formatteren zonder dataverlies?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174356

Topicstarter
zie de titel, is dit mogelijk?

mijn probleem is namelijk dat ik twee IDE schijven heb die aan een brakke pci hdd controller hebben gehangen, waardoor deze constant wegvielen terwijl het systeem ermee aan het werk was.

de hdd controller heb ik nu vervangen, maar ik kan niet meer bij de data komen; zodra ik 1 van de schijven wil openen bij 'Deze Computer' meld windows dat deze geformatteerd moet worden. nu staat er op de 2 schijven in totaal toch zo'n 200 gb aan data die ik liever niet kwijt wil, dus daarom mijn vraag, is het mogelijk om te formatteren zonder de data te verliezen?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04 21:37
Zie : OM FAQ / Beleid

Maar als je de data graag wil recoveren, raad ik je toch aan vooral niks meer met die schijven te doen en (tijdelijk) een andere schijf te gebruiken om naar te recoveren).

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. wat wil je nu ?Dit zijn toch wel 2 tegengestelde dingen die je wilt.
Klinkt als : ik wil mijn auto wassen zonder dat de modder eraf gaat.
Formatteren = de complete inhoud weggooigen
zonder dataverlies = alle inhoud bewaren

Ik zou eerst kijken wat je HDD's doen als je de oude controller er waar aan hangt. Desnoods dan de data backuppen dan dan aan de nieuwe controller hangen en de data weer terugplaatsen.

Ik zou echter eerst kijken wat nu de oorzaak is, waarom vind Windows ineens dat de schijf niet leesbaar is voor hem ?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je wilt ze of formatteren of je wilt je data niet kwijt maar beide??? 8)7

In jou geval denk ik dat je beter deze schijven in een andere pc kunt hangen en dan eventueel een of andere recovery tool gebruiken om je data veilig te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Je OS vraagt je om te formatteren omdat die denkt dat je schijven niet voorzien zijn van een filesystem. Dit omdat ze aan een controller hebben gehangen. Alleen via die controller kun je ws. je data uitlezen zoals je gewend bent. Je zult dus de schijven terug moeten hangen aan de oude controller, en dan de data er af halen. Als je dát gedaan hebt kun je je schijven aan de nieuwe controller hangen en opnieuw formatteren. En dan je data terugzetten van de lokatie waar je de data had gebackupped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Blijft het wel vreemd dat het OS dat dus vind. Ik neem aan dat we het over normaal PATA/SATA hebben en dan maakt de controller dus geen drol uit.
Tenzij hij ze in een RAID vorm gedraait heeft ?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Koffie schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 09:04:
Euh .. wat wil je nu ?Dit zijn toch wel 2 tegengestelde dingen die je wilt.
Klinkt als : ik wil mijn auto wassen zonder dat de modder eraf gaat.
Formatteren = de complete inhoud weggooigen
Je gooit je klasseersysteem weg, maar niet de gegevens ;).

@ TS: je kan vrolijk formatteren, dat zal de gegevens op zich niet verwijderen, alleen weet je bestandssysteem er daarna niks meer over (en kan het die dus ook niet terugvinden). Daar heb je dan weer data recovery programma's voor nodig. Als je met hetzelfde FS formatteert is de kans groot dat je je data grotendeels kan recupereren (maar of je al je gegevens kan recupereren dat kan niemand je garanderen), maar je begrijpt ongetwijfeld ook wel dat dat compleet je eigen risico is en dat een backup en daarna een onbezorgde format de voorkeur krijgen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Koffie schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 09:17:
Blijft het wel vreemd dat het OS dat dus vind. Ik neem aan dat we het over normaal PATA/SATA hebben en dan maakt de controller dus geen drol uit.
Tenzij hij ze in een RAID vorm gedraait heeft ?
Vrijwel alle controllers plaatsen metainformatie op de schijf zelf, vaak de laatste sector maar dat kan ook de beginnende sector zijn. Dan werkt het dus niet meer zomaar als je hem van die controller af haalt. Ook al gebruik je nog geen RAID. Maar logischer is dat die twee schijven in RAID0 ofzoiets draaiden, alleen TS kan daar uitsluitsel over geven.
Borromini schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 09:29:
@ TS: je kan vrolijk formatteren, dat zal de gegevens op zich niet verwijderen, alleen weet je bestandssysteem er daarna niks meer over (en kan het die dus ook niet terugvinden). Daar heb je dan weer data recovery programma's voor nodig.
Dan zijn je gegevens toch weg of niet? Formatteren doe je alleen als alle informatie die op de schijf staat weg mag en je dat ook wilt. Formatteren overschrijft de eerste 20MB ook dacht ik, wat inhoudt dat je partitietabel (MFT) foetsie is. Dat betekent zeer waarschijnlijk dat je het leeuwendeel niet zonder corruptie meer kunt recoveren. In normaal nederlands: formatteren = data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Start anders eens met een Bart-PE en doe een chkdsk op de schijven, mogelijk is de data nog ok, maar is de structuur een beetje overhoop gegooid.
Zo heb ik ook wel al meerdere keren schijven terug aan de praat gekregen.

Ofwel ligt het gewoon aan de drivers.
Gisteren nog voorgehad met een ingebouwde sd-lezer. Vista vroeg om het ding te formatteren, maar na verwijderen van de verkeerde drivers en installeren van de goeie, kon ik het kaartje gewoon lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Borromini schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 09:29:
[...]

Je gooit je klasseersysteem weg, maar niet de gegevens ;).

