2 ramlatten werken wel, 4 niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 11:00
Ik heb onlangs nieuw geheugen aangekocht voor me pc'tje:

Asus p5b
2*1 GB kingston en 2*1 GB twinmos allemaal pc5300
XFX 8800 gtx
Core 2 duo E6600 @ 3 ghz
550 watt antec truepower
1*160 +1*250 GB HD

Nu is het zo dat als ik 2*1 GB kingston of 2*1 GB twinmos of 1 GB twinmos en 1*1 GB kingston gebruik dat de pc het normaal doet. Iedere combinatie van 2 latjes is mogelijk in gelijk welk slot. De latten en de slots zijn dus in orde. Maar als ik ze alle 4 wil gebruiken(wat dus de bedoeling is om 4 GB te hebben...) dan loopt de pc al na 2 seconden vast in orthos. Ook zonder de overclock op de cpu. Met de search wordt ik niet veel wijzer. Iemand van jullie een idee wat het kan zijn? Mocht het niet op te lossen zijn dan verkoop ik die latjes wel en koop ik 2*2 GB pc6400.

edit: OS toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door skelleniels op 11-01-2008 22:07 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-03 11:01

Liberteh

All your base belong to me

Draai je vista of XP?
XP ondersteund namelijk geen 4gb geheugen.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Verwijderd

Liberteh schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 22:04:
Draai je vista of XP?
Vista 32 bit ook niet (kwam ik tot mijn eigen schande achter ;-) Nou ja, hij adresseert niet alles..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2008 22:05 ]

• Liberteh

Liberteh

Dat is echt lelijk aangezien je een 4 voor je RAM krijgt indien je 2gb hebt.

[ Voor 84% gewijzigd door Liberteh op 11-01-2008 22:11 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

• skelleniels
Liberteh schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 22:04:
Draai je vista of XP?
Tja ik weet dat hij geen 4 GB ondersteund. Hij heeft mooi 2.93 GB aan, maar das nog geen reden om meteen vast te lopen. Hij zou toch gewoon stabiel moeten lopen met 2.93 GB? Nuja kzal es ff voor een 64 bit vista kijken en die eens uittesten. Maar het zou toch niet mogen dacht ik zo.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Windows snoept net geen 1gb van je systeem af. Je moederbord kan het wel zien, alleen windows kan er niet goed mee overweg.
Waarschijnlijk dat ene deel wat windows eraf snoept kan misschien wel beschreven worden door bepaalde programma's maar kan dan niet meer gelezen worden. Daardoor loopt de pc de soep in. Is trouwens genoeg over te vinden.
Je krijgt namelijk ongeveer 3.25 gb te zien.

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Ventrigo schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 22:08:
Klopt, precies 3,25 GB hier onder Vista 32bit..

• Liberteh

Liberteh

Trouwens, eerste hit op google query "xp pro 4gb ram"
http://www.howtofixcomputers.com/bb/ftopic117376.html

• skelleniels
Ja, maar er zijn toch mensen die stabiel draaien met 3.25 GB onder xp 32 bit?

Verwijderd

Leuke is trouwens ook, dat Vista (en ws XP ook) je video geheugen ook moet adresseren en ook van de 4GB afhaalt... met PAE zou je trouwens wel meer moeten kunnen adresseren, maar 64 bit versie zou beter zijn...

TS heeft gelijk dat het voor de stabiliteit niets uit zou (mogen) maken...

• skelleniels
De grap wordt nu trouwens nog leuker. Alle games werken goed, behalve battlefield 2. En laat dat nu net mijn favoriete game zijn 8)7 Met 2 GB en al de overclocks(8800 gtx @ 630/2000 en cpu @ 3 ghz) loopt de game goed. Met 4 GB kan ik maximum een half uur spelen waarna het beeld bevriest. Crysis daarintegen loopt als een zonnetje.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn vader heeft ook een Asus P5B en daar wou 2 x 512MB TwinMOS PC6400 en 2 x 512MB OCZ PC6400 niet samenwerken. Ook snel een error in Orthos terwijl beide latjes, of een combinatie ervan, wel gewoon werkte.

