[OC] Nieuwling!

Pagina: 1
Acties:
  • 887 views sinds 30-01-2008

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik ben totaal nieuw op het overclock gebied en zou graag wat info willen.
Heb tijden lang gezocht maar kon zo goed als niks echt bruikbaars vinden.
Heb niet te weinig verstand van computers maar nog nooit wat gedaan met overclocken.

Ik weet bijvoorbeeld niet wanneer je systeempje stabiel loopt.
Wat je allemaal moet checken of het snel genoeg is en zo geen bottleneck word.
En hoe heet alles mag worden, wil gewoon luchtkoeling houden omdat water + stroom zie ik niet zo zitten.
Maar wil het tog niet te heet laten worden. :)

Zou iemand mij hier gewoon wat basis stappen kunnen uitleggen? mischien apps noemen die ik goed kan gebruiken.
Of mischien wat links kunnen geven waar wat basis info staat.

Alvast bedankt!!

Edit: Ook niet geheel onbelangrijk om te vermelden:
Ik wil niet het maximale uit mn systeem halen..
ik wil niet echt andere koeling's maatregelen nemen (andere fans wel, maar geen water koeling ofzo) om een beter resultaat te behalen.
Maar meer mn systeempje wat opkrikken en alles nét wat vlotter laten lopen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gideonnn op 12-01-2008 04:06 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Qiro schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 03:53:
Ik ben totaal nieuw op het overclock gebied en zou graag wat info willen.
Heb tijden lang gezocht maar kon zo goed als niks echt bruikbaars vinden.
Heb niet te weinig verstand van computers maar nog nooit wat gedaan met overclocken.

Ik weet bijvoorbeeld niet wanneer je systeempje stabiel loopt.
Wat je allemaal moet checken of het snel genoeg is en zo geen bottleneck word.
En hoe heet alles mag worden, wil gewoon luchtkoeling houden omdat water + stroom zie ik niet zo zitten.
Maar wil het tog niet te heet laten worden. :)

Zou iemand mij hier gewoon wat basis stappen kunnen uitleggen? mischien apps noemen die ik goed kan gebruiken.
Of mischien wat links kunnen geven waar wat basis info staat.

Alvast bedankt!!

Edit: Ook niet geheel onbelangrijk om te vermelden:
Ik wil niet het maximale uit mn systeem halen..
ik wil niet echt andere koeling's maatregelen nemen (andere fans wel, maar geen water koeling ofzo) om een beter resultaat te behalen.
Maar meer mn systeempje wat opkrikken en alles nét wat vlotter laten lopen. :)
Als je er niks in wil steken, forget it. Als je gaat overclocken en je wil merkbaar resultaat, dan heb je betere koeloplossingen nodig. Als je geen betere koeloplossing in je PC plaatst krijg je misschien wat puntjes meer in 3DMark ofzo, maar je merkt het resultaat toch niet.
sorry kiddo...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Gideonnn
Ik vind extra cooling niet erg ofzo.. alleen watercooling lijkt me niks.
Lijkt me wel mooi en goed werken enzo, maar er hoeft maar 1 druppeltje te lekken en klaar met mn mobo of waar het dan op druppelt.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/jan/12/thumb/xv8udyxfdtalibg53betmgjds.jpg

Zoals je hier ziet draait alles nog vrij koel, in ieder geval dat vind ik..
en mijn cpu fan staat op 45% omdat hij een takke herrie maakt.

Ik wil nu leren overclocken in kleine maten omdat zodra ik mn nieuwe videokaart heb. (waarschijnlijk ati radeon 3870) wil ik een stapje verder gaan.

//Ooh, en bedankt voor de link Matazj. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Gideonnn op 12-01-2008 13:11 ]

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:29
Ik zou sowieso even de nieuwe coretemp downloaden (0.95.4 Beta dacht ik? 0.96 dus) Want volgens de natuurwetten is een core van 8 graden niet echt mogelijk ;) Luchtkoeling kan nooit koeler zijn dan de kamertemperatuur omdat het alleen maar de hitte verplaatst, maar dus niet kouder kan zijn dan 20 graden.

