Voeding of moederbordprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bwx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 23:33
Beste tweakers...

Ik worstel met een vreemd probleem op mijn pc. Ik ben al de hele voormiddag bezig allerlei FAQ's en HOWTO's en Topics aan het doornemen, maar ik vind het niet.

Gisteren viel, zonder enig aanwijsbare reden, mijn pc'tje uit. Gewoon, alsof iemand de stroom uitschakelde.

Bij een reboot schiet de koeler van de proc even in gang, dan valt ie gewoon weer uit. Dus, troubleshooting vanmorgen.

Eerst alles eruit en dan één voor één alles weer in gang. Er zitten twee hdd in (sata en ide), een floppy en één dvdbrander. Voor de rest is alles on-board...

Nu geraak ik niet meer verder dan de IDE-hdd te laten draaien, als de sata draait valt de boel weer uit. Ik heb de stekkers in mijn voeding al verstoken (antec smartpower 500 Watt), maar ook dit helpt niet.

Ik vrees dat mijn voeding - weer - naar de z*k is... Na de onboard voeding van mijn Antec Sonata, die zo vriendelijk was te ontploffen en in haar val mijn moederbordje meenam (mijn A7N8Xdeluxe rustte in vrede) heb ik geen zin om dit M2N-MX - dat ook al een RMA is want het eerste was DOA - moederbord ook naar de eeuwige moederbordvelden te laten vertrekken.

Ik begin mijn geloof in Antec ook wat te laten vallen...

Nu, praktisch: iemand ook al iets dergelijks meegemaakt? Is het - alweer - de zwanezang van mijn voeding? Of laat ik best mijn elektricien eens komen om alles uit te meten?

Sys specs
Asus M2N-MX (13/06/07)
AMD 64X2 3600+ (01/06/07)
Codima 2x1024 MB RAM (zelfde dag)
Antec Smart Power 2.0 500 Watt (07/11/2006)

Reden van verschil in aankoop? Heb idd 6 maand zonder PC gezeten, deed alles op laptop. Heb voeding gekocht maar tijdje niet gebruikt.

Enfin, wie helpe kan: graag!

Is het trouwens normaal dat er op de 12V uitgang bijna 13V zit (12,932 om precies te zijn?)

Op het forum van de computerwinkel waar ik het kocht - en waar ze goede service leveren maar voor het forum nogal traag zijn (komt nl. veel volk) - suggereert men een andere voeding te testen, iets wat ik jammer genoeg niet in voorraad heb. Men denkt vooral dat het mobo naar de vaan is.
Smartpower voedingen hebben heel wat problemen. Het zou perfect aan uw voeding kunnen liggen. Dit valt simpel te testen, sloop een voeding uit een andere pc en probeer het daarmee. Uw probleemomschrijving, echter, wijst eerder op een defect moederbord...
Heb hier wel nog een chieftec liggen van max Load 310W, wat mij niet echt voldoende lijkt voor deze pc? En een 'reserve'moederbord voor een AMD64X2 heb ik niet liggen.. :'(

En als die smartpower voedingen zoveel problemen geven, zou Antec die dan ruilen?

I know, many questions, maar ben de pc-troubles écht wat beu...

Wat ik wel raar vind - als het mobo er zou aan zijn - is waarom ik nu perfect op deze pc kan werken als ik enkel één IDE-hdd aansluit? Heb nu al 24 minuten uptime...
Ik snap er echt geen knal meer van :?

Als iemand suggesties heeft, graag!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vervang eens, als dat kan, de SATA-kabels. Dingen willen weleens behoorlijk brak zijn/worden.

12,6V is het maximum wat de 12V lijn zou mogen geven om een aanvaard voltage te hebben (+- 5%)

Als de shop zegt een andere voeding te testen, laat ze er eentje leveren die je dan kunt retourneren. Verkopen kan zelfs een geit maar service wordt weleens vergeten.

[ Voor 30% gewijzigd door Guardian Angel op 22-01-2008 12:51 ]

ARME AOW’er

• bwx
De sata-kabel switchen haalde niks uit.

Nog eens de problemsolver doorlopen, en heb toch uiteindelijk de voeding geswitcht. Alle drives werken nu, lijkt me weer een zonnetje. Straks burn-in test doen (Sisoft Sandra) en voeding gaan ruilen.

Bye Antec smartpower en dank voor de hulp.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
12,9V is echt veel te veel :X Ik ga binnenkort mijn voeding ook eens uitmeten want ik ervaar ook vreemde problemen en verdenk de voeding (Antec Smartpower 400W). Ik heb wel eens ergens gelezen dat de Smartpower reeks een slechte reeks van een anders goed merk is. Dat las ik natuurlijk na mijn aankoop :/

Trouwens, je systeem is niet zo zwaar dat een fatsoenlijke 300W voeding het niet kan trekken hoor :) Tenzij je een heel dikke videokaart of heel veel schijven hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-01-2008 08:50 ]

• bwx
Da's nu ook de reden waarom ik dacht dat ze sowieso niet voldoende ging zijn: in de hangen en opstartproblemen-troubleshooter las ik dit
High-range systeem (Athlon64, P4 Prescott, P4EE, Core2Duo): minimaal 350W.
Vandaar dat ik er zelfs niet wou mee proberen. De grafische kaart is gewoon de onboard, voor mij is dat ruim voldoende (voor Far Cry jammer genoeg niet :D)
Admiral Freebee schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 08:49:
12,9V is echt veel te veel :X Ik ga binnenkort mijn voeding ook eens uitmeten want ik ervaar ook vreemde problemen en verdenk de voeding (Antec Smartpower 400W). Ik heb wel eens ergens gelezen dat de Smartpower reeks een slechte reeks van een anders goed merk is. Dat las ik natuurlijk na mijn aankoop :/

Trouwens, je systeem is niet zo zwaar dat een fatsoenlijke 300W voeding het niet kan trekken hoor :) Tenzij je een heel dikke videokaart of heel veel schijven hebt.
Heb twee schijven (NAS staat boven) en een optical drive, dus kast (Antec Sonata I) is zo goed als leeg... Maar was echt vreemd: ene keer bootte ie met een drive, andere keer met twee drives (alletwee IDE), met de Sata was het sowieso om zeep, dan weer totaal niet... Enfin bon, hoop dat met nieuwe voeding halen probleem opgelost zal zijn...

Vanuit de winkel hebben ze mij al bevestigd dat ze de voeding niet gaan omruilen voor een andere SmartPower wegens veel te veel problemen...
smartpower voedingen ruilen wij hier niet meer om naar smartpower voedingen om de simpele reden dat wa nog weigeren smartpower voedingen te verkopen/omruilen.
we zullen deze dan omruilen naar een gelijkaardige voeding van een ander merk...
http://forum.codima.be/index.php/topic,1390.0.html

gr
-bwx-

[ Voor 41% gewijzigd door bwx op 23-01-2008 09:04 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bwx schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 09:02:
Vandaar dat ik er zelfs niet wou mee proberen. De grafische kaart is gewoon de onboard, voor mij is dat ruim voldoende (voor Far Cry jammer genoeg niet :D)
Sja, op basis van de processor alleen kan je de voedingsbenodigdheden niet inschatten. Ik heb een jaar geleden wel ongeveer exact hetzelfde systeem gebouwd en dat draait nog altijd vrolijk op een Aopen (FSP) voeding van 300W. En daar zit zelfs nog marge op :)

Zie ook dit topic: Antec Smartpower 450 2.0 dood (pas op)

Toch maar binnenkort eens mijn voeding doormeten want ik heb al een tijdje last van BSOD's en een schijf die vreemd doet.

[ Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-01-2008 10:06 ]

• dEX2340
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-08-2025
Yo, ik heb hetzelfde probleem (voeding defect). Mijn computer (zie specs) gekocht in augustus 2007, af en toe viel computer gewoon uit. Dacht dat het aan de warmte lag maar CPU Cool geeft normale waarden aan. Nu start computer gewoon niet meer op (geen reactie als ik ON-button induw). Gisteren naar winkel geweest. Daar bevestigden ze me dat Antec Sonata III problemen heeft met brakke voedingen (op Antec-website is er ook een apart punt voor "Sonata - dead on arrival').

EDIT: De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat computerwinkel alles gedemonteerd heeft, terug in elkaar gestoken en nu start computer blijkbaar terug op. Deze avond ga ik hem halen, hopelijk is het niet enkel tijdelijk opgelost ...

[ Voor 20% gewijzigd door dEX2340 op 30-01-2008 12:58 ]

iPhone XR

Pagina: 1