Toon posts:

[Mac OS X] Paar kleine vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn huidige PC (1.8ghz, 512mb ram, 64mb video, windows xp) is nodig aan vervanging toe en aangezien ik veel slechte verhalen hoor over Vista en een groot apple fan ben zit ik er over na te denken een instapmodel Mac Mini aan te schaffen.
Nu heb ik alleen nog wat kleine vraagjes waar ik voor ik de overstap maak graag antwoord op wil hebben.

1. Werkt mijn Logitech EX110 toetsenbord/muiscombinatie ook gewoon met mac? Op de website van Logitech staat van niet, maar ik heb op andere forums gelezen dat alle logitech toetsenborden ook met mac gewoon werken. Even voor de duidelijkheid, het is een draadloos toetenbord en muis die verbinding maken met een ontvanger die via USB op de computer word aangesloten.

2. Ik heb momenteel een Seagate FreeAgent externe harde schijf die is opgedeeld in 2 partities, op de eerste partitie bewaar ik al mijn films, en de tweede partitie word gebruikt voor backups. Deze backup partitie word gedeeld in het netwerk zodat de rest van het gezin op de PC beneden ook op deze schijf kunnen backuppen. Beide partities zijn NTFS. Word deze harde schijf als ik hem op de mac aansluit ook gewoon herkent of ondersteund mac geen NTFS? Zo niet, hoe zou ik dit dan kunnen oplossen, moet ik dan alles wat op de externe schijf staat eerst op een andere harde schijf zetten, vervolgens de schijf opnieuw formatteren in een bestandssysteem dat wel werkt en dan alles weer terug zetten? En welk bestandssysteem zou dit dan moeten zijn, ik heb gelezen dat Mac werkt met HFS+ maar dat dit weer niet werkt met de PC beneden. Zou ik eventueel alleen de partitie met films naar HFS+ kunnen zetten en de backup partitie opdelen in een NTFS gedeelte voor de PC beneden en een HFS+ gedeelte om zelf time machine te gebruiken. Of kan de mac dan de NTFS partitie niet in het netwerk laten zien?

3. Ik heb een iPod Nano 2nd gen die ik nu gebruik icm met mijn PC, klopt het dat ik als ik mijn iPod met de mac wil gebruiken deze in een mac indeling moet worden gezet? Dat is verder geen probleem maar wou ik gewoon even weten.

4. Ik ga mijn de mac mini vooral gebruiken om op te internetten, muziek te luisteren, office en veel films kijken. Verder zal ik er af en toe een beetje op photoshoppen of een keer een filmpje in elkaar draaien met iMovie. Heb ik hiervoor aan een instapmodel mac mini genoeg?(1.83ghz c2d, 1gb geheugen, gma950) En is het een grote verbetering vergeleken met mijn huidige PC?

5. Nog een ding, ik zal de mac mini ook af en toe een keertje meenemen naar beneden om hem daar aan de tv aan te sluiten via een VGA kabel en een 3,5mm jack kabeltje. Nu zou ik het leuk vinden om af en toe een keertje gebruik te maken van de full HD ondersteuning van de TV door een 1080p filmpje af te spelen, kan het instapmodel Mac Mini de 1080p trailers van de apple site aan? En .MKV bestanden, kan hij die ook in 1080p afspelen of alleen 720p?

Ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden en ik binnenkort ook de overstap naar mac ga maken. Alvast bedank!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 08:44
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:37:
Hallo,

Mijn huidige PC (1.8ghz, 512mb ram, 64mb video, windows xp) is nodig aan vervanging toe en aangezien ik veel slechte verhalen hoor over Vista en een groot apple fan ben zit ik er over na te denken een instapmodel Mac Mini aan te schaffen.
Nu heb ik alleen nog wat kleine vraagjes waar ik voor ik de overstap maak graag antwoord op wil hebben.

1. Werkt mijn Logitech EX110 toetsenbord/muiscombinatie ook gewoon met mac? Op de website van Logitech staat van niet, maar ik heb op andere forums gelezen dat alle logitech toetsenborden ook met mac gewoon werken. Even voor de duidelijkheid, het is een draadloos toetenbord en muis die verbinding maken met een ontvanger die via USB op de computer word aangesloten.

Ik heb zelf geen Logitech toetsenbord gehad (heb nu het Apple BT toetsenbord), maar wel een Logitech Cordless Laser G7. Die werkte zonder drivers meteen. Ook de G7 werkt met een USB basisstation). Maar een echt concreet antwoord kan ik je verder niet geven: wellicht zou je nog op internet verder kunnen kijken of het kunnen vragen/uitproberen bij een Apple reseller

2. Ik heb momenteel een Seagate FreeAgent externe harde schijf die is opgedeeld in 2 partities, op de eerste partitie bewaar ik al mijn films, en de tweede partitie word gebruikt voor backups. Deze backup partitie word gedeeld in het netwerk zodat de rest van het gezin op de PC beneden ook op deze schijf kunnen backuppen. Beide partities zijn NTFS. Word deze harde schijf als ik hem op de mac aansluit ook gewoon herkent of ondersteund mac geen NTFS? Zo niet, hoe zou ik dit dan kunnen oplossen, moet ik dan alles wat op de externe schijf staat eerst op een andere harde schijf zetten, vervolgens de schijf opnieuw formatteren in een bestandssysteem dat wel werkt en dan alles weer terug zetten? En welk bestandssysteem zou dit dan moeten zijn, ik heb gelezen dat Mac werkt met HFS+ maar dat dit weer niet werkt met de PC beneden. Zou ik eventueel alleen de partitie met films naar HFS+ kunnen zetten en de backup partitie opdelen in een NTFS gedeelte voor de PC beneden en een HFS+ gedeelte om zelf time machine te gebruiken. Of kan de mac dan de NTFS partitie niet in het netwerk laten zien?

NTFS-drives kun je in Mac OS wel lezen, maar niet schrijven. Als je de FreeAgent ook op de Mac wil kunnen gebruiken dan zal hij op een andere manier ingedeeld moeten worden, bijvoorbeeld HFS+ of FAT32. Overigens is het wel zo dat je Windows pc een HFS-disk wel kan benaderen, als je hem aan je Mac gekoppeld hebt en deelt via het netwerk. Er is ook nog een ander freeware progje dat het mogelijk maakt om deze schijven te lezen in Windows. Zie Macosxhints.com.

3. Ik heb een iPod Nano 2nd gen die ik nu gebruik icm met mijn PC, klopt het dat ik als ik mijn iPod met de mac wil gebruiken deze in een mac indeling moet worden gezet? Dat is verder geen probleem maar wou ik gewoon even weten.

Hoeft volgens mij niet. De nano wordt ook door de Mac gewoon geaccepteerd als hij de Windows-indeling heeft. Was wel het geval toen ik nog een iPod en een PC had: ik heb geen problemen gehad toen ik mijn iPod aansloot op de PowerBook G4 van mijn pa.

4. Ik ga mijn de mac mini vooral gebruiken om op te internetten, muziek te luisteren, office en veel films kijken. Verder zal ik er af en toe een beetje op photoshoppen of een keer een filmpje in elkaar draaien met iMovie. Heb ik hiervoor aan een instapmodel mac mini genoeg?(1.83ghz c2d, 1gb geheugen, gma950) En is het een grote verbetering vergeleken met mijn huidige PC?

