[Koeling] Laptop Toshiba P100-203

Pagina: 1
Acties:
  • 1.313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ramasha
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-12-2025
Beste tweakers,

Ik ben nu ruim anderhalf jaar in het bezig van een toshiba p100-203. Met veel plezier maak ik gebruik van me laptop. Nu loop ik de laatste maand tegen een vervelend probleem op. Me laptop kan tijdens intensief gebruik zo heet worden dat hij zichzelf uitschakeld (crashen niet na 2 tellen wachten kan hij weer gestart worden zonder problemen). Nu ben ik van plan om de volgende laptopkoeler (Zalman ZM-NC2000) aan te schaffen om me laptop tijdens zijn warme uurtjes van extra koele lucht te voorzien. Hebben jullie ervaring met dit probleem/deze oplossing?

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ikzelf heb al problemen gehad met het plots warmer worden van mijn GPU in een laptop, bleek die fan niet meer te werken. Waarschijnlijk zal er wat stof in je fan zitten waardoor de koelcapaciteit afgenomen is, ofwel draaien er meer processen waardoor je CPU meer belast wordt...warmer wordt.

Zo'n laptop koeler van Zalman zal die zeker koeler maken, wat je ook kan doen is controleren op welke temperatuur (in je BIOS of in een programme dewelke je hardware monitort) je laptop uitgeschakeld wordt. Indien mogelijk deze wat opschroeven....maar let op, zorg niet dat het boeltje doorbrandt, zorg dat je weet wat je doet!

Andere mogelijkheid is je GPU en/of CPU undervolten, stroomverbruik daalt en gelijk ook de temperatuur....maar is niet zo eenvoudig te doen uiteraard (kan je doen met Notebook Hardware Control).

Verwijderd

Probleem is gewoon stof of een defecte ventilator...
De koeling werkt al anderhalve jaar probleemloos, dan kan ik me best voorstellen dat de boel vol stof zit en dus warmer word als anderhalve jaar geleden.

Gewoon ff goed schoonmaken dus, als je niet weet hoe het moet of het niet durft gewoon even langs een winkel wippen die deze service geeft ;)

• Ramasha
@jan_va
Bedankt voor de link naar dit programma, ik ga even de standaard proggies draaien waarmee me laptop normaal gesproken bij uitvalt en proberen te constateren bij welke temperatuur alles ermee uitscheid.

@cc_tuner
Ik ben al bezig geweest met perslucht, echter kon ik niet goed bij de koelvinnen komen. Weet jij misschien een link waarop staat uitgelegd welke onderdelen ik *veilig* kan verwijderen. Ik weet namelijk niet waar ik moet beginnen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:12

PcDealer

HP ftw \o/

Voor de volledigheid, het gaat om de Toshiba Satellite P100-203.

Ik ben op zoek naar een service manual, maar tot nog toe zonder succes...

[edit]
Misschien heb je hier wat aan:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=27812

Laatste optie: wegbrengen naar een Toshiba authorised service provider.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 25-01-2008 19:19 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Ramasha
PcDealer, het gaat inderdaad om de P100-203. Ik zal even kijken naar de link de jij geeft. Daar wordt een P105 uit elkaar gehaald. Deze lijkt op het oog overeen te komen met de P100.

Tevens ben ik erachter dat zodra mijn CPU 95 graden wordt, autoshutdown sequence in gaat treden. Wat heel vreemd is zodra ik dan me applicatie sluit. Me laptop weer pefect terugkoelt naar een stabiele 60 graden. Ik heb voor de zekerheid toch de zalman koeler aangeschaft. Ik hoop dat deze tijdens stress me cpu temperatuur laag houdt. Baat het niet dan schaad het niet zullen we maar denken.

Aangezien ik me laptop deze periode veel nodig heb, zit het wegbrengen naar een service dealer er voorlopig niet in. Als het natuurlijk niet anders mogelijk is moet ik wel.

Tot zover bedankt voor de hulp!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:12

PcDealer

HP ftw \o/

Ramasha schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:45:
Aangezien ik me laptop deze periode veel nodig heb, zit het wegbrengen naar een service dealer er voorlopig niet in. Als het natuurlijk niet anders mogelijk is moet ik wel.
Bel of je mee kan kijken bij uit elkaar halen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Ramasha - hoe zijn je ervaringen nu met die Zalman koeler?
( [Ervaring] Notebook koelers - [Ervaring] Notebook koelers )
Pagina: 1