IDE en Vista Business

Pagina: 1
Acties:
  • 919 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10-2025
Configuratie:
- Kast = MTEK X9Gamer Midi tower
- Mobo = ASUS P4P800-E Deluxe
- Voeding = Corsair 620watt modulair
- Processor = Intel Pentium 4 3,2 Ghz (Presscott - niet overgeklokt)
- RAM = Kingston 2048 mb/2 sets dual channel DDR 512mb
- Videokaart = Ati Radeon 1650 Pro
- 3x Maxtor harddisks
.... schijf 0, Maxtor PATA 6y120PO : Partitie F,G
.... schijf 1, maxtor SATA 7L250SO: Partitie C,D,E
.... schijf 2, Maxtor SATA 6L200MO: Partitie H,I
- LG DVD speler
- Plextor Dual layer DVD Writer ( PX-755A)
- Operating system: Dualboot XP-Pro/Vista Business met alle beschikbareupdates

Probleem:
Opgestart in XP is er niks mis maar opgestart in Vista verdwijnt mijn Maxtor IDE schijf na een poosje. In de devicemanager is ie ook weg en seatools detecteert 'm ook niet meer.

Wat heb ik geprobeerd om het op te lossen:
Het lijkt me geen hardwarematig probleem of kabelprobleem omdat alles in XP gewoon werkt en blijft werken zoals het moet werken.
* Ik heb de IDE schijf toch even nagelopen met Seatools: Alles okee
* Ik heb de IDE-cable vervangen: probleem blijft
* Ik heb de IDE-Cable aangesloten op de andere aansluiting op het moederbord: probleem blijft
Ik heb op internet en fora gezocht of Vista Business misschien een probleem heeft met IDE hdd's maar ik heb daar geen aanwijzingen voor gevonden. In de logs van Vista staan ook geen aanwijzingen.

Vraag:
* Komt dit probleem iemand bekend voor?
* Heeft iemand een ideetje welke richting ik nog zou kunnen zoeken?

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-02 13:56
Modbreak:Wanneer je niets zinnigs te melden hebt, laat het dan achterwege.

[ Voor 77% gewijzigd door Laurent op 18-01-2008 18:20 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb exact dezelfde IDE HD en die werkt prima onder Vista Business.
Staat er ook niets meer van die HD in Disk Management?

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Wordt de hardeschijf wel gezien in de bios? Heb je de tools van de fabrikant al geprobeerd om te kijken of de hardeschijf nog wel goed is?

Self reflection is the school of wisdom

• Mirre
@ParkOverall:
Zo, jij ook weer je momentje gehad. :O
Jouw soort posts dragen totaal niets bij aan de vraag.

@Twister336:
Nee, hij is er dan gewoon echt niet meer. Nergens terug te vinden in de catacomben van Vista en ook Seatools ziet dan alleen nog maar de andere twee hdd's die in het systeem zitten. Na een reboot is ie weer terug en na een poosje weer weg. Dit probleem speelt alleen in Vista. In XP is ie er en blijft ie er ook.

@Ventrigo:
In het Bios is de hdd gewoon te zien. Alleen in Vista verdwijnt ie op een gegeven moment. Bij wat ik reeds geprobeerd heb staat al "Ik heb de IDE schijf toch even nagelopen met Seatools". Bij alle testen "Pass". Als de hdd defect zou zijn zou dat ook problemen moeten geven in XP, toch?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-02 13:56
Kijk eens in het log van Windows of er een melding m.b.t. de IDE schijf is vermeld.

• Mirre
In de openingspost stond al vermeld: "In de logs van Vista staan ook geen aanwijzingen."
Die stonden er eerder ook niet maar.....

