Toon posts:

Hulp biijUitbreiding op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Edit: helaas drukte ik iets te vroeg, vandaar de rare titel.

Om te beginnen ben ik niet echt een expert op hardware gebied, vandaar dat ik mijn vraag op dit forum plaats. Ik ben namelijk bezig met een upgrade van mijn huidige pc, aangezien hij hopeloos is verouderd.

Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz (2 CPUs), ~3.0GHz
Memory: 510MB RAM
Card name: NVIDIA GeForce FX 5200

Volgens mij is mijn processor nog wel enigszins bij de tijd, maar dat kan ik zeker niet zeggen over mijn werkgeheugen en videokaart.

Nou vroeg ik me af waar ik op moet letten bij het aanschaffen van die 2 componenten en het installeren daarvan. Ik heb namelijk wel werkgeheugen en een videokaart op het oog maar hoe kom ik erachter of mijn moederbord deze 2 ondersteunt? (ik ben niet bekend met termen als DDR etc.)

Hetgeen ik in gedachte heb (gezien mijn budget) is het volgende:Moet ik bijvoorbeeld ook letten op mijn voeding o.i.d. en heb ik wel de goede slots (PCI/AGP etc.) op mijn moederbord? Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Ik wil liever geen onderdelen bestellen die uiteindelijk niet ondersteund worden door wat ik nu al heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 21:34 ]

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:40
Als ik mag gokken is je moederbord gezegend met een AGP slot en geen PCI. Maar daarvoor moeten we weten welk type moederbord je hebt. Je CPU is ook niet direct meer één van de snelste. In dat geval kan je best mobo ook upgraden.

Er bestaat ook de kans dat je mobo dat je nu hebt geen DDR2-800 ondersteunt. Maar again, daarvoor moeten we weten welk moederbord je hebt.

@hieronder: Mijn excuses, daar heb je wel gelijk. Ik ging op mezelf te werk, ik upgrade nogal graag. :)
Dus vergeet wat ik gezegd heb over upgraden, maar laat wel even weten welk moederbordje je hebt, dan kunnen we toch al verder om te zeggen of het ram geheugen geschikt is.

[ Voor 27% gewijzigd door gerre22 op 21-01-2008 21:47 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De videokaart die je hebt geselecteerd is een PCI-Express kaart, en ik durf wel haast met 100% zekerheid te zeggen dat je huidige kaart een AGP-kaart is, bij mijn weten is de FX-5200 er niet in PCI-Express geweest.
Daarmee zal zeer hoogstwaarschijnlijk ook het gekozen geheugen de verkeerde soort zijn, je hebt nu DDR2 gekozen, waarschijnlijk moet dit DDR zijn (PC3200 - 400MHz).

Wil je dit nu 100% zeker weten, is het wellicht verstandiger om eens met je PC bij een grote computerwinkel binnen te stappen (Mycom, Paradigit, Computerland o.i.d.) en het daar te vragen. Die jongens zijn echt niet veel duurder dan bijv. een Alternate, en het wordt er meteen ingezet voor je, met een beetje mazzel zonder extra kosten.
Mocht je het allemaal zelf willen doen, kun je met een programma als Everest Home Edition alle technische specificaties van je PC uitlezen.
Daarmee moet ook te achterhalen zijn welke soort geheugen je nodig hebt, en wat voor videoslot je PC bevat...
gerre22 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:37:
Als ik mag gokken is je moederbord gezegend met een AGP slot en geen PCI. Maar daarvoor moeten we weten welk type moederbord je hebt. Je CPU is ook niet direct meer één van de snelste. In dat geval kan je best mobo ook upgraden.

Er bestaat ook de kans dat je mobo dat je nu hebt geen DDR2-800 ondersteunt. Maar again, daarvoor moeten we weten welk moederbord je hebt.
De CPU is misschien niet meer een van de nieuwste soorten, langzaam is hij zeker nog niet te noemen, het is immers een P4 3,0GHz. Aangezien de TS niet aangeeft waar hij de PC voor gebruikt, vind ik het persoonlijk een beetje ver gaan om hem direct maar aan te raden een nieuw moederbord aan te schaffen. Misschien is zijn CPU immers nog wel een S478, dan moet hij ook meteen een nieuwe processor kopen. Dan gaat hij daarmee waarschijnlijk ook in de knel komen met de aansluitingen. Meeste recente moederborden hebben nog maar 1 IDE interface, dus moet er ook een andere HDD in komen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dan is de TS zo langzamerhand wel aan een volledig nieuwe PC toe.

[ Voor 37% gewijzigd door Brede P op 21-01-2008 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afgaand op deze reacties is het maar goed dat ik het eerst vraag haha!

@ gerre22 Hoe kom ik erachter wat voor een moederbord ik heb? En vervolgens of ik eventueel ook een PCI videokaart zou kunnen inprikken en of DDR2-800 ondersteund wordt.

Ik heb Everest Ultimate Edition TRIAL geinstalleerd, maar die loopt vast bij het aanklikken van mobo en is niet te beëindigen via de normale route dus moet ik mijn pc telkens opnieuw opstarten, tenzij iemand een alternatieve route heeft. Misschien via DxDiag? ofzo?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Schroef het ding dan open en kijk wat erin zit. Meten = weten. Zoek dan de specs en kijk waar er nog iets te verbeteren valt en kijk eens rond in vraag en aanbod.

Dit soort topics mogen, voor jou helaas, niet meer.

ARME AOW’er

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:40
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:55:
Afgaand op deze reacties is het maar goed dat ik het eerst vraag haha!

@ gerre22 Hoe kom ik erachter wat voor een moederbord ik heb? En vervolgens of ik eventueel ook een PCI videokaart zou kunnen inprikken en of DDR2-800 ondersteund wordt.

Ik heb Everest Ultimate Edition TRIAL geinstalleerd, maar die loopt vast bij het aanklikken van mobo en is niet te beëindigen via de normale route dus moet ik mijn pc telkens opnieuw opstarten, tenzij iemand een alternatieve route heeft. Misschien via DxDiag? ofzo?
Probeer een keertje met CPU-Z, als ik het goed hebt geeft die ook ergens aan welk moederbord erin zit.
Niet alleen dat maar ook welk type geheugen erin zit.

Aan de hand van het type moederbord kan je op internet zien wat er in/op past. Natuurlijk helpt een handleiding ook wel. ;)

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
het typenummer van het moederbord staat vaak ook op de aankoopbon en/of de bijgeleverde boekjes.

De kast open schroeven en wil ook nog wel eens helpen als je een typenummer zoekt ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn systeemkast opengeschroefd en geconstateerd (en gedoublechecked met CPU-Z) dat ik het volgende moederbord heb:

http://www.hardware.info/...ewproduct/Intel_D865PERL/

Ik zie dat ik 1 AGP slot heb en 4 PCI sloten. Geen PCI-E maar daar kan ik mee leven.
Ik snap alleen niet helemaal hoe ik nu kan bepalen welke types werkgeheugen er nou wel en niet op passen. (DDR(2)) Hoe weet ik dat.?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

en

PMG FAQ

Voordat je ook maar overweegt om een GoT topic te openen dien je zelf je specs opgezocht te hebben (moederbord is bij PMG vragen meestal wel zo relevant...) en als je tegen dingen aanloopt om zelf specifiek daarnaar op zoek te gaan. Zo staat er in de FAQ eea over hoe te vinden welk moederbord je hebt en hoe uit te zoeken welk geheugen je daarop kunt prikken. Tenslotte houden we absoluut niet van links naar andere sites in plaats van specs (*naast* echte specs mag daarentegen altijd).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.