Toon posts:

Op zoek naar een Boom Mic voor speelfilm.

Pagina: 1
Acties:
  • 714 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de voorbereidende fases voor een speelfilm.
Ik ben op zoek naar een microfoon om te gebruiken in plaats van de ingebouwde mic van mijn Panasonic MiniDV (kan minijack in).

Ik heb al een hengel gemaakt. Kan ik gewoon een willekeurige mic. gebruiken en verwachten dat die op hengelafstand nog hoorbaar geluid aanlevert? (ik kan dus geen XLR mics gebruiken).
Ik ben niet rijk maar wel creatief, helaas kan je van creativiteit geen microfoons kopen, ik heb dus een laag budget.
Ik kan nergens op internet of op GoT een goede vergelijking vinden of een advies! HELP!

Verwijderd

Is heel erg van de microfoon afhankelijk, als je er al een hebt, probeer vooral. En anders moet je gewoon even naar een goede audiowinkel gaan en daar om advies vragen voor jouw specifieke situatie.

Verwijderd

Je moet wel een omnidirectionele microfoon hebben want een 'gewone' microfoon moet je echt bij je mond houden/richten (richtmicrofoon). En je hebt een vachtje nodig als je buiten gaat schieten (ivm wind).

offtopic: als je nog een schwarzenegger type zoekt bel dan maar. 8)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:34

Stoney3K

Flatsehats!

Dit is meer een PA/recording vraag, maar goed:

Bij de betere muziekzaak hebben ze speciaal voor video-opnames "shotgun" microfoons te koop, een bekend model is bijvoorbeeld de Rode Videomic.

Hou er rekening mee dat je niet altijd hoeft te hengelen, maar je in sommige situaties (interviews etc) ook gewoon de microfoon op de camera kan zetten. En hou er serieus rekening mee dat ALS je een speelfilm draait, dat je toch een eigen geluidsman nodig gaat hebben, en die zal vast wel aan een recorder kunnen komen met XLR input :)

Contact me via mail of DM als je nog vragen hebt m.b.t. video-opname of geluid. Ondergetekende zit ook in hetzelfde schuitje (eigen Star Trek-filmproject).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Dat lijkt me niet slim... Want dan vangt hij heel veel omgevingsgeluid, ergo veel storing. Je zal een zekere graad van gerichtheid moeten hebben, maar wat voor microfoon exact, daarvoor is mijn audiokennis al te ver weggezakt...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:08:
Dat lijkt me niet slim... Want dan vangt hij heel veel omgevingsgeluid, ergo veel storing. Je zal een zekere graad van gerichtheid moeten hebben, maar wat voor microfoon exact, daarvoor is mijn audiokennis al te ver weggezakt...
Condensator-richtmicrofoon dus. *gaat even sites zoeken*...

vb: Audio Technica AT897 (zowel fantoom als batterijgevoed), Rode NTG series, Rode Videomic.

Voor het weghouden van de wind gebruik je natuurlijk de dooie katten: Rode Deadcat of Rode Deadkitten. :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Omni is inderdaad niet slim. Normaal gesproken gebruik je voor interieur scenes een supercardio microfoon en voor buitenscenes een supercardio of een korte/lange richtpijp. Afhankelijk van de omgeving en situatie enzo.
Wil je het een beetje semi professioneel aanpakken dan zet je er een portable mixer tussen. Anders gewoon een lange draad naar de mic input (check voor fantoomvoeding/electret/dynamisch) en een lange draad van de koptelefoon uitgang. Zo had ik mijn eerste film ook gedraaid (en de boom was het middenstuk van een lichtstatief, zelfde aansluiting :) (spigot))

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Praktisch iedere fatsoenlijke microfoon is uitgevoerd op xlr, dus daar kom je denk ik niet omheen. Microfoons op minijack zijn meestal ongebalanceerd aangesloten, wat betekent dat als je afstanden moet overbruggen zoals in jouw situatie, het meestal mis gaat ivm opgevangen storing. Aan de andere kant gebruiken dit soort microfoontypes fantoomvoeding, een voedingsspanning van meestal 48V die geleverd kan worden door een mengtafel.
Kijk dus iig naar een mengtafeltje, hoeft niet duur tezijn. Een goedkope micro kun je misschien wel vinden van Samson of Behringer.

edit: ik had niet gelezen dat je aansloot op een camera. Kijk in de handleiding even of die fantoomvoeding kan leveren. Dan zou je heel misschien (waarschijnlijk is de aansluiting bedoeld voor stereomicrofoons) een minijack -> xlr verloop kunnen kopen/smurfen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2008 08:40 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 08:38:
Praktisch iedere fatsoenlijke microfoon is uitgevoerd op xlr, dus daar kom je denk ik niet omheen. Microfoons op minijack zijn meestal ongebalanceerd aangesloten, wat betekent dat als je afstanden moet overbruggen zoals in jouw situatie, het meestal mis gaat ivm opgevangen storing. Aan de andere kant gebruiken dit soort microfoontypes fantoomvoeding, een voedingsspanning van meestal 48V die geleverd kan worden door een mengtafel.
Kijk dus iig naar een mengtafeltje, hoeft niet duur tezijn. Een goedkope micro kun je misschien wel vinden van Samson of Behringer.

edit: ik had niet gelezen dat je aansloot op een camera. Kijk in de handleiding even of die fantoomvoeding kan leveren. Dan zou je heel misschien (waarschijnlijk is de aansluiting bedoeld voor stereomicrofoons) een minijack -> xlr verloop kunnen kopen/smurfen.
Ik ben bang dat je toch een tweede geluidsman nodig gaat hebben. En met een microfoon van Behringer of Samson ga je het denk ik niet redden, die dingen zijn namelijk nooit richtinggevoelig genoeg.

Minijack naar XLR verlopen gaat (voor condensatormicrofoons) nooit werken. Er is geen specificatie van phantom power op een minijack plug, dus daar moet altijd iets tussen. Of een batterijgevoede mic gebruiken.

Hou er ook rekening mee dat je een mengtafel niet zo maar in het veld / op lokatie mee kan nemen. Dan moet je een batterijgevoede tafel hebben, de Behringer UBB1002 is dan een optie. Dan kun je met een line out naar de camera toe gaan (aannemend dat die ook like slikt op de ingang).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus NIET Omnidirectioneel?
Een gewone dynamische microfoon voor minijack zou dat hoorbaar geluid opleveren?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Op zo'n mini DV camera is het toch vaak gewoon een electret mic ingang waar je een bijpassende electret microfoon aan kunt hangen. Bijv een richtpijp met bontje op een houdertje aan de camera vast.
Zoals een sennheiser mke300:
Afbeeldingslocatie: http://www.windowsmoviemakers.net/PapaJohn/104/A_Shotgun_Microphone_files/Shotgun-Mic.jpg

Dat dan met een verlengsnoer op een boom zou moeten werken. En dus geen omnidirectionele microfoon, maar een supercardio of hypercardio met korte richtpijp.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Is dit een goed idee?
http://www.popelectronics...oductid=1256&cat=6&page=1
Hij heeft minijack output en werkt op een knoopcel.

En hij ligt binnen mijn budget (ik bedoelde amateur speelfilm, ik ben geen professionele cameraman ;))
(*schaamt zich diep*). Of zijn er ergens betere te vinden rond die prijs of goedkoper een even goede?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb zelf de Røde VideoMic, die kost iets meer dan 100 euro. Volgens veel reviews is het de beste microfoon die je onder de 300 euro kan krijgen. Hij heeft een minijack aansluiting, een ingebouwde schokdemper en high-pass filter en doet ongeveer 100 uur met een 9 volt batterij.

100 euro lijkt misschien een beetje veel voor een hobbyproject, maar het geluid in een film is ongelofelijk belangrijk. De Hama die je laat zien ben ik niet bekend mee, maar het feit dat het een stereo-richtmicrofoon is voor 50 euro geeft me niet veel vertrouwen in de kwaliteit er van.

Zelf gebruik ik hem met een Panasonic NV-MX500 waar hij dan in de accessioreschoen staat, of verbonden via een 5 meter gekruld verlengsnoer zodat hij in de hand kan worden gehouden of kan worden neergezet op een statief of boompole.

Ik heb ook zelf een boompole gemaakt van een oude glasfiber telecoophengel van 5 meter (nieuw voor minder dan 20 euro) waar ik dede bovenste twee dunne stukken er van heb gehaald en een aansluiting voor de microfoon er op heb gemaakt. Verder heb ik heb ook zelf een zelfgemaakte deadcat van synthestich bont omdat die dingen uit de fabriek schandalig veel geld kosten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01 23:11
Johnny schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 21:48:
Ik heb zelf de Røde VideoMic, die kost iets meer dan 100 euro. Volgens veel reviews is het de beste microfoon die je onder de 300 euro kan krijgen. Hij heeft een minijack aansluiting, een ingebouwde schokdemper en high-pass filter en doet ongeveer 100 uur met een 9 volt batterij.

100 euro lijkt misschien een beetje veel voor een hobbyproject, maar het geluid in een film is ongelofelijk belangrijk. De Hama die je laat zien ben ik niet bekend mee, maar het feit dat het een stereo-richtmicrofoon is voor 50 euro geeft me niet veel vertrouwen in de kwaliteit er van.
Is een geweldig ding die Rode Videomic, ik heb hem meteen besteld:

http://www.popelectronics...ductid=1587&cat=35&page=1

Met deadcat natuurlijk, ik ben niet zo van de hobbyoplossingen.
Pagina: 1