Ik denk dat de P5B gewoon een beetje kieskeurig is qua geheugenmodules van verschillende merken.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:27

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Een P5B bord icm 4GB RAM is absoluut geen prettige keuze.

Je bent niet de enige met de nodige ellende. Kijk maar eens op GOT.
Zelf heb ik het domweg opgegeven om ooit nog 4GB stabiel werkend te krijgen op een P5B-E, maar mogelijk zijn er toch anderen te vinden die wel de juiste combinatie van RAM en P5B weten 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24
In de PMG FAQ staat tevens expliciet "Asus + twinmos = ellende"

PMG FAQ

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• skelleniels
Mistraller schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:05:
In de PMG FAQ staat tevens expliciet "Asus + twinmos = ellende"

PMG FAQ
Die faq is 4 jaar oud. Trouwens met enkel het twinmos geheugen werkt het bord perfect. Het is maar als er 4 GB inzit dat het niet werkt. Ik zal es kijken of het met 2*2 GB goed werkt.

Verwijderd

XP kan maar maximaal 3 gb aan zie spec xp

• skelleniels
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:55:
XP kan maar maximaal 3 gb aan zie spec xp
Topic lezen aub. Ik weet ook wel dat xp max 3 GB ziet, maar dat geeft hem geen reden om instabiel te draaien(genoeg mensen die xp 32 bit draaien met 4 GB geheugen waar maar 3 GB van gezien wordt)

Nu heb ik uit me oude pc ff 2*512 MB pc4200 kingston geleend(ook valueram) tesamen met het twinmos 2*1 GB (totaal 3 GB dus) is de pc stabiel. Ik test nog wat verder met 2*1 GB kingston en 2*512 MB kingston en als die dan stabiel blijkt, ligt het probleem dus inderdaad bij mijn moederbord. Maar geen probleem dan, hij ziet nu even veel geheugen als met 4 GB. Dan stop ik die 2 GB twinmos in me oude pc, dan heb die ook 3 GB ram(die overigens op vista loopt)

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ventrigo schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 22:08:
Windows snoept net geen 1gb van je systeem af. Je moederbord kan het wel zien, alleen windows kan er niet goed mee overweg.
Waarschijnlijk dat ene deel wat windows eraf snoept kan misschien wel beschreven worden door bepaalde programma's maar kan dan niet meer gelezen worden. Daardoor loopt de pc de soep in. Is trouwens genoeg over te vinden.
Windows snoept niks. Een x86-versie van Windows kan precies 4GB geheugen addresseren, maar de verschillende apparaten in je PC moeten dus ook in diezelfde 4GB 'gemapped' worden, en dat kan dan vervolgens dus niet meer als werkgeheugen worden gebruikt. Hoeveel je uiteindelijk overhoudt is afhankelijk van je PC (videokaart, aantal PCI kaarten, etc.).

Maar zoals dus al is opgemerkt heeft dat niks te maken met het probleem van de TS. ;)

Verwijderd

heb je al eens geprobeerd op de /PAE optie in de boot.ini te zetten?
Dan kun je meer dan 4GB aan mem adresseren. Werkt (volgens mij) alleen in de Pro versie, maar die staat erop, zie ik...

• skelleniels
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 22:17:
heb je al eens geprobeerd op de /PAE optie in de boot.ini te zetten?
Dan kun je meer dan 4GB aan mem adresseren. Werkt (volgens mij) alleen in de Pro versie, maar die staat erop, zie ik...
Ik hoef het niet te adresseren, ik wil dat de pc stabiel loopt met 4 GB, dat er maar 3 gezien wordt is weet ik al langer dan vandaag...

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-03 00:05

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Miss eens gaan kijken naar de timings in de bios, zet deze eens trager.
Dus als je nu bv: 5-5-5-16 hebt op je traagste module zet je het even handmatig op 6-6-6-18 of nog trager.

