Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Line-follow robot uit electronica (non-PIC)

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn PWS over artificial intelligence ben ik een robot gaan bouwen, ik heb de overweging gemaakt om er een te programmeren of er electronisch een te maken en na wat gepeins beni k voor een electronica-robot gegaan.

Het komt er dus op neer dat het een plankje word met motortjes en electronica erop, die 1 vaste taak kan uitvoeren. Bij mij is deze taak het volgen van een lijn geworden.

Ik heb zelf weinig ervaring met electronica en weet dus niet precies welke onderdelen ik waar en hoe moet gebruiken, wat voor voltages bruikbaar zijn en waar ik de onderdelen vandaan kan halen. Daarvoor hoop ik dus hulp te kunnen krijgen!

Ik heb een simpel schema uitgetekend aan de hand van lichtweerstanden, in de loop van de avond zal ik deze online zetten. Ik kom er nu even niet aan toe!

Alvast bedankt in ieder geval!

Edit:
Mijn systeem:
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a202/arumes/systeem.jpg

De lichtweerstanden komen aan de voorkant aan linker en rechterzijde te hangen daartussenin wil ik een felle LED hangen zodat de weerstanden goed belicht worden onafhankelijk van de kamerverlichting.
Ik heb zelf 2 identieke motortjes liggen van een simpel electronisch vliegtuigje, de voltages hiervan zal ik morgen nakijken. Het nadeel heirvan is dat ze een erg hoog toerental hebben en dus flink vertraagd moeten worden, misschien kan ik beter op zoek gaan naar andere motortjes? heeft iemand tips hiervoor?

De schuifweerstanden die linksboven te zien zijn, heb ik getekend met de gedachten de motortjes te kunnen afregelen qua snelheid.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 21:59 . Reden: update ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

turtle robotje :)

voltages: meervouden van AA cellen, of een 9v blokje (afhankelijk van hoe groot het word, welke motoren je hebt, etc..)

even schema bekijken.. waarschijnlijk is 4xaa (oplaadbaar) het beste idee, omdat de meeste electronica 5v is...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Alles over robots kan je hier kwijt:
Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Als je niet met microcontrollers wilt werken dan moet je zoeken op BEAM bots.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 14:34
Onderdelen:
www.voti.nl

btw: een robot maken/programmeren heeft toch niet zo heel veel te maken met AI? Dan moet je robot automatisch dingen "leren."

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ja dit kan inderdaad zonder enige microcontroller. ik heb het zelfde gedaan voor PWS. mijn oplossing bestond uit 2 van die leuke borden met alle poortjes er op en een hele hoop draden. schema was echt enorm simpel.
het is alleen wel 6 a 7 jaar geleden dat ik het deed, dus echt plaatjes er van heb ik denk ik niet meer

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, een lijn volgen is wel echt simpel :P

2 lichtsensoren, 2 comperators, 2 flinke torren en 2 motoren (en de bijbehorende voedingsmeuk natuurlijk, maar als het zo simpel is kan het prima vanaf een 9V blok oid.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

SA007 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:48:
Mjah, een lijn volgen is wel echt simpel :P

2 lichtsensoren, 2 comperators, 2 flinke torren en 2 motoren (en de bijbehorende voedingsmeuk natuurlijk, maar als het zo simpel is kan het prima vanaf een 9V blok oid.
het voor ons ook heel erg simpel.maar toen ik het deed was het een van de eisen dat ik gebruik maakte van de spullen op school, ik mocht blij zijn dat er een soldeerbout was. belangrijkste probleem was ook niet schakeling, maar de praktische uitvoering.

van school moest ik gebruik maken van zo'n mooi systeembord, waar elk poortje precies 1 keer opzit. van die heerlijke snoeren met banaan stekkers en dat soort dingen.

meest voorkomende probleem was kortsluiting toen, die banaan stekkers passen mooi in elkaar maar daar is dan ook alles mee gezegd. je houdt altijd een stekker over en met een snoer of 10 naast elkaar gebeurt er al snel wat

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
kemphaas schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:33:
Onderdelen:
www.voti.nl

btw: een robot maken/programmeren heeft toch niet zo heel veel te maken met AI? Dan moet je robot automatisch dingen "leren."
Die vind ik altijd vrij duur. dickbest.nl is over het algemeen goedkoper. Ook IC's van samenkopen.net (de actie van Niels) is altijd erg goed. En voor leuke motoren enz: Conrad.nl

offtopic:
Niet bedoelt als spam

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a202/arumes/kleinthumnail.jpg

Ik heb dit schema gemaakt, kan iemand mij vertellen welke onderdelen ik hiervoor kan gebruiken?

Ik las dat een 741op-amp (dat driehoekje!) een van de meest voorkomende is, deze kan ik heir toch ook voor gebruiken? Wat voor voedingsspanning moet ik hierop aansluiten en kunnen alle draadjes gewoon op de aarde worden aangesloten?

De motortjes heb ik uitgebeeld als weerstand omdat er geen

De transistor die voor de motortjes zit, welke kan ikhiervoor gebruiken? En kan ik de potentiometer die daarboven staat gebruiken voor het verstellen van de motorsnelheid (door het voltage omhoog of omlaag te schroeven). Of gaat dit dan fout bij de transistor?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 17:24 ]

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Wat ik een beetje raar vind: waar zit hier de AI ? de robot leert toch niets ? het is hardware ingebouwd!

Maar, anders is dit een mooi werkje :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben je niet bang dat je die pot af laat branden, doordat hij nu nogal wat vermogen moet dissiperen?

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor alternatief zou je hiervoor nemen?

Weet iemand trouwens of de transistor het aankan als er 2 verschillende spanningen op worden aangesloten?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Iets schakelends mischien?
Wat bedoel je met die tor-vraag?
Pagina: 1