Toon posts:

Dualboot [XP/Vista]: XP verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• europech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-07-2022
Hello,

Ik heb dus een pc met 1 harde schijf, opgedeeld in 3 partities.
Aanvankelijk was dit de situatie:
Partitie 1: XP
Partitie 2: Documenten
Toen Vista uitkwam wou ik het eerst eens in dualboot proberen zonder mijn XP al definitief te verliezen. dus heb ik partitie 2 gesplitst, en er vista opgezet en men documenten op de nieuwe:
Partitie 1: XP
Partitie 2: Vista
Partitie 3: Documenten

Nu draai ik Vista al een tijdje en ben ik er behoorlijk tevreden van dus zou ik XP willen verwijderen.

ik zou dus willen:
Partitie 1: Blanco
Partitie 2: Vista
Partitie 3: Documenten
(om dan daarna partitie 1& 2 weer te mergen zodat ik opnieuw bij het begin uitkom maar dan met Vista ipv xp)

Ik verwachte hier echter problemen mee, dus heb als test eens geprobeerd Partitie 1 op inactive te zetten, en inderdaad, als ik dat doe kan ik niet meer aan vista 8)7
Ik vermoed dat dit is omdat de bootinfo op die eerste partitie staat.
Hoe kan ik dit oplossen?

P.S. heb reeds geprobeerd om als P1 op inactive staat er de vista dvd in te steken en iets als fixmbr te doen (zoals ik het zou aangepakt hebben onder XP), maar ik geraak nergens aan de hersteloptie, hij gaat rechtstreeks naar het venstertje waar hij me vraagt waar ik Vista wil installeren

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-03 22:44
De merge die jij wilt gaan uitvoeren gaat je sowieso niet lukken met standaard Windows partitiebeheer. Daarvoor zul je toch een programma moeten aanschaffen. PartitionMagic ofzo.

Geen idee hoe verder Vista in elkaar steekt met opstarten. Dus weet ook niet of je daar net zoals bij XP nog naar de herstelconsole kunt komen.Lama, zoeken is ook een kunst :P [Vista] Windows XP terugzetten

[Voor 12% gewijzigd door Postman op 15-01-2008 17:33]

• europech
Postman schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:32:
De merge die jij wilt gaan uitvoeren gaat je sowieso niet lukken met standaard Windows partitiebeheer. Daarvoor zul je toch een programma moeten aanschaffen. PartitionMagic ofzo.
Dat weet ik ook wel (ben er toch immers in geslaagd ze eerst te splitsen wat ook niet vanuit VDS gaat). Gebruik hiervoor Paragon Partition Manager 8.5
Postman schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:32:
Geen idee hoe verder Vista in elkaar steekt met opstarten. Dus weet ook niet of je daar net zoals bij XP nog naar de herstelconsole kunt komen.Lama, zoeken is ook een kunst :P [Vista] Windows XP terugzetten
Heb er al naar gezocht, en idd de vraag wordt nog gesteld op GoT, echter het antwoord vind ik nergens.
Die Topic waar jij naar verwijst helpt zeker niet verder, aangezien die XP wilt terugzetten ipv hem te verwijderen (lezen is ook een kunst)

Anoniem: 211676

Niet zo moeilijk doen. Bij system properties - advanced - system startup and recovery op settings drukken. Microsoft Windows Vista als default zetten. Uitvinken Time to display list of operating systems. XP-schijf wissen.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-03 16:49
Anoniem: 211676 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:42:
Niet zo moeilijk doen. Bij system properties - advanced - system startup and recovery op settings drukken. Microsoft Windows Vista als default zetten. Uitvinken Time to display list of operating systems. XP-schijf wissen.
Wel moeilijk doen, dit is namelijk de methode zoals XP hem hanteert. Vista overschrijft dit met zijn eigen Bootmanager dus werkt deze methode niet.

• europech
@Omegasun, dit lukt dus niet. Heb dit al geprobeert (wel ipv de partitie te wissen, gewoon op inactive gezet). Die XP uit de lijst halen is idd eenvoudig, maar van zodra je die partitie wegdoet boot Vista dus niet meer

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-03 17:22
Vista verwacht dan inderdaad dat je Vista installatie op de eerste partitie geinstalleerd staat. Erg lastig. Heb het zelf ook een keer geprobeerd, maar ik heb het uiteindelijk opgegeven en een formatje erdoorheen gegooid..

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-03 22:44
europech schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:39:
Heb er al naar gezocht, en idd de vraag wordt nog gesteld op GoT, echter het antwoord vind ik nergens.
Die Topic waar jij naar verwijst helpt zeker niet verder, aangezien die XP wilt terugzetten ipv hem te verwijderen (lezen is ook een kunst)
Nou als je zo begint dan bekijk je het toch lekker.. Ik refereerde naar mezelf met die opmerking, maar schijnbaar kun jij ook niet lezen.
De link was bedoeld voor je andere vraag: hoe kom ik in de herstelconsole van Vista. Maar goed zoals je zelf al zegt: lezen is ook een kunst..
Succes nog met je probleem, je bent eigenwijs genoeg om het in je eentje te kunnen oplossen.

