Op zoek naar degelijk S775 mobo voor ARC-1220

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 12:03
Navond tweakers :).

Ik zit met de volgende issue. Ik heb sindskort een Areca ARC-1220 raid controller gekocht maar deze presteert matig in mijn eigen systeem (PCIe x4 slot haalt maximaal x1 snelheden). Vandaar dat ik een server wil samenstellen. Ik wil hier een Socket 775 CPU in plaatsen. Namelijk de Q9450 zodra deze in februari/maart uit komt. Ik ben er alleen nog niet over uit welk moederbord hiervoor het geschikste is.

Waar moet het moederbord aan voldoen:
  1. Socket 775
  2. Een PCIe x16 of x8 met 8 _echte_ lanes richting het chipset zodat de ARC-1220 volledig volgetrokken kan worden.
  3. Ondersteuning voor 8GB intern geheugen (liefst NON-ECC, ECC geheugen is me te prijzig :P)
  4. Intel Q9450 moet hierop kunnen draaien.
  5. Eventueel 1 of 2x 1Gbit NIC's onboard. Mocht ik geen moederbord vinden met deze specs, dan met een PCI-X slot om m'n Intel(R) PRO/1000 MT Dual Port Server Adapter hierin te plaatsen (maar dit is geen must)
Ik heb zelf uiteraard al eens gezocht. De ideaalste kandidaat is de P5BV-C/4L. Dit moederbord ondersteunt ook de toekomstige 45nm Xeon CPU's maar ik weet alleen niet of de Q9450 hier ook onder valt. Deze vraag heb ik al bij Asus gesteld maar het antwoord laat lang op zich wachten :).

Een andere keus is Tyan of Supermicro, maar deze moederborden zijn vrij prijzig. Dit wil ik liever als laatste optie overhouden. Of jullie moeten mij natuurlijk overtuigen dat dit een goede keus is.

Mijn vraag aan jullie is:

Kan iemand mij adviseren welk moederbord het beste bij mijn keuze past of met welk moederbord draaien de andere tweakers hun ARC-1220 op?

• Etharion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 18:55
Je kan eventueel de workstation borden van asus ook overwegen, indien je dit nog niet gedaan hebt. Heb je iets meer mogelijkheden qua pci-e slot configuraties e.d. (bijv. P5E WS Prof met: 2x PCIe x16 1x PCIe x1 1x PCI-X) Echter meestal bevatten deze borden "desktop" chipsets. Zelf eigenlijk weinig ervaring met echte serverborden.

Draai mijn eigen server op een XBX2, met een e6600, maar wordt eigenlijk voor weinig meer gebruikt dan als fileserver en daar is deze config eigenlijk al enorm overkill voor. Gebruik ook geen echte highend raid controllers (highpoint r2320 en sinds kort ook een perc5i), aangezien de 1gb link toch de bottleneck vormt. Moet binnenkort nog eens met nic teaming gaan spelen.

Waarvoor gaat de server eigenlijk gebruikt worden? Aangezien een Q9450 met 8gb me knap lomp lijkt, tenzij het een of andere vmware server/renderbak o.i.d. wordt. En om gigabit of dual gigabit vol te trekken zou een desktop chipset met eenvoudige cpu in principe meer dan voldoende moeten zijn, enige wat me van belang lijkt is dat de chipset over voldoende pci-e lanes beschikt, de areca neemt zelf toch al de parity berekeningen op zich.

Dan nog ff als laatste punt mijn persoonlijke ervaring, heb het zelf eigenlijk niet zo op Asus, heb er persoonlijk altijd problemen mee, maar trap er steeds weer in (typ dit op een p5k dlx, met 6 sata bug), omdat ze lekker snel met nieuwe borden zijn en deze ook in x verschillende configuraties leveren. Maar goed, ken ook mensen die er bij zweren... En vaak zijn er niet zoveel (betaalbare) alternatieven, als je iets anders wilt dan de standaard desktop plank, zonder meteen in het serversegment terecht te komen.

• zmaster
De server zal voornamelijk als fileserver en HD streaming server gebruikt worden. Daarnaast wil ik binnen VMware een kleine testomgeving opzetten om het een en ander te testen. 8GB intern geheugen zal dan inderdaad nog steeds een overkill zijn maar mijn keuze om er 8GB in te zetten was vooral omdat het geheugen tegenwoordig geen drol meer kost :). Dan duw ik direct alle vier de plankjes vol.

Ik heb inderdaad overwogen om eens in het desktop segment van Asus te kijken maar ik lees op internet dat er een aantal mensen zijn waarvan hun Areca kaart niet goed functioneerd in de x16 sloten van willekeurige Asus desktop boards. Dit omdat vooral het eerste slot puur voor VGA is en het tweede slot weer trager is.

Ik heb wel inmiddels voor mezelf al besloten dat ik voor de Q6600 ga. Aangezien ik het performance verschil voor mijn server niet echt zal merken, de server toch 80% van de tijd 10% staat te rekenen en de G0 stepping van de Q6600 nu al leverbaar is zodat ik de server sneller in mijn bezit kan hebben :).

