Emigreren naar Engeland, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb van mijn werkgever een zeer interessant aanbod gekregen om in het centrum van Londen te komen werken / wonen. Alles wordt geregeld qua verhuizing en onderkomen ook financieel zie ik geen problemen, ik heb in de vakanties al regelmatig voor dit bedrijf gewerkt en dit is mij altijd zeer goed bevallen. Niets houdt mij tegen om akkoord te gaan met dit aanbod :)

Nu heb ik al op verschillende websites gekeken voor informatie over het emigreren zelf en waar ik op moet letten, maar het zou toch wat prettiger zijn om ervaringen van Tweakers die geëmigreerd zijn naar Engeland te horen.

Hoe hebben jullie onder andere het AOW en pensioen geregeld? Ik heb van mijn werkgever gehoord dat ik belasting vrij een deel van mijn inkomen op kan sparen voor mijn pensioen maar zelf hebben ze er niet veel ervaring mee.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

alvast bedankt!

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben ruim een half jaar geleden naar Engeland geemigreerd, en woonde al eerder 3 jaar in Engeland; dus kan ik mezelf wel redelijk deskundig noemen :P . Aantal dingen over wonen in Engeland zijn trouwens recentelijk bediscussieerd, zie Naar Engeland voor stage! (HK-access nodig), en misschien heb je ook wat aan Tweakers buiten Nederland.

Pensioen is heel verschillend, hangt af van je werkgever. Ik werk voor de BBSRC, een Research Council, en daar zit een pensioenfonds bij. AOW (bedoel je WAO arbeidsongeschiktheid?) zou ik niet weten, om eerlijk te zijn. Er is de National Health Service (NHS), het Ziekenfonds waar iedereen inzit en voor betaalt, en je betaalt National Insurance premie. Werkeloos zijn is niet echt leuk en heel zeker geen vetpot, en kun je beter vermijden, de sociale zekerheid is matigjes.

Aantal dingen die me te binnen schieten:
1) London is stervensduur voor huisvesting en levensonderhoud. Je hoort normaal een London Allowance bij je salaris te krijgen, een tegemoetkoming voor de belachelijk hoge huurprijzen.
2) Zorg dat er een salarisverhoging bijkomt. Je geeft hier ponden uit alsof het euro's zijn, dus verkijk je niet op de wisselkoers van 1 GBP = 1.5 euro.
3) OV is klote hier, en London met de auto is geen doen. Fietsen? Wel aan de linkerkant ;)
4) als je van koffie houdt: men is barbaars hier en drinkt brrr oploskoffie. Al krijg ik nu de hoon van Guardian Angel weer over me heen, maar ik drink hier gewoon Senseo. Pads zijn te krijgen, wel duur, dus ik importeer veel pads bij reisjes :P . Andere dingen die meegaan zijn cup-a-soup, soepballetjes en kaas, en koeken voor de collega's. Stroopwafels zijn erg geliefd hier.

Verder heb je voor huisdieren een lange termijnplanning nodig. Mijn katten zijn meegekomen, maar dat vereiste wel een planning van 8 maanden.

Zeg het maar als je meer specifieke vragen hebt, ik wil met plezier kijken of ik er iets vanaf weet :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:44:
Ik ben ruim een half jaar geleden naar Engeland geemigreerd, en woonde al eerder 3 jaar in Engeland; dus kan ik mezelf wel redelijk deskundig noemen :P . Aantal dingen over wonen in Engeland zijn trouwens recentelijk bediscussieerd, zie Naar Engeland voor stage! (HK-access nodig), en misschien heb je ook wat aan Tweakers buiten Nederland.
Bedankt ik zal de topics een doornemen.
Pensioen is heel verschillend, hangt af van je werkgever. Ik werk voor de BBSRC, een Research Council, en daar zit een pensioenfonds bij. AOW (bedoel je WAO arbeidsongeschiktheid?) zou ik niet weten, om eerlijk te zijn. Er is de National Health Service (NHS), het Ziekenfonds waar iedereen inzit en voor betaalt, en je betaalt National Insurance premie. Werkeloos zijn is niet echt leuk en heel zeker geen vetpot, en kun je beter vermijden, de sociale zekerheid is matigjes.
Met AOW bedoel ik de Algemene Ouderdomswet Maar daarvoor kan ik mij vrijwillig voor verzekeren via deze site, alleen nog maar de vraag of dat verstandig is (ik heb plannen om in de toekomst terug te gaan naar nederland) het kost namelijk 17,9% van mijn jaarinkomen.
Aantal dingen die me te binnen schieten:
1) London is stervensduur voor huisvesting en levensonderhoud. Je hoort normaal een London Allowance bij je salaris te krijgen, een tegemoetkoming voor de belachelijk hoge huurprijzen.
Van de London Allowance heb ik nog nooit gehoord, ik zal dit eens overleggen nog met mijn werkgever of dit er al bij zit.
2) Zorg dat er een salarisverhoging bijkomt. Je geeft hier ponden uit alsof het euro's zijn, dus verkijk je niet op de wisselkoers van 1 GBP = 1.5 euro.
Salaris is geen probleem, ik ben bekend met de pond en het uitgeven hiervan daarnaast heb ik samen met de werkgever een berekening gemaakt wat mijn kosten / uitgaven zullen zijn (ruim aangenomen) en zelfs dan blijft er genoeg geld over.
3) OV is klote hier, en London met de auto is geen doen. Fietsen? Wel aan de linkerkant ;)
OV klote? Ik heb daar (in london) echt geen slechte ervaring mee, om de x minuten gaat er een metro. Ik wil wel proberen de metro te vermijden in de zomer ;)