Voor het basisgebeuren is de standaard Mac Mini voldoende: dan zul je niet tegen problemen aan lopen. Ik verwacht ook dat je geen last krijgt met iMovie, zolang het maar geen grote filmprojecten worden. Vergeet niet dat meer geheugen altijd prettig is. Ik heb nooit spijt gekregen van het feit dat ik in mijn Mac Mini meteen 2 GB geheugen heb gezet (toen ze nog standaard 512 MB mee kregen). Je Mini wordt dan wel duurder, maar je hoeft later niet je Mini open te trekken als je het geheugen wil vervangen, als je dat niet zo'n prettig idee vindt. Het is wel goedkoper om zelf het geheugen op een later tijdstip te vervangen)

5. Nog een ding, ik zal de mac mini ook af en toe een keertje meenemen naar beneden om hem daar aan de tv aan te sluiten via een VGA kabel en een 3,5mm jack kabeltje. Nu zou ik het leuk vinden om af en toe een keertje gebruik te maken van de full HD ondersteuning van de TV door een 1080p filmpje af te spelen, kan het instapmodel Mac Mini de 1080p trailers van de apple site aan? En .MKV bestanden, kan hij die ook in 1080p afspelen of alleen 720p?

De trailers van de Apple site kun je zonder problemen afspelen, ook in 1080p. Ik heb eerst een Core Solo gehad: 1080p trok ie niet. Sinds 2 weken zit er een nieuwe processor in (stuk lastiger dan het vervangen van het geheugen) en dan trekt ie de grote trailers van Apple wel. Zal dus met een C2D ook geen problemen opleveren. Lees anders ook eens dit topic. Hier kun je ook wat ervaringen van andere mensen lezen over de Mac Mini als HTPC.

Ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden en ik binnenkort ook de overstap naar mac ga maken. Alvast bedank!
Veel vragen: ik heb op een aantal vragen een antwoord gegeven. Ze staan in de quote in italic :)

Verwijderd

Topicstarter
Heerlijk, zon snel en uitgebreid antwoord :D
Ben nu toch weer eens stukje dichter bij het kopen van een mac mini.
Nu nog even kijken of ik mijn ouders kan laten meebetalen, voor een 16 jarige is 600 euro toch een flinke investering.

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:48
Ik ben een jaar geleden vanaf ongeveer dezelfde PC (amd 1800+, 512MB intern) die jij hebt naar een mac mini gegaan (1.66 dual core, 1GB) en ik ben er zeer tevreden. Hij is zeker sneller dan de PC en OSX werkt fantastisch. Ik heb overigens gewoon mijn eigen TB en logitech muis gehouden (alllebei USB).
Ik gebruik hem voor ongeveer exact dezelfde dingen als jij (af en toe imovie, photoshop en verder een beetje internetten/mailen of een verslagje schrijven) en dat kan er prima op. Zeker doen dus! Je zult er geen spijt van krijgen.
Ik overweeg nu wel om het geheugen te upgraden naar 2GB omdat parallels (virtueel windows) een beetje traag draait tegelijk met osx (ik heb dat een enkele keer nodig voor oude MS access en publisher bestanden).

[ Voor 5% gewijzigd door Biggg op 19-01-2008 12:48 ]

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 08:44
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:44:
Nu nog even kijken of ik mijn ouders kan laten meebetalen, voor een 16 jarige is 600 euro toch een flinke investering.
Als je je pc wilt vervangen, dan kan je ook overwegen om je pc op Marktplaats te zetten. Hoef je weer minder bij te leggen (of je kunt dan de opbrengst extra geheugen kopen‚

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 21:05
Ja en nee.
Mijn iPod heeft nog steeds 'Windows indeling'. Je kunt gewoon MP3 erop zetten in deze indeling, je kunt alleen niet de software op je iPod updaten, dan moet je hem dus eerst Mac indeling geven.

Althans, als ik het me goed herinner :P

Verwijderd

Topicstarter
rclahsen schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:08:
[...]

Als je je pc wilt vervangen, dan kan je ook overwegen om je pc op Marktplaats te zetten. Hoef je weer minder bij te leggen (of je kunt dan de opbrengst extra geheugen kopen‚
Dat zal ik dan zeker doen, maar denk niet dat ik er nog veel voor kan krijgen, hij is nu toch zon 5-6 jaar oud en de monitor hou ik voor de mini.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:28

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Alles gaat wel lukken, behalve 1080p in MKV formaat. Dat trekken veel macs niet helaas. Probleem is vooral dat voor mkv nog geen goede (snelle) software is.