Ik kreeg daarstraks in XP plots een stopfout (bad_pooler_caller) die ik nooit eerder gezien had op dit systeem. Ik heb er ook niet onlangs hardware bij gezet of drivers geupdate. Misschien dan toch die hdd?
Ben opgestart in Vista om die fout uit te zoeken op internet en toen toch nog maar eens in het vista system-log van de afgelopen paar uur gekeken. Ja hoor...daar stond ie.... 22:24:04 een foutmelding voor mijn IDE-probleem, en toe ik om 22.30 keek was de hdd niet meer te zien. Dat was dus vlak na die fout. Mooi, da's dan tenminste iets houvast.
Fout was: Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Ide\IdePort3

Ik heb in de onderdelenkast gespit naar nog een andere IDE kabel. Ik vond een nog in plastic verpakte splinternieuwe 80 aderige kabel. Die zit er nu in. Nu even afwachten of de controllerfout wegblijft en of ik XP die bad-pooler-caller nog terugkomt.

[ Voor 84% gewijzigd door Mirre op 17-01-2008 02:06 ]

• Mirre
Hmm, ook met de nieuwe kabel krijg ik de error weer te zien in het system log.

Ik heb al eerder controllerfout \Device\Harddisk2\D in m'n log gehad, maar dat loste toen op door het gebruiken van 2 nieuwe sata kabels.Ik heb die error nog maar zelden gezien. In Xp heel soms en in Vista nooit meer.
Nu dus dezelfde variant op de IDE poort. De hdd die uitvalt staat geen OS op maar alleen data die ook gebackupped is maar toch is het lastig als ie wegvalt.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Heb je de laatste chipset drivers geïnstalleerd voor je moederbord? Het lijkt me toch vrij duidelijk de controller te zijn. Blijkbaar werkt de IDE controller niet zo goed onder Vista voor jou. En aan de harde schijf ligt het sowieso niet.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Mirre
Nee dat heb ik niet gedaan. Wat geinstalleerd staat is wat er geinstalleerd werd tijdens de installatie van Vista Business.

Ik heb een Asus P4P800-E Deluxe moederbord.
Waar zoek ik die nieuwste chipset drivers? Bij de moederbord fabrikant?
Mijn mobo is al zo oud dat die niet meer verkocht wordt. Zijn er dan nog nieuwe drivers?

• Mirre
Gevonden op de site van asus, alleen staan er geen vista drivers voor mijn mobo

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us
motherboard > socket 478 > en dan p4p800-e deluxe

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Je had zelf ook wel een beetje mogen zoeken ;) Maar inderdaad op de Asus site staan ze niet meer.

Op de Intel site heb ik a.d.h.v. je Intel 865PE Chipset wel wat gevonden. Kijk eens of je hier wat mee kunt. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• Mirre
Ik doe echt m'n best om te zoeken maar dan moet ik wel weten wat ik precies moet zoeken en waar ik moet zoeken. Drivers voor de gewone hardware kan ik wel vinden maar chipset-spul ben ik echt niet thuis in.
Hoe weet je bijvoorbeeld dat ik een Intel 865PE Chipset heb. Als je dat weet kun je inderdaad verder zoeken via google. Via deze site ( http://www.intel.com/support/chipsets/inf/sb/CS-009266.htm) kan ik een utility downen die mijn chipset identificeert.Maar daar zit dus weer geen Vista versie bij. Als ik het toch probeer dan krijg ik "Failed to identify your chipset".

Toevoeging:
Ik zie in m'n apparaatbeheer alleen staat Intel(R) 82801EB bij de usb en IDE controllers.

Ik heb hetgeen jij voorstelde geinstalleerd. Ik volg gewoon de installatievenstertjes maar nergens even een voortgangsbalkje. Hij geeft meteen aan dat het geinstalleerd is. Ik krijg geen melding om te rebooten of zo. Weird toch. Kijk ik bij m'n IDE controllers dan staat daar niet de nieuwe 2007 datum van de nieuwe drivers maar gewoon nog die van 2006. Klopt niet, lijkt mij. :/

[ Voor 29% gewijzigd door Mirre op 17-01-2008 15:16 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Aii. Ik zie inderdaad dat de Vista versie ontbreekt. Dan ben ik bang dat dit niet gaat lukken.

Hoe ik daarachter kwam? Ik heb je moederbord specificaties opgezocht op de Products pagina van de Asus website. Daar staat in principe áltijd vermeldt welke chipset het moederbord gebruikt. Het is dus niet dat ik het uit het hoofd wist, maar ik weet waar ik moet zoeken. Plus ik weet ook dat de on-board IDE-controllers vrijwel altijd onder de chipset drivers vallen. Beetje ervaring denk ik. :)
Mirre schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:56:
Ik heb hetgeen jij voorstelde geinstalleerd. Ik volg gewoon de installatievenstertjes maar nergens even een voortgangsbalkje. Hij geeft meteen aan dat het geinstalleerd is. Ik krijg geen melding om te rebooten of zo. Weird toch. Kijk ik bij m'n IDE controllers dan staat dar niet de nieuwe 2007 datum van de nieuwe drivers maar gewoon nog die van 2006. Klopt niet, lijkt mij. :/
Hmm dat is apart. Misschien Asus of Intel eens mailen erover? Je kunt deze drivers natuurlijk nu even proberen, maar als het zelfde probleem blijft zou ik even een rollback doen naar je vorige drivers.

[ Voor 41% gewijzigd door Cloud op 17-01-2008 15:16 ]

• Mirre
Dan heb ik weer van jouw ervaring wat geleerd. :)

Ik heb een ghost-image van deze installatie. Die ga ik maar even terugzetten, denk ik.
Een roll-back zal niet lukken omdat vista niet eens aangeeft dat er iets nieuws geinstalleerd is, snap je.

• Mirre
Vista-image is teruggezet. :)
Ik zit nu in XP en heb even in m'n system-log gekeken en zie daar een voor mij nieuwe error:De COM-service voor IMAPI cd-branders-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart: De service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord.

Paar weken geleden had ik bij het starten van Nero dat m'n Plextor brander niet werd herkend. Na een reboot was alles weer okee dus ik heb er niet veel aandacht aan besteed. Nu in combinatie met deze error in het log en de error (Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk1\D.) die soms nog in het systemlog staat denk ik dit misschien de brander het probleem kan veroorzaken.

Ik heb nog een andere brander in een systeem zitten wat ik niet meer gebruik. Ik ga die brander maar eens verwisselen. Wie weet is het toch een defect gaande brander die het probleem veroorzaakt.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Die Plextor brander zit toevallig niet ook op dezelfde IDE-controller? ;) Want dan zou het dus nog steeds aan de controller kunnen liggen. Desalniettemin is het wel verstandig die brander even te verwisselen. Je weet maar nooit.

• Mirre
Nee de plextor en een cdrom speler zitten op IDE2 en de Maxtor PATA 6y120PO zit in z'n uppie op IDE1

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mirre schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:30:
Nee de plextor en een cdrom speler zitten op IDE2 en de Maxtor PATA 6y120PO zit in z'n uppie op IDE1
Oh ik vroeg het ook wat verkeerd. Tuurlijk zitten ze op dezelfde IDE-controller, alleen niet op dezelfde IDE-poort (waar jij nu aan denkt ;)).

In elk geval kun je nu dus nog steeds niet uitsluiten dat het aan je controller ligt. Sterker nog ik krijg steeds meer het vermoeden dat het daar wel aan móet liggen. Je hebt vreemde problemen met twee compleet verschillende apparaten, op verschillende IDE-poorten, die toevallig allebei aan dezelfde controller hangen. Het moet haast wel :) De kans dat beide apparaten gaar zijn, of dat dit soort problemen geheel door één van beide apparaten veroorzaakt wordt, is veel kleiner lijkt me.

• Mirre
Ik heb in ieder geval nu de plextor brander eruit gehaald en er een Liteon brander voor in de plaats gezet. Ik heb de systemlogs van XP en Vista leeggegooid en nu toch maar eens kijken wat er gebeurt.