Is het trouwens normaal om een reiskosten vergoeding te vragen? Hier heb ik het nog niet overgehad met mijn werkgever.
4) als je van koffie houdt: men is barbaars hier en drinkt brrr oploskoffie. Al krijg ik nu de hoon van Guardian Angel weer over me heen, maar ik drink hier gewoon Senseo. Pads zijn te krijgen, wel duur, dus ik importeer veel pads bij reisjes :P . Andere dingen die meegaan zijn cup-a-soup, soepballetjes en kaas, en koeken voor de collega's. Stroopwafels zijn erg geliefd hier.
Ik ben een koffie liefhebber en mijn espresso apparaat gaat gewoon mee 8) Voor tijdens het werk zit er op loop afstand een starbucks, anders zal ik het moeten doen met tea. :9
Verder heb je voor huisdieren een lange termijnplanning nodig. Mijn katten zijn meegekomen, maar dat vereiste wel een planning van 8 maanden.
Huisdieren heb ik niet.
Zeg het maar als je meer specifieke vragen hebt, ik wil met plezier kijken of ik er iets vanaf weet :)
Bedankt voor je antwoorden! Als ik nog meer vragen heb zal ik deze zeker stellen.

Woon je zelf in Londen of omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Royal schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:00:
[...]
Met AOW bedoel ik de Algemene Ouderdomswet Maar daarvoor kan ik mij vrijwillig voor verzekeren via deze site, alleen nog maar de vraag of dat verstandig is (ik heb plannen om in de toekomst terug te gaan naar nederland) het kost namelijk 17,9% van mijn jaarinkomen.
Ah, ik dacht dat je een Engels pensioen bedoelde.
[...]
Van de London Allowance heb ik nog nooit gehoord, ik zal dit eens overleggen nog met mijn werkgever of dit er al bij zit.
Zeker doen! Kan behoorlijk schelen.
[...]
OV klote? Ik heb daar (in london) echt geen slechte ervaring mee, om de x minuten gaat er een metro. Ik wil wel proberen de metro te vermijden in de zomer ;)
De metro gaat vaak, maar is een ondergronds doolhof, heel vol en zeker de Circle Line heeft vaak problemen. Ik bedoelde meer om tussen steden te reizen, de treinverbindingen zijn erg duur, niet goed aansluitend en door opdeling in verschillende maatschappijen is het boeken van een ticket ook niet altijd even makkelijk.
[...]
Is het trouwens normaal om een reiskosten vergoeding te vragen? Hier heb ik het nog niet overgehad met mijn werkgever.
Dat kan ik niets over zeggen, zou er toch geen recht op hebben gezien de afstand ;) .

Wat je wel goed kunt vragen overleggen is een verhuisvergoeding, of een bijdrage in de kosten. Ik ben verhuisd met hebben en houden, en kreeg tot aan £5000 vergoed. Moet het trouwens nog declareren :D . En zeker als je een huis moet verkopen, dingen moet regelen en ze je zo snel mogelijk willen hebben, dan kan het in de papieren lopen :) .
[...]
Woon je zelf in Londen of omgeving?
Ik woon in Norwich, Norfolk. Ten hoogte van Alkmaar recht oversteken, ~20 mijl uit de kust ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 15:09

MicroWhale

The problem is choice

Een vriend van mij heeft dit vorig jaar ook gedaan. Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden:
1. wisselkoers van de GBP,
2. Alles is duurder.

Dit betekent dat een salaris wat ongeveer het dubbele is van wat je hier verdient niet noodzakelijkerwijs dezelfde levensstandaard kan garanderen.

Verder zou ik goed kijken hoe pensioenregelingen, WW, ziektekosten en andere sociale voorzieningen geregeld zijn en dit ook goed afspreken met je werkgever.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gambieter schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 13:29:
[...]