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
rhoolwerf schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 15:23:
[...]

Ja en nee.
Mijn iPod heeft nog steeds 'Windows indeling'. Je kunt gewoon MP3 erop zetten in deze indeling, je kunt alleen niet de software op je iPod updaten, dan moet je hem dus eerst Mac indeling geven.

Althans, als ik het me goed herinner :P
Klopt. Updaten op je Mini kan pas wanneer het een Mac indeling heeft. Onlangs nog getest met een nano en Classic.

Verder werkt het wel gewoon.

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-02 11:35
Maar daar is toch niets mis mee? Hoorde vandaag nog iemand zeggen: "Once youve gone Mac you'll never go back" :)

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Ja, alle normale usb keyboards werken ook op een Mac. Echter komen er misschien problemen als je eventuele mediatoetsen wilt gebruiken. Zonder software van logitech (sommige wel, sommige niet) kan je deze vergeten.

Mac OSX kan niet op NTFS partities schrijven, hij kan ze echter wel gewoon lezen. FAT32 is geen probleem maar ik denk dat je ISO's van DVD's erop hebt of iets dergelijks, dus dan kan je FAT32 niet gebruiken vanwege de bestandsgrootte. Herformatteren als HFS+ en dan de data terugzetten is de beste optie. Als je een HFS+ schijf deelt kan iemand met windows gewoon hierop komen. De externe drive fysiek aansluiten op de windows machine daarintegen gaat wat lastiger. Met een software pakket "MacDrive" op de windows pc's kan dit wel. Maar zolang je het op het netwerk blijft gebruiken hoeft dit niet.

Nee, ik hoef het in ieder geval niet met mijn iPod shuffle. Ga er vanuit dat het ook niet hoeft met andere iPods.

Office en photoshop zijn behoorlijk zwaar. Het wil best (doe het op mijn macbook 2ghz c2d, 1gb) maar verwacht niet de snelheid die je van de pc gewend bent. iMovie is geen enkel probleem, dat is gewoon een heerlijk gemaakt programma die gewoon goed snel is.

Mijn MacMini heeft met 80% van de .MKV bestanden van 1080p moeite. Ga er dus vanuit dat dit NIET gaat werken. Overgens raad ik aan om een DVI naar HDMI kabel te kopen (ongeveer 25 euro) als je de mac op je tv wilt aansluiten voor een optimale beeldkwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Ben op het moment even heel gelukkig :) :*)
Heb mijn ouders net verteld dat ik een mac mini wil gaan kopen. Vraagt mijn moeder wat er mis is met een macbook.
Komt erop neer dat ze 450 euro gaan bijlappen zodat ik voor 600 euro een MacBook kan halen. En ik ben niet eens jarig. :9

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je wellicht nog neven/nichten of vrienden die toevallig studeren? Kunnen ze de laptop via surfspot aanschaffen en scheelt dat ook nog een boel centjes..

Veel plezier met je mac in elk geval alvast!

Verwijderd

Topicstarter
osc4r schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:21:
Heb je wellicht nog neven/nichten of vrienden die toevallig studeren? Kunnen ze de laptop via surfspot aanschaffen en scheelt dat ook nog een boel centjes..

Veel plezier met je mac in elk geval alvast!
Nee volgens mij niet, maar ik moet gewoon het bedrag betalen wat de mac mini me gekost zou hebben dus ik zou er zelf niets mee opschieten, zou alleen mijn ouders wat centen besparen.

Verwijderd

Full HD gaat niet over VGA. dus neem een DVI kabeltje. verder moet het denk ik wel gaan lukken ja. en verkoop je PC (als je hem niet meer nodig hebt teminste) op marktplaats. Er zijn altijd wel mensen die een instap pc willen hebben voor weinig geld.

owja...koop je geheugen niet bij de apple store. dit is namelijk veel te duur. bestel zelf wat geheugen bij en bouw het zelf in. (of laat iemand helpen die er verstand van heeft.

