Toon posts:

AMD Powernow icm Dual Opteron zorgt voor hangend systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers.

Ik draai al enige tijd nu op de volgende config:

Tyan Thunder K8W (s2885) bios versie 2.08
Coolermaster 520W voeding
2 * Dual Opteron 875
4 * 2GB HP ECC geheugen
Compaq Dual NC3122 NIC 100Mbps
Windows 2003 Advanced edition. (Gaat binnenkort naar x64)
AMD processor driver 1.3.2.0 is geïnstalleerd.

Zo gauw ik PowerNow! activeer in de BIOS, heeft het systeem niet lang (<2 uur) meer te leven, zonder dat het echt druk in de weer is (5-10% total load) hangt ie opeens spontaan (keyboard LED's unresponsive). De enige manier is dan een reset van de hele handel.

- Zet ik PowerNow uit in de BIOS, dan draait het stabiel. (ruim twee weken nu)

- Dit is onafhankelijk van de ingestelde Power settings in Windows (CPU's blijven dus continue op 2.2GHz draaien)

Ik weet dat ik de 'oplossing' heb door PowerNow uit te schakelen, maar het zit erop, dus moet het ook kunnen werken, leek me...

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Aangezien het systeem compleet hangt, valt er niets terug te zoeken in de logboeken oid. Ook de BIOS eventlog geeft geen meldingen.

CPU's zijn absoluut niet warm op het moment dat het gebeurt (38-40 gr) dus lijkt me ook niet de oorzaak.

Weet iemand waar PowerNow exact van afhankelijk is om goed te functioneren? Of kan het gewoon beter uitgeschakeld blijven.

Ik heb een aantal posts kunnen vinden van kernel panics onder linux met PN geactiveerd, maar dit is dan vrijwel altijd in combinatie met oude (pre 2.04) BIOS versies...

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Probeer eens een andere voeding, kan zijn dat de voeding bij het opschalen van de vcore even een piek geeft. Is maar een gedachte, probeer hardop mee te denken. :)
Weet iemand waar PowerNow exact van afhankelijk is om goed te functioneren? Of kan het gewoon beter uitgeschakeld blijven.
Wat bedoel je, PowerNow is afhankelijk van veel dingen, zoals bios moederbord en dacht ook driver. (kan ook zijn dat PowerNow OS onafhankelijk is)

En je kan het beter uitschakelen als hij instabiel is, scheelt wel wat in je verbruik maar zal niet veel zijn. Of de pc moet 24/7 aanstaan dan is elke Watt die je meer verbruikt ongeveer 2 euro op jaarbasis.

40 watt = +-80 euro aan het einde van het jaar.
Ik weet dat ik de 'oplossing' heb door PowerNow uit te schakelen, maar het zit erop, dus moet het ook kunnen werken, leek me...
En niet alles werkt altijd in alle gevallen, soms heb je een functie op een bordje zitten die niet goed werkt komt welles voor, dus die redenering gaat niet altijd op. ;)

[ Voor 81% gewijzigd door mad_max234 op 14-01-2008 11:24 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Toevallig al gekeken of er een bios update uit is waar dit probleem in word omschreven?

Verwijderd

Topicstarter
Probeer eens een andere voeding, kan zijn dat de voeding bij het opschalen van de vcore even een piek geeft. Is maar een gedachte, probeer hardop mee te denken.
Is een gloednieuwe voeding. Zwaarste voeding die Tyan aangeeft is ook maar een 500W. Buiten dat, heb ik geen voeding over, waar zo'n EPS12V aansluiting op zit, en deze zijn ook redelijk aan de prijs. En zoals ik al zei, doet hij het ook als ik PowerNow wel in de BIOS inschakel, maar niet effectief in Windows, waardoor de Vcore dus gewoon constant blijft op 1.350. Anders was het idd een mogelijkheid geweest...
Toevallig al gekeken of er een bios update uit is waar dit probleem in word omschreven?
BIOS is de meest recente versie, dus als het al een probleem is dat door de BIOS wordt veroorzaakt, dan kan ik het (vooralsnog) niet oplossen... Er wordt met de 2.06 versie wel iets van PowerNow opgelost, maar kan nergens expliciet vinden wát. Buiten dat, heb ik 2.08 en zit deze fix erin.
En niet alles werkt altijd in alle gevallen, soms heb je een functie op een bordje zitten die niet goed werkt komt welles voor, dus die redenering gaat niet altijd op [...]
En je kan het beter uitschakelen als hij instabiel is, scheelt wel wat in je verbruik maar zal niet veel zijn. Of de pc moet 24/7 aanstaan dan is elke Watt die je meer verbruikt ongeveer 2 euro op jaarbasis.

40 watt = +-80 euro aan het einde van het jaar.
Hij staat inderdaad 24/7 aan, dus zou mooi zijn als het ingeschakeld kan worden.
Wat bedoel je, PowerNow is afhankelijk van veel dingen, zoals bios moederbord en dacht ook driver. (kan ook zijn dat PowerNow OS onafhankelijk is)
Ik bedoelde eigenlijk meer, de do's en don't's. Als ik weet wat er zeker voor zorgt dat het niet gaat werken, dan kan ik daar het eerste naar kijken. Bijv. kunnen CPU's uit verschillende batches hiervoor zorgen? (noem maar iets) Nergens staat beschreven wat precies van invloed is op PowerNow. Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat Windows nogal moeilijk zou kunnen doen als je systeem opeens 1200MHz sneller gaat draaien. Hij hoeft maar één cycle kwijt te zijn en je hebt een blauw scherm. Maar dit probleem is dieper, aangezien het een 'hardwarematige' crash is.