De metro gaat vaak, maar is een ondergronds doolhof, heel vol en zeker de Circle Line heeft vaak problemen.
Mwoeah, vergeleken met de Northern Line valt het wel mee (al is Mornington Crescent wel eindelijk weer open een paar dagen per week). Maar goed, het probleem is niet the tube, het is dat je niet noodzakelijkerwijs bij een tubehalte woont en dan moet je dus vanuit waar dan ook je woont naar the tube zien te komen. En dat betekent zeker in centraal London (hoe centraal is "het centrum?" hebben we het over WC1/EC1 - of zou het net zo goed SW13 kunnen zijn ofzo?) dat je gewoon moet lopen, want in de spits is dat sneller dan de bus.

Mijn vader woonde een aantal jaar terug in Victoria (SW1) en werkte in de buurt van Covent Garden (WC2) - zo'n twee kilometer verderop - en tenzij hij ruim buiten de spits reisde was een bus gewoonweg geen optie, ondanks dat number 24 op twee minuten van z'n deur stopte en nagenoeg voor de deur van z'n werk. Bus deed er 45-60min over in de spits, terwijl hij het in 30min kon lopen. Dus liep hij altijd. Tube zou niet geholpen hebben - 5min lopen naar Pimlico, dan overstappen op Green Park en tenslotte bij Leicester Square uitstappen en nog een paar min lopen - voor VEEL meer geld was hij even lang onderweg geweest.

Dit maar als praktijkvoorbeeld...
Ik bedoelde meer om tussen steden te reizen, de treinverbindingen zijn erg duur, niet goed aansluitend en door opdeling in verschillende maatschappijen is het boeken van een ticket ook niet altijd even makkelijk.
Vooral hinderlijk is dat treinen een vergelijkbaar prijsmodel met budgetluchtvaartmaatschappijen hanteren - als je nu weet dat je over drie weken exact de trein van 10u30 's ochtends nodig gaat hebben van A naar B specifiek via C, dan is het goed te betalen. Maar als je *nu* van A naar B wil betaal je rustig het vijfvoudige ervan. En als je de trein van A naar B via C mist kun je niet met de volgende trein van A naar B via D, want dat is weer een andere maatschappij...

Moet wel gezegd worden dat er ook lange afstandsbussen in UK zijn die helemaal niet zo slecht zijn - maar ook zij hanteren vergelijkbare tariefmodellen. Het is dan ook niet gek dat veel mensen die van London naar bijv. Manchester (laat staan Edinburgh ofzo) reizen gewoon vliegen. Het is sneller en goedkoper zijn dan trein, waarschijnlijk ook goedkoper en veel sneller dan bus, en gedoe met kaartjes is niet erger dan met die twee.

UK heeft volgens de laatste keer dat iemand een vergelijking deed de duurste OV ter wereld (als je gewoon naar het loket loopt en *nu* een kaartje koopt), en binnen Europa zijn alleen de Albanese spoorwegen minder betrouwbaar :X
En daar betaal je dan weer geen drol voor, dus kun je gewoon lachen als het spoor tussen de twee grootste steden van het land weggespoeld blijkt in een regenbui
Ander kenmerkend feitje: in 2005 constateerde men dat met uitzondering van twee lijnen alle dienstregelingen in UK in 2005 trager gereden werden dan in 1905...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248996

Ik heb 13 jaar in Engeland gewoont, van 1995 tot (april) 2007, in Cambridge. Ik ben er toen eigenlijk zonder iets te regelen heengegaan, omdat ik daar een baan kreeg aangeboden. Het lastigste was nog om een bank account te regelen, omdat ze een brief of referentie van een bank-manager wilden hebben, en daar doet de Postbank niet echt aan :)

Rekening mee te houden: 1 pond = 1 euro klopt wel ongeveer, zeker in London. Check heel goed hoeveel huur je moet betalen, want dat kan echt heel sterk oplopen. Als je niet in de financiele sector zit en belachelijk veel verdient is London erg duur. Gelukkig liggen lonen in Engeland behoorlijk hoog voor de IT en banking sector, dus check wel goed of je (Engels) markt conform betaald wordt. Huizen en apartement worden meestal 'furnished' verhuurt, en ook veel vaker via private landlords, de huurbescherming is een stuk minder sterk.

Geldzaken: AOW, als je langer dan 11 jaar in Engeland woont, kom je in aanmerking voor de Engelse AOW, naar ratio van het aantal jaren dat je daar gewerkt hebt. Als je zeker weet dat he korter daar blijft werken loont het zeker om in de Nederlandse AOW te blijven. Pensioen is afhankelijk van je bedrijf. De meeste Engelse bedrijven werken nu met een 'defined contribution" pensioen constructie: je betaalt een bepaald percentage van je loon (belastingvrij!) in een fonds (zeg 4%), en het bedrijf legt er een bepaald percentage bij (meestal tussen de 4 en 8%). Je mag ook extra (belastingvrij) additioneel geld inleggen (AVC). Na je 55ste mag je, en na je 65ste moet je, een gedeelte opnemen, en van de rest een pensioen kopen. Sparen kun je het beste via een ISA doen: 3,000 pound max. per jaar in cash, 5,000 in aandelen, belastingvrij. Een 'income protection' insurance is ook wel handig, de WAO stelt niet veel voor. Belasting over spaargeld is over het inkomen, dus niet zoals in Nederland over je gehele vermogen. Die belasting is hetzelfde als de "schijf" waar je in zit, de top-schijf is 42% of zoiets, start vanaf een inkomen van rond 35,000 pond, daar beneden is het 20%. Council tax (gemeentebelasting) kan behoorlijk oplopen, ga maar uit van minstens 80 pond per maand. Over het algemeen liggen de directe belastingen in Engeland lager dan in Nederland.

Het belangrijkste verschil is toch wel cultureel: Engelsen zijn over het algemeen veel minder direct dan Nederlanders. Voor mijn gevoel nu zijn Nederlanders nogal onbeschoft. Je moet veel meer tussen de zinnen door luisteren. Voorbeeldje: een Nederlander zal zeggen: "Je programma werkt niet", en Engelsman zal eerder zeggen: "I think there is a problem with your program". Beetje voorzichtig zijn dus met Nederlandse "direktheid". Het is een stuk makkelijker vrienden te maken via werk, het is heel normaal om na het werken naar de pub te gaan.

Tja, ik kan nog veel even doorgaan, maar dit zijn toch wel de belangrijkst verschillen (en agreed, openbaar vervoer is een ramp, breek me de bek niet open :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis even iets in de discussie ondanks dat ik daar zelf geen ervaring mee heb: de NHS.

Welke rechten/plichten heb je als je als buitenlander in Engeland gaat werken en daar misschien gebruik moet maken van de gezondheidszorg?

Lijkt me een minstens zo belangrijk item als "welke trein rijdt klote in de spits"...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

MAX3400 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:17:
Ik mis even iets in de discussie ondanks dat ik daar zelf geen ervaring mee heb: de NHS.

Welke rechten/plichten heb je als je als buitenlander in Engeland gaat werken en daar misschien gebruik moet maken van de gezondheidszorg?

Lijkt me een minstens zo belangrijk item als "welke trein rijdt klote in de spits"...
Je kan meteen gebruik maken van de NHS, zolang je maar kan aantonen dat je daadwerkelijk een resident bent (met een baan is dat dus geen probleem). Het grootste probleem is het verkrijgen van NHS, GP/tandartsen kunnen je weigeren bij het inschrijven (heb 3 jaar moeten wachten op een tandarts die binnen 20 minuten reizen zat :X)

edit:
Zorg trouwens ook dat je een National Insurance Number aanvraagd.

[ Voor 11% gewijzigd door JoetjeF op 15-01-2008 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een National Insurance Number is essentieel, dat is hetzelfde als een persoonsnummer hier. NHS is simpel, je gaat naar een GP in je catchment area, en je schrijft je in. Ik vind (ondanks alle gezeur over de NHS) dat gezondheidszorg er van een redelijke kwaliteit is, behalve tandartsen. Tandartsen zijn een enorme ramp in Engeland, ik denk dat je bijna nog beter in Nederland naar de tandarts kan, maar of en hoe je dat via de NHS kunt doen... Er zijn tandarts verzekeringen, ik geloof dat dat zeker een goede investering kan zijn.

Engeland is over het algemeen een stuk minder bureaucratisch, geen gezeik met inschrijven in de gemeente, of huurwoningen enzo, en je hoeft ook niet voor het minste of geringste je paspoort/id-kaart te laten zien. Ik ben geloof ik in 13 jaar 2 keer bij het gemeentekantoor langs geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb inmiddels de beslissing genomen om de baan te nemen en dus te emigreren. Als alles volgens planning loopt begin ik in maart met werken! Mijn werkgever helpt mij met het zoeken naar een mooi appartement en ik zal dus mid-februari een weekend flatjes bekijken :)

Ik zal dus bij het bekijken zeker rekening houden dat ik niet al te ver vanaf de tube stations zit ook is het denk ik belangrijk om te kijken of er een winkelcentrum op loop afstand is (aangezien ik in het begin nog geen auto wil)

Om voor me zelf het financiële plaatje op een rij te krijgen (budgets vast stellen, ik ben nogal koop gek ;))
Ik heb dit al globaal met de werkgever gedaan maar wil graag ook jullie ervaringen horen over de volgende gemiddelde vaste lasten:
- Heb ik aan £50 per week genoeg voor boodschappen voor 1 persoon? Of is dit te weinig / te veel?
- Counsil tax +/- £80 per maand (ligt eraan waar ik precies zit natuurlijk)
- Elektriciteit / gas / water etc +/- £40
- Transport +/- £90 (helaas geen reiskosten vergoeding)

Internet / Telefoon (ook mobiel) / TV worden vergoed door werkgever.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden, verzekeringen? Ik heb begrepen dat ik me bij de RBS deels kan verzekeren voor £6,- per maand iemand nog tips op dit gebied?

