Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-04 09:38
Ik wil jullie iets voorleggen wat ik niet helemaal begrijp: Ik woon en werk op dit moment in Frankrijk en bouw zodoende geen AOW meer op in Nederland. Ieder jaar dat ik niet in Nederland werk verlies ik op die manier 2% van mijn uiteindelijke AOW uitkering. Nu heb ik contact opgenomen met de Sociale Verzekerings Bank (SVB) om te kijken om me vrijwillig te verzekeren bij de Nederlandse overheid, maar dit zou zo'n 5100 euro per jaar gaan kosten. Een AOW uitkering is op dit moment zo'n 1000 euro per maand, dus 2% is slechts zo'n 20 euro per maand. Om die 5100 euro terug te verdienen moet is dus zo'n 88 jaar worden voordat deze investering begint te renderen. 8)7 . Mocht ik tegen die tijd nog samenwonen of getrouwd zijn dan duurt dit nog langer, aangezien de AOW dan lager is.

Dit is toch een heel slechte aanbieding, of zie ik hier iets over het hoofd? Waarom zou je dit ooit doen? |:( Op deze manier kan je beter het geld zelf apart zetten. Ik snap niet helemaal waarom ze dit zo verschrikkelijk duur en onrendabel maken.

Bedankt voor jullie inzichten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
AOW is duurder dan lijfrentes. Het verschil zit in het feit dat pensioen of lijfrente jarenlang bijrent terwijl AOW een omslagstelsel is.

Overigens is 5100 wel goedkoper dan je in NL betaalt (9900 euro volgens http://www.belastingdiens...en/hoeveel_moet_u_betalen)

Het verschil is dat je in NL ook AOW opbouwt zonder aanzienlijk premie te betalen, namelijk als je niet werkt of een laag inkomen hebt.

[ Voor 60% gewijzigd door t_captain op 30-04-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:44

EiT

Woon je ook in Frankrijk?

Misschien dat Frankrijk namelijk een verdrag heeft met NL, dan heb je kans dat het niet uit maakt. Is het pensioen in Frankrijk sowieso niet hoger?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 20:04
Ik zit in een vergelijkbaar schuitje, en ik kwam tot dezelfde conclusie. Mede doordat het een omslagstelsel is, en in de komende 40 jaar kan er een hoop veranderen. Zelfs zonder politieke wil om aan het systeem te tornen zal de uitkering eerder omlaag gaan dan stijgen met de inflatie door demografische ontwikkelingen.

Overigens betaal ik sociale premies in het land waar ik woon, waarvan een deel voor de lokale variant op de AOW bestemd is. Deze zal t.z.t. gewoon uitkeren, en mijn gemis aan AOW aanvullen. Daarnaast zou het mogelijk moeten zijn om de aanspraak binnen de EU over te dragen naar Nederland, maar dat is in mijn geval een slechte deal (AOW uitkering hier is een stuk hoger).

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
Bedankt voor jullie reacties!

T_captain: bedankt, de link die jij geeft heeft het over alle sociale verzekeringen bij elkaar (ANW, AWBZ etc). Ik had het over alleen AOW, die 17.9% lijkt in ieder geval al wat dichter bij het aanbod te komen dat ik heb gehad.

EiT: Ik woon inderdaad in Frankrijk, maar ik heb nooit iets vernomen van de overheid hier dat ik hier ook "Franse AOW" begonnen ben op te bouwen. Als het er al is ben ik wel benieuwd hoe ik dat over 35 jaar kan gaan claimen.

Knakker: Helemaal met je eens. De onbetrouwbaarheid van de Nederlandse overheid maakt dit naast de hoge kosten sowieso een heel oninteressante optie. Straks maken ze de AOW leeftijd 70 jaar en daar sta je dan met je investering. Had je beter zelf die 5000 euro op een rekening kunnen houden. Is er een standaardprocedure om aanspraken van het ene land over te dragen op de ander waar jij van weet? Ik kan hier namelijk niks over vinden. Het lijkt mij namelijk handig dit gelijk nu al te regelen ipv er 35 jaar mee te wachten. De Franse bureaucratie vertrouw ik na enkele incidenten voor geen meter meer....zeker niet als je over zoveel jaar moet gaan bewijzen dan je hier hebt gewoond en belasting hebt betaald.

Toch wel een rare gewaarwording dit allemaal. Met een hoog inkomen in NL draag je in de jaren dat je er wel woont veel meer bij dan Jan Modaal, maar omdat je een paar jaartjes in het buitenland hebt gezeten (voor een NL bedrijf nota bene, bijdragende aan de NL economie) wordt je gekort. Terwijl je per saldo ver bovengemiddeld in de pot hebt gestort. Ik begrijp waar het vandaan komt, maar niet helemaal eerlijk als je het mij vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 20:04
Wellicht vergis ik me mbt de overdracht van AOW. Voor bedrijfspensioen kan het in ieder geval.

