[XP] Mappen onder Start > Programma's openen niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Solved: MagicISO v5.4 build 0251 was de oorzaak dat bepaalde contextmenu-acties het niet meer doen/deden.
ShellExView ftw :)

Sinds een paar dagen/begin deze week kan ik geen mappen onder Programma's openen door er 3x op te klikken/de map te verkennen/openen (rechtermuisknop/contextmenu).

Wat ik al geprobeerd heb:
• Het de-installeren van KB943485 (is geen oplossing)
• De tips uit dit topic nagelopen: [XP] 'File folder' action verpest*

Natuurlijk kan ik er wel in/bij via windowstoets+e

Deze updates heb ik recent geinstalleerd:
KB941644 en KB943485

Dit is de register-inhoud van HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\explore\command:
code:
1
(Standaard) reg_expand_sz %SystemRoot%\Explorer.exe /e,/idlist,%I,%L

en dit van hkey_classes_root\folder\shell:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell]

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\explore]
"BrowserFlags"=dword:00000022
"ExplorerFlags"=dword:00000021

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\explore\command]
@=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\
  00,5c,00,45,00,78,00,70,00,6c,00,6f,00,72,00,65,00,72,00,2e,00,65,00,78,00,\
  65,00,20,00,2f,00,65,00,2c,00,2f,00,69,00,64,00,6c,00,69,00,73,00,74,00,2c,\
  00,25,00,49,00,2c,00,25,00,4c,00,00,00

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\explore\ddeexec]
@="[ExploreFolder(\"%l\", %I, %S)]"
"NoActivateHandler"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\explore\ddeexec\application]
@="Folders"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\explore\ddeexec\ifexec]
@="[]"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\explore\ddeexec\topic]
@="AppProperties"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\open]
"BrowserFlags"=dword:00000010
"ExplorerFlags"=dword:00000012

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\open\command]
@=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\
  00,5c,00,45,00,78,00,70,00,6c,00,6f,00,72,00,65,00,72,00,2e,00,65,00,78,00,\
  65,00,20,00,2f,00,69,00,64,00,6c,00,69,00,73,00,74,00,2c,00,25,00,49,00,2c,\
  00,25,00,4c,00,00,00

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\open\ddeexec]
@="[ViewFolder(\"%l\", %I, %S)]"
"NoActivateHandler"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\open\ddeexec\application]
@="Folders"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\open\ddeexec\ifexec]
@="[]"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\open\ddeexec\topic]
@="AppProperties"

Topic wat hetzelfde omschrijft als bovenstaande situatie: [XP] Windows verkenner beschadigd.

[ Voor 13% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 18-01-2008 16:10 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer eens uit te sluiten of het een user-specifiek of computer-specifiek probleem is, door een nieuwe (schone) user aan te maken en daarmee in te loggen.

Heeft die dat probleem ook?

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
elevator schreef op zondag 13 januari 2008 @ 11:39:
Probeer eens uit te sluiten of het een user-specifiek of computer-specifiek probleem is, door een nieuwe (schone) user aan te maken en daarmee in te loggen.

Heeft die dat probleem ook?
Ja, een nieuwe/verse user heeft er ook last van; zelfde configuratie als bij mij van toepassing is: klassiek thema, klassiek startmenu/taskbar.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Kick.

Verwijderd

Met TweakUI kun je de snelkoppelingen etc repareren. Het heeft bij mij een keer een soort gelijke situatie opgelost. Ik zou zeggen probeer het eens.

Verwijderd

Je zegt dat je dit probleem alleen maar hebt in je Start Menu(Context Menu).
Dan zit het met alle waarschijnlijkheid niet (Alleen) in het register. En ook niet in de key HKEY_CLASSES_ROOT\Folder of HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Folder

Deze grijpen namelijk niet toe op de shell van Start Menu maar alleen op de Explorer Shell..

De Start Menu Context Menu Shell zit in de Shell32.dll onder Menu Item 305 (Daar kan je alleen maar komen met een recourse hacker - dus blijf daar maar weg ;) )

Als je dus klikt in je start menu gaat er een commando via Shell32.dll al dan niet via nog een andere omweg naar je register en dan pas weer naar explorer.

Om een lang verhaal kort te houden zit je probleem mogelijk in een of andere samenstelling van file en of register corruptie. En zal je dit waarschijnlijk niet zomaar kunnen oplossen met een reg filetje..