Ik begreep van internet dat de error (Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk1\D.) veroorzaakt kan worden door een ander apparaat in de PC dan de hdd. Dus een cd-rom, card-reader, usb-hub en zo. Ik heb gelezen dat mensen dat probleem oplosten door die apparatuur los te koppelen of te vervangen. Daaraan refererend zou het dus best eens mijn plextor brander kunnen zijn die al eens haperde. Het viel me overigens op dat XP al een stuk sneller boot nu de Liteon brander erin zit. Dat is dus al een teken dat de plextor detectieproblemen gaf, lijkt mij.

Ik wacht even een dagje of twee af en kijk wat er in de logs verschijnt. Ik kan met die Liteon prima branden dus het is geen probleem als die er een poosje in blijft zitten. Hij is alleen beige en dat staat nou niet echt flitsend in een zwarte kast. Da's een beetje jammer. Ik heb er geen zwart frontje voor. Mocht dit het probleem oplossen dan koop ik gewoon even een nieuwe zwarte brander. De kosten daarvoor vallen tegenwoordig gelukkig reuze mee :)

• Mirre
wolkje schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:08:
Op de Intel site heb ik a.d.h.v. je Intel 865PE Chipset wel wat gevonden. Kijk eens of je hier wat mee kunt. :)
Ik heb de branderfout niet meer teruggezien in het log, wel de "controllerfout \Device\Harddisk2\D".
De drivers waarvan je hierboven de link gaf heb ik nu in XP geinstalleerd. Dat ging wél goed. Ik had chipset drivers van 2003 en nu van 2006. Dat scheelt nogal. Ik ben benieuwd of de controllerfouten nu ook wegblijven.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Zet in energiebeheer de optie uit waarmee je je harde schijf kan uitschakkelen wanneer deze niet wordt gebruikt.

Had hetzelfde probleem en dit werkte bij mij.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Mirre
De fout "Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Ide\IdePort3" was vanmorgen weer aanwezig in het log.

Tnx voor de tip, Mentox. Heb ik zojuist gedaan. :)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mirre schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:29:
De fout "Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Ide\IdePort3" was vanmorgen weer aanwezig in het log.
He shit dan weet ik het zo ook niet. Misschien nog even afwachten, maar ik ben bang dat het echt aan de controller zelf ligt, in plaats van de drivers ervan.

• Mirre
Toch bedankt voor het meedenken, Wolkje. Ultieme test zou zijn het mobo vervangen voor een identiek mobo. Die heb ik hier nog liggen. Komt uit de PC van mijn man. Probleem is alleen dat ik geen processor kan vervangen. Er zit ook een zalmancooler op die aan het mobo vastzit. Geen idee hoe dat allemaal moet. Misschien maar een hele batterij foto's maken van de oude situatie en dan vooruit met de geit??

De tip van mentox lijkt voor nu in ieder geval te helpen. Ik heb de hele dag al vista aanstaan en ik heb de IDE schijf nog steeds :)

Het vervangen van de plextor brander voor de Lite-on brander heeft ervoor gezorgd dat met name XP véél sneller opstart. De Lite-on brand goed maar het is een oudje. Hij brand echt vreselijk traag dus ik ga zometeen maar even een andere brander halen. Kijken of ik de Lite-On 20A1H kan vinden hier in de buurt. Via de websites van de winkels die hier zijn zie ik 'm niet. Misschien bij Mediamarkt of Saturn.

PS) Het is de Lite-On LH-20A1P geworden.

• Mirre
Mentox schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 05:31:
Zet in energiebeheer de optie uit waarmee je je harde schijf kan uitschakelen wanneer deze niet wordt gebruikt. Had hetzelfde probleem en dit werkte bij mij.
Deze tip is echt de oplossing gebleken. Ik heb de PC al die tijd aan laten staan en nog steeds is de IDE-hdd aanwezig in de verkenner.

Tnx Mentox :)

Pagina: 1