Als beginnende overclocker die niet zo fanatiek alles op zn maximale wil hebben, is een Arctic Freezer 7 een zéér goeie instap. Deze koeler kost met verzendkosten erbij zo'n 20 euro, en koelt zeer goed.

edit: Eigenlijk zijn al je temperaturen een beetje aan de te koele kant, of is je kamertemperatuur 5 graden? :+

[ Voor 14% gewijzigd door hugoy op 12-01-2008 13:35 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 13:21
Ik zou beginnen met het vermelden van wat je voor een systeem hebt. En met de FAQ van GoT uiteraard. De gegeven temps zijn zonder belasting, zet speedfan maar eens op chart en ga dan even flink gamen. Wat voor temps krijg je dan?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Gideonnn
Juist, was ik helemaal vergeten.

Voeding - Zalman ZM460B-APS
Moederbord - MSI K9A Platinum
Videokaart - Radeon X1950 XT (256 MB)
Geheugen - OCZ 2 GB DDR2-800 Kit
Processor - AMD Athlon™ 64 X2 4800+

Heb niet echt zware games meer opstaan maar zal world of warcraft in windowed mode 2x wel tijdje laten draaien straks.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44
Inderdaad. Eerst moet je de inhoud van je systeem vermelden. (Ik heb eens een AMD van 2000+ naar 2600+ overclocked op stock omdat het een low quality bordje was met zeer beperkte overclocking opties. Als je geen bekend merk moederbord hebt zou ik eerst eens in de BIOS kijken naar overclock opties zoals hoe ver je je FSB of misschien wel multiplier kan omhoog gooien en eventueel ook je voltage van je core (Vcore) en geheugen (Vdimm).)
Als je vrij veel opties hebt zou ik eens uitkijken naar een nieuwe koeler (Artic, Zalman en Thermaltake zijn enkele deftige merken). Hoe duurder, hoe grote de kans dat je een goede cooler in huis haalt en zoals je al zei dat je stock cooler veel lawaai maakt zou ik kiezen voor een duurder model dat goed koelt bij lage rpm. Zoek eerst een review over koelprestaties en geluid voor je hem koopt. Als je met een klein budget toch wil overclocken kan je ook even op V&A, marktplaats of ebay kijken naar coolers.

Edit:
Hoewel je een vrij duur bordje hebt is de Vcore ophoging beperkt (max van 1,30 naar 1,35V). FSB kan van 200 naar 400 en multiplier is locked vermoed ik (let wel op: een 4800+ is geen overclock koning, sommige geraken maar tot 2,5GHz, andere tot 2,8GHz, meer moet je niet verwachten). Omdat het de beste socket is van AMD, dus het aanbod is groot en ze zijn vrij goed te vinden.
Als programma neem je bv Orthos of Prime95 om de stabiliteit te testen. Gewoon eerst nieuwe cooler monteren, dan in kleine stapjes je FSB verhogen, naar Windows gaan en kijken hoe de temps zijn (Coretemp versie 0.96) en 5 minuten stabiliteits test. Als je temps tegen de 60° zitten of als je core niet meer stabiel is stop je met je FSB te verhogen. Dan draai je een nachtje Orthos of Prime95 om te zien of hij dan nog stabiel is (de meeste doen minimaal 8u maar als je kan zou je 24u moeten doen). Anders weer FSB verlagen tot hij wel 8u stabiel is.
Het overclocken van een videokaart doe je bv met Rivatuner. Je kan er ook even een nieuwe cooler op zetten als je wilt/geld hebt. Daarbij is het gewoon een balkje verschuiven voor je MHz van je core omhoog te doen en een balkje voor de MHz van je memory omhoog te doen. Stress test weet ik niet direct een programma voor, maar als je games goed draaien is het in orde. Als je artifacts of BOSDs hebt zit je te ver :+...

