Toon posts:

Van Artic Freezer Pro 7 naar WC

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Momenteel heb ik een Artic Freezer Pro 7 die mijn e6600 "koelt" op 3.6 Ghz. Nu wil ik graag over schakelen op water koeling.

Mijn ogen vielen op de Zalman Reserator XL die 350 € kost. Heb nog geen ervaring met WC maar heb flink wat research gedaan en heb wat gevraagd hier en daar aan mensen met waterkoeling en ben daardoor wat wijzer geworden.

Bij de ZM reserator XL krijg je er een CPU koelblok bij. Maar wat ik wil is het volgende.
Ik heb 2 x de 8800gts overclocked in sli en wil daar ook koelblokken voor kopen, En ik heb de striker II formula wat een behoorlijke heethoofd is en daar wil ik de chipset ook van water koelen ( NB,SB en de mosfets ).als ze dan ooit uitkomen met koelblokken voor dat bord.

Binnenkort ga ik 4 geheugenbankjes van OCZ die je ook kan laten koelen met behulp van waterkoeling.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2007/06/25101047581l.gif

Zou voor deze set up een reserator XL krachtig genoeg zijn ? Ik heb ook gelezen dat hoe meer koelblokken je gebruikt hoe groter de weerstand is. De pomp heeft een verplaatsing van 300 l/h

En als de geheugenreepjes voor teveel weerstand zorgen dan laat ik ze wel koelen met lucht door middel van de OCZ XTC Cooler

Afbeeldingslocatie: http://images.kbench.com:8080/kbench/article/2007_03/k39607p1n2.jpg

Pc specs : http://specs.tweak.to/16582

Wat ik dus zo en zo wil koelen door middel van WC is CPU, GPU's en chipset met goede prestaties natuurlijk. Heb gelezen dat de reserator XT 10 graden koeler is dan de thermalright Xtreme Ultra met 2*120 fans op 1200 RPM. Met die test hadden ze alleen de CPU watergekoeld maar dat gaat natuurlijk stijgen als ik meer componementen laat koelen.

Dit Topic gaat er dus over of de Zalman reserator XT eigelijk krachtig genoeg is om meerdere componementen te laten koelen op een gunstige temperatuur.Of valt de reserator XT tegen en zou ik zelf een setje moeten samenstellen ? Ruimte heb ik wel (Cm Stacker 832 )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 11:17 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Die pomp stelt zo te zien niet heel veel voor, volgens de tweakers review heeft 'ie een opvoerhoogte van 1.8m wat niet zo denderend veel is. En je hebt toch wel een flinke krachtige pomp nodig voor al die blokken.

Weet je trouwens wel zeker dat die reepjes onder die OCZ koeler passen want ze zijn aardig groot/hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Flythe schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:32:
Die pomp stelt zo te zien niet heel veel voor, volgens de tweakers review heeft 'ie een opvoerhoogte van 1.8m wat niet zo denderend veel is. En je hebt toch wel een flinke krachtige pomp nodig voor al die blokken.

Weet je trouwens wel zeker dat die reepjes onder die OCZ koeler passen want ze zijn aardig groot/hoog.
1,8 m, heb ik zojuist ook gelezen op tweakers waar een duidelijke review over staat

http://tweakers.net/revie...terkoelingset-getest.html

Hoeveel denk je wat minimaal de opvoerhoogte hoort te zijn voor het koelen van minimaal 2 gpu's, cpu en voor de chipset ( reken er maar op dat ik er het maximale uit ga halen )

Wat ik wil is mijn e6600 op 450 x 9 gooien = 4,05 Ghz en de NB, Sb worden dus ook een stuk warmer met een fsb van 450. En dan wil ik nog 2 x 8800gts gaan koelen en die ook nog is verder overklokken

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 00:49 ]

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik denk niet dat je hem op 4,05Ghz 24/7 stabiel krijgt met een "normaal" voltage

www.koopeendroom.nl

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik zou zelf een setje samen stellen. Ik denk niet dat de zalman krachtig genoeg is voor alles.

pa 120.3
laing dcc
dtek fusion
2*8800 blok
nb + sb blokje
slang + aansluit zooi

geheugen en mosfets gewoon op lucht

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die Zalman reserator XT gaat geen goede temps geven met CPU/Mobo en 2x GPU. Afgezien van of de pomp het trekt is het denk ik echt teveel warmte voor dat ding om weg te werken. Zelfs een 3x120mm rad gaat het zwaar krijgen met al die onderdelen.

Het geheugen waterkoelen is echt niet nodig. Met een klein beetje airflow is het al koel genoeg zonder er water door heen te laten lopen. Die heatsinks die er op zitten koelen al meer dan genoeg. Mijn eigen geheugen heeft normale heatspreaders zonder airflow en die worden al niet heet.

Mijn 3x120mm rad heeft al moeite met CPU/GPU en moederbord. Wil je echt al die dingen gaan koelen zou ik gaan voor 2 keer 2x120mm rads.