Mijn persoonlijke mening is draai je systeem een paar dagen terug met "systeemherstel" (Ik weet voor velen hier is dit een vies woord maar toch ook soms een geweldige onmisbare tool houd hem in ere. Persoonlijk zie ik ook liever andere oplossingen maar soms gaat het niet gewoon niet anders als je geen Windows programmeur bent ;) ).
Je zegt dat je onlangs geupdate hebt deze updates staan in het systeem herstel als "Software distribution". In ieder geval ga terug naar een dag voor dat specifieke probleem..
Maak daarna je systeem eens goed schoon, doe een chkdsk en defragmenteer, dan installeer je de updates eventueel opnieuw.. :)

Succes.

• Beretta1979
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:32:
Dan zit het met alle waarschijnlijkheid niet (Alleen) in het register. En ook niet in de key HKEY_CLASSES_ROOT\Folder of HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Folder

Deze grijpen namelijk niet toe op de shell van Start Menu maar alleen op de Explorer Shell..

De Start Menu Context Menu Shell zit in de Shell32.dll onder Menu Item 305 (Daar kan je alleen maar komen met een recourse hacker - dus blijf daar maar weg ;) )

Als je dus klikt in je start menu gaat er een commando via Shell32.dll al dan niet via nog een andere omweg naar je register en dan pas weer naar de explorer shell.

Om een lang verhaal kort te houden zit je probleem mogelijk in een of andere samenstelling van file en of register corruptie. En zal je dit waarschijnlijk niet zomaar kunnen oplossen met een reg filetje..

Mijn persoonlijke mening is draai je systeem een paar dagen terug met "systeemherstel" (Ik weet voor velen hier is dit een vies woord maar toch ook soms een geweldige onmisbare tool houd hem in ere. Persoonlijk zie ik ook liever andere oplossingen maar soms gaat het niet gewoon niet anders als je geen Windows programmeur bent ;) ).
Je zegt dat je onlangs geupdate hebt deze updates staan in het systeem herstel als "Software distribution". In ieder geval ga terug naar een dag voor dat specifieke probleem..
Maak daarna je systeem eens goed schoon, defragmenteer en doe een chkdsk, en installeer je de updates eventueel opnieuw.. :)

Succes.
Waarom zou defragmenteren helpen 8)7

PSN: Beretta1979

Verwijderd

Beretta1979 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:35:
[...]

Waarom zou defragmenteren helpen 8)7
Ik snap je vraag nu wel denk ik en heb ik me verschreven in de volgorde het is eerst de chkdsk dan de defrag (Indien nodig)

Is iets wat ik lang geleden eens in een experts tutorial gelezen heb dat chkdsk en defrag altijd beter hand in hand kunnen gaan in de gestelde volgorde. Een corrupt file system of beschadigde sectoren defragmenteren zou wel eens langer kunnen duren, afbreken en of nog meer fouten kunnen opleveren. En dat ook zeer aannemelijk vond en sindsdien houd ik hem erin.

Ik ga er nu niet meer naar zoeken en weet bij god niet meer waar.

Als je concrete bewijzen kan aanvoeren waaruit blijkt dat dit een onzinnige mythe is neem ik dat graag van je over. _/-\o_

ps. Anyways, was dat misschien niet het antwoord wat je verwachte op "Waarom defragmenteren ?".. Defragmenteren indien nodig is altijd goed natuurlijk. Nieuwe software installeren op een gefragmenteerde drive kan ook behoorlijk wat fouten veroorzaken. :).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2008 13:23 ]

• Beretta1979
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:10:
[...]

Ik snap je vraag nu wel denk ik en heb ik me verschreven in de volgorde het is eerst de chkdsk dan de defrag (Indien nodig)

Is iets wat ik lang geleden eens in een experts tutorial gelezen heb dat chkdsk en defrag altijd beter hand in hand kunnen gaan in de gestelde volgorde. Een corrupt file system of beschadigde sectoren defragmenteren zou wel eens langer kunnen duren, afbreken en of nog meer fouten kunnen opleveren. En dat ook zeer aannemelijk vond en sindsdien houd ik hem erin.

Ik ga er nu niet meer naar zoeken en weet bij god niet meer waar.