[ Voor 41% gewijzigd door Malantur op 12-01-2008 14:15 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 13:21
Daarbij is het natuurlijk leuk om op GoT te zoeken naar wat andere mensen al uit een X1950XT geperst kregen. (Is die op zich niet al meer dan genoeg voor alleen WoW?)

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Gideonnn
Heb geen stock cooler, ik heb deze.
Komt wel een andere fan op ivm pokke herrie.

//Ik game wel meer, maar op het moment niet, net fresh install gedaan en installeren duurt lang.. en is saai.

[ Voor 26% gewijzigd door Gideonnn op 12-01-2008 14:03 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44
Kijk eens hier voor de best presterende coolers:
http://www.hardware.info/...terende_processorkoelers/
En stille coolers:
http://www.hardware.info/.../Stille_processorkoelers/

De Zalman CNPS 9500 CU staat in beide lijsten. Deze kost ongeveer €45 maar is een uitstekende keus (wel opletten want hij is vrij groot! ivm eventuele condensatoren dicht bij de socket).

Lees ook de edit nog eens bij mijn voorgaande post met een basis uitleg voor overclocken.

[ Voor 9% gewijzigd door Malantur op 12-01-2008 14:13 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Gideonnn
Mooie uitleg man. :)
Bedankt voor de hulp. :D
Dus hij moet rond de 60 graden blijven?

CPU is na paar uurtjes wow 37 graden.
Videokaart kan ik niet zien.. weet niet welke dat is.. remote mischien? (screen hierboven aan de pagina.)

Verwijderd

Qiro schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 19:38:
Mooie uitleg man. :)
Bedankt voor de hulp. :D
Dus hij moet rond de 60 graden blijven?

CPU is na paar uurtjes wow 37 graden.
Videokaart kan ik niet zien.. weet niet welke dat is.. remote mischien? (screen hierboven aan de pagina.)
Waarmee test je je temperatuur dan als je met nog met Speedfan test kunnen de temperaturen niet kloppen tenzij je computer buiten staat en zelf dan word het moeilijk aangezien het niet eens zo koud is buiten. Ik heb het hier trouwens over één van je vorige posten waar je coretemp 8 graden is.
Lees de temperatuur eens af met CoreTemp

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 09:14:
[...]

Als je er niks in wil steken, forget it. Als je gaat overclocken en je wil merkbaar resultaat, dan heb je betere koeloplossingen nodig. Als je geen betere koeloplossing in je PC plaatst krijg je misschien wat puntjes meer in 3DMark ofzo, maar je merkt het resultaat toch niet.
sorry kiddo...
Wat een onzin zeg, met huidige processoren is dit echt niet meer het geval. Ik heb voor 15 euro een Arctic Freezer gekocht, maar zonder die had ik het ook gered hoor.. van 1,86 naar 2,8 GHz.. En dat terwijl het voltage van m'n E6320 lager staat dan standaard. Wil je hoger dan die 2,8 naar 3 bijvoorbeeld, zul je inderdaad wel wat aan je koeling moeten doen, maar als je het niet te bont maakt: echt niet. Sure, als je een Q6600 gaat overklokken heb je meer nodig dan boxed, maar bij die E21x0 niet, en bij veel van de E6xx0's niet. Ook bij AMD kom je een heel eind met boxed, uiteraard weer niet bij de hogere modellen. Maar hé, kijk eens.. het idee van overklokken is juist dat je een relatief goedkope CPU haalt, en overklokt.. Een Q6600 of 6000+ heeft inderdaad meer koeling nodig, maar zal sowieso niet hoog komen ;)

Voor videokaarten idem dito trouwens, zolang je niet gek wordt van de koeler (en dat word je niet veel meer dan op stock speeds), kun je echt wel overklokken zonder te investeren in koperen torens en slangen met water.

Wanneer je het echter wel kunt vergeten, is als je deze instelling gebruikt: "Ik wil overklokken maar weet niets... Help!".

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Helaas wordt er weer een hoop onzin gepost.

@Malantur: AMD gebruikt geen FSB voor de Athlon 64 X2. Je hele verhaal is mooi getypt maar gaat helaas niet helemaal op.