1.8 meter opvoerhoogte is het probleem niet, die 300l/u wel. Met CPU/Mobo en 2x GPU blijft er bijna geen flow over. Die Zalman reserator XT is leuk voor CPU en GPU maar niet voor meer of veel meer dan dat.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 21-01-2008 16:37 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-01 13:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Waarom ga je eigenlijk voor een kant-en-klaar set van een best wel prijzig merk? (Zalman is nou niet bepaald de goedkoopste)
Als je zelf je spullen haalt, en een beetje gaat knutselen, heb je veel betere prestaties, zeker voor zo'n systeem. 8800GTSen zijn niet bepaald koud, je processor valt mee, maar aangezien je overklokt wil je ook daar lage temps. Als ik zo eens mag gaan gokken (zonder de ResXL te hebben), denk ik dat je ongeveer op Freezerniveau uitkomt, en niet veel lager (of zelfs VEEL hoger, omdat je videokaarten de boel opwarmen).
hier staat een mooi stukje, interessant leesvoer (egoboost!), misschien heb je daar meer aan.
Deel 2 Waterkoelingsdraadje is ook een interessante plaats ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FreezeXJ op 21-01-2008 18:22 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
@ FreezeXJ

bedankt voor die link van "best guide waterkoeling". Heb je topic met plezier doorgelezen :D en weet er nu veel meer vanaf.

Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/3918/wcuu0.jpg

Dit is wat ik nu besteld heb.

Voor de rest is het setje kompleet toch of mis ik nog wat ?
Ik heb de blokken van de videokaarten maar laten liggen omdat ik over een halfjaar hoogstwaarschijnlijk de nieuwe serie nvidia g100 kaart ga kopen en vind ik het een belachelijk duur worden als ik 2 gpu blokken voor de 8800gts haal voor een halfjaar gebruik. Die 90 euro per stuk kosten is 180 euro in totaal. En dat gaat hem niet worden. En de WC chipset is nog niet uitgebracht voor de Striker II formula ( is maar goed ook als ik zo me bankafschriften bekijk ) maar die haal ik ergens wel in de toekomst

Maar het setje is denk ik wel kompleet of mis ik nog rubbertjes of wat ? Ik neem aan van niet, Ik ben helemaal nieuw in dit gebeuren en heb geen ervaring heb alleen reviews en topics gelezen maar ben daardoor flink wat meer te weten gekomen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 12:14 ]

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Ja, je mist wat. De Thermochill radiator heeft geen G1/4 aansluiting waar jij inschroef verbindingen voor hebt besteld. Deze zijn namelijk G3/8. Bij de winkel hebben ze ongetwijfeld een adapter van G3/8 naar G1/4.

Een shroud is trouwens niet persé nodig. Het kan de koelprestaties iets verbeteren, het kost je echter ook meer ruimte. Ik heb er zelf ook nog 1 op mijn kamer liggen waar ik niets mee doe.

Verder zie ik dat je PUR slang gekozen hebt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar veel mensen zijn er niet zo tevreden over. Volgens mij in verband met de buigbaarheid.

Je zou ook eventueel de Fuzion kunnen vervangen door de EK supreme. Wat temperatuur betreft verschillen die niet veel. Als je trouwens gebruik wilt maken van de UV eigenschappen van je vloeistof, is het wel aan te raden een UV CCFL te nemen ;)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-01 13:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hmmm er is opeens wel het een en ander gewijzigd... 8 mm voor zo'n setup kan beperkend werken, en je gaat voor een fikse flow. (waar je geheugen wel eens een stop op kan zetten, maar wellicht kunnen die parallel?)

Oh, en de EK schijnt redelijk restrictive te kunnen zijn, hoewel een paar andere plaatjes kunnen helpen. (oh, en plaatsingsproblemen, maar goed, XS heeft er een fikse draad over lopen)

Pomp ben je ook geswitched, waarom eigenlijk? (Eheims doen het best aardig ;) )

Voor de rest, met ^^

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Die shroud zorgt wel voor een iets betere koeling doordat je geen deadzone hebt van je fan en er ontstaat minder geluid. Niet per se nodig though.

Die fangrill is maar 120x120 hé. Wil je die voor een radiator gebruiken dan wil dat niet. Dan moet je een 360x120 hebben.

PUR is waardeloos idd. Als het knikt blijft die knik erin zitten en het is idd. niet zo mooi flexibel. Ook komt er sneller aanslag in. PVC is veel beter. De maat 8/10 is wel goed.

Goede pomp verder en goede blokjes. Het enige wat ik zou veranderen is dat water. Koop een flesje met spul dat je moet mengen met gedestillerd water. Dan ben je veel goedkoper uit. Als je 2 van die flesjes neemt kun je de setup 2x vullen wat wel handig is zodat je niet dreict zonder zit als je een keer gaat verversen of iets moet aanpassen oid.

Die Aquabox is niet zo'n geweldig reservoir omdat er snel lucht inkomt. De meeste mensen nemen een Switech Mirco Res. met die pomp.

