Router over z'n nek door NDAS HD?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb sinds enige tijd een NDAS harde schijf aan mijn router hangen. Router is een Linksys WRT54G (v3.1). Na een heel geklooio heb ik de schijf aan de praat weten te krijgen via de router. Echter is het nu zo dat op het moment dat er een hele grote hoeveelheid data overgepompt wordt, ik m'n verbinding met de NDAS schijf kwijt raak en ik vervolgens geen toegang meer heb tot internet via de router. Het enige wat een oplossing bied is de router volledig te resetten.

Ik heb gekeken naar een nieuwe firmware voor de router maar ik heb een nieuwere dan dat ze op de site aanbieden.(Firmware Version: v4.21.1, Nov. 6, 2006). Op de site wordt er één uit 2005 aangeboden (NL site). Op de USA site blijkt v4.21.1 de laatste te zijn.
Een andere Firmware lijkt dus geen optie.
Googlen leverd ook geen resultaten op. Heeft er iemand al dergelijke ervaringen gehad?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25
Wat is een NDAS schijf ?

• TricTrac
Een NDAS HD is een externe harde schijf met een netwerk aansluiting die zonder IP adres te benaderen is door computers op het netwerk.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hoe kan je nou iets bereiken zonder een ip adres. Het klinkt me een beetje onlogisch allemaal.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-03 21:04
dat gaat dmv een driver neem ik aan..

My favorite programming language is solder.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

TrailBlazer schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:30:
Hoe kan je nou iets bereiken zonder een ip adres. Het klinkt me een beetje onlogisch allemaal.
Buiten het TCP/IP protocol bestaat er ook nog zoiets als NetBIOS/NetBEUI ;) Das waar o.a. het Windows Filesharing Protocol op draait.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-03 22:57
Ja, wij hebben een Freecom NDAS ook direct aan de router hangen.
Voor Windows is er software bijgeleverd die zorgt dat het MAC adres van de schijf omgezet wordt in een IP, en je moet "inloggen" op de schijf.

Bij de Freecom werkt het door middel van ATA over Ethernet.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-03 12:44
Wat zie je over veel data?
De Linksys routers kunnen wel wat aan maar zijn nu niet de wat grote capiciteiten kunners.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25
TricTrac schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:25:
Een NDAS HD is een externe harde schijf met een netwerk aansluiting die zonder IP adres te benaderen is door computers op het netwerk.
Dus gewoon een NAS, maar in jouw geval eigenlijk een DAS met een NAS bridge er tussen.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 22-01-2008 22:01 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

McKaamos schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:42:
[...]

Buiten het TCP/IP protocol bestaat er ook nog zoiets als NetBIOS/NetBEUI ;) Das waar o.a. het Windows Filesharing Protocol op draait.
Volgens mij wordt netbeui al tijden niet meer gebruikt. Ondersteunt vista nog netbios over iets anders dan netbios. Sowieso moet je goed gek zijn om iets anders dan tcp ip te gebruiken.
Hmm troep ding gebruikt dus echt geen TCP/IP

[ Voor 4% gewijzigd door TrailBlazer op 22-01-2008 22:06 ]

• TricTrac
Cave_Boy schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:49:
Wat zie je over veel data?
De Linksys routers kunnen wel wat aan maar zijn nu niet de wat grote capiciteiten kunners.
Een kopieerslag van Computer naar Externe HD van +/- 2 gb. Het lijkt me dat zoiets moet kunnen maar elke keer als er zo'n stoot data door de router heen gaat, gaat mijn internet verbinding eraan. Resetten vanuit de software van de Linksys heeft dan geen zin. Hij moet dmv de reset knop aan de achterkant volledig gereset worden en opnieuw ingesteld worden (backup van config terugzetten).

De router is op dat moment dus nog wel steeds te benaderen. IP release / renew gaat ook gewoon goed. De computers op het netwerk komen echter niet meer het internet op.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 20:02

Simkin

Bzzzzz

Ik vermoed dat de CPU en het geheugen volledig gebruikt worden door de data overdracht en de andere processen time-outen. Is die router origineel wel gemaakt met NAS support of is dit een custom firmware hack?

• TricTrac
Simkin schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 08:13:
Ik vermoed dat de CPU en het geheugen volledig gebruikt worden door de data overdracht en de andere processen time-outen. Is die router origineel wel gemaakt met NAS support of is dit een custom firmware hack?
Het is gewoon orginele firmware en het werkt in principe wel voor kleine dingen. Dus ik neem aan dat er wel NAS support bij zit?

Maar bedoel je met een time-out alleen over / tijdens de periode van bestandsoverdracht? Op het moment dat dat klaar / gecrasht is dan werkt internet nog steeds niet. Stroom eraf helpt dan dus ook niet.. Alleen een harde reset via de knop achterop..

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 20:02

Simkin

Bzzzzz

TricTrac schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:36:
[...]

Het is gewoon orginele firmware en het werkt in principe wel voor kleine dingen. Dus ik neem aan dat er wel NAS support bij zit?

Maar bedoel je met een time-out alleen over / tijdens de periode van bestandsoverdracht? Op het moment dat dat klaar / gecrasht is dan werkt internet nog steeds niet. Stroom eraf helpt dan dus ook niet.. Alleen een harde reset via de knop achterop..
Als NAS werkt op de originele FW lijkt me dat dat wel ondersteund wordt ja :)
Het is maar een gok, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat tijdens aan grote data overdracht bepaalde processen voor het functioren van de router crashen. Wie weet is er een mogelijkheid om de router in debug modus te draaien?

Maar als alles origineel is zou ik even contact opnemen met de fabrikant, wie weet is het een bekend probleem.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:36
TricTrac schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:20:
Ik heb gekeken naar een nieuwe firmware voor de router maar ik heb een nieuwere dan dat ze op de site aanbieden.(Firmware Version: v4.21.1, Nov. 6, 2006). Op de site wordt er één uit 2005 aangeboden (NL site). Op de USA site blijkt v4.21.1 de laatste te zijn.
Een andere Firmware lijkt dus geen optie.
Googlen leverd ook geen resultaten op. Heeft er iemand al dergelijke ervaringen gehad?
Mag ik je misschien aanraden om eens te kijken naar alternatieve firmwares zoals Tomato?

http://www.polarcloud.com/tomato

Meer informatie vind je ook in het volgende topic:
[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares - deel 2
Pagina: 1