Daarnaast past een Freezer 7 niet eens op een S939/AM2 setup, daarvoor heb je de Freezer 64 Pro.

Wat het CPU-Z screenie betreft: die temperaturen zijn niet betrouwbaar. Gebruik zoals hierboven gezegd even Coretemp en let op de temperatuur van de cores (niet de 'cpu' temperatuur). Daarnaast vind ik je +12V rail wel een erg hoog amperage voltage hebben mocht deze kloppen, om daar zeker van te zijn kun je het best even een multimeter pakken en het na meten.

Wat het overclocken zelf betreft: dit is zooo simpel en overal te vinden op internet, gebruik eerst eens de search zou ik zeggen. Hier in TCOA staat zelfs een mooi topic hierover: [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 35

Verwijderd

leonpwner1 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:25:
Volgens mij hoor jij daar ook bij :P
Daarnaast vind ik je +12V rail wel een erg hoog amperage hebben mocht deze kloppen, om daar zeker van te zijn kun je het best even een multimeter pakken en het na meten.
Je zegt dat de 12Volt rail een erg hoog amperage heeft. Maar hoe meer amperes hoe beter toch :P
Je bedoeld zeker te veel volt

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:57:
[...]

Je zegt dat de 12Volt rail een erg hoog amperage heeft. Maar hoe meer amperes hoe beter toch :P
Je bedoeld zeker te veel volt
Excuses je hebt volledig gelijk :P Ik zat met het getal van 12.36V in m'n hoofd maar schreef toch amperage ipv voltage |:(

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

leonpwner1 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:25:
Door jou onder andere ja ;)
@Malantur: AMD gebruikt geen FSB voor de Athlon 64 X2. Je hele verhaal is mooi getypt maar gaat helaas niet helemaal op.
Elke CPU heeft een FSB. Dattie op een AMD HyperTransportBus heet, sja, maar het is en blijft een FSB.
De FSB is normaal 200Mhz bij een AMD. DDR2-800 geheugen draait op 200Mhz en heeft door een bredere databus (128 ipv 64bit) en DualDataRate functionaliteit een effectieve snelheid van 800Mhz. Dat komt dus perfect overeen om sychroon te draaien.
Verder draait de HyperTransport Bus dus op 200Mhz en heeft een aantal 16bit lanes die totaal 6.4Gbyte per seconde aan effectieve snelheid bieden.
Daarnaast past een Freezer 7 niet eens op een S939/AM2 setup, daarvoor heb je de Freezer 64 Pro.
Klopt. de 7 versie is voor SocketA systemen, oftewel de AMD K7 architectuur, beter bekend als de AthlonXP.
Wat het CPU-Z screenie betreft: die temperaturen zijn niet betrouwbaar. Gebruik zoals hierboven gezegd even Coretemp en let op de temperatuur van de cores (niet de 'cpu' temperatuur). Daarnaast vind ik je +12V rail wel een erg hoog amperage hebben mocht deze kloppen, om daar zeker van te zijn kun je het best even een multimeter pakken en het na meten.
Amps? Volts bedoel je ;) En dat wordt meestal niet zo super gemeten door je moederbord. Het beste kan je idd met de multimeter checken.
Wat het overclocken zelf betreft: dit is zooo simpel en overal te vinden op internet, gebruik eerst eens de search zou ik zeggen. Hier in TCOA staat zelfs een mooi topic hierover: [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 35

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

McKaamos schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 21:12:
Klopt. de 7 versie is voor SocketA systemen, oftewel de AMD K7 architectuur, beter bekend als de AthlonXP.
Als we elkaar nu toch aan het verbeteren zijn (waarvoor hulde): de Freezer 7 Pro is voor Intels LGA775, oftewel Socket T, beter bekend als Socket 775 ;)

• Avalaxy
[...]

