[Vista] Ik mis 60 GB *

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phoebe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik lees meer mee op dit forum dan ik schrijf, maar nu heb ik ook een vraag ;)

Als ik met Vista bij de eigenschappen van mijn hard disk kijk, zie ik dat er 89 GB in gebruik is.

Maar, als ik in de Verkenner de gebruikte ruimte van alle mappen bij elkaar optel, kom ik in totaal op 24 GB. En in de root staat dan nog 4GB aan pagefiles etc. Dus 28 GB in totaal.

Waar blijft die 61 GB verschil dan?
Ik heb verborgen en systeem bestanden zo staan dat ze in de verkenner worden getoond. Er is 1 partitie op de harde schijf.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58
Volume Shadow Copies onder de System Volume Information.
--> Rechtermuisknop op de drive , shadow copies --> Delete shadow copies of stop het creeren van de shadow copies.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix - als je zo veel meeleest was het vast wel opgevallen dat bijna iedereen hier het OS in de titel vermeldt ;)

Ik neem ook aan dat je de Windows Clients - FAQ hebt gelezen bij het stukje Waar is mijn diskspace toch heen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Phoebe
Oh, met 'hier' bedoelde ik meer tweakers ;). Niet specifiek dit formum.

Ik had de FAQ idd doorgelezen, maar kon niets vinden dat hierop van toepassing was. Het enige dat ik me kon voorstellen is dat ik de rechten niet zou hebben, maar ik ben gewoon admin.

Ik zoek nog ff verder..

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik gebruik altijd het programma'tje 'TreeSize'; dat geeft een overzicht weer waar alle plaats naar toe gaat.
Misschien kan het in jouw geval aanduiden waar de plaats wordt gebruikt.

http://www.jam-software.com/treesize/index.shtml

• Phoebe
Ik denk dat ik het heb gevonden.

NTFS neemt zo'n 12% van z'n ruimte voor z'n master file table (MFT). Dat komt voor een 500 GB disk uit op 60GB. Het is (nog) niet al daadwerkelijk gebruikte ruimte, maar ik denk dat het misschien wel wordt getoond als gebruikte ruimte bij de 'gebruikte ruimte' die Windows aangeeft.

Frederikske, ik heb TreeSize gedownload. Mooi programma, en TreeSize geeft aan dat 14% van de disk wordt gebruikt voor System Volume Information. Ik ga ervanuit dat een deel ook de pagefile etc is.

Ook erg interessant is om te zien dat van Program Files, 81,7 % is opgegaan aan Sims, versus 2% aan MS Office. :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik denk dat het eerder shadow copies zijn dan, als je MFT 30GB is zou ik eerder aan een virus ofzo denken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Als je bij de command prompt "defrag c: -a -v" intikt kun je zien hoe groot je MFT is. Deze is 92MB op mijn laptop met 80GB

[edit]
NTFS reserves 12.5 percent of the volume for exclusive use of the MFT until and unless the remainder of the volume is completely used up. Thus, space for files and directories is not allocated from this MFT zone until all other space is allocated first.
Bron: How NTFS reserves space for its Master File Table (MFT)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 20:38 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
Phoebe schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 19:37:
Frederikske, ik heb TreeSize gedownload. Mooi programma, en TreeSize geeft aan dat 14% van de disk wordt gebruikt voor System Volume Information. Ik ga ervanuit dat een deel ook de pagefile etc is.
Je kan in treesize ook aangeven dat hij het gewoon in MB's moet laten zien ipv procenten ;)
Maar je pagefile zit niet in System Volume Information, daar zitten de system restores in.

Heb helaas geen vista meer, maar in XP kun je de system restores verwijderen bij configuratiescherm|Systeem, en dan heb je er een tabblad voor. Als je het even uitzet, en daarna weer aanzet, dan moet het uit die 'system volume information'-folder verwijderd zijn. Je kan dan wel niet meer naar een vorige staat van je pc.

Die MFT klopt idd niet, ben je er wel bewust van dat een 500 GB disk maar 465 GB in Windows is :?

• Phoebe
Hartelijk dank voor jullie reacties ;).

Ik heb defrag c: -a -v gedaan, en de MFT is 94 MB groot, dus dat kan het idd niet zijn.

Ik kan geen optie vinden om System Restores weg te halen in Vista. Dus ik heb een beetje gezocht op het net, en met het commando vssadmin list shadowstorage kun je de diskspace gebruikt voor shadowstorage laten zien. Resultaat:

vssadmin 1.1 - Opdrachtregelbeheerprogramma voor Volume Shadow Copy-service
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Opslagkoppeling voor schaduwkopieën
Voor volume: (C:)\\?\Volume{36974bdd-c10e-11dc-976b-806e6f6e6963}\
Opslagvolume voor schaduwkopieën: (C:)\\?\Volume{36974bdd-c10e-11dc-976b-806e6f6e6963}\
Gebruikte opslagruimte voor schaduwkopieën: 64.53 GB
Toegewezen opslagruimte voor schaduwkopieën: 66.887 GB
Maximale opslagruimte voor schaduwkopieën: 68.663 GB

Even voor de duidelijkheid: de computer is 4 dagen oud 8)7 . Maargoed, er staat bij shadow storage ook bij dat het maximaal 15% van de diskspace kan gebruiken. Ik heb een plaatje geupload, die naar de "System Volume Information" die op mijn disk 68 GB in gebruik neemt wijst in het programma TreeSize. Linksboven zie je dat 99 GB in gebruik is, waarvan 68 aan volume information.

Systeempje

Nog een beetje gezocht op het net, en om de toegewezen ruimte voor shadow copies te verminderen in Vista kan worden gedaan door

vssadmin resize shadowstorage /on=[OnVolumeSpec:] /for=[ForVolumeSpec:] /maxsize=[MaxSizeSpec]

te gebruiken. Niet echt toegankelijk voor de gemiddelde gebruiker dus ;). Gezien ik de ruimte niet echt nodig heb, maar wel graag wilde weten waar deze ruimte voor nodig was, voer ik het pas uit als ik erom verlegen zit (waarschijnlijk nooit :D)

Iedereen hartelijk dank voor het meezoeken :*)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
System restore instellingen zit ook in de userinterface hoor, ik zat er vrij dichtbij dat het bij systeem zat, alleen is het in vista geen tabblad maar ergens aan de linkerkant

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58
Nu dat je ze gevodnen hebt, moet je ze dan ook verwijderen? Deze zitten erin voor een reden en je kan deze altijd resizen wanneer gewenst... Maar op dit moment heb je nog wat system restore punten, misschien niet onhandig

Ps: Het is normaal dat er in het begin meer points zijn, bij het installeren van elke driver neemt hij een system restore, sommige programma's bij het installeren trouwens ook.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Pagina: 1