Maar als je in Frankrijk belasting betaald, dan zitten daar zeker ook premies voor staatspensioen tussen - ik zou verwachten dat je werkgever je daar wel mee kan helpen?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08
Is toch gewoon een kwestie van een extra pensioenverzekering afsluiten? Je weet - grofweg - welk AOW gaat je creëert, dus dat verzeker je als extra pensioen. Is ongetwijfeld goedkoper dan vrijwillig meebetalen aan het inkomen van de AOW-gerechtigden van nu.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:50

Barrycade

Through the...

StevenK is me voor. Gewoon een vermogens verzekering afsluiten die je AOW gat opvult, ben je meteen niet meer afhankelijk van de koers van de AOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-04 05:30
Het hangt van een aantal factoren af lijkt me. AOW alleenstaande wijkt af van AOW met partner.

Met AOW alleenstaande krijg je p/m momenteel: 1057 netto
1057 * 2% = 21,14 netto p/m

Met AOW partner krijg je p/m momenteel: 728 netto
728 * 2% = 14,56 netto p/m

Wanneer je 5100 netto wegzet tegen 3% p/j gemiddeld na inflatie en je hebt nog 35 jaar te gaan:
5100 * 1,03^35 = 14350 euro

Als je dan rekent met een levensverwachting van 100, en AOW leeftijd vanaf 70, dan:
14350 / 360 = 39,86 p/m netto

Alles uitgaande van de koopkracht van nu.

Bedragen AOW: https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/

[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 02-05-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Wel vreemd want dan zou iemand die pas op zijn 40e naar nederland komt dus 40% minder AOW krijgen als iemand die hier zijn hele leven woont.

Lijkt me dat assielzoekers dus door deze regeling wel heel weinig AOW krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
Immigranten ontvangen inderdaad minder AOW. Hopelijk hebben ze nog een stuk uitkerinng tegoed uit een ander land waar ze eerder woonden, en/of een bedrijfspensioen. Anders zit daar een probleem.

Asielzoekers zijn geen factor. Ze zijn niet economisch actief in NL en de bedoeling is dat ze weer teruggaan. Soms is dat niet mogelijk, en wordt een asielzoeker achteraf toch een migrant ; zie boven. Maar met asiel an sich heeft AOW niet veel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:46
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 14:23:
Wel vreemd want dan zou iemand die pas op zijn 40e naar nederland komt dus 40% minder AOW krijgen als iemand die hier zijn hele leven woont.

Lijkt me dat assielzoekers dus door deze regeling wel heel weinig AOW krijgen.
Ja, alleen kom je dan vaak onder het bestaansminimum (bijstand) en springt de gemeente weer bij (AIO). Stel je hebt 30 jaar gewerkt en gewoond in Nederland en pensioen ook opgebouwd kom je waarschijnlijk wel weer net rond de AOW-grens :).
t_captain schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:19:
AOW is duurder dan lijfrentes. Het verschil zit in het feit dat pensioen of lijfrente jarenlang bijrent terwijl AOW een omslagstelsel is.

Overigens is 5100 wel goedkoper dan je in NL betaalt (9900 euro volgens http://www.belastingdiens...en/hoeveel_moet_u_betalen)

Het verschil is dat je in NL ook AOW opbouwt zonder aanzienlijk premie te betalen, namelijk als je niet werkt of een laag inkomen hebt.
Echter betaalt niet iedereen evenredig vanaf zijn 15e jaar al volledig de eerste en tweede schijf aan inkomstenbelasting.