@ TS: je kan vrolijk formatteren, dat zal de gegevens op zich niet verwijderen, alleen weet je bestandssysteem er daarna niks meer over (en kan het die dus ook niet terugvinden). Daar heb je dan weer data recovery programma's voor nodig.
Nee, iedere schrijfactie die je uitvoert op die schijf maakt de kans kleiner dat je je data terug krijgt. Zoals Enlightenment ook al aangeeft, formatteren is in principe data weg.

Wil je nog wat terughalen, met een datarecover programma moet je dat doen voordat je iets anders met die disk gaat doen. Dus niet eerst gaan formatteren, dat verkleint de kans op een succesvolle recoveractie alleen maar.

Gewoon gelijk recoveren is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 19:24
Anoniem: 41852 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:08:
[...]

Dan zijn je gegevens toch weg of niet? Formatteren doe je alleen als alle informatie die op de schijf staat weg mag en je dat ook wilt. Formatteren overschrijft de eerste 20MB ook dacht ik, wat inhoudt dat je partitietabel (MFT) foetsie is. Dat betekent zeer waarschijnlijk dat je het leeuwendeel niet zonder corruptie meer kunt recoveren. In normaal nederlands: formatteren = data kwijt.
Niet bij een quick format, waarbij slechts de tabel leeggegooid wordt waardoor de schijf leeg lijkt. :)

Mijn gedachtegang was daarom ook altijd dat een schijf \na een quick format trager is dan bij een volledige format. Kan iemand dat bevestigen?

[ Voor 51% gewijzigd door internetinfo op 19-01-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:49

The Legend

*Plop*

De "standaard" variant van formatteren zegt toch alleen tegen de schijf dat de ruimte vrij gemaakt wordt om overschreven te worden. Zolang je dus de schijf niet volschrijft met nieuwe data kun je vrij eenvoudig de meerderheid van je data zonder problemen terughalen. Hier zit wel het risico aan dat net die bestanden die erg belangrijk zijn corrupt kunnen zijn.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Terw_Dan schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:14:[...]

Nee, iedere schrijfactie die je uitvoert op die schijf maakt de kans kleiner dat je je data terug krijgt. Zoals Enlightenment ook al aangeeft, formatteren is in principe data weg.
Formatteren overschrijft je data niet. Het overschrijft de structuur van je bestandssysteem, de data op zich blijft intact, je wist bij wijze van spreken het geheugen van de harde schijf, zodat die niet meer weet waar stuk A en B en C van document X staan. De data blijft intact - alleen weet de harde schijf niet meer dat ze er is. Je kan bv. tektsbestanden vanop een block device met grep recoveren als je wil zelfs, onder Linux ;). Formatteren en testen zou ik zeggen :P >:). Met een gigantische disclaimer natuurlijk
Overschrijven van data verkleint de kans op redding inderdaad exponentieel, veel meer dan een format. Maar dan nog is niet alles verloren - de NSA beveelt meerdere overwrites aan om je data echt te 'shredden' zoals ze dat zeggen, en sommige papers geven aan dat je met de juiste tools nog erg veel kan terughalen (maar die tools zijn gewone stervelingen zoals ons niet gegund :P). Maar goed, that's just me being paranoid again.
Wil je nog wat terughalen, met een datarecover programma moet je dat doen voordat je iets anders met die disk gaat doen. Dus niet eerst gaan formatteren, dat verkleint de kans op een succesvolle recoveractie alleen maar.
Als dat bestandssysteem-afhankelijk is wel ja. Al ben ik niet thuis genoeg in de materie om te weten of de meeste recovery-programma's op het FS werken, ik zou denken van niet, gezien veel mensen ze ook aanwenden na formats.
Anoniem: 41852 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:08:[...]

Dan zijn je gegevens toch weg of niet?
Zie hierboven :).
Formatteren overschrijft de eerste 20MB ook dacht ik, wat inhoudt dat je partitietabel (MFT) foetsie is. Dat betekent zeer waarschijnlijk dat je het leeuwendeel niet zonder corruptie meer kunt recoveren. In normaal nederlands: formatteren = data kwijt.
* Borromini moet effe googlen Partitietabel != MFT. MFT is Master File Table blijkbaar, en NTFS-specifiek. De partitietabel wordt niet gewijzigd bij een format. Wat die eerste 20 MB betreft... Geen flauw idee :?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237999

Borromini schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:50:
[...]

Formatteren overschrijft je data niet.
Een volledige format overschrijft je data wel degelijk
Het overschrijft de structuur van je bestandssysteem, de data op zich blijft intact,
Een quick format overschrijft de administratie die bijhoud wat waar op de harde schijf staat. Hoewel je in theorie de data nog wel zou kunnen recoveren, zal dat in de praktijk tegenvallen. Tenzij je bereid bent om een bedrijf in te huren die voor vele euro's per MB de data voor jou terug zal proberen te halen (succes allerminst verzekerd).
Als dat bestandssysteem-afhankelijk is wel ja. Al ben ik niet thuis genoeg in de materie om te weten of de meeste recovery-programma's op het FS werken, ik zou denken van niet, gezien veel mensen ze ook aanwenden na formats.
Vrijwel alle, zo niet alle recovery programma's voor de gewone consument zullen de data van het file system (of wat daar nog van over is) gebruiken, er is immers weinig anders dat overblijft om bestanden te reconstrueren.

Wat je overigens nog kan proberen is de computer te booten met een Live CD en kijken of die nog wel de hard disk kan lezen.
Pagina: 1