Elke CPU heeft een FSB. Dattie op een AMD HyperTransportBus heet, sja, maar het is en blijft een FSB.
AMD gebruikt HTT, met een connectie van CPU <> Chipset wat, idd, een HyperTransport link is.
Verder draait de HyperTransport Bus dus op 200Mhz en heeft een aantal 16bit lanes die totaal 6.4Gbyte per seconde aan effectieve snelheid bieden.
Correctie: de HyperTransport link in huidige S939 en AM2 systemen loopt op een snelheid van 1000 MHz dankzij de multiplier van x5. Daarnaast kan het 12.8 GB/s leveren, want het is zowel up- als down.
[...]
Volgens mij is de Freezer 7 toch echt voor S775 systemen.
[...]
Amps? Volts bedoel je ;) En dat wordt meestal niet zo super gemeten door je moederbord. Het beste kan je idd met de multimeter checken.
Zie hierboven, is gerectificeerd.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
http://en.wikipedia.org/w...ront-Side_Bus_Replacement
Er is wel degelijk een verschil. Het kan als hetzelfde gezien worden, maar IS zeker niet hetzelfde.
De FSB is normaal 200Mhz bij een AMD. DDR2-800 geheugen draait op 200Mhz en heeft door een bredere databus (128 ipv 64bit) en DualDataRate functionaliteit een effectieve snelheid van 800Mhz. Dat komt dus perfect overeen om sychroon te draaien.
...Of je neemt gewoon DDR2-400 in dualchannel (maar aangezien dat bijna niet te vinden is en toch nauwelijks goedkoper dan DDR2-533, kun je ook prima die nemen)
[...]
De Freezer 7 (Pro) is voor socket 775.

Maar buiten deze zeer zinnige discussie *kuch*, voor de TS nog een tip: Lees dit vooral niet, het gaat je alleen maar verwarren. Lees 'het grote topic' voor het type processor dat jij hebt eens door, dan heb je de basis, lees de TCA FAQ en je hebt de algemene basis. Dan heb je alleen nog maar Google en je gezonde verstand nodig :)

• Gideonnn
Ja klopt, het maakt me inderdaad in de war. :p
Maar ik wil niet alleen de processor overclocken, wil alles een beetje omhoog schroeven om het tog gelijk te houden, anders krijg ik dalijk een bottleneck ergens en heb ik er nog niks aan.
Maar zal wel bij CPU beginnen ja..

Maar hoezo is ie hoog?
Alles hoe het nu is is standaart.. niks mee gedaan enzo.
En coretemp deed het niet, kreeg heel de tijd driver error, iemand nog een ander programma wat wel werkt? en geen foute dingen aangeeft.

• Avalaxy
Ik zal je een tip geven:

Lees eerst het door mij aangehaalde topic hierboven eens door om te weten wat alle termen betekenen. Vervolgens ga je je geheugen dmv een of twee dividers omlaag clocken, je HT-link omlaag clocken door de multiplier te veranderen naar 4x of 3x, je PCI bus locken op 33.3 MHz, en vervolgens ga je de HTT opvoeren zodat je je CPU overclockt. Hierna ga je het testen (in het begin kun je wel stapjes van +200 MHz nemen, daarna +100, daarna +50,...) met Orthos en als het zo'n 2 uur goed draait met de priority op 10 is het wel aardig stabiel. Vervolgens ga je weer wat verder, tot je een error krijgt. Dan verhoog je het voltage subtiel (+0.50V is ok, +0.20V iets minder :P) net zo lang tot het weer stabiel draait. Zodra je niet meer verder komt ga je je HT-link en geheugen weer wat omhoog proberen te clocken net zolang tot het instabiel wordt. Is het instabiel? Terugzetten. Het geheugen kun je ook nog het voltage van verhogen als je wilt, kun je ook nog iets verder komen. Zodra je niet meer verder kunt komen met de frequentie van het geheugen kun je nog de timings gaan aanpassen en deze zo laag mogelijk zetten voor het echte precisiewerk. Er staat in het bovengenoemde topic ook nog een klein stukje uitleg hierover, en op google is er ook zat over te vinden.