Als je concrete bewijzen kan aanvoeren waaruit blijkt dat dit een onzinnige mythe is neem ik dat graag van je over. _/-\o_

ps. Anyways, was dat misschien niet het antwoord wat je verwachte op "Waarom defragmenteren ?".. Defragmenteren indien nodig is altijd goed natuurlijk. Nieuwe software installeren op een gefragmenteerde drive kan ook behoorlijk wat fouten veroorzaken. :).
Ah ok in die zin ... Niet het probleem verhelpen maar wel voorkomen dat het opnieuw zou gebeuren als die updates weer geinstalleerd worden daar kan ik je wel volgen

PSN: Beretta1979

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:32:

Als je dus klikt in je start menu gaat er een commando via Shell32.dll al dan niet via nog een andere omweg naar je register en dan pas weer naar explorer.

Maak daarna je systeem eens goed schoon, doe een chkdsk en defragmenteer, dan installeer je de updates eventueel opnieuw.. :)

Succes.
Hrm, er waren inderdaad wat onregelmatigheden, zo bleek na handmatige controle met chkdsk /f /v.
Het lijkt er niet op dat ik bestanden mis/m'n profiel corrupt is, SMART-status van harddisk is voldoende volgens SpeedFan.

Systeemherstel heb ik al bij het inrichten van deze installatie uitgezet (best handig om het aan te laten staan, blijkt nu :o).

Overigens denk ik niet dat het veroorzaakt is door een update: in m'n openingspost staat een verwijzing naar een ander topic dat hetzelfde probleem noemt ([XP] Windows verkenner beschadigd.); heb een week daarna pas KB943485 en KB941644 geinstalleerd.

Waar ik me het meeste aan erger is dat Windows niet bij elke boot een chkdsk doet (dus even grondig als met de hand) :?
Om nu elke keer
code:
1
fsutil dirty set c:
te doen, nou nee.
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:55:
[...]

Met TweakUI kun je de snelkoppelingen etc repareren. Het heeft bij mij een keer een soort gelijke situatie opgelost. Ik zou zeggen probeer het eens.
Heb onder een testaccount wat geprobeert met TweakUI, heeft niets geholpen (als in: Repair Explorer bestaat niet).

Als iemand nog suggesties heeft om onder de testaccount iets in het register aan te passen :) ?

Heb een dump van bijna 6 maanden terug, restore-cd hoef ik dus niet te gebruiken (wil m'n dualboot niet om zeep helpen).

Verwijderd

Beretta1979 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:01:
[...]

Ah ok in die zin ... Niet het probleem verhelpen maar wel voorkomen dat het opnieuw zou gebeuren als die updates weer geinstalleerd worden daar kan ik je wel volgen
Voorkomen is een groot woord, vooral in XP het is meer onderhouden en eventuele voor de hand liggende file system gerelateerde oorzaken elimineren. Windows XP is deels juist ontworpen met een zeer uitgebreide en bewerkbaar uiterlijk (editable shell). Uit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid krijg de gebruiker of de software de mogelijkheid om tools volledig met de shell te integreren. Dit brengt wel het probleem met zich mee dat niet alle softwaremakers hun programmaas samen met windows simultaan bijwerken of zelfs helemaal niet bijwerken. Dat hierdoor na een update van windows of het installeren van andere software die zich in ook de shell integreert compatibeliteitsproblemen kunnen onstaan en de shell corrupt raakt.

Daarom moet je eigenlijk altijd voorzichtig zijn met zulke software en tijdens de setup altijd goed opletten voor opties mbt shell-intergratie en bestandsassociatie. Hierbij moet je jezelf vragen of je dat wel nodig hebt. Met een default setup krijg je bijna altijd de volle mep en eventueel alle gevolgen van dien. En dat hoeft niet per direct te gebeuren dat kan ook na een tijdje pas de kop opsteken na het opschonen van je register >:) bv. en dan is het zoeken geblazen om de schuldige eruit te vissen en de juiste corrupte shell entry uit te schakelen.

http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html
heeft daar mooi op ingespeeld, hiermee kan je systematisch alle shell extensions uit/inschakelen en uitzoeken of geinstalleerde software de veroorzaker is indien het probleem blijft bestaan of terug komen.
:)

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 18-01-2008 16:10 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a055.gif

kicks!!
Had ik eerlijk gezegt niet verwacht alleen maar gehoopt.
Omdat je aangaf dat zelfs het 3 x klikken op de all programs mapjes niet meer functioneerde dacht ik echt dat er meer naar de kl... was gegaan.
Pagina: 1