Toon posts:

Moederbord RAM-limiet? Fout of te respecteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik heb net een nieuw 2GB ram-latje van corsair gekocht, voor mijn sony vaio-laptop.
De limiet van mijn model laptop is volgens handleiding en website 2GB, en ik zou geen dualchannel-support mogen hebben. Ik heb dus maar één latje gekocht omdat het zonder dualchannel toch geen verschil zou maken.

Als ik echter één van mijn oude 512-latjes bijsteek, krijg ik in windows onder system 2.5 GB ram te zien. CPU-Z geeft ook 2.5GB aan, én volgens dit programma draait het ook in dualchannel mode.

Afgaande hierop zou ik dus WEL meer dan 2GB kunnen installeren, en WEL met dualchannel.

Zou de handleiding en website dan foute waarden aangeven, en kan ik aldus probleemloos meer RAM installeren?
Of is die limiet geen echte limiet en duidt ze aan dat het om één of anderen reden gevaarlijk is om er meer in te stoppen?

De vraag is dus welke info ik zou moeten vertrouwen...

Dank jullie wel,

Joren

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Misschien is het zo dat Sony kan garanderen dat de laptop tot 2GB normaal en stabiel werkt, maar dat als er meer RAM in gaat en werkt dat de stabiliteit niet gegarandeerd kan worden. Geen support dus, maar hij kan het wel

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het werkt, dan heb je geluk gehad en is het inderdaad geen echte limiet. Het is in ieder geval niet gevaarlijk ofzo maar ik zou voor de zekerheid nog wel even een paar uurtjes Memtest86 draaien om er zeker van te zijn dat alles goed functioneert zodat je niet ineens op een geheugengerelateerde BSOD stuit.

Verwijderd

Als je meer dan 2 / 3 GB wilt gebruiken zul je een 64-bit OS moeten installeren, waarschijnlijk geeft Sony daar verder geen ondersteuning voor en dus zetten ze gewoon als limiet 2GB.

Goede kans dat het gewoon gaat werken, maar je zal even moeten vogelen met de drivers, het meeste kans op goede drivers heb je dan bij Vista 64-bit of bij een recente Linux distro (zoals een Ubuntu)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vraag is dus welke info ik zou moeten vertrouwen...
Wat dacht je van gewoon zelf op zoek te gaan :?

PMG FAQ

Opzoeken wat je chipset ondersteunt qua dichtheden en dan kijken naar mogelijke SO-DIMMs...

Dicht wegens geen eigen inzet en ook geen specs.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.