Dit grafiekje illustreet wat je kunt doen met je tCL, tRCD, tRP en tRAS timings:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djsebas/GoT/TS/A64-Opteron/Timming_Schema2.png

Let ook op de temperatuur, ik kan je aanraden je temperatuur niet boven de 60 graden te laten komen. Hij kan best hogere temperaturen aan, maar dat vinden ze niet fijn als jij je CPU 24/7 gaat gebruiken :)

Oh,
CPU multiplier * HTT = CPU speed.
HT multiplier * HTT = HT speed.

• Gideonnn
Ik ga het binnenkort eens proberen, even nog wat lezen enzo en dan beginnen en proberen niks te slopen. :p
Bedankt voor alle hulp allemaal!!

Trouwens nog 1 vraag.
Als iemand anders dezelfde CPU/GPU overgeclockt heeft kan ik dan die 'settings' gewoon overnemen? en dan vanaf daar voor de zekerheid nog even testen enzo..

[ Voor 39% gewijzigd door Gideonnn op 13-01-2008 01:04 ]

• Paprika
  • Laatst online: 22:00
TeXiCiTy schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:57:
(Is die op zich niet al meer dan genoeg voor alleen WoW?)
Even puur als een reply op dit.

-Met een AMD Athlon 2600+ op stock, 512MB 133MHz (weet het PC**** niet uit mijn hoofd) en een AGP Geforce 4 kreeg ik artifacts met alles op het laagst (Driver update fixed dit).

-Met een AMD 3500+ op 2.4GHz, 1GB DDR PC3200 en een 7800GT haalde ik normaal 40 fps, in raids 0-5 fps.

-Met een Opteron 170 op 3.0GHz, 2GB DDR PC3200 en een 8800GTS (640MB haalde ik in normaal ong. 100 fps, in raids wel genoeg, maar niet al te hoge fps (zal 10-30 zijn geweest).

-Met een E6750 op 3.6GHz, 2GB DDR2 PC6400 en nog altijd de 8800GTS (640MB) was mijn fps over de 200, in raids over de 100 fps.

-Met een Q6600 op 3.8GHz, 4GB DDR PC6400 en een 8800GT is mijn fps te hoog.

Gelukkig speel ik het spel niet meer }:O

Om het nog meer off-topic te houden:
Ja ik update altijd een paar dingen tegelijk :P

[ Voor 57% gewijzigd door Paprika op 13-01-2008 02:57 ]

• Avalaxy
Qiro schreef op zondag 13 januari 2008 @ 01:03:

Als iemand anders dezelfde CPU/GPU overgeclockt heeft kan ik dan die 'settings' gewoon overnemen? en dan vanaf daar voor de zekerheid nog even testen enzo..
Nee, elke CPU is anders en kan niet gegerandeerd bepaalde frequenties behalen.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03 15:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Letterlijk kopieeren geeft meestal een Boolean operator terug, hij doet het of hij doet het niet, en dan weet je nog weinig ;) Gewoon je FSB langzaam opschroeven (HTT multiplier omlaag, HTT moet het liefst onder de 1000 blijven voor een stabiel systeem, maar rond 500 doet ook weinig kwaad), stapjes van 5Mhz ofzo. Beetje stresstesten (prime95 is een goeie, maar er zijn er veel meer, voor langdurig testen kun je ook een koetje draaien, maar alleen als je eerst geen errors gekregen hebt :). Na een paar minuten heb je al een idee, om de zoveel tijd even wat langer (tijdens het eten?) helpt ook voor stabiliteit. Rustig aan proberen, dan mol je het minst (het is mij ondanks redelijk grof werken nog niet gelukt om iets door overklokken te vernielen)

Succes, en lees wat je te pakken kunt krijgen (Xtremesystems is een goeie bron, hoewel veel leeswerk)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hoi, welkom op GoT! Om de vragen die jij stelt te beantwoorden hebben we een faq gemaakt, deze is hier te vinden: Frequently Asked Questions TCA ik zou je willen aanraden om deze goed door te lezen en vooral ook te begrijpen wat er staat, op deze manier weet je wat je doet en is de kans dat je wat stuk maakt een stuk kleiner.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.