[ Voor 41% gewijzigd door Termi op 02-05-2015 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het is een raar gevoel om je AOW een beetje te zien verdampen op deze manier, maar het is me wel duidelijk dat het bij een redelijk salaris totaal niet rendabel is om in de Nederlandse AOW te blijven investeren. Erg jammer dat ze het zo onaantrekkelijk maken, want ik voel me nog wel verbonden met Nederland en had hier graag mee doorgegaan als het gewoon rendabel was. Het lijkt me inderdaad verstandiger om in deze situatie zelf een lijfrente of pensioenverzekering af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:51
Engineer21 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:46:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het is een raar gevoel om je AOW een beetje te zien verdampen op deze manier, maar het is me wel duidelijk dat het bij een redelijk salaris totaal niet rendabel is om in de Nederlandse AOW te blijven investeren. Erg jammer dat ze het zo onaantrekkelijk maken, want ik voel me nog wel verbonden met Nederland en had hier graag mee doorgegaan als het gewoon rendabel was. Het lijkt me inderdaad verstandiger om in deze situatie zelf een lijfrente of pensioenverzekering af te sluiten.
Ik zag het juist als een van de voordelen van het werken in het buitenland. Zelf kan je dat geld veel beter investeren. Ik weet niet hoe oud je bent maar als je onder de 30 ben krijg je pas over over meer dan 40 jaar AOW, als het überhaupt nog bestaat tegen die tijd. Dan moet je na je 72e nog een hele poos leven wil je het terugverdiend hebben. Nee, dat geld doe ik echt veel liever zelf beheren.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Engineer21 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:45:
Ik wil jullie iets voorleggen wat ik niet helemaal begrijp: Ik woon en werk op dit moment in Frankrijk en bouw zodoende geen AOW meer op in Nederland. Ieder jaar dat ik niet in Nederland werk verlies ik op die manier 2% van mijn uiteindelijke AOW uitkering. Nu heb ik contact opgenomen met de Sociale Verzekerings Bank (SVB) om te kijken om me vrijwillig te verzekeren bij de Nederlandse overheid, maar dit zou zo'n 5100 euro per jaar gaan kosten. Een AOW uitkering is op dit moment zo'n 1000 euro per maand, dus 2% is slechts zo'n 20 euro per maand. Om die 5100 euro terug te verdienen moet is dus zo'n 88 jaar worden voordat deze investering begint te renderen. 8)7 . Mocht ik tegen die tijd nog samenwonen of getrouwd zijn dan duurt dit nog langer, aangezien de AOW dan lager is.

Dit is toch een heel slechte aanbieding, of zie ik hier iets over het hoofd? Waarom zou je dit ooit doen? |:( Op deze manier kan je beter het geld zelf apart zetten. Ik snap niet helemaal waarom ze dit zo verschrikkelijk duur en onrendabel maken.

Bedankt voor jullie inzichten! _/-\o_
Je betaald iets van 3,53% (uit mijn hoofd, meer dan 6% was het sowieso niet, weet ook niet wat je inkomen is maar dit lijkt me wat veel..) over je inkomsten in het buitenland. Ik liep stage in het buitenland en heb over de stagevergoeding die 3,53% betaald (in totaal, gespreid over 2 aangiftes is dat nog geen 400 euro geweest geloof ik). Dan is het al een heel andere berekening. ;)

Verder geloof ik niet echt dat de AOW nog iets voorstelt als ik over een jaar of 40 in die richting kom echter houdt ik door die 400 euro te betalen mijn administratie de rest van mijn leven een stuk simpeler. Ik viel en val namelijk 100% in de Nederlandse sociale zekerheidsstelsels en heb dus ook 'volle' AOW (en eventuele opvolgers) tot nu toe.

Gaat voor TS niet op, omdat ik buiten het Duitse sociale stelsel viel (voor NL is het relevant waar je werkt voor de duitsers in het geval van een student waar je studeert) heb ik een A1 verklaring ingevuld en bleef ik, na beoordeling van dit geval (omdat ik tussen wal en schip viel) verplicht verzekerd voor volksverzekeringen (oa. de AOW) in NL.

Wel een goede, nu ik terug ben (al een jaar :X :P) zal ik eens checken of dat goed gegaan is.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 08-05-2015 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
Vergeet niet dat dit ook zwaar inkomensafhankelijk is. Mijn vriendin betaald hier met 0 inkomen inderdaad maar 400 euro ofzo. Dat gaat snel omhoog naar ~5000 euro:

https://secure5.svb.nl/wi...rdemigrant?execution=e1s2

Als ik dat invul met mijn gegevens krijg ik 5067 euro per jaar. Als student is het dus vaak wel interessant.

Het bizarre is dat zo dus nooit mensen met een hoog inkomen hier vrijwillig aan mee gaan doen, waardoor je alleen maar mensen krijgt die er meer geld uit halen dan erin storten (zoals studenten en werklozen). Lekker duurzaam systeem op die manier. Ik zou het echt niet erg vinden om iets meer te betalen, maar als ze het nou iets redelijker zouden maken, dan zou de NL overheid meer binnen kunnen harken dan op deze manier denk ik. Vrijwillig nivelleren doet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
ph4ge schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:09:
[...]

Ik zag het juist als een van de voordelen van het werken in het buitenland. Zelf kan je dat geld veel beter investeren. Ik weet niet hoe oud je bent maar als je onder de 30 ben krijg je pas over over meer dan 40 jaar AOW, als het überhaupt nog bestaat tegen die tijd. Dan moet je na je 72e nog een hele poos leven wil je het terugverdiend hebben. Nee, dat geld doe ik echt veel liever zelf beheren.
Ik denk dat ik het daar nu ook wel mee eens ben, het is meer het gevoel dat ik erbij kreeg in eerste instantie dat je straks minder AOW krijgt ;w . Het is namelijk verleidelijk het geld nu gewoon te gebruiken voor een huis of auto ipv het apart te zetten. Normaal krijg je die kans niet.
Pagina: 1