Ik heb wel een kb artikel van MS gevonden: kb924441. Gaat echter over SP1 van Win2003 en ik zit op SP2... Lijkt me toch dat dit soort fixes worden meegenomen...

@ Reinstein hieronder: Jij was sneller met typen dan ik... Maar ik heb dus de nieuwste BIOS.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 13:18 . Reden: Info toegevoegd ]

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Ik zou idd ff een nieuwe BIOS laden.

Check: http://tyan.com/support_download_bios.aspx?model=S.S2885

Ik heb overigens ook zn Mobo in mijn wokstation, alleen mijn CPU's zijn van een stepping die nog geen PowerNow! ondersteunen, dus heb geen last van het probleem.

Je voeding zal het probleem niet zijn denk ik, een hoop mensen roepen dat altijd op het forum. Ik heb er een Antec 500W in, op aanraden van Tyan. Het echte verbruik van mn systeem is "maar" 285W bij volle belasting. Kijk de lijst van bios updates maar es door bij tyan, dan zie je er steeds staan: Update PowerNow! er zullen dus we wat problemen mee geweest zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Reinstein op 14-01-2008 11:32 ]

Open source modeltrein besturings software

Verwijderd

gaat het om dat fsc-mainbord dat je uiteindelijk hebt weten te flashen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, is een ander. Op deze zat origineel een TYAN BIOS. Maar is in de basis wel hetzelfde mainboard. Waarom FSC er ooit een andere BIOS op heeft geschreven, is mij nog niet duidelijk. Misschien uit kostenoverwegingen, alleen zijn BIOS programmeurs ook niet echt goedkoop, dacht ik.

Nou ja.. ik laat het voorlopig wel uitstaan. Liever stabiel dan om de twee uur naar de zolder rennen ;)

Verwijderd

maar wat voor bios heb je uiteindelijk dan op dat fscbord kunnen zetten?
ik zoek namelijk nog een bord met 4 pcix sloten.

Verwijderd

op mijn k8sr s2881g2nr bordje werkt powernow prima.
server 2003 R2 x64 sp2
bios v2.08
alle utills gedownload van amd.com
en de powerschema's hebben echt een behoorlijke invloed op de cpu load.

Verwijderd

Topicstarter
We zijn nu nog aan het testen met de TYAN bios op een FSC branded bord. Maar da's een andere discussie. Lijkt me handig om die in de andere thread te houden.
ik zoek namelijk nog een bord met 4 pcix sloten.
Let wel op dat het twee verschillende types PCI-X sloten zijn, 2 x 133/100/66/33 MHz en 2 x 100/66/33 MHz.

Verwijderd

sorry, ik vond het wel een terechte vraag, je was immers bezig met het biosprobleem op zo'n tyan mainbord.
en ik wou aangeven dat op een tyan bord met de nieuwste bios, en met R2 x64 power now prima werkt.

Verwijderd

Topicstarter
@sjonh: was ook geen verwijt/zeurderig bedoelt, maar mocht ooit iemand eenzelfde probleem hebben, en we gaan hier verder, dan vindt ie nooit antwoord. Maar we hebben er een originele Tyan bios opgezet van een bord wat ik van iemand anders heb gekocht (heb er inmiddels 3 liggen nu ;-) )

Ik heb er nog geen x64 versie op staan. Ga ik binnenkort doen, kijk ik dan of het dan wel wil werken. Het is ook geen must, maar een leuke optie (voor het milieu natuurlijk) Moet even een tweede DCtje aanmaken om alles op de verhuizen. Zal wel van het weekend worden.

EDIT: heb hier nog een melding gevonden over eenzelfde probleem. Lijkt erop dat de PowerNow implementatie op dit bord toch niet helemaal lekker zit. Gaat dan wel om een veel eerdere BIOS versie, maar de symptomen zijn identiek...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 10:50 ]

Verwijderd

@dennis, is het niet simpel een driver, service, script, biosinstelling of vergeten taak die power-now gek maakt.
de meldingen op de diverse site's zijn tweeslachtig, werkt goed, of laat systeem hangen.
revisienummers maakt volgens mij ook niets uit voor de werking wel of niet.
biosversies wel volgens tyan en amd waarschuwd dat je alles wat met powernow te maken heeft van hun site moet halen, ook de driverpacks.
ik heb een tyan s2881g2nr revisienr:04moa, alles van amd gedownload en powernow werkt zo goed dat ik bijna weer de kachel in mijn computerkamer aan moet zetten ;)

Verwijderd

powernow zorgt ervoor dat mijn scsi schijven in diverse raid's zeer veel koeler zijn.
dit is in mijn situatie de grootste energiewinst.

Verwijderd

o ja, mijn tyanbord heb ik in testopstelling staan; lees, alles los op de werktafel.
geen optimale koeling dus.
al weken.
meldingen dat het aan de omgevingstemperatuur zou liggen geloof ik dus ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het is natuurlijk wel een ander bordje...
Ik had ook alle driverpacks van AMD gedownload, dus daaran lag het ook niet. Het werkt op zich ook wel (ziet de cores netjes terugschakelen bij idle) maar op een bepaald moment hangt ie gewoon.

Geen melding/waarschuwing... gewoon 'spontaan' vast...

'Moet' er binnenkort toch nog x64 op zetten, stoei ik dan wel verder en zal ik het topic aanvullen!
Pagina: 1