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Council Tax ligt ook aan de waarde van je huis, maar £80 p/m betaal ik ook idd. Gas/water/electra betaal ik £125 p/m :X
£50 p/w voor eten/drinken is niet echt veel, maar is heel persoonlijk natuurlijk, uitgaan is niet echt goedkoop. Als je met de tube gaat kost een 1-zone jaar-abonnement +/- £1000.

Let ook goed op waar je een account neemt, bij sommige banken krijg je een cash account waarmee je alleen bij hun cashpoints geld kan halen (dus je kan er ook niet mee betalen in winkels). Ik weet iig dat Lloyds dit doet.

[ Voor 27% gewijzigd door JoetjeF op 15-01-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Auto in London: doe het niet! Als je een weekendje weg wilt kun je beter een auto huren, dat deed ik altijd, was helemaal niet zo duur, en geen gezeur met parkeren.

£50 in London voor boodschappen... Tsja, als je alleen voor boodschappen is (eten en drinken) dan kan het net als je naar de ASDA gaat ofzo, maar het is wel krap. Ik weet niet of je net ex-student bent, en je nog een beetje als student leeft, dan kan het nog wel. Maar reken gewoon maar op £100 per week, dan leef je redelijk.

Echte tips heb ik niet, het meeste wijst zich vanzelf, alleen je National Insurance nummer snel regelen. Veel success, ga zeker London regelmatig uit, als je van wandelen of pittoreske dorpjes houd: Peak district, Cornwall, Lake district, Cotswolds, Yorkshire. Echt prachtige landschappen en leuke dorpjes. London is zo druk, het kan je echt gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Royal schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:03:
Ik zal dus bij het bekijken zeker rekening houden dat ik niet al te ver vanaf de tube stations zit ook is het denk ik belangrijk om te kijken of er een winkelcentrum op loop afstand is (aangezien ik in het begin nog geen auto wil)
Winkelcentra zijn er niet in centraal London. Punt.

Ofwel ben je op dure en slecht geassorteerde corner shops en Tesco Metros aangewezen, danwel zit je minstens 20-30min in de bus om bij een Asda of normale winkelstraat te komen. Echte winkelcentra heb je pas voorbij de Circular - ongeveer 10km buiten centrum.

En auto in centraal London = nogo. Echt. Tenzij je een parkeerplek kunt betalen, de congestion charge kunt betalen en gegarandeerd parkeerplek bij je werkplek hebt en dan nog langer te doen over je woon-werkverkeer dan als je zou lopen :o
Om voor me zelf het financiële plaatje op een rij te krijgen (budgets vast stellen, ik ben nogal koop gek ;))
Ik heb dit al globaal met de werkgever gedaan maar wil graag ook jullie ervaringen horen over de volgende gemiddelde vaste lasten:
- Heb ik aan £50 per week genoeg voor boodschappen voor 1 persoon? Of is dit te weinig / te veel?
No way, tenzij je alles Asda white label doet. In NL is EUR 75 ook erg krap en zoals vaker gezegd, ga (zeker in London) uit van GBP 1 = EUR 1. Reken op ruim het dubbele.
- Counsil tax +/- £80 per maand (ligt eraan waar ik precies zit natuurlijk)
Council tax :z

Geef anders eens een beetje een indicatie van waar je zoekt. "Centraal London" kan betekenen alleen the City, maar ook City + omringende boroughs, of alles binnen the Circular, of alles binnen M25...

Dat maakt radicaal uit voor je woonlasten en vervoerssituatie :o
- Elektriciteit / gas / water etc +/- £40
Dit is per week neem ik aan?
- Transport +/- £90 (helaas geen reiskosten vergoeding)
Zeg dus waar je ongeveer gaat wonen. Als je kunt lopen naar je werk is dit ruim zat. Als je voorbij Walthamstowe zit lukt het van geen kanten.
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden, verzekeringen? Ik heb begrepen dat ik me bij de RBS deels kan verzekeren voor £6,- per maand iemand nog tips op dit gebied?
Exact waarvoor verzekeren voor GBP 6/m?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05
Ik woon zelf ook al drie jaar in London.

Wat ik de TS even zou willen vragen is of het een Nederlands bedrijf is waar hij voor gaat werken, of een Brits bedrijf? Dat maakt namelijk nogal uit bij evt. pensioen/AOW regelingen.

Maar gezien de TS's leeftijd zou ik me nog niet zo druk maken over pensioenen, zeker niet als je toch al van plan bent om ooit nog eens terug te gaan naar Nederland (wat ik ook van plan ben).
Zelf heb ik dus geen pensioen regeling en ik heb gewoon twee spaarrekeningen (eentje voor lange termijn, wat dus pensioen zou kunnen zijn), want dan weet ik in ieder geval zeker dat ik het geld mee terug kan nemen naar Nederland.

Verder denk ik dat 80 pond voor de council tax nogal veel is, er vanuit gaande dat je een studio flatje gaat huren zou dit meer richting de 50/60 pond gaan.
50 pond voor boodschappen is zeker wel realistisch. Dat geef ik ook ongeveer uit, en dan kook ik gewoon iedere dag en neem m'n eigen bammetjes mee voor de lunch (wat redelijk ongewoon is hier, maar bespaart wel een hoop geld). Let wel, hier neem ik niet het uitgaan/uit eten in mee, maar dat is uiteraard ook niet een eerste levensbehoefte.

Bankrekening openen kan ff lastig zijn aangezien je een 'proof of address' moet hebben, oftewel een brief van de council ofzo waarop jouw naam en adres staan. Dit kan soms ff duren voordat je er een ontvangt, dus hou er rekening mee dat je de Nederlandse rekening een tijdje moet gebruiken.
Je werkgever kan ook een brief schrijven waarin ze verklaren dat jij voor hun werkt en een rekening nodig hebt voor het ontvangen van je salaris. Als je hiermee naar de bank gaat willen ze ook nog wel een rekening voor je openen (HSBC iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online
Ok bedankt allemaal voor de feedback! Om even een update te geven:

Ik heb sinds afgelopen zaterdag de sleutels mogen ontvangen van een 1 bedroom flat in Kingston Upon Thames ik heb bewust gekozen voor een unfurnished flat aangezien ik de flat dan naar mijn eigen smaak in kan richten en de huur per maand (+ deposit) is gewoon een stuk lager.

Ik zit op loop afstand van een winkelcentrum (Bentall centre) een supermarkt een bioscoop en de trein. Het voordeel van wonen in Kingston is voor mij dat ik elke dag gratis met een collega mee kan rijden dus vervoerskosten heb ik niet, enige nadeel is dat het wel eventjes rijden is naar de city.

Ik heb ook sinds een 2 weken een bankrekening bij de HSBC zoals jullie al aangaven was dit een behoorlijke papierhandel maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Deze week komt er een verhuiswagen om wat spullen op te halen, moet zeggen dat dit allemaal erg netjes door mijn werkgever is geregeld!

Niets houdt mij nu nog tegen, 3 maart (mijn verjaardag) is mijn eerste werkdag. Misschien is het leuk om een keer met andere tweakers die in omgeving London wonen / werken af te spreken?
Wat ik de TS even zou willen vragen is of het een Nederlands bedrijf is waar hij voor gaat werken, of een Brits bedrijf? Dat maakt namelijk nogal uit bij evt. pensioen/AOW regelingen.
Het is een brits bedrijf, zoals ik al eerder aangegeven heb wil ik zaken zoals pensioen / aow goed geregeld hebben, maar het heeft voor mij het eerste jaar geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02 10:44
Ik ben ook geemigreerd, alleen niet naar Engeland. Ik doe niets aan de AOW: tegen de tijd dat ik daar aanspraak op kan maken bestaat het toch niet of het is dusdanig uitgekleed dat je met een beetje vermogen er toch geen aanspraak meer op kan maken denk ik dan maar. Gewoon je pensioen goed regelen en niet alles uitgeven zodat er ook nog wat te sparen/beleggen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335155

Hooi,

Ook ik zit er over na te denken om naar GB te emigreren aangezien mijn vriend in portsmouth woont. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar wat hints en tips hoe ik vanuit nl een baan kan gaan zoeken in portsmouth en omgeving aangezien het mij geen strak plan lijkt om op hoop van zegen die kant op te gaan zonder baan. Ik heb een internationaal diploma maar geen flauw idee hoe ik het aan moet pakken:) Wie o wie kan mij helpen^^

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 335155 schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:36:
Ook ik zit er over na te denken om naar GB te emigreren aangezien mijn vriend in portsmouth woont. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar wat hints en tips hoe ik vanuit nl een baan kan gaan zoeken in portsmouth en omgeving aangezien het mij geen strak plan lijkt om op hoop van zegen die kant op te gaan zonder baan. Ik heb een internationaal diploma maar geen flauw idee hoe ik het aan moet pakken:) Wie o wie kan mij helpen^^
Je zegt niet wat je zoekt, noch wat je vakgebied of ervaring is, of ben je een schoolverlater? Er is het Job Centre, en gewoon open sollicitaties schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671920

Beste Lezers,

Ook ik wil graag verhuizen naar Engeland. We zijn een gezin bestaand uit totaal 3 mensen. Ik heb helemaal geen ervaring met Engeland bovendien heb ik Autisme type Asperger. Ik vroeg mij af of er voor mij goede instellingen zijn om op rails te komen in Engeland etc

Alvast bedankt voor het lezen.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je aangeven waarom je specifiek naar Engeland wilt, wat je daar wilt gaan doen (werk, studie?), en wat de rest van het gezin zou doen?

Hier is een link van de gezondheidszorg zelf: A guide to mental health services in England.

Echter, mijn ervaring met de Britse gezondheidszorg is dat die zeker niet beter is dan de Nederlandse, en nog belangrijker, je zult je veel minder goed uit kunnen drukken en je zult daar tegen flinke bureaucratische muren oplopen (de NHS is daar berucht voor). Zie ook Autism spectrum disorder.

Ook heb je de "postcode loterij", dwz dat behandelingen in het ene gebied wel vergoed worden, en in een ander gebied niet.

Aangaande werkgelegenheid en sociale stelsel: dat is in Nederland gewoon beter als je geen werk hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 07-05-2015 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-05 21:40
Met betrekking tot je vrijwillig verzekeren voor AOW, zie dit topic (ik zit/zat met hetzelfde dilemma):

Vrijwillig verzekeren voor AOW bij werken in het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

In engeland heeft men een soort klassenmaatschappij. Een buitenlander die naar engeland emigreert zal altijd een buitenlander blijven. Althans dat staat in mijn cursus engels dus ik neem aan dat het dan wel zo zal zijn. Ook is de nederlandse gezondheidszorg waarschijnlijk een van de beste ter wereld, zo niet de beste, dus logischerwijs zal dat in andere landen slechter zijn. Verder zal het er vermoedelijk nog meer regenen en nog kouder zijn dan hier in nederland.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

NHS is één van de beste zorgsystemen ter wereld dus daar zou ik me niet zo druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276891

Salvatron schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:10:
In engeland heeft men een soort klassenmaatschappij. Een buitenlander die naar engeland emigreert zal altijd een buitenlander blijven. Althans dat staat in mijn cursus engels dus ik neem aan dat het dan wel zo zal zijn. Ook is de nederlandse gezondheidszorg waarschijnlijk een van de beste ter wereld, zo niet de beste, dus logischerwijs zal dat in andere landen slechter zijn. Verder zal het er vermoedelijk nog meer regenen en nog kouder zijn dan hier in nederland.
Zou niet alles geloven wat er geschreven wordt....
Zelf vragen stellen of zaken ter discussie stellen is misschien ook geen slecht idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 276891 op 07-05-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In engeland heeft men een soort klassenmaatschappij. Een buitenlander die naar engeland emigreert zal altijd een buitenlander blijven. Althans dat staat in mijn cursus engels dus ik neem aan dat het dan wel zo zal zijn.
Als je er geen kennis over hebt, doe dan svp geen uitspraken alsof het feiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 14:12
Dat valt in de praktijk reuze mee hoor. Er zijn verschillen tussen bijvoorbeeld het noorden en het zuiden het het land qua mensen, hartelijkheid e.d. Maar het is zeker niet zo dat mensen je minachten of voor lager aanzien omdat je een buitenlander bent. Ik werk zelf op een universiteit in Manchester en 40% van mijn collega's is niet-Brits. Die worden echt niet voor minder aangezien door de Britse collega's en ook op straat of in winkels merk ik daar niets van. Wat je wel merkt is dat mede door de populariteit van UKIP het populisme wat meer de kop op steekt maar dit uit zich dan met name naar de niet-westerse buitenlander. Als (blanke) Nederlander heb je daar dus geen last van.
PuDy schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:18:
NHS is één van de beste zorgsystemen ter wereld dus daar zou ik me niet zo druk om maken.
Dat is ook weer relatief, qua toegankelijkheid zeker een van de beste maar de administratie en kwaliteit van de ziekenhuizen, GP's en zorgcentra is erg regio afhankelijk. Ben in een aantal ziekenhuizen geweest waar ik nog niet dood gevonden zou willen worden. Donker, viezig en een inrichting van een Nederlands ziekenhuis van eind jaren '80 begin '90.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:11:
[...]

Als je er geen kennis over hebt, doe dan svp geen uitspraken alsof het feiten zijn.
Dat moet je niet tegen mij zeggen maar tegen die figuur die die cursus in elkaar heeft getimmerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:49

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Ik heb vijf jaar in Engeland gewoond. Gewerkt en ook veel kennis met NHS.

Allemaal goed. Let wel op je opbouw van je pensioen. Ik mis nu 10 procent.

Ik kom ongeveer 3x per jaar terug in UK bij familie.

Als je jong bent moet je gewoon gaan en zie hoe het gaat.

Succes.

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 09:23

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Qua buitenlanders merkte ik dat het om "ons" soort gaat maar meer om de oost Europeanen. Zo heb ik in een taxi gezeten met een groep van mijn werk (1 Duitser, 1 Fransoos en ik) en de taxi chauffeur klaagde tegenover ons over de buitenlanders die banen innemen. Het UKIP gedachte goed is dus niet zo dat iedere buitenlander fout is. Ik heb in ieder geval in mijn bijna 6 jaar dat ik daar zat geen enkele negatieve commentaren gehad en ook het vinden van een baan was erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

swtimmer schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:22:
Qua buitenlanders merkte ik dat het om "ons" soort gaat maar meer om de oost Europeanen. Zo heb ik in een taxi gezeten met een groep van mijn werk (1 Duitser, 1 Fransoos en ik) en de taxi chauffeur klaagde tegenover ons over de buitenlanders die banen innemen. Het UKIP gedachte goed is dus niet zo dat iedere buitenlander fout is. Ik heb in ieder geval in mijn bijna 6 jaar dat ik daar zat geen enkele negatieve commentaren gehad en ook het vinden van een baan was erg makkelijk.
De ironie is dat die voordelen voortduren tot op het moment dat zo iemand een baan heeft. Dan is hij blijkbaar acceptabel en geintegreerd enzo en steelt hij je baan niet meer 8)7

Goede vriend van mij is een Romeens-Hongaar die in Cambridge woont en werkt in de chipdesign. Hij is zodanig ingeburgerd dat hij een ranzige Thatcherite Tory is die iedere vorm van sociaal beleid communistisch vindt (let wel: hij is onder Ceaucescu opgegroeid), vindt dat de Schotten niet moeten mopperen en dat werklozen gewoon harder moeten werken. Oh, en er zijn teveel Polen en Bulgaren in het land :+

Zo bont hoef je het niet te maken, maar als je een baan hebt en je sociaal opstelt word je zeker als Westeuropeaan geaccepteerd in de maatschappij. Dat gezegd, het is een klassenmaatschappij zoals je je in NL niet voor kunt stellen en in die zin zit er iets in dat stuk van Salvatron. Sommige deuren zijn niet voor iedereen open, maar de deuren waar je als buitenlander nooit binnen komt zijn evengoed gesloten voor Britten die niet naar Eton of Sandhurst geweest zijn, niet de juiste familie hebben en de juiste accent. Enige wat je in NL er in de verste verte mee kunt vergelijken zijn de studentencorpora op sommige universiteiten, maar die zijn vele malen toegankelijker en opener dan de Engelse Establishment.

* dion_b heeft om onverklaarbare reden juiste accent voor dat soort dingen, maar de rest ontbreekt en maar goed ook :r

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik dacht dat het in de engelse taal zo is dat er met meer omhaal wordt gesproken en dat men in nederland elkaar directer aanspreekt waardoor een nederlander bot kan overkomen in het engels. Dit zou komen doordat men in het engels meer hierarchie heeft of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Salvatron schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 01:48:
Ik dacht dat het in de engelse taal zo is dat er met meer omhaal wordt gesproken en dat men in nederland elkaar directer aanspreekt waardoor een nederlander bot kan overkomen in het engels. Dit zou komen doordat men in het engels meer hierarchie heeft of iets dergelijks.
Mwoeah, ja, in het EN wordt wat minder direct gecommuniceerd en ja, UK samenleving is hierarchischer dan de NL samenleving, maar ik denk niet dat dat direct verband houdt. NL omgangsvormen zijn internationaal gezien extreem direct, alleen US en IL komen in de buurt in mijn ervaring. UK is redelijk hierarchisch, maar er zijn veel hierarchischere landen die desondanks veel directere omgangsvormen hebben, wederom IL als voorbeeld - ik had ooit een Israelische tankcommandant als CTO. Was een interessante ervaring, en eentje waar de meeste NL'ers in ons bedrijf erg veel moeite mee hadden: zijn omgangsvormen waren minimaal even direct als men in NL gewend is, maar de totale gebrek aan medezeggenschap (en het totaal niet dulden van tegenspraak) konden ze slecht mee overweg.

UK samenleving is niet zozeer hierarchisch, er zijn gewoon delen van de samenleving waar je zonder de juiste opvoeding cq herkomst niet binnenkomt. Buiten die delen is het marginaal hierarchischer dan NL, maar veel minder dan pakweg DE. Privilege in UK werkt niet zozeer door in omgangsvormen, maar in de vorm van een soort 'glazen plafond' net zoals die ook voor vrouwen bestaat. Op papier is iedereen gelijk, maar niet iedereen komt voor alles in aanmerking. Dat gezegd, in NL speelt het ook wel, maar op bescheidener schaal. Het is geen toeval dat de algemeen directeur van Paleis Soestdijk een de Savornin-Lohman is :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1