Wat betreft het merk Asus, dat klopt wat je zegt. Ik hoor verschillende meningen over hun moederborden. Een vriend van mij draait nu al een jaar een Dual Xeon setup op een Asus server moederbord en hij is hier zeer tevreden mee. De ander heeft juist alleen maar nadelige ervaringen met Asus. Moederborden die uit het niets stuk gaan etc. Zelf heb ik dan ook alweer alleen maar positieve ervaringen maar goed. Ik denk dat je hier ook geluk mee moet hebben.

Het enige wat dus nu inderdaad het belangrijkste is, is dat het bord over genoeg PCIe lanes beschikt. Als ik de manual van de P5BV-C/4L moet geloven is het een PCIe x16 slot met aparte x8 lanes richting het Intel 3200 chipset. Dit ziet er goed uit. Ik heb ook al eens een mail richting Areca gestuurd en het enige wat hun vertelden is dat ze het aanraden om voor Tyan en Supermicro te gaan omdat deze twee fabrikanten test kaartjes van hun krijgen. Asus dan weer niet. Hier heb ik dan ook niet veel aan aangezien hij best kan werken in dat board.

Iemand anders misschien nog tips qua aanschaf van een moederbord?

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 12:48
Heb dezelfde kaart op een Asus P5K-Premium in het 2e PCI-Express slot samen met een 8800GTX in het 1e slot (voldoet aan al je eisen) en de Areca presteert naar behoren, het 2e slot draait op x8 snelheid..
8x WD2500AAKS aangesloten in raid5 + hotspare

edit: zie net dat het 2e slot x4 is en niet x8.. Maar heb niet het idee dat mijn areca onder de maat presteert.. ATTO read/write boven de 300MB/s
2 x PCI-E x16 (blue @ x16 mode, black @ x4 or x1 mode)

[ Voor 89% gewijzigd door Occy74 op 15-01-2008 12:52 ]

Systeem Specs

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is je eigen 4x PCI-E slot niet gewoon een 1x slot met de fysieke grootte van een 4x slot? Dat wil jammer genoeg ook nog wel eens voorkomen en zou je lage prestaties verklaren.

• zmaster
Occy74 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:43:
Heb dezelfde kaart op een Asus P5K-Premium in het 2e PCI-Express slot samen met een 8800GTX in het 1e slot (voldoet aan al je eisen) en de Areca presteert naar behoren, het 2e slot draait op x8 snelheid..
8x WD2500AAKS aangesloten in raid5 + hotspare

edit: zie net dat het 2e slot x4 is en niet x8.. Maar heb niet het idee dat mijn areca onder de maat presteert.. ATTO read/write boven de 300MB/s

[...]
Ik zal eens kijken of dit mobo iets voor me kan betekenen :).
Admiral Freebee schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:07:
Is je eigen 4x PCI-E slot niet gewoon een 1x slot met de fysieke grootte van een 4x slot? Dat wil jammer genoeg ook nog wel eens voorkomen en zou je lage prestaties verklaren.
Ik heb Gigabyte GA-965P-DS3P. Deze heeft een PCIe x16 slot en nog een tweede x16 maar met x4 lanes volgens de handleiding en de site. Dit zou gewoon moeten werken maar ik haal maar maximaal 190MB/s. In HDtach en ATTO zie ik ook gewoon een strakke lijn van 190MB/s dus tja. Hij wordt ergens geknepen. In het x16 slot haal ik wel mooie snelheden maar aangezien dit mijn desktop is wil ik hier wel nog goed op kunnen gamen. Dus die vlieger gaat ook niet op..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zmaster schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:16:
[...]

Ik zal eens kijken of dit mobo iets voor me kan betekenen :).

[...]

Ik heb Gigabyte GA-965P-DS3P. Deze heeft een PCIe x16 slot en nog een tweede x16 maar met x4 lanes volgens de handleiding en de site. Dit zou gewoon moeten werken maar ik haal maar maximaal 190MB/s. In HDtach en ATTO zie ik ook gewoon een strakke lijn van 190MB/s dus tja. Hij wordt ergens geknepen. In het x16 slot haal ik wel mooie snelheden
Kijk eens naar de interconnect tussen north- en southbridge. Die "DMI" interconnect is niets anders dan een PCIe 4x verbinding met een dedicated transaction layer (wat dus overhead is en van je max throughput afgaat) waar alles dat aan de southbridge hangt vanaf moet - dus niet alleen die PCIe 4x slot, maar ook je onboard SATA, geluid, netwerk etc... etc...

Vooral als je van RAID naar onboard SATA kopieert moet die info over de DMI naar geheugen terug over de DMI naar de andere schijf.

Oslik blyat! Oslik!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:29
Ik heb een HP P400 SAS raid kaart liggen, kan deze werken in een P5BV-C?

x8 PCI Express I/O is die kaart, en zoek een moederbord die dit heeft voor vmware esx

Verwijderd

On topic:

Het Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI moederbord is in theorie geschikt voor de ARC-1220 en zal via PCIe x8 werken. Zelf heb ik er geen praktijkervaring mee, maar volgens Abit zou het moeten werken.
Zie ook x16 (video) slot en x8 RAID card.
Pagina: 1