarten-->kwartier, vervolgens c: openen-->kwartier. Alles duurt een kwartier. Nero openen duurt zelfs anderhalf uur.

Wat heb ik al gevonden, gezien?

In het bios zijn de voedingsspanningen OK.
In het bios zijn de temperaturen en speeds (CPU, Ram) OK.
In de eigenschappen van deze computer zijn de speeds OK.
Toen ik de schijf verwisselde voor een oud 4GB exemplaar, en daar windows 2000 opzette, kreeg ik een schone, SNELLE, windows.

Wat denk ik?

Ik denk dat de harde schijf zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb echter geen diagnoseprogramma's kunnen draaien, omdat netwerk en usb-poorten te langzaam reageren om nog iets te doen.

Wat wil ik?

Het is niet mijn pc en het belangrijkste is dat er gegevens gespaard worden. Ik heb dit eerst geprobeerd door te sharen via netwerk, maar netwerk was niet aan de praat te krijgen. USB-stick wordt niet herkend. Dus ik heb het geprobeerd via Nero. Een DVD volschrijven op 4 speed duurde: 22 uur en 46 minuten. Het probleem leek opgelost. Maar, toen ik de dvd in een andere computer uitlas, bleek dat door het langzame schrijven, 95% van de data erop corrupt was. Alleen enkele bestandjes waren te lezen, de rest was beschadigd. Ik wil toch proberen een backup te maken, maar ik weet niet meer hoe.

Ik ben bang dat er geen redden meer aan is, maar ik wil toch vragen of er mensen zijn die een manier zouden weten waarop ik ongeveer 15GB aan data kan redden. De muziek/films heb ik al opgegeven, maar er staan een hoop documenten en persoonlijke foto's op, die eigenlijk niet verloren mogen gaan. En eigenlijk moet er nog een outlook 2003 backup ook worden gemaakt. Maar hoe kan dit zonder externe apparaten.

Ik zou het fijn vinden als jullie me helpen, maar houd wel rekening met de traagheid. Er is gewoon heel weinig mogelijk. En graag wil ik weten of jullie ook denken dat het de harddisk is, voordat ik een nieuwe haal en het dit niet blijkt te zijn.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Verwijderd

zoals ik lees lijkt mij niet de hd direct de probleem oorzaak te zijn en waarom ruk je die hd met gegevens niet er uit en prik het op een andere computer om dan de back ups te maken die nodig is lijkt mij de beste optie

en je gaf aan dat je zelf dat je een andere harde schijf hebt gebruikt met een schone instal van windows en dat werkt gewoon dan normaal het lijkt mij dat je windows installatie op die systeem gewoon verrot of wat ik zelf ook heb mee gemaakt eens dat ongeveer het zelfde als dit veroorzaakte kwam bij mij doordat de windows te weinig ruimte had op de partitie waar de windows installatie op geinstalleerd was

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 15:35 ]

• kemphaas
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:30:
zoals ik lees lijkt mij niet de hd direct de probleem oorzaak te zijn en waarom ruk je die hd met gegevens niet er uit en prik het op een andere computer om dan de back ups te maken die nodig is lijkt mij de beste optie
Sorry, vergeten te melden, de hdd in een andre pc prikken en hij herkent hem niet...

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14
Ik zou eerst eens met een tooltje van maxtor de schijf controleren.
Is er niet een of ander proces dat heel veel cpu gebruikt? En inderdaad, prik 'm gewoon in een andere computer om een backup te maken, of opstarten van een linux boot cd (knoppix) en dan samba aanzetten om via het netwerk een en ander eraf te trekken, of die windows 2000 schijf er weer bij proppen en dan alles via het netwerk overzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door sig69 op 24-01-2008 15:36 ]

Roomba E5 te koop

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gevalletje datarecovery dus - Daarvoor mag je ook in de OM FAQ / Beleid kijken qua tools.
Ik zou in ieder geval even met een CD-based medium het één en ander proberen, desnoods maak je eerst een sectorbased image (Ghost oid).

Ik verplaats je topic gelijk naar Opslagmedia & I/O Controllers toe.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
voor een diagnose programma zie de maxtor (seagate) website

programma downloaden en op floppy zetten, van floppy starten en testen...

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

hmm je zegt dat je de hdd in andere systeem hebt gezet gebruik je xp ga van uit van wel met die systeems specs dan is mij vraag in welke pc heb je die hd geprobeert ? een computer die nieuwe genoeg is om die 200 gig hd te herkennen want oude pc herkennen vaak grote hd`s niet en welke format heb je op die hd gebruikt fat 32 of ntfs en zoja als ntfs was de pc die je gebruikt dan ook minimaal xp of nt versie aangezien win98 ntfs niet herkent

• kemphaas
2bmws schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:36:
voor een diagnose programma zie de maxtor (seagate) website

programma downloaden en op floppy zetten, van floppy starten en testen...
Die heb ik geprobeerd, maar deze breekt de test na 1% af en start de pc opnieuw op.
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:39:
hmm je zegt dat je de hdd in andere systeem hebt gezet gebruik je xp ga van uit van wel met die systeems specs dan is mij vraag in welke pc heb je die hd geprobeert ? een computer die nieuwe genoeg is om die 200 gig hd te herkennen want oude pc herkennen vaak grote hd`s niet en welke format heb je op die hd gebruikt fat 32 of ntfs en zoja als ntfs was de pc die je gebruikt dan ook minimaal xp of nt versie aangezien win98 ntfs niet herkent
De PC waar ik de "slechte hdd" heb ingezet is mijn eigen pc met XP PRO. Beide PC's met nfts.

[ Voor 44% gewijzigd door kemphaas op 24-01-2008 15:46 ]

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:59

ResuCigam

BOFH

kemphaas schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:26:
Een DVD volschrijven op 4 speed duurde: 22 uur en 46 minuten. Het probleem leek opgelost. Maar, toen ik de dvd in een andere computer uitlas, bleek dat door het langzame schrijven, 95% van de data erop corrupt was. Alleen enkele bestandjes waren te lezen, de rest was beschadigd.
Normaal gesproken zouden bestanden niet corrupt mogen raken door langzaam schrijven, het lijtk er dus op dat de bron bestanden al niet meer goed waren. Verder mis ik nog iets anders in je post, heb je al in de taskmanager gekeken of er misschien bepaalde processen 100% gebruiken? En heb je een virus/spyware scan gedaan?

We do what we must because we can.

Verwijderd

Wat belangrijk is te weten, welk type voeding is gebruikt in deze pc?

• kemphaas
ResuCigam schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:41:
[...]

Normaal gesproken zouden bestanden niet corrupt mogen raken door langzaam schrijven, het lijtk er dus op dat de bron bestanden al niet meer goed waren. Verder mis ik nog iets anders in je post, heb je al in de taskmanager gekeken of er misschien bepaalde processen 100% gebruiken? En heb je een virus/spyware scan gedaan?

Virusscan nog niet gedaan, omdat het lezen.schrijven van 1 gig hdd ongeveer 5 uur duurt, dus een scan van 90 gb duurt enkele weken.
Cpu gebruik ligt tussen 0 en 3% en geheugengebruik ligt opgeteld onder de 200MB.
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:41:
Wat belangrijk is te weten, welk type voeding is gebruikt in deze pc?
AOpen kast met Aopen-voeding.

[ Voor 25% gewijzigd door kemphaas op 24-01-2008 15:45 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je kan ook nog het mooie tooltje HD Regenerator proberen. Dit programma heeft voor mij al vele harde schijven weer tot leven gebracht zodat ik nog even de data eraf kon halen. Hiren's Boot cd bevat onderandere dit tooltje (en nog vele anderen voor dit soort praktijken).

Over het feit dat de HDD niet gezien word in een andere pc, staat je Master/Slave configuratie wel goed? Probeer hem anders eens los op een IDE aansluiting met Cable Select optie aan.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Linux boot cdtje heeft altijd mijn voorkeur.

Dan je bestanden even overzetten naar een USB stick / schijf.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• kemphaas
Mishmash schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:48:
Je kan ook nog het mooie tooltje HD Regenerator proberen. Dit programma heeft voor mij al vele harde schijven weer tot leven gebracht zodat ik nog even de data eraf kon halen. Hiren's Boot cd bevat onderandere dit tooltje (en nog vele anderen voor dit soort praktijken).

Over het feit dat de HDD niet gezien word in een andere pc, staat je Master/Slave configuratie wel goed? Probeer hem anders eens los op een IDE aansluiting met Cable Select optie aan.
Als ik de schijf aansluit met de jumper op cable select, op mn secondary ide poort, met op de primary alleen een dvd speler, (in goede, eigen pc) en ik zet hem aan, hoor ik denk ik 5 piepjes, maar kan ook 1 lange zijn, gaat zo snel, kun je niet tellen.
Ben trouwens HD Regenerator aan het draaien, na 38 GB heeft ie 1 bad sector, weet niet of dat meteen slecht is, maar hij is nog druk bezig.
Rainmaker schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:59:
Linux boot cdtje heeft altijd mijn voorkeur.

Dan je bestanden even overzetten naar een USB stick / schijf.
Ben niet echt echt niet thuis in linux, is dat moeilijk?
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:30:
en je gaf aan dat je zelf dat je een andere harde schijf hebt gebruikt met een schone instal van windows en dat werkt gewoon dan normaal het lijkt mij dat je windows installatie op die systeem gewoon verrot of wat ik zelf ook heb mee gemaakt eens dat ongeveer het zelfde als dit veroorzaakte kwam bij mij doordat de windows te weinig ruimte had op de partitie waar de windows installatie op geinstalleerd was
C is een partitie van 50 gb met nog 20 vrij, dus dat mag geen probleem zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door kemphaas op 24-01-2008 21:29 ]

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Wat ik meestal doe in zo'n geval is een ghost maken in het "slechte" systeem van de "defecte schijf" op een nieuwe schijf.

Dan heb je in ieder geval de data al op een 2e hardeschijf staan en met die 2e schijf ga je verder werken, je weet dan zeker dat die schijf perfect in orde zou moeten zijn.

Ook is het wel lekker om een backup te hebben voor het geval dat de originele schijf ineens beslist te stoppen :/ .

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:41
Memtest ook al gedraait?

• kemphaas
Nee, hij is nog wel even bezig met HD Regenerator, maar zal morgen eens kijken.
mrb schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:24:
Wat ik meestal doe in zo'n geval is een ghost maken in het "slechte" systeem van de "defecte schijf" op een nieuwe schijf.

Dan heb je in ieder geval de data al op een 2e hardeschijf staan en met die 2e schijf ga je verder werken, je weet dan zeker dat die schijf perfect in orde zou moeten zijn.

Ook is het wel lekker om een backup te hebben voor het geval dat de originele schijf ineens beslist te stoppen :/ .
Het probleem van zoiets is alleen, dat als hij over het branden van een DVD ruim 22 uur doet, hoelang doet hij dan over een file die 20x zo groot is?

[ Voor 60% gewijzigd door kemphaas op 24-01-2008 21:34 ]

• mrb

mrb

kemphaas schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:30:
[...]

Nee, hij is nog wel even bezig met HD Regenerator, maar zal morgen eens kijken.

[...]

Het probleem van zoiets is alleen, dat als hij over het branden van een DVD ruim 22 uur doet, hoelang doet hij dan over een file die 20x zo groot is?
Waarschijnlijk erg lang, echter is je ghost in tegen stelling tot een dvd niet echt afhankelijk van snelheid...
Ook heb je als bijkomend voordeel dat er geen extra software tussen zit die zou kunnen storen.

