Hallo allemaal,
Dit weekend heb ik een nieuwe pc gebouwd op basis van volgende onderdelen:
Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz 2x4MB Boxed
Scythe Ninja Cpu Cooler
Gigabyte GA-P35-DS3R rev 2.1
Corsair XMS DDR2 2048MB 800MHz PC6400 (2x 1GB)
Asus EAH2600Xt
Cooler Master 690 Case Black No Psu
Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB
Western Digital 500GB, SATAII,7200rpm,16MB
Samsung DVDRW SH-S203A SATA Zwart (bulk)
Corsair ATX,520W,24P 12CMFAN,V2.91,Modulair
Kaartlezer 20 in 1
Ik heb zondagmiddag alles in elkaar gestoken en daarna heb ik er Ubuntu 7.04 opgezet. Alles mooi geinstalleerd, geupgrade naar 7.10.
Tot hiertoe ging alles goed. De ellende begon toen ik de driver voor de videokaart wou installeren. Een beetje prutsen met drivers, wat zoeken op het net om deze onder ubuntu goed te installeren.
Plots reboot de pc zonder enige aanwijsbare reden.
Die middag heb ik dit fenomeen nog een aantal keer voor gehad. Reboot zonder foutmelding of dergelijke, geen artefacts, niets te zien, niets verdachts.
Toen ik onder linux er maar niet aan uit kwam, heb ik dan geprobeerd Vista te installeren, omdat ik onder windows beter mijn weg ken wat betreft diagnostische tools. Helaas bij de installatie van Vista heeft de pc zichzelf nog 4x gereboot zonder reden. Vista staat er nu half op geinstalleerd omdat bij het installen/opstarten de pc crasht. Ik kan de installatie dus niet vervolledigen van Vista want dan crasht de pc.
Wat heb ik ondertussen ondernomen:
- De ninja cooler vervangen door het standaard intel model. Misschien had ik een slecht exemplaar waardoor de cpu te warm werd. Het vervangen door de intel cooler heeft niets opgebracht.
- Memtestx86 laten lopen. Na 2:30 uur lopen is deze nog niet gecrasht.
- ram van plaats en geheugen slot verwisseld.
Wat mij opvalt:
- De heatsink op de northbridge zit maar heel losjes op het mobo (Northbridge te warm?)
- Ik heb de indruk dat de pc crasht wanneer de cpu load hoog wordt. Een aantal superpi's onder Ubuntu tegelijk gestart en na enkele seconden reset de pc zichzelf. In het bios is er van een te warme cpu totaal geen sprake.
De cpu zit tussen de 27 - 38 graden.
Wie heeft er een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik heb geen reserve onderdelen liggen waarmee ik de dader van de problemen zou kunnen terugvinden.
Dit weekend heb ik een nieuwe pc gebouwd op basis van volgende onderdelen:
Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz 2x4MB Boxed
Scythe Ninja Cpu Cooler
Gigabyte GA-P35-DS3R rev 2.1
Corsair XMS DDR2 2048MB 800MHz PC6400 (2x 1GB)
Asus EAH2600Xt
Cooler Master 690 Case Black No Psu
Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB
Western Digital 500GB, SATAII,7200rpm,16MB
Samsung DVDRW SH-S203A SATA Zwart (bulk)
Corsair ATX,520W,24P 12CMFAN,V2.91,Modulair
Kaartlezer 20 in 1
Ik heb zondagmiddag alles in elkaar gestoken en daarna heb ik er Ubuntu 7.04 opgezet. Alles mooi geinstalleerd, geupgrade naar 7.10.
Tot hiertoe ging alles goed. De ellende begon toen ik de driver voor de videokaart wou installeren. Een beetje prutsen met drivers, wat zoeken op het net om deze onder ubuntu goed te installeren.
Plots reboot de pc zonder enige aanwijsbare reden.
Die middag heb ik dit fenomeen nog een aantal keer voor gehad. Reboot zonder foutmelding of dergelijke, geen artefacts, niets te zien, niets verdachts.
Toen ik onder linux er maar niet aan uit kwam, heb ik dan geprobeerd Vista te installeren, omdat ik onder windows beter mijn weg ken wat betreft diagnostische tools. Helaas bij de installatie van Vista heeft de pc zichzelf nog 4x gereboot zonder reden. Vista staat er nu half op geinstalleerd omdat bij het installen/opstarten de pc crasht. Ik kan de installatie dus niet vervolledigen van Vista want dan crasht de pc.
Wat heb ik ondertussen ondernomen:
- De ninja cooler vervangen door het standaard intel model. Misschien had ik een slecht exemplaar waardoor de cpu te warm werd. Het vervangen door de intel cooler heeft niets opgebracht.
- Memtestx86 laten lopen. Na 2:30 uur lopen is deze nog niet gecrasht.
- ram van plaats en geheugen slot verwisseld.
Wat mij opvalt:
- De heatsink op de northbridge zit maar heel losjes op het mobo (Northbridge te warm?)
- Ik heb de indruk dat de pc crasht wanneer de cpu load hoog wordt. Een aantal superpi's onder Ubuntu tegelijk gestart en na enkele seconden reset de pc zichzelf. In het bios is er van een te warme cpu totaal geen sprake.
De cpu zit tussen de 27 - 38 graden.
Wie heeft er een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik heb geen reserve onderdelen liggen waarmee ik de dader van de problemen zou kunnen terugvinden.