[Ervaring] Notebook koelers

Pagina: 1
Acties:
  • 4.846 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik heb mij kort geleden een game notebook (17") gekocht. Nu zat ik te denken om mij een notebook koeler aan te schaffen. Daarom heel wat reviews (vooral 2005-2006) gelezen en deze zorgden voor een iets koelere notebook.

Ook eens gaan kijken naar de pricewatch en ik kwam volgende tegen:
  • Zalman ZM-NC2000
  • Cooler Master Notebook Cooler NotePal
  • Revoltec Notebook Cooler RNC-3000 -Zwart
Nu qua prijs is er wel wat verschil maar daar kijk ik niet naar ALS ik mij één aanschaf. De reden waarom ik als benadruk is is doordat ik niet overtuigd ben door de "voordelen" die men naar je hoofd gooid. Ik kan geloven dat je notebook koeler is maar scheelt dit dan werkelijk zoveel?

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooler/NC2000_04.jpg

Als je zo kijkt, dan komt dit neer dat de notebook ongeveer 12 graden koeler is. Dit lijkt mij veel of heb ik het verkeerd voor. Daarom mijn ervaringen naar diegene die ook dergelijke koeler gebruiken. Indien u reageert, gelieve dan zeker de koeler erbij te vermelden.

Ik moet zeggen dat mijn voorkeur wel uitgaat naar de "Zalman ZM-NC2000" omdat hij er mooi uitziet. Ik hoop alvast dat jullie me wat verder kunnen helpen ...

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Ik heb zelf ook een laptop die redelijk warm wordt (MSI M677) en het is een paar keer voorgekomen dat de laptop gewoon helemaal uitviel vanwege te warme temperaturen (rond de 70+graden geloof ik)

Laatste weken heb ik dit niet meer, dus ik zal toen wel iets verkeerd hebben laten draaien. Toch voelt de laptop nog erg warm aan en dit merk ik vooral als ik hem op de schoot heb. Vandaar dat ik ook gedacht heb over een notebookcooler maar die paar graden verschil: wat had het voor een nut...

Daarbij neemt die natuurlijk ook (aardig wat) electriciteit waardoor het alleen aantrekkelijk wordt als je hem op het stroomnet hebt aangesloten. Dit plus het feit dat ik niet zoveel ruimte in mijn laptoptas over heb heeft mij laten besluiten om geen koeler te kopen.

Toch hoop ik dat er hier goede zinvolle reacties komen, met een goede reden waarom een koeler wel/niet nodig is en in welke omstandigheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:19
Mijn laptop(aspire 7520) word ook altijd warm gewoon soms uischieters van 75 of meer :X en gpu nog warmer!!

Nu heb ik vandaag de laptop ff opengeschroeft en naar de koeling gekeken en die zat bomvol met stof. Er kon nauwlijks lucht meer door! ff eruitgeschroeft stof eruit en gelijk me cpu 20 graden kouder en gpu ook!

maar ik denk dat de meesten dit al wel regelmatig doen hun koeler stofvrij maken :9

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
Ja maar dit is nog geen antwoord op mijn vraag ... Heb je soms ervaring Knuckless met dergelijke notebook koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Notebook koeling is eigenlijk wel een must, net zoals het goed en optijd schoonmaken en houden van je laptop. De pc blijft met de meeste koelers lekker cool en je kan de laptop goed belasten zonder overhittingsverschijnselen. Ik zou zeggen als je gaat gamen op je notebook, neem een koeler. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
de notebook dat ik besteld heb is één met een T7800 in en een 8800m-GTX!! Dus zwaarder voor een notebook bestaat er niet buiten SLI opstelling ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 14:05
Met mijn notebook (t7500 en 8600gt M) raakt mijn gpu ook regelmatig de 75/80 graden.
Dus denk dat in jouw geval een cooler wel van belang kan wezen.

Heb hem zelf ook maar besteld, leek me wel prettig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb geen ervaring, maar kan me goed voorstellen dat 3 (?) grote ventilatoren in een externe koeler aanzienlijk stiller zijn, en 12 graden kouder is een heleboel! Let wel: hoe heter de laptop, hoe groter het effect in aantal graden kouder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54

Quakie

quakelen

Ik heb een passive Nexus laptopkoeler onder me passive laptop en zomers scheelt het 5 graden onder stress.
Rest van familie heeft ook deze koeler en hebben meer winst qua temps.

