Toon posts:

Nieuwe PC crasht zonder duidelijke reden

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik een nieuwe pc gebouwd op basis van volgende onderdelen:

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz 2x4MB Boxed
Scythe Ninja Cpu Cooler
Gigabyte GA-P35-DS3R rev 2.1
Corsair XMS DDR2 2048MB 800MHz PC6400 (2x 1GB)
Asus EAH2600Xt
Cooler Master 690 Case Black No Psu
Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB
Western Digital 500GB, SATAII,7200rpm,16MB
Samsung DVDRW SH-S203A SATA Zwart (bulk)
Corsair ATX,520W,24P 12CMFAN,V2.91,Modulair
Kaartlezer 20 in 1

Ik heb zondagmiddag alles in elkaar gestoken en daarna heb ik er Ubuntu 7.04 opgezet. Alles mooi geinstalleerd, geupgrade naar 7.10.

Tot hiertoe ging alles goed. De ellende begon toen ik de driver voor de videokaart wou installeren. Een beetje prutsen met drivers, wat zoeken op het net om deze onder ubuntu goed te installeren.

Plots reboot de pc zonder enige aanwijsbare reden.

Die middag heb ik dit fenomeen nog een aantal keer voor gehad. Reboot zonder foutmelding of dergelijke, geen artefacts, niets te zien, niets verdachts.

Toen ik onder linux er maar niet aan uit kwam, heb ik dan geprobeerd Vista te installeren, omdat ik onder windows beter mijn weg ken wat betreft diagnostische tools. Helaas bij de installatie van Vista heeft de pc zichzelf nog 4x gereboot zonder reden. Vista staat er nu half op geinstalleerd omdat bij het installen/opstarten de pc crasht. Ik kan de installatie dus niet vervolledigen van Vista want dan crasht de pc.

Wat heb ik ondertussen ondernomen:

- De ninja cooler vervangen door het standaard intel model. Misschien had ik een slecht exemplaar waardoor de cpu te warm werd. Het vervangen door de intel cooler heeft niets opgebracht.
- Memtestx86 laten lopen. Na 2:30 uur lopen is deze nog niet gecrasht.
- ram van plaats en geheugen slot verwisseld.

Wat mij opvalt:

- De heatsink op de northbridge zit maar heel losjes op het mobo (Northbridge te warm?)
- Ik heb de indruk dat de pc crasht wanneer de cpu load hoog wordt. Een aantal superpi's onder Ubuntu tegelijk gestart en na enkele seconden reset de pc zichzelf. In het bios is er van een te warme cpu totaal geen sprake.
De cpu zit tussen de 27 - 38 graden.

Wie heeft er een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Ik heb geen reserve onderdelen liggen waarmee ik de dader van de problemen zou kunnen terugvinden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:56
Klinkt mij in de oren als een brakke voeding. Ik heb linux persoonlijk nog nooit zelf zien rebooten. Met fout geheugen, CPU of moederbord krijg je over het algemeen gewoon vreemde crashes of kernel panics, maar nooit automatische reboots.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Ik dacht bij het zien van de naam van het topic al dat het waarschijnlijk aan de voeding ligt, en nu des te meer.

Als je kunt, probeer dan eens een andere voeding uit.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Voor we meteen weer met z'n allen naar de voeding gaan wijzen, loop eerst deze eens door
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

ps.
Ik heb geen reserve onderdelen liggen waarmee ik de dader van de problemen zou kunnen terugvinden.
hierdoor is het eigenlijk onmogelijk om zelf het probleem op te lossen, daarvoor moet je onderdelen kunnen wisselen.

[ Voor 42% gewijzigd door Haan op 13-01-2008 23:41 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Vista/Ubuntu wil niet installeren (Gigabyte P35-DS3R)

Hier iemand met EXACT dezelfde problemen. Ik heb hier net windows xp geinstalleerd en nu staat het ding prime95 te draaien.

WindowsXP installen ging zonder enig probleem. Ubuntu maar half tot ik problemen kreeg met de videokaart. Vista reboot bij de installatie!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

_JGC_ schreef op zondag 13 januari 2008 @ 23:23:
Ik heb linux persoonlijk nog nooit zelf zien rebooten.
Dat zou niet mogen gebeuren, maar het kan wel gebeuren dat ie reboot na een kernel panic.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
't was laat gisteren precies ;)

Status tot nu:

- Gisterenavond windows XP geinstalleerd. Dit ging allemaal goed
- Prime95 geinstalleerd, deze heeft heel de nacht 'torture test' staan draaien en doet nu nog steeds verder. Deze morgen even gekeken, geen crashes gemeld, geen errors verschenen.

'k zal wel zien als ik vanavond thuis kom...

[Edit]
Het moederbord is de Gigabyte p35-ds3r rev 2.1
Deze versie heeft geen parallelle poort meer, maar heeft extra usb aansluitingen op de achterkant.

[Edit 2]
Thuisgekomen deze avond en pc stond nog steeds aan, dus niet gecrasht tijdens de dag.

- Bios geflashed van versie f7 naar versie f11

- WindowsXP gestart en die draait nu Prime95 Torture Test op 4 core tegelijk. 4 instanties dus elk op 1 core. Cpu wordt met intel stock cooler en 1 12cm intake van en 1 12 cm outtake fan 51°C
Niet echt laag, maar ook niet schrikbarend hoog.

Kamer is iets van een 20 graden.

We zien wel...

[Edit 3]
Eerst een vraagje aan de moderators: is het wenselijk dat ik de zoektocht naar dit probleem hier verder blijf posten? Ik wil mijn eigen topic en probleem hier niet mee pushen&spammen, maar misschien dat andere mensen met gelijkaardige problemen er iets aan hebben.

- Deze nacht Prime95 laten draaien en systeempje was deze morgen nog altijd stabiel bezig....

- Wat mij opgevallen is: ik heb de Gigabyte P35-DS3R rev 2.1 deze werd geleverd met bios versie f7
op de site van Gigabyte zijn er slechts 2 biossen leverbaar: f10 en f11 voor deze revisie.
Wat ik vermoed: dit moederbord is geleverd met bios versie f7 voor de Gigabyte P35-DS3R rev 2.0 en was waarschijnlijk niet 100% compatible :X 8)7 |:(

Plannen
- Stock cooler vervangen en ninja cooler er terug op + prime95 test
- Memtest86 voor een nachtje, misschien is het geheugen brak
- 3DMark draaien, misschien is de videokaart brak
- Voltage check

Als dit alles werkt, terug Ubuntu 7.04 er op gooien om te zien of deze nog crasht.
Hebben nog wel een paar nachtjes voor de boeg... :/

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 09:43 ]

Pagina: 1