Laatste opmerking: Die fans. Er zijn veel stillere te krijgen. Ik zou Yate Loon's nemen of Noctua's. Deze zijn zeer stil en i.c.m. dat top-rad (Thermochill) heb je dan lage temps én stilte :)

Verwijderd

Topicstarter
Morgen heb ik me Asus Striker II Formula 780i binnen die dan eindelijk in nederland leverbaar is. Maar NB, SB ennu wil ik de de mosfets ook laten koelen door water. Ik kan helaas nog geen koelblokken vinden voor dit moederbord :( . En wil dit namelijk zo snel mogelijk hebben omdat ik op vele reviews gelezen heb dat dit een heethoofdje is en wil zoveel mogelijk uit het bordje halen. Op de pricewatch zie ik ook niks

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 23:22 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
klik

Even de goeie eruit vissen. Je hebt ook complete sets, helemaal wel voor de Striker.

Verwijderd

ik denk niet dat die pomp van jou dit allenmaal gaat trekken . het is maar een 600 liter uur pompje en als jij alles wil coolen cpu.nb.zb mosfets plus weerstand van de radiatoren denk ik dat dit niet gaat werken. ik zou een sterkere pomp nemen en die ek waterbloken zijn uitstekend hier gebruik ik ze ook. goede cooling en niet duur. plus zou ik je adviseren om een half inch slang te nemen dat is beter heb je namelijk een lagere druk. en die pur slangen gaan lekken op den duur ze worden namelijk hard en bros als je ze dan een keer buigt kunnen ze scheuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 17:56 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Tarrels.

Die pomp is meer dan voldoende voor zijn setup. Hij mag dan wel slechts 600l/u zijn maar heeft meer dan voldoende opvoerhoogte en druk voor zijn setup.

Ik heb zelf een 600l/u Eheim 1048 die een stuk zwakker is en daar koel ik CPU/GPU/NB/SB/Mosfets mee met een 3x120mm rad. Die Laing is veel sterker dan mijn pomp, dat ie niet voldoende zou zijn is echt onzin.

Die Laing heeft een max opvoerhoogste van 4.7 meter. Mijn Eheim heeft een max opvoerhoogte van 1.5 meter. Liters per uur zeggen bijna niets. De druk en dus de opvoerhoogte is veel belangrijker. Bij mijn Eheim blijft er misschien 100 tot 250 liter per uur over, bij die Laing blijft er makkelijk 300 tot 400 liter per uur over wat echt meer dan voldoende is.

PUR is trouwens wel idd slechte slang. Ga voor PVC of anders Tygon.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 25-01-2008 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu de PUR slangen vervangen door PVC slangen. 3 maal 1 meter.
Heb vandaag me striker II formula eindelijk binnen. En wat een belachelijke hoge temps van de NB en SB.
TEAMIKKE schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:11:
klik

Even de goeie eruit vissen. Je hebt ook complete sets, helemaal wel voor de Striker.
.

Die zijn toch niet voor de striker II formula ? En zit ook met een chip wat nog gekoeld moet worden wat op alle 780i borden zit, de NF200. En die moet ook gekoeld worden, Er zit nu een groot koelblok op. De chip bevind zich tussen de SB en pci sloten

• TEAMIKKE
  • Niet online
Passief koelblok kun je laten zitten lijkt me als ie niet te warm wordt.

Ik dacht dat die blokjes altijd naar chipset werden gemaakt. Ik weet niet uit m'n hoofd welke er op jouw mobo. zit maar zeer wss zijn er wel blokjes daar compatibel mee. Het staat er wss niet direct bij maar dan moet je even zoeken.

Je kunt ook FH mailen of zij de goede kunnen zoeken voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Edit :

[ Voor 244% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment ben ik zeer tevreden over mijn setup, Temperaturen van me E6600 @ 3,645 met een vcore van 1,536 blijft de temperatuur mooi onder de 60 graden. Maar nu wil ik me striker 2 formula ook koelen met behulp van water.

Voor de NB en SB wil ik blokjes kopen. Over de Mosfets twijfel ik nog want die zijn redelijk duur en ik zag ook deze passieve koelers van thermalright en ik hoor van vele mensen dat het laten koelen van de mosfets door water een overbodige luxe is. Maar zal dit nou ook het geval zijn bij de kookplaat striker 2 formula ?

En dan nog iets, Ik bezit en liang pomp ( 600l/u, opvoerhoogte 4,8 ), Rad. Thermochill Pa120.3 met 3 noctua's 120mm, Res. Swiftech Micro, D-Tek Fuzion en het formaat van de slangen zijn G3/8 ( 8mm dik, 6mm van binnenin ). Is het formaat van de slangen die ik heb in orde of heb ik meer performance als ik overstap naar G1/4 ( 10mm dik, 8 mm binnenin ) ? Vrienden raden mij aan om de push ins te nemen van Danger Den omdat die een zeer lage weerstand hebben. Ik ga zo en zo andere slangen nemen.

Verwijderd

Neem tygon slang... Das nog veel relaxter ;)
Flow wordt iets hoger als je wat grotere slangen neemt, maar dit resulteert niet in lagere temps...
Zelf heb ik 11/8 tygon, bevalt prima!
En idd geen push in! Maar dat is persoonlijk, maar meerendeel van mensen hier zal het afraden op een enkeling na...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 12:45 ]

Pagina: 1