Heeft het mobo btw geen bolle elco's ?
Dit type heeft daar namelijk last van gehad, althans ik kan me zoiets voor de geest halen..

Gevonden:
Asus P4P800 SE waarschijnlijk dood?
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29120215

[ Voor 18% gewijzigd door mrb op 24-01-2008 21:49 ]

• kemphaas
mrb schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:42:
Heeft het mobo btw geen bolle elco's ?
Dit type heeft daar namelijk last van gehad, althans ik kan me zoiets voor de geest halen..
Nope, alle Elco's zien er nog goed uit, ook die naast de processor.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

kemphaas schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:26:
[Hoi]

Pentium 4 3 Ghz Processor.
Merkloos 512 MB Ram.
200 GB ATA HDD Maxtor.

Het probleem:

Alles duurt minstens 100x zo lang als bij een normale pc. Tot het blauwe windows aanmeld-scherm, gaat alles normaal. Maar daarna kost elke muisklik je een kwartier. Om van het woord "Welkom" naar een bureaublad met achtergrond en iconen te komen, heb je minstens 2,5 uur nodig. Deze computer opstarten-->kwartier, vervolgens c: openen-->kwartier. Alles duurt een kwartier. Nero openen duurt zelfs anderhalf uur.

Toen ik de schijf verwisselde voor een oud 4GB exemplaar, en daar windows 2000 opzette, kreeg ik een schone, SNELLE, windows.

Wat denk ik?

Ik denk dat de harde schijf zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb echter geen diagnoseprogramma's kunnen draaien, omdat netwerk en usb-poorten te langzaam reageren om nog iets te doen.
Ik denk aan virus, spyware, etc.

Start eens in Safe Mode.

LinkedIn WoT Cash Converter

• kemphaas
Hier even een update van de testen.

HD Regenerator heeft na 20 uur scannen de hele schijf gehad. Er zat 1 error in de eerste 10 gig. De rest was ok.
Memtest runt t/m test 5, wil hij beginnen aan test 6, schakelt de pc zichzelf uit. Misschien zit daar wel een probleem...

Vraag is nu, er zit nu 512 mb pc 2100 in, kan ik veilig, (zonder mn eigen geheugen te vern**ken), mijn 512 pc 3200 erin stoppen?

Goed nieuws: Na het uitvoeren van Hd Regenerator en Memtest (Die weliswaar vastliep) doet de Pc het weer op volle snelheid. Hij start gewoon weer op en je kunt binnen enkele seconden Deze Computer opstarten. In ieder geval bedankt voor alle hulp, maar graag nog advies over het vastlopen van Memtest.

[ Voor 46% gewijzigd door kemphaas op 25-01-2008 14:03 ]

• mrb

mrb

kemphaas schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:47:
Hier even een update van de testen.

HD Regenerator heeft na 20 uur scannen de hele schijf gehad. Er zat 1 error in de eerste 10 gig. De rest was ok.
Memtest runt t/m test 5, wil hij beginnen aan test 6, schakelt de pc zichzelf uit. Misschien zit daar wel een probleem...

Vraag is nu, er zit nu 512 mb pc 2100 in, kan ik veilig, (zonder mn eigen geheugen te vern**ken), mijn 512 pc 3200 erin stoppen?

Goed nieuws: Na het uitvoeren van Hd Regenerator en Memtest (Die weliswaar vastliep) doet de Pc het weer op volle snelheid. Hij start gewoon weer op en je kunt binnen enkele seconden Deze Computer opstarten. In ieder geval bedankt voor alle hulp, maar graag nog advies over het vastlopen van Memtest.
Ja je kan gewoon je eigen mem erin stoppen , DDR 1 valt gewoon terug in snelheid. :)
Wel mooi dat je schijf weer draaid , wacht alleen niet te lang met je data te backuppen.
Je weet namelijk niet wanneer de schijf weer in elkaar zakt.
Pagina: 1