Dude waarom gebruik je hem nog?
Nou hoek is beter, iets hoger dus meer steun voor de polsjes... meubels, benen worden niet warm :)

Kijk bij koelers met een fan waar precies de fan zit, en waar jouw heetste onderdeel van je laptop zit.
Komen die ongeveer overeen, dan kan het zeker wel 12 graden schelen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111970

Nu de dagen weer aardig warmer worden... zijn er ondertussen mensen met ervaring met notebook koelers?

De reden dat ik vraag is omdat een van mijn notebooks rond de 60 graden in de kast (CPU rond de 80) liep bij volle belasting. Dat was mij toch echt even iets te warm, dus heb ik mijn electrisch kacheltje voor in de winter er maar tegenaan laten blazen (er onder - de notebook was al verhoogd op een raster), er over, langs scherm, langs achterkant) in de 'alleen ventilator' stand. Temperatuur terug naar rond de 40 (CPU schommelt rond 72, belast).

Ik heb me al de pleuris gezocht naar reviews van koelers maar eigenlijk hebben ze allemaal het volgende gemeen:
- onnauwkeurig (een review die zegt dat de koeler warme lucht onder de notebook wegzuigt, terwijl het ding toch echt ambient lucht eronder blaast)
- geen details over wat voor native koelingstype de koeler het meeste success mee heeft (zuigt de laptop van zichzelf uit de onderkant aan? zijkant? Raakt 'ie z'n warmte achter, zijkant, onder, boven kwijt? euh?)

maar nog wel 't belangrijkst
- geen details over hoe goed het ding nou echt koelt, met 'smoesjes' als "de temperatuur is niet nauwkeurig te meten".
- laat staan een -vergelijkend- review tussen verschillende koelers ( misschien leuk voor een Tweakers.net review? )

Wel kwam ik van alle reviews er mee weg dat 2 à 3 graden de norm zou zijn. Maar om nou E30+ voor 2 à 3 graden te gaan betalen... dat lijkt me toch niet echt indrukwekkend.

Nou kan ik voor die laptop best de ventilatorkachel laten blazen - maar als het wat efficienter en vooral ook stiller (VRRRRRRRRRRRRRRRRRRR) kan, dan toch graag; bovendien heb ik nog 2 notebooks en ze kunnen niet allemaal naast elkaar staan in dezelfde luchtstroom.

De koelers waar ik wat meer naar gekeken heb dan anderen:
- Titan TTC-G4TZ (actieve koeling, 4 fans, (opgebroken) plaat met fans onder notebook)
- Zalman ZM-NC2000 (actieve koeling, 2 fans, volledige plaat met fans onder notebook)
- Antec Notebook Cooler S (actieve koeling, 2 fans, blaast lucht van achteren onder de notebook)
- Newstar NS-LC100 (actieve koeling, 2 fans, blaast lucht van achteren onder de notebook. NL bedrijf )

P.S. airconditioning zou inderdaad wel leuk zijn, maar dit is een oud huis - geïntegreerde a/c is niet echt een optie, en zo'n 'portable' unit maakt een hoop herrie en slurpt electriciteit. Bovendien hoef ik het niet per se koel te hebben, krijg ik alleen maar een klap als ik buiten kom; als die notebooks maar koel blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 111970 op 11-05-2008 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:28
- Newstar NS-LC100 (actieve koeling, 2 fans, blaast lucht van achteren onder de notebook. NL bedrijf )

Deze heb ik voor onderweg (lekker klein en past goed in mijn laptop tas).
Scheelt zo'n 10 graden als ik die op High laat blazen.

En deze staat bij mij thuis:
Afbeeldingslocatie: http://www.recom.nl/images/rc-cd-pro-bl_p.jpg

Super ding! Een grote fan in het midden en snelheid is zeer nauwkeuring te regelen middels een draaiknop.
Scheelt ook zo'n 10 graden als ik de ventilator heel zachtjes laat draaien.
Komt namelijk door de grote fan enorme airflow vrij :)

--- update ---

Vandaag errug warm, de Newstar cooler was niet genoeg. Dus dan maar zo:
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/10olelc.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Akuma2000 op 12-05-2008 00:09 ]

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111970

super! bedankt, YPSUN :)
Die grote had ik niet eens gezien... dat zou aardig wat stiller kunnen zijn dan 2/4 6/8cm fans.. ik google daar even op verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267536

En deze staat bij mij thuis:
[afbeelding]

Super ding! Een grote fan in het midden en snelheid is zeer nauwkeuring te regelen middels een draaiknop.
Scheelt ook zo'n 10 graden als ik de ventilator heel zachtjes laat draaien.
Komt namelijk door de grote fan enorme airflow vrij :)

Hey ypsun,
Ik had deze koeler ook gezien op internet. Ik zou graag willen weten wat de maten zijn hiervan.
En waar hij de lucht vandaan haalt/heen blaast. Onder/links/rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Die is 32CM breed en ongeveer 39CM lang/diep.