Verwijderd

osc4r schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:21:
Waarom via Surfspot? Via de Applestore voor onderwijs krijg je die korting toch ook gewoon? Volgens mij zijn ze in Nederland erg makkelijk in het toekennen van die korting en maakt het niet echt uit of je op een basisschool, middelbare school of voortgezet onderwijs volgt. Vul gewoon de naam van een school in en kijk wat ze daarmee doen... Ik heb zelf nog niet het gevoel gekregen dat ze alles heel precies controleren. (In tegenstelling tot Amerika waar ze daar erg nauwkeurig mee zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Heb de MacBook gisteravond besteld via de store voor het onderwijs, kwam op 1047 euro voor het instapmodel MacBook en 2 adapters en een sleeve. Heb 1 van die adapters helaas opgegeven in het configuratiescherm van de MacBook waardoor hij nu als custom build macBook word gezien en hij uit het buitenland moet komen wat een stuk langer duurt. Wordt 25 Januari verzonden en komt waarschijnlijk op 4 of 5 februari aan.

• shokupan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:16
Full NTFS support is wel degelijk mogelijk in OS X, installeer eerst MacFUSE dan NTFS-3G. Beide zijn opensource:

http://code.google.com/p/macfuse/
http://www.ntfs-3g.org

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Mijn MacBook CD2 1,83 Ghz & mijn 1,83 Ghz iMac met beide 1,5 GB doen al 1,5 jaar zonder te mokken.
Tuurlijk kan het wat langer duren dan normaal, maar dat is alleen als ik een iMovie film overzet naar iDVD, en de DVD dan gerenderd moet worden.
Voor de overige 8756 uur van het jaar voldoet ie prima
(Yes, het bakken van een mooie iDvd kan 4 uurtjes duren.)
Ik internet, gebruik iTunes, Mail, iPhoto, en heb ook nog GarageBand open.
Gaat prima.

ik ging van een 1,6 Ghz P4 met 1GB naar mijn 1,83 Ghz 17" iMac (Core Duo) in de zomer van 2006.
Ik denk nog lang niet na over een nieuwe Mac.
Sterker nog, pas in augustus zal ik er 2GB geheugen bij stoppen, maar ik wacht nog wel ff de prijzen af.
Ik mis het niet voor die 43 euro wat het tegenwoordig kost.

Laat je niet gek maken.
Je stap sowieso over van Windows naar Mac, en het eerste wat je merkt; De Mac is bloedsnel.
Wat wel zo is, is dat je wel meer dan 1 GB er moet prikken.
(net zoals een beetje Vista PC 2 GB nodig heeft, heeft een beetje Mac anno 2008 1 GB nodig.)

Je kan een 1.1 liter Peugeot 206 aanschaffen, een 1,4 liter, en 1,6 liter, en 1,6 XS of een 1,6 GTI.
Alle 5 doen ze wat ze moeten doen.
Ligt er maar aan wat je gewend bent.
Als dit je 5e Apple is, dan niet doen.
Is dit je eerste; DOEN!

Over de HDD
Als je de externe HDD via de Mac deelt, kunnen je windows gebruikers er gewoon op lezen en schrijven.
Als je de externe HDD deelt via je Windows PC, kan je gewoon van je Mac erop schrijven.
Windows XP clients met een FAT 32 schrijf kunnen ook gewoon gedeelde NTFS schijven lezen.
De truc zit er in dat je de HDD deelt, zodat -hoe-het-delen-protocol-ook-al-weer de vertaling van de indeling voor je doet.

[ Voor 31% gewijzigd door weeraanmelden op 23-01-2008 21:53 ]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30
Als je NTFS schijven op de Mac wilt gebruiken kan ik je Paragon NTFS For Mac aanraden. Kleine driver die ervoor zorgt dat je Mac netjes naar en van NTFS kan schrijven. Ik heb het ook geinstalleerd en werkt perfect! :P

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Pas daar maar mee op, het is allemaal nog experimenteel, en je loopt er risico's mee die je niet had willen lopen... toen je al je data kwijt was...
Pagina: 1