Verwijderd

Heb dit pas ook nog gehad met een systeem bouwen voor een maat van me.
Dit was een gigabyte DS3 DDR2 geheugen we namen er een ocz setje by.
Dat bleek dus in vista en of xp niet lekker te werken met 2 banken.
PC restarte zichzelf of starte soms zelfs niet op. Beetje lope k*tten met de bios
maar kwam er niet uit. Volgende dag trug naar Informatiqeu service desk.
Die vent zegt me gelijk dat ze niet flex zijn met dat board. Nou oke vertrouwde
hyperX erin dan maar. Draaid als een trein nu...

Board was gewoon beetje picky for RAM. Thats all..

• skelleniels
ErikRedbeard schreef op zondag 13 januari 2008 @ 02:12:
Miss eens gaan kijken naar de timings in de bios, zet deze eens trager.
Dus als je nu bv: 5-5-5-16 hebt op je traagste module zet je het even handmatig op 6-6-6-18 of nog trager.
Draait op 5-6-6-18, met 6-6-6-18 start de pc niet eens op.

Verwijderd

Ik heb een MSI K9A Platinum mobo met een AMD X2 CPU erop en ik heb een soortgelijk probleem ik heb 4 GB Corsair en het lukte me maar niet op XP of Vista te instaleren terwijl ie wel opstarten met een schijf uit een andere PC waar Win XP Pro al opstond alleen dan "bevroor" het systeem zo'n 10 minuten nadat het opgestart was, ik heb vanalles geprobeert en vervangen en ben er nog maar enkelle dagen terug 8ter gekomen dat alles draait als een zonnetje zodra ik er 2 van de 4 reepjes geheugen uit haal.

• skelleniels
Orthos is nu al 2.5 uren stabiel op 2*1 GB twinmos en 2*512 MB kingston. In totaal dus 3 GB. Dit met overclock op 3 ghz. Ik laat hem nog lopen tot vnv 23 uur 15. Dan is die 10 uren stabiel en is het wel goed zo voor mij. De andere pc bezit nu ook 3 GB. Die liep echter niet vast met 4 GB ram. Maar dat moederbordje is m-atx, niet overclockbaar. Ik zou ermee achteruit gaan dus.

Verwijderd

Heren,

Ook ik heb hetzelfde probleem als in de eerste post beschreven.
Het gaat om de volgende configuratie:

Gigabyte GA-X38-DQ6 mobo
Windows Vista Ultimate 32-bit
Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,4GHz
2 x ATI Radeon HD3870 512MB in CrossFire
1 x Sound Blaster Live Value PCI
4 x Kingston DDR2-800 1 GB module

Ik heb vier RAM-sloten (DDRII0 t/m DDRII3) en in welk slot ik ze ook steek; zolang ik twee modules (dus 2 x 1 GB) gebruik, dan is er niks aan de hand.
Met drie of vier van vier is dat wel anders.

De PC start wel gewoon op, Award bios (laatste versie F7) ziet 4096MB, Windows wat minder (het welbekende 3,25GB verhaal), maar Windows loopt na een paar minuten helemaal vast/freeze, of ik krijg een blauw scherm.

Een ander raar iets is dat met 3 of 4 ingeprikte geheugenmodules het geluid uit de Sound Blaster PCI-kaart het niet meer doet. Soms hoor je een snerpend geruis wanneer je geluid zou moeten horen, maar in principe helemaal niets.
Heb ik er weer 2 x 1GB inzitten, dan is er weer niets aan de hand.

Is er hier misschien iemand die zo vriendelijk is om mij uit de brand te helpen?
Ik moet zeggen: ik ben niet zo geweldig thuis in al die bios instellingen met (over)voltages etc. dus echt veel ingrijpends heb ik niet durven doen om te testen.
Wat ik ook niet zeker weet, is dat het misschien zo kan zijn dat de twee videokaarten (samen 1GB) misschien een probleem vormen?

Heeft 4GB (of 3GB, dat werkt dus ook niet) anders gewoonweg geen zin en kan ik het maar gewoon beter bij 2 laten?
Pagina: 1