Aan de zijkanten kan je nog aan beide kanten stukjes van 10CM uitschuiven voor bredere laptops.

(ik heb een 15.4" widescreen laptop, steekt een beetje uit, maar ik hoef de stukjes nog niet uit te schuiven)

Het haalt via een grote fan de lucht van beneden en blaast naar boven (naar de onderkant van de laptop).
Omdat het op pootjes staat, is er genoeg ruimte onder de fan om lucht te trekken van alle kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07 19:50
Hoe goed is die Newstar NS-LC100 in vergelijking met de Zalman ZM-NC2000? Die laatste wil ik eigenlijk bestellen maar overal is het opeens moeilijk leverbaar om een voor mij onbekende rede.

De Zalman leek mij behoorlijk goed gezien de reviews die ik gelezen heb. Wel prijzig maar ik wil iets goeds hebben en dan is een duurdere voor mij geen probleem (ik geef liever wat meer uit voor iets goeds). Ik heb echter geen alternatieven. Dus wat is nog meer een goede laptopkoeler? Welke merken/types?

[ Voor 44% gewijzigd door Eagle666 op 03-08-2008 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Heb je al gekeken naar die van Recom?

Die gebruik ik nu al een tijdj en houdt mijn laptop erg koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-07 18:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik wou me in begin ook zo'n koeler kopen, maar toen zag ik dat het geen zin had, ik hoor mijn X200-191 nauwelijks, zelfs onder maximale belasting en hij word niet echt warm... max. temperatuur dat ik zag was 37°C, maar links van de laptop bleef mijn koffie wel warm :)

Maar goed, wat ik wou zeggen, een laptop koeler hangt dus af van de laptop, deze koelers helpen enorm als de koeler van je laptop naar beneden blazen, maar als ze opzij blazen zal het zo goed als niet helpen, en het kan veel slechter maken (bijkomend geluid, speakers van onder (in mijn geval) werken slechter),....)

Dus kijk zeker eens na wat de temps op dit moment zijn en hoe luid die zijn, waar de koeling blaast en of je geen speakers beneden hebt...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267536

hey ypsun, bedankt voor de informatie, als het kan zou ik ook nog graag de hoogte willen weten :) ( ja ik weet het, veeleisend :P )
ik heb zelf ook een 15.4 inch laptop, mooi om te horen dat het werkt zonder stukjes uit te schuiven.
Ik weet alleen niet of zo'n koeler bij mijn laptop veel effect heeft, omdat ik niet zeker weet of er airflow door de hele kast mogelijk is. Er zit namelijk maar 1 fan in die van onder en zijkant aanzuigt en aan de achterkant weer uitblaast. Het is een dell latitude d 830 mssn dat iemand het dan weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Bij mij Acer laptop zuigt die lucht van onder in de laptop.
Dat is dus ideaal met de meeste laptop coolers.
De cooler blaast dan lucht in de laptop, waardoor de fan van de laptop minder hard hoeft te draaien.
Denk dat de meeste laptops hierdoor wel baat heeft aan een laptop cooler.

Ik heb de cooler nu niet bij de hand (neem aan dat je de cooldesk pro bedoeld)
Hoogte is dus verstelbaar.
Kan helemaal plat, maar kan ook behoorlijk verticaal gezet gezet worden.
Ik heb het ongeveer op 10cm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:44
Ik heb er zelf eentje van Belkin, gewoon de enige die ik hier in de stad tegen kwam. Moet zeggen dat die Cooldesk pro er erg netjes uit ziet. Kun je er wat meer details over vertellen? (ik kan online namelijk niet veel vinden, sluit je het ding gewoon op je usb poort aan bijvoorbeeld? Iets dat zelfs op de site van recom niet vermeld wordt.) (fotos van verschillende standen zou ik erg leuk vinden :+ )

heb hem wel online gevonden maar 50 euro vind ik toch wat veel geld ( http://www.4launch.nl/sho...kers#p-4-productid-034636 )

edit: op dat highflow reppen ze ook met geen woord over USB, maargoed jouw uitleg helpt iig al wat :)

[ Voor 33% gewijzigd door Maverick op 09-08-2008 22:30 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Je kan hier meer over lezen.

Je sluit het inderdaad aan op een USB port.
Aansluitingen zijn op de achterkant.
Je raakt geen USB port kwijt, want de cooler zelf heeft aan de achter kant nog een extra USB port (of 2 porten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
kwam nu ook die van mij online tegen: http://www.4launch.nl/sho...kers#p-4-productid-037310 ding doet wat ie moet doen, heb alleen geen idee hoeveel koeler me laptop nu eigenlijk wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Huh?! Wat is dat voor een raar ding :D

Ziet er wel spacy uit! xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ik heb zelf de Zalman ZM-NC2000 aangeschaft voor mijn Asus W2PC laptop (17" C2D T7200) normaal idle @ 61c nu variabel tussen de 45 ~ 50c.

Op stress max nog een graad of 65 terwijl hij eerder met gemak 85 haalde. Dus wat mij betreft missie geslaagd :) denk dat het de levensduur van mn geslachtsdelen ook aardig verlengd :P

[ Voor 12% gewijzigd door BastiaanN op 09-08-2008 22:51 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb sinds een paar maanden een Toshiba Sattelite P300D en die wordt ook flink warm als ik hem op mijn bovenbenen hou. Echt niet prettig te noemen, als ik hierop aan het gamen ben (wat op zich zelf goed gaat). Behalve de warmte die aan de zijkant eruit komt wordt aan de onderkant ook flink wat warmte mijn bovenbenen en hoger opgeblazen...
Zie maar op deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2poxv6f.jpg

Vandaar dat ik vooral geïnteresseerd ben naar notebook koelers die goed op schoot genomen kunnen worden. Af en toe zie je notebook "zakken" die als een soort van kussen op je benen liggen, maar of dat ten goede komt van het notebook betwijfel ik ten zeerste.

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
De Recom Cooldesk Traveller kan je mooi op de schoot nemen.

Want de meeste andere laptop coolers hebben aan de onderkant direct de fan.
Dan kan je het niet op je schoot houden, aangezien jouw schoot dan de airflow blokkeert.

De Recom Traveller heeft een uitklapsysteem, waardoor je aan de onderkant nog een "plankje" hebt dat je op jouw schoot kan leggen.
De grote fan wordt dan ook niet geblokkeerd en krijgt voldoende ruimte om lucht aan te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150887

dag,

hier heb ik een Zalman ZM-NC1000 in gebruik, ik weet niet meteen te zeggen wat het verschil is met de NC2000 (al heet die ultra quiet). Het koelen van een laptop ging heel prima met mijn vorige laptop (Compaq), mijn huidige Acer Aspire 1310 heeft het koelblok aan de achterkant en heeft dus niet veel baat bij de koude lucht die de NC1000 uitblaast. De Compaq werd wel een 10 tot 15 graden koeler van genoemde koelplaat, dat was een prima resultaat vond ik.

Pluspunt van de NC1000 en wellicht ook de NC2000 is dat het lekkerder typen is met zo'n onderzetter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-07 16:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je mag er toch van uit gaan dat een laptop aan zijn eigen koeling genoeg heeft? Wat ik heb gedaan is een plankje gezaagd op maat van de laptop, netjes zwart geschilderd en hier staat de laptop op als ik hem op schoot heb. Mijn beentjes blijven lekker koel en de laptop kan zijn hete lucht goed kwijt doordat ie op pootjes staat...

Misschien dus een idee? Wél lekker cheap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
woelders schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:36:
Misschien dus een idee? Wél lekker cheap...
Handeltje beginnen! ;)

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264355

op dealextreme hebben ze een mooie(en vooral heel goedkoop):
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Even een klein kickje. Ik zit er nu serieus aan te denken de Recom CoolDesk PRO te bestellen. Nu zou ik er graag nog 1 ding van weten. Ik vind online wel dat het toerental variabel instelbaar is met een knop. Maar kun je hem daarmee ook uithakelen? Of moet je dan de USB stekker eruit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Hij gaat helaas niet helemaal uit :(
Maar als je het op zijn zachtst zet, draait die zo langzaam dat je het zo goed als niet hoort.
Dus USB stekker eruit trekken is niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 15:43
Ik zit nu ook aan te denken om een laptopkoeler aan te schaffen. Ik zag wel een leuk ding (ook van recom):

http://www.recom.nl/data/rc-cd-ef.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.recom.nl/data/rc-cd-ef.jpg

Zou dit wat zijn? Ik zoek er 1 die een goede stroom lucht door mijn laptop kan blazen + hij ziet er stijlvol uit ;)

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

Pagina: 1