advies nodig betreft aanschaf onderdelen zoals moederboard

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• versace1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
hallo,

momenteel ben ik bezig met het bouwen van een nieuwe systeem.
systeemkast met voeding , brander , geheugen, processor (tijdelijk) heb ik al.
nu zit ik te kniezen welk merk en type moederboard ik moet nemen.
het moet een systeem worden die jaren mee kan, dus veel features is eigenlijk wel gewenst.
zo zit ik te denken of de moederboard wel of geen firewire moet hebben.
momenteel gebruik ik mijn hard disc recorder om de camera opnamen op dvd te zetten.
maar het zou ook leuk zijn om via pc de filmopnamen te kunnen monteren.
er komt in ieder geval minstens 2 sata2 harde schijven in systeem.
verder heeft mijn externe harde schijf toevallig ook een esata aansluiting.
op dit moment gebruik ik de usb2.0 aansluiting maar het valt me op dat de pc bij overzetten data wel erg langzaam is. klopt dit wel ? ik heb gehoord dat dit komt omdat usb aansluiting processorkracht gebruikt ?
als merk moederboard dacht ik aan bijv. de p35 serie van gigabyte. zodat ik in de toekomst eenvoudig kan overstappen naar de 45nm processor , zodra die betaalbaar worden natuurlijk.
msi kan ook maar heeft momenteel weinig keus in de p35 serie.

verder, welke grafische kaart moet ik dan nemen ?
ben geen gamer (heb ik mijn ps2 met 6.1 kanaal receiver en grote breedbeeld tv voor...) maar wil wel rekening houden met vista wanneer deze (eindelijk) wel stabiel en probleemloos draait.
ben altijd tevreden geweest over nvidia , dus grote kans dat het weer een nvidia kaart word.
is bijv. de nvidia 7000 serie wel voldoende ? of toch iets meer uitgeven voor de beroemde 9000 GT serie ?

graag jullie mening/advies.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-03 12:23
Wat zijn de spullen die je al wel hebt uitgekozen? Dat zou doorslaggevend kunnen zijn in keuzes. Voor de rest is het eigenlijk niet gewenst om hier boodschappenlijstjes neer te planten en wordt er van een tweaker verwacht dat hij zelf keuzes kan maken. Maar om je een eindje op weg te helpen zal ik dan toch maar een beetje advies geven ;)
als merk moederboard dacht ik aan bijv. de p35 serie van gigabyte. zodat ik in de toekomst eenvoudig kan overstappen naar de 45nm processor , zodra die betaalbaar worden natuurlijk.
msi kan ook maar heeft momenteel weinig keus in de p35 serie.
Die serie heeft inderdaad veel features waarmee je nog wel even vooruit kan. In ieder geval is een P35 moederbord zoiezo een zeer goede keuze wat betreft features en overclockbaarheid, dus ik zou een beetje in die sfeer blijven hangen. X38 is veel te duur voor de paar extra features die het bied, dus daar zou ik niet voor gaan.
verder, welke grafische kaart moet ik dan nemen ?
ben geen gamer (heb ik mijn ps2 met 6.1 kanaal receiver en grote breedbeeld tv voor...) maar wil wel rekening houden met vista wanneer deze (eindelijk) wel stabiel en probleemloos draait.
ben altijd tevreden geweest over nvidia , dus grote kans dat het weer een nvidia kaart word.
is bijv. de nvidia 7000 serie wel voldoende ? of toch iets meer uitgeven voor de beroemde 9000 GT serie ?
Dit is een zeer persoonlijke keuze. Game je écht helemaal nooit of is een spelletje op zijn tijd wel gewenst? Kijk eens op http://tomshardware.com/ voor benchmarks.
Voor Vista heb je maar een DX9 kaart nodig (voor Aero) en ga je verder niet gamen, zou een 7300GS op zich al voldoende zijn. Alleen om een beetje future-proof te zijn, zou ik voor een ATi 38xx kaart gaan. Zeer goede prijs/prestatie verhouding en bied DX10.1 ondersteunig. Op die manier kun je nóg langer met je config doen en kun je zeker een spelletje op zijn tijd doen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43
Bitage schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:10:

[...]

Dit is een zeer persoonlijke keuze. Game je écht helemaal nooit of is een spelletje op zijn tijd wel gewenst? Kijk eens op http://tomshardware.com/ voor benchmarks.
Voor Vista heb je maar een DX9 kaart nodig (voor Aero) en ga je verder niet gamen, zou een 7300GS op zich al voldoende zijn. Alleen om een beetje future-proof te zijn, zou ik voor een ATi 38xx kaart gaan. Zeer goede prijs/prestatie verhouding en bied DX10.1 ondersteunig. Op die manier kun je nóg langer met je config doen en kun je zeker een spelletje op zijn tijd doen.
versace1 wil niet gamen op zijn PC dus waarom een ATi 38xx kaartje nemen? Dit lijkt me eerder een overkill namelijk. Ik zou persoonlijk dan een Geforce 8600 of 7600 aanraden. Verder heb je wel een punt dat de ATi kaarten op dit moment vrij goedkoop zijn..

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

Thandor

SilverStreak

PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?.
het komt concreet hierop neer: er wordt immers van een echte Tweaker verwacht dat hij/zij zélf zijn/haar eisen kan opstellen en daarna zélf op zoek gaat:
Ofwel, zoek even wat benchmarks, reviews en ervaringen over onderdelen. Na het bekijken daarvan kun zelf al zien welke hardware interessant is :). Zie eventueel CSL FAQ - Ik wil een nieuwe PC kopen, welke? voor tips :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.