Toon posts:

Goede grafische kaart voor Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

heb rondgezocht in het forum maar vind alleen maar oude topics (> 5 jaar oud). Ik ben op zoek naar een geschikte videokaart om onder Ubuntu 7.10 te gebruiken.

Ik stel de volgende eisen:
- Ik wil op een 22" of 24" scherm native resolutie kunnen draaien (1920 x 1200 of toch minstens 1680 x 1050)
- Ik wil de Desktop Effects van Ubuntu goed kunnen gebruiken (Exposé, 3D Flip View, e.d.)
- Ik wil een PCIe videokaart (voor op nieuw moederbord)
- Het ding moet het onder Windows doen (maar dat zal geen probleem zijn :S)
- (Dit alles het liefst voor een prijs van 100 - 150 euro)

Je ziet, het mag wat kosten. Ik wil dan ook geen miskoop doen. Met de gebrekkige ondersteuning van grafische kaart-fabrikanten voor Linux (of heb ik het mis?) wil ik me er goed in verdiepen. Zijn deze wensen sowieso realistisch, en wie heeft zinvolle adviezen over welke fabrikant of, beter nog, welke kaart voor mij geschikt is? Voor zover ik nu kan beoordelen lijkt de keuze in ieder geval neer te komen tussen nVidia of ATI.

Alvast bedankt voor de moeite!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Een oude nVidia kaart moet haast wel ondersteuning hebben, aangezien nVidia meedeveloped aan de unix drivers. Een 6800GT lijkt mij een prima keuze, heeft volgens mij nog Shader 2 3.0 voor je grafische processen. Zit tweedehands rond de 40/50 euro.

thanx flux

[ Voor 7% gewijzigd door Gamo op 17-01-2008 01:27 ]

Verwijderd

nvidia heeft verreweg de beste linux support klik hier voor pricewatch op nvidia kaarten in jouw budget.

de 8 serie is DX10

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:03
Een woord: nvidia.
Nee wacht: twee woorden: Nvidia & Google.

Verwijderd

Volgens mij is nVidia beter ondersteund op linux. Ubuntu 7.10 werkt op mn laptop met ATi x1600 mobility ook wel, maar crasht regelmatig als je coole compiz effecten aanzet.
Linux ondersteund oude hardware heel goed, maar als iets net nieuw beschikbaar is, bijvoorbeeld een dx10 vidkaart duurt het soms even voordat de ondersteuning daar is.

Trouwens, op de korte termijn zou ik dus zeggen ga voor nVidia, maar ATi heeft kort geleden geloof ik de drivers open source gemaakt, dus op de lange termijn zouden die juist beter moeten zijn.

weet niet of dit helpt of dat ik t juist moeilijker maak voor je :p

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:03
Ja, en directX 10 draait heel lekker onder linux.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hij wil ook Windows kunnen draaien.

Ik heb 2 7600GS'jes en een GT liggen, werken allebei prima met Linux.
Ati is ook wel aan de praat te krijgen ,maar minder makkelijk dan Nvidia.

Elke Nvidia is gewoon goed dus, neem gewoon de vetste kaart binnen je budget :)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:00

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Gamo schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 00:15:
Een oude nVidia kaart moet haast wel ondersteuning hebben, aangezien nVidia meedeveloped aan de unix drivers. Een 6800GT lijkt mij een prima keuze, heeft volgens mij nog Shader 2.0 voor je grafische processen. Zit tweedehands rond de 40/50 euro.
zelfs 3.0 en HDR :)

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Knoetje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:39
Heb hier ubuntu 7.10 draaien met een nvidia 8800GT
Dit werkt niet 'out of the box', je hebt namelijk beta drivers nodig.

Wel had ik hiervoor een 6600GT (ook nvidia) en die deed het fantastich met de standaard ubuntu install

Alles is najagen van wind...

• teissie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-03 21:58
Dat je NVIDIA nodig hebt voor linux is toch al weer lang achterhaalt?

ATI heeft tegenwoordig ook gewoon prima drivers.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vind je?

Dualhead enzo is anders goed bagger met ati.
Twinview van nvidia werkt echt vrij simpel :)

Verwijderd

nodig voor linux, nee, maar hij wil graag ook allerlei desktop effecten gebruiken op hoge resolutie. Ik zeg niet dat ATi t niet lukt, maar voorlopig is het toch een veiligere keuze een nVidia te nemen

• teissie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-03 21:58
Ik kon anders met mijn 9800 pro en openSUSE out of the box beryl draaien (tijdje geleden).
Ik heb nu een 3870 die is dan net effe te nieuw, maar daar komen ook vanzelf drivers voor.
En alle features van de nieuwe 8.1 drivers komen als het goed is ook naar linux.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
heb rondgezocht in het forum maar vind alleen maar oude topics (> 5 jaar oud)
Dan heb je behoorlijk brak gezocht. Sowieso is er een stuk meer over Linux en videokaarten in Non-Windows Operated Systems gepost, maar ik herinner me zelf nog afgelopen maand meermaals zaken over Linux hier gemeld te hebben.

Hier zijn bovendien op verschillende andere plekken online beschouwingen van te vinden, incl een heuse benchmark met Ubuntu, Beryl en Compiz en een sloot aan nutteloze eyecandy, iig op verschillende nVidia, ATi en Intel chips, zowel los als integrated. De conclusies waren vrij opzienbarend trouwens - dus zoek het artikel even op (genoeg zoektermen in dit alinea).

Doe sowieso wat meer moeite, want ook voor Linux-gebruikers gelden de GoT regels over eigen inzet voor je post en duidelijke TS (ook met *waar* je op gezocht hebt als je niets zegt gevonden te hebben).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.