Boekhouden in Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Gezien ik een bedrijfje wil beginnen en mijn vrouw de boekhouding gaat bijhouden (=ass accountant) zoek ik een boekhoud pakket, nu was mijn keuze op linux gevallen (geen licentiekosten voor windows & office) wil ik dus een boekhoudpakketje voor linux hebben maar zijn die er? ik had er 1 gevonden cash, maar die is vrij prijzig. (bijv mill7 -win appl = gratis) en een engels command line pakket, en dat is niets voor mijn vrouwtje.

functionaliteit die ik nodig heb:

Klanten beheer (bij Cash in financieel?)
Facturering (bij Cash 1150 euro)
Voorraadbeheer (bij Cash 2950 euro)
Financieel. (verplicht bij cash 1600 euro)

totaal bij Cash dus 5700 euro. en dat is veel geld voor een starter...

zijn er nog andere pakketten op de markt, die ook iets voordeliger zijn.
Of andere oplossingen...

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46

ThunderNet

Flits!

Misschien toch kijken voor een Windows + Office + Boekhoudapp? Misschien zijn de kosten daarvan wel een stuk lager dan de 5700 die jij aangeeft.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Wat heb je zelf al opgezocht????je even google'd kom je toch een aardig eind lijkt. Persoonlijk geniet exact bij mij de voorkeur, welke nu ook een online service hebben... Voor een vast bedrag per maand....

Carpe Diem

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:33

Cyphax

Moderator LNX
Er zijn wel een paar pakketten inderdaad, ik heb zelf weleens gewerkt met GnuCash, lijkt me vrij uitgebreid, maar ik heb verder niet veel verstand van boekhouding bij bedrijven. Misschien vind je op deze pagina wat bruikbare info: http://freshmeat.net/articles/view/269/

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Niet getest en geen ervaring mee, maar gevonden via Google:
http://www.thorwin.nl/gryphon/index.html

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SQL-Ledger?

Het gehele pakket is free en open-source, en je hebt best wat bedrijven in NL die er mee bezig zijn en support leveren. Ik noem bijvoorbeeld Result-IT en AalscholverICT.

[ Voor 71% gewijzigd door benoni op 11-01-2008 13:03 ]

• Ropau
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:52
GnuCash is van de open source desktop-applicaties nog de beste als het gaat om features voor bedrijven vind ik, maar ik geloof dat voorraadbeheer hierin mist.

SQL-Ledger gebruik ik ook en die is nog een stukje uitgebreider en beter vertaald naar NL dan GnuCash alleen is het een webapplicatie dus iets meer gedoe om het te installeren. En je moet zelf geloof ik een rekeningstelsel opzetten, bij GnuCash kun je kiezen uit voorgedefinieerde sets. Overigens is SQL-Ledger ook erg flexibel, tot en met LaTeX-templates voor offertes of facturen aan toe.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind ze zelf niet echt heel handig, alhoewel ik sql-ledger eens ga proberen; ik ga daarom denk ik zelf maar wat brouwen.
Verkeer nml in dezelfde situatie (klein vrij simpel bedrijfje, en alleen UNIX dozen).

• 2bmws
Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik ga er een aantal even op m'n gemak doorspitten, ook vanwege de vertalingen.

• 2bmws
SQL-Ledger lijkt mij de beste keuze, ik heb de demo online uitgeprobeerd, en dat zag er goed uit, hij is gratis te downloaden, maar je kan em ook online houden dan kost het 75 euro per jaar.

ik ga em eerst downloaden en helemaal uitproberen, dan kan ik kijken of het ook een beetje fatsoenlijk te configureren valt.

• freggy
  • Niet online
Check ook eens LedgerSMB, een fork van SQL-Ledger.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb zelf een eigen webbased pakket ontwikkeld/laten ontwikkelen voor mijn eigen bedrijf. Ik liep tegen hetzelfde aan. Heb een tijdje facturatie en klantbeheer in vTiger gedaan, maar dat schoot ook niet echt op.

Om gegevens automatisch aan mijn boekhouder aan te leveren zit ik toch te kijken naar een Windows pakket.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik niet voor linux kiezen als je geen verstand hebt van linux ! Je kan best wel een prijs betalen en liever het systeem gebruiken waar je van verstand hebt. Als je geen ervaring hebt met linux kan je beste een officieel licentie gebruiken van XP.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daar heeft qarizma wel een punt; als je de zaak mocht verknallen ben je wel je bedrijfs-administratie kwijt :X

Dan is een hosted sql-ledger wel weer slim mi :)

• benoni
  • Niet online
Je maakt toch wel backups zo nu en dan neem ik aan? Alles staat in één SQL database, dus je kunt met een enkele SQL-dump een snapshot van je hele administratie maken, en die snapshot kun je in geval van grote problemen gebruiken om in no time weer alles te hebben ingericht op een nieuwe server. En daarbij, ik heb juist de ervaring met Linux systemen dat als het eenmaal draait, het blijft draaien. Ook de bij de updates van de distributie wordt erg goed rekening gehouden met de continuïteit, als er een update is van MySQL wordt de nieuwe binary live klaargemaakt, daarna volgt een snel afsluiten en opstarten van MySQL, die maakt dan nog wel snel even gebruik van het moment om de databases wat uit te mesten, maar in principe is het binnen 10 tot 30 seconden gepiept en de clients merken het niet eens.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True,
maar er zijn ook gewoon onhandige beheerders etc.
De TS moet dus wel weten waar hij aan begint met Linux :) That's all.

• 2bmws
TS heeft zelf wel iets ervaring met Linux.
iig genoeg om de boel draaiend te krijgen en te houden... (en te backuppen... )

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
OT: ik vraag me af wat je echtgenote ervan vindt dat je haar aanduidt als "mijn vrouwtje". De mijne zou het niet kunnen waarderen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46

ThunderNet

Flits!

Sir Isaac schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:37:
OT: ik vraag me af wat je echtgenote ervan vindt dat je haar aanduidt als "mijn vrouwtje". De mijne zou het niet kunnen waarderen.
offtopic:
Beter opvoeden :*

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het in de eerste plaats niet vreemd dat je eerst het OS kiest en dan pas de applicatie? En met welk OS heeft je partner ervaring? Als dat met linux is ga je daar mogelijk uren winnen tov windows; of andersom. Volgens mij is een software licentie helemaal geen slechte investering en kun je die paar honderd euro als ondernemer beter ergens anders zoeken?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• 2bmws
@Twixx

Als er geen alternatieven zouden zijn onder linux zou ik wel op Windows overstappen, maar waarom zou je niet eerst voor een OS kiezen en dan kijken welke applicaties er voor zijn.
Als ik eerst voor een applicatie zou kiezen, zou het vermoedelijk een windows pakket zijn omdat ik die van naam ken, ik was dus even opzoek naar alternatieven voor een windows omgeving. En die zijn er dus.
Mijn vrouw vind de look en feel van Ubuntu/Openoffice/SQL-Ledger prima dus waarom niet, het onderhoud moet ik doen. Zij werkt er mee en ik doe het beheer.

@ Sir Isaak,

Vind ze prima, ik heb het ook over mijn vrouwtje waar ze bij staat en ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Ze weet ook dat ik het liefkozend bedoel en niet kleinerend.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• benoni
  • Niet online
twixx schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:41:
Is het in de eerste plaats niet vreemd dat je eerst het OS kiest en dan pas de applicatie?
Waarom zou je een OS moeten kiezen? Het is in dit geval eigenlijk een non-probleem geworden, want er zijn prima platform-onafhankelijke oplossingen voorhanden. De gekozen oplossing is web-gebaseerd, dus je kunt het in de omgeving gebruiken die je gewend bent. Een mogelijk nadeel is dat de menu's en invoermethoden van SQL Ledger vrij basic HTML zijn, en dat je dus in vergelijking met andere pakketten wat vaker je handen van het toetsenbord moet halen om iets aan te klikken. Maar veel mensen vinden de eenvoud en herkenbaarheid wel prettig, ze hoeven weinig uit het hoofd te leren of op te zoeken om goed met het pakket te kunnen werken.
Volgens mij is een software licentie helemaal geen slechte investering
Dat is geen absolute waarheid, het hangt gewoonweg af van de mogelijkheden en moeilijkheden die je verwacht van de te vergelijken pakketten. Het is natuurlijk wel zo dat geen enkel pakket echt gratis is; je moet ook voor vrije software investeren om er goed mee te kunnen werken, door zelfstudie, ingehuurde gebruikersondersteuning, en je moet genoeg compatibiliteit kunnen bieden voor de boekhouder.

Het voordeel van een open source pakket is vooral dat je het makkelijker aan kunt (laten) passen aan specifieke wensen en omstandigheden, en daarbij niet vast zit aan één leverancier.

• TheStef
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09-2025
Het is een ramp om goede boekhoudpakketten te vinden voor linux, de paar die hier genoemd zijn, zijn volgens het amerikaanse systeem opgebouwd, en dat kan problemen geven. Je kunt ook eens kijken naar DOS applicaties.

Ik draai hier met Exact voor Dos v7.22 dat werkt als een speer, bovendien kun je e.e.a. zodanig inrichten dat de dos ook nog eens via een ssh verbinding over het internet te starten is. Er is trouwens een open source pakketje beschikbaar die met een grafische GUI gaat werken. http://www.eekboek.nl/ ik ben aan het kijken in hoeverre dit is in te passen.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

AFAIK wordt TinyERP ontwikkeld in belgie, ik kan mij daarom niet voorstellen dat dit het Europese boekhoudsysteem niet ondersteund.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Er zijn toch ook zat online alternatieven tegenwoordig?

Bijvoorbeeld Exact Online, volgens mij hebben o.a. KPN en Bizner dit als service aan hun klanten.

Kost je een paar euro per maand en geen gezeik met backups e.d. Ook kun je dan je PDA gebruiken, een keer kijken als je op vakantie bent, etc.

En volgens mij draaien er ook wel een paar pakketen via Wine. Niet ideaal, maar ik ken weinig opensource programma's voor boekhouding (eigenlijk alleen GNUCash)

http://appdb.winehq.org/appbrowse.php?iCatId=63

*edit:
Microsoft Money 2004 schijnt goed te werken:
http://appdb.winehq.org/s...iAppId=79&iVersionId=2728§

[ Voor 10% gewijzigd door Rainmaker op 19-02-2008 12:56 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Mishmash
  • Laatst online: 13-12-2023
Zelf gebruik al tijden het opensource webbased programma Vtiger. Standaard engelstalig maar er is een nederlandse versie van beschikbaar. Heerlijk GRATIS programma waar je alles mee kan!

www.vtiger.com

• ChevyVanDude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02-2024

ChevyVanDude

GTA V - DrOinkberg

http://sourceforge.net/so...rove_list.php?form_cat=76

Hier is op SourceForge 750 (open source) boekhoud applicaties gevonden.
Streep 1/2 - 3/4 er vanaf (dode/onstabiele/taalgerichte projecten) eraf, en dan heb je een ruime keuze.

Paar projecten;
http://sourceforge.net/projects/postbooks
http://sourceforge.net/projects/kmymoney2 (ja kan je ook gebruiken als je GNOME hebt :))
http://sourceforge.net/projects/osfinancials

Als het echt niet anders kan.....

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hebben toevallig enkele mensen ervaring met het opensource boekhoudt progsel EekBoek? http://www.eekboek.nl/index.html

Ziet er veelbelovend uit moet ik zeggen.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zou zelf kijken naar IE (Eeiew, inderdaad) in combinatie met Reeleezee. Scheelt je simpelweg een bak geouwehoer, maar het zijn jouw centen aan het einde.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Een erg goed boekhoudpakket voor Linux/Mac/Windows is Money Dance. Ken wel aardig wat Linux gebruikers die er heel tevreden over zijn:

http://moneydance.com/

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik gebruik nu al een tijdje KMyMoney2. Een ideaal programma. Heb hiervoor nog GnuCash gebruikt, maar dat beviel toch niet zo goed. KMyMoney is niet zo uitgebreid als GnuCash, maar je kan er nog steeds heel erg veel mee.

Ik kan vanuit de Postbank een csv genereren van afgelopen dagen en die importeren in KMyMoney. Kost zeer weinig moeite en ik kan vanuit het programma wel alles bijhouden, budgetteren, rapporteren etc. En ze gaan met de volgende versie over op Qt4 :9

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 14:31
Als je bijvoorbeeld bij Bizner zit, die bieden een volledige integratie aan met een online boekhoudpakket. Ook nog eens tijdsbesparend (en natuurlijk platforom onafhankelijk, als ze het een beetje netjes hebben geprogrammeerd)

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
mocean schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:26:
Als je bijvoorbeeld bij Bizner zit, die bieden een volledige integratie aan met een online boekhoudpakket. Ook nog eens tijdsbesparend (en natuurlijk platforom onafhankelijk, als ze het een beetje netjes hebben geprogrammeerd)
Ik zit bij Bizner. :) echter ben ik een startende, parttime ondernemer. Je begrijpt dus hopelijk wel dat waarschijnlijk het eerste jaar de kosten niet dekkend zullen zijn als ik bijvoorbeeld met reeleezee of asperion in zee ga. Zoveel opdrachten heb ik ook nog niet dus ik verwacht dat ik ook wel met een gratis pakket uit de voeten kan.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

http://www.eekboek.nl/

Speciaal voor de NL markt en Native onder Linux :)
Werkt erg goed iig

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:04
BastiaanN schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:38:
[...]

Ik zit bij Bizner. :) echter ben ik een startende, parttime ondernemer. Je begrijpt dus hopelijk wel dat waarschijnlijk het eerste jaar de kosten niet dekkend zullen zijn als ik bijvoorbeeld met reeleezee of asperion in zee ga. Zoveel opdrachten heb ik ook nog niet dus ik verwacht dat ik ook wel met een gratis pakket uit de voeten kan.
Misschien een vrij late kick, maar ik ben inderdaad bezig met hetzelfde dilemma. Ik heb de keuze uit een pakket van bijvoorbeeld Reeleezee, echter denk ik niet dat dat in de eerste periode echt kostendekkend is (of uberhaubt nodig, als starter). Beter lijkt het me om te beginnen met een gratis pakket en ook ik ben op zoek naar een pakket dat zowel onder Windows als Linux draait.
BastiaanN / TS: voor welke oplossing heb jij uiteindelijk gekozen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben voor wefact gegaan; had ook hetzelfde issue.
Zie Boekhoudpakket voor MKB
Pagina: 1