• europech
Postman schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:55:
[...]
Succes nog met je probleem, je bent eigenwijs genoeg om het in je eentje te kunnen oplossen.
Ach kom zeg, ik kaatste gewoon even jou balletje terug...

On topic:
Ik ben inmiddels in de repair console geraakt (door een engelstalige Business-DVD te nemen ipv een nederlandstalige Ultimate) echter als ik daar de optie aanklik om de opstartproblemen op te lossen zet hij gewoon de partitie van XP terug op active.

Misschien handig voor anderen met hetzelfde probleem, ik heb hier
http://www.syschat.com/re...vista-dual-boot-1927.html
gedetailleerde instructies gevonden hoe het zou moeten lukken echter, bij mij zegt hij na de 2e stap (bootrec.exe /fixboot) object not found en het probleem is dus niet opgelost. Misschien lukt dit bij anderen wel?

[Voor 4% gewijzigd door europech op 16-01-2008 13:45]

Anoniem: 211676

Excuses voor m'n vorige entry niet helemaal juist gelezen.... dus hierbij een betere tip

C:\Windows\system32>bcdedit /?

BCDEDIT - Boot Configuration Data Store Editor

The Bcdedit.exe command-line tool modifies the boot configuration data store.
The boot configuration data store contains boot configuration parameters and
controls how the operating system is booted. These parameters were previously
in the Boot.ini file (in BIOS-based operating systems) or in the nonvolatile
RAM entries (in Extensible Firmware Interface-based operating systems). You ca
use Bcdedit.exe to add, delete, edit, and append entries in the boot
configuration data store.

For detailed command and option information, type bcdedit.exe /? <command>. Fo
example, to display detailed information about the /createstore command, type:

bcdedit.exe /? /createstore

For an alphabetical list of topics in this help file, run "bcdedit /? TOPICS".

Commands that operate on a store
================================
/createstore Creates a new and empty boot configuration data store.
/export Exports the contents of the system store to a file. This file
can be used later to restore the state of the system store.
/import Restores the state of the system store using a backup file
created with the /export command.
/sysstore Sets the system store device (only affects EFI systems, does
not persist across reboots, and is only used in cases where
the system store device is ambiguous).

Commands that operate on entries in a store
===========================================
/copy Makes copies of entries in the store.
/create Creates new entries in the store.
/delete Deletes entries from the store.

Run bcdedit /? ID for information about identifiers used by these commands.

Commands that operate on entry options
======================================
/deletevalue Deletes entry options from the store.
/set Sets entry option values in the store.

Run bcdedit /? TYPES for a list of datatypes used by these commands.
Run bcdedit /? FORMATS for a list of valid data formats.

Commands that control output
============================
/enum Lists entries in the store.
/v Command-line option that displays entry identifiers in full,
rather than using names for well-known identifiers.
Use /v by itself as a command to display entry identifiers
in full for the ACTIVE type.

Running "bcdedit" by itself is equivalent to running "bcdedit /enum ACTIVE".

Commands that control the boot manager
======================================
/bootsequence Sets the one-time boot sequence for the boot manager.
/default Sets the default entry that the boot manager will use.
/displayorder Sets the order in which the boot manager displays the
multiboot menu.
/timeout Sets the boot manager time-out value.
/toolsdisplayorder Sets the order in which the boot manager displays
the tools menu.

Commands that control Emergency Management Services for a boot application
==========================================================================
/bootems Enables or disables Emergency Management Services
for a boot application.
/ems Enables or disables Emergency Management Services for an
operating system entry.
/emssettings Sets the global Emergency Management Services parameters.

Command that control debugging
==============================
/bootdebug Enables or disables boot debugging for a boot application.
/dbgsettings Sets the global debugger parameters.
/debug Enables or disables kernel debugging for an operating system
entry.
/hypervisorsettings Sets the hypervisor parameters.

to change a value, you need to use this type of command:
bcdedit /set {identifiers name} nameofparamater "value to replace with"
for example, to change my XP os name from "Earlier Version...." to "XP Pro", i would use this command:
bcdedit /set {ntldr} description "XP Pro"

to change the default boot os to xp, i would use this command:
bcdedit /set {bootmgr} default "{ntldr}"

then type:
bcdedit

and you should see the changes you made.

The main thing is to remember to run the command line with an admin account or as the administrator.

Also, you can type: bcdedit /help to get a list of all of the parameters/flags you can use.

8)7 EN DAN NATUURLIJK NET ANDERSOM 8)7
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee