We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
Ja ik ga vragen hoe het beleid is en of dit inderdaad misschien door de verhuizing komt.pven schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:48:
Om een lang verhaal kort te maken: ga je ze een brief schrijven?
Wat ik het belangrijkste vind is dat ze op de hoogte zijn gebracht van het feit dat dit gebeurd. Of ze er iets aan doen is maar de vraag, en ook niet echt mijn insteek
Zoals ik al melde ik run zelf ook een helpdesk, en hier is wel een heel streng beleid. Ik vroeg me af of ik het misschien te strak aanpak, maar dat lijkt me niet het geval aan de reacties te zien.
Wat me wel opvalt is dat het "gedoogd" word om wachtwoorden en mailboxen in te zien. Er zijn toch een aantal mensen hier die ook bij een grote onderneming zitten en die zeggen ook gewoon in de boxen ed te kunnen komen.
Dit vind ik allerminst vreemd. Vooral dat iedereen daar ook zo open over is. Ik zelf heb ooit een statement gemaakt:
Internet bankieren is niet verstandig.
Ik probeer al jaren het tegendeel te bewijzen (voor mijzelf zodat ik ook overstap) maar ik ben nog steeds van mening dat dit niet veilig is. Het voorbeeld van mijn startpost is in mijn ogen dan het topje van de ijsberg.
En nu zullen er vast reacties komen dat ik niet zo paranoia moet doen. Maar hoe je het ook wendt of keert, Je gegevens liggen blijkbaar meer voor het oprapen als door de algemene gebruiker gedacht word.
Ik ga vanmiddag mij brief aan Telfort sturen en zal alles hier plaatsen. Ondertussen ben ik heel benieuwd geworden naar beleid hierover. Zelf heb ik al een hoop gezocht maar ik ben benieuwd wat er bij jullie bedrijf is afgesproken.
Dus ieder die een stukje uit zijn algemene voorwaarde wil posten is welkom.
FreeReef.nl
XMS/interNLnet:
Klant krijgt een initieel wachtwoord en de tip om dit aan te passen. Helpdeskmedewerkers zien alleen dit oorspronkelijke wachtwoord in hun systeem staan. Lezen van de mailbox is alleen toegestaan na uitdrukkelijke toestemming van de klant (telefonisch na terugbellen contactpersoon abonnement door de helpdesk). Checks of er mail in de pop-box staat te wachten worden gewoon op systeem-niveau gedaan (list) zonder dat de mails zelf gezien hoeven worden.
Het handige van dit systeem is dat klanten zelf de verantwoordelijkheid hebben om hun wachtwoorden aan te passen. Een helpdeskmedewerker heeft wel de optie om via een 2e/3e lijns medewerker het wachtwoord naar de oorspronkelijke waarde te laten resetten (ook na terugbellen contactpersoon).
Dit systeem voorkomt ook dat medewerkers zomaar ongemerkt in een mailbox kunnen gaan spitten... Als ze het wachtwoord laten resetten merkt de klant dat namelijk meteen.
add: voor een aantal van onze diensten (zoals backup-diensten) zijn de regels nog veel strenger. Klanten krijgen hiervoor een speciale key (+backup key) die bij ons niet bekend is. Raakt de klant de key kwijt dan zijn zijn bestanden niet meer te benaderen door ons. Maar strengere securityeisen zijn natuulijk wel te verwachten bij backup diensten.. de kans dat daar privacygevoelige info tussen staat is natuurlijk groot.. vooral als bedrijven er gebruik van maken.
@thedude: Je bent wel erg paranoia over decon's paranoide gedrag
[ Voor 21% gewijzigd door denan op 09-01-2008 11:24 ]
Even on-topic:
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe gemakkelijk men mails kan bekijken, maar blijkbaar ligt dat nogal gemakkelijk. Momenteel zit ik bij XS4ALL, ik vraag me af hoe men daar daar mee omgaat. Heb op IRC kanaal van XS4ALL wel eens een helpdesk beheerder gesproken in een personal chat, waarbij hij kon bevestigen dat ik in de wachtrij stond (kon ook dingen als mijn adresgegevens benoemen), helaas niet mijn plaats in de wachtrij verkorten..
Ik was van plan binnenkort misschien over te stappen naar Telfort, maar moet er nog maar eens een paar nachtjes over slapen.. Daarnaast ga ik zeker overwegen om een eigen mailserver te draaien (en eerst uitzoeken of dat wel is toegestaan) en alle mail met behulp van PGP te beveiligen.
[ Voor 9% gewijzigd door Steephh op 09-01-2008 11:44 ]
_@/'
Hmmm wie vertrouw je meer.. die beheerder van je ISP (die toch vast kennis van zaken heeft) of die agent die door je privegegevens kan spitten en met moeite de aan-knop van zijn computer weet te vinden? Kijk maar eens naar de nieuwe wettelijke afspraken inzake het CIOT.. en de nieuwe regels die er vast gaan komen. Ik zou eerder mijn ISP vertrouwen met al mijn persoonlijke gegevens/history dan oom agent.Steephh schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:41:
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe gemakkelijk men mails kan bekijken, maar blijkbaar ligt dat nogal gemakkelijk. Momenteel zit ik bij XS4ALL, ik vraag me af hoe men daar daar mee omgaat. Heb op IRC kanaal van XS4ALL wel eens een helpdesk beheerder gesproken in een personal chat, waarbij hij kon bevestigen dat ik in de wachtrij stond (kon ook dingen als mijn adresgegevens benoemen), helaas niet mijn plaats in de wachtrij verkorten..Toch ben ik benieuwd wat een medewerker allemaal kan zien. Ik vind het namelijk niet een fijne gedachte dat iemand zo bij wijze van mijn internetgeschiedenis kan bekijken van de websites die ik de laatste 10 dagen heb bezocht.. Nogmaals ik weet echt totaal niet op wat voor manier men omgaat met de bewaarplicht en in hoeverre medewerkers daar toegang tot hebben..
Natuurlijk zijn hier wel regels voor.. net zoals bij het opvragen van gegevens uit de kenteken-db... maar ik kan toch echt wel via via de naw-gegevens regelen van die idioot die mij op de snelweg van de weg drukt
(aka: mijn vertrouwen in de kundigheid/expertise van justitie is niet al te groot)
edit: typo's
Dit moet je niet af laten hangen van dit topic. Wat ik heb meegemaakt is in mijn oogen tot nu toe ook pas 1 keer voorgekomen. Niemand hier heeft bevestigd dat dit vaker voorkomt.Steephh schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:41:
Ik was van plan binnenkort misschien over te stappen naar Telfort, maar moet er nog maar eens een paar nachtjes over slapen.. Daarnaast ga ik zeker overwegen om een eigen mailserver te draaien (en eerst uitzoeken of dat wel is toegestaan) en alle mail met behulp van PGP te beveiligen.
DUS TREK GEEN CONCLUSIES UIT DIT TOPIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tiscali heeft voor mij altijd perfect internet geleverd en ook de daarbij behorende service.
FreeReef.nl
Mensen doen dat graag. Kijk eens naar sensatiezoekprogramma's als Kassa en Radar. Soms is het echt belachelijk hoe ze een bedrijf aanpakken. Er hoeft maar één ding te gebeuren bij een bekend bedrijf of persoon wat misschien niet door de beugel kan (mensen maken fouten, jawel) en heel nederland duikt er boven op, spreken er allemaal schande van. En zo heeft één nietig persoontje in een bedrijf het hele imago (tijdelijk) verpest.Decon Frost schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 12:01:
[...]
DUS TREK GEEN CONCLUSIES UIT DIT TOPIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tiscali heeft voor mij altijd perfect internet geleverd en ook de daarbij behorende service.
Beste Tiscali,
Allereerst wil ik vermelden dat ik al jaren tevreden klant ben van jullie. Internet werkte perfect en alle services die aangeboden werden ook.
Onlangs zijn jullie veranderd in Telfort. Geen enkel probleem er is namelijk geen nieuwe voorwaarden binnen gekomen dus er zal ook niets veranderd zijn.
In de middag van 8 januari rond 2 uur wilde ik inloggen in mij webmail. Ik heb in totaal 4 adressen dus ik ging ze allemaal af. Alles ging goed tot ik bij administrator@tiscali.nl kwam. Ik kon hier altijd gewoon op inloggen en mij mail ophalen en verzenden echter ik kreeg een foutmelding dat mij user credentials niet in orde waren. Aangezien het om een adres gaat wat nogal wat vraagtekens met zich meeneemt kon ik begrijpen dat er iets is veranderd.
Ik bel dus naar de helpdesk. De bedoeling was te vragen hoe ik voortaan in dat adres kan inloggen. Het volgende gesprek volgde.
Ik: Ik kan niet meer inloggen in een e-mailadres
helpdesk: Om welk adres gaat het
Ik : Administrator@tiscali.nl
helpdesk: Ow.... je moet voortaan inloggen met ..********@tiscali.nl
Ik: Ah mooi ik ga het meteen even proberen
Helpdesk: Wat is je wachtwoord?
Ik: Haha dat ga ik niet zeggen
Helpdesk: Ow maar dat heb ik voor me staan....
Ik: He hoezo, heb je mijn wachtwoord?
Helpdesk: Ja hoor ik zit zelfs al in je mail.
Ik: ….
Helpdesk: Mr?
Ik: En jij mag dat?
Helpdesk: Ja hoor !!!
Ik: Dat weet je echt 100 procent zeker?
Helpdesk: Ja hoor!!!
Vol verbijstering heb ik maar opgehangen. Ik wist niet meer wat ik moest zeggen. Ik ben zelf hoofdhelpdesk en dit is bij ons echt uit den boze. De vraag was hoe ik weer in kon loggen, niet of mijn mail nog aanwezig is, of wat mij wachtwoord is. Er was dus geen aanleiding om in mijn mailbox te kijken.
Ik heb op het internet in een forum een topic geopend met deze ervaring. Heel wat mensen geven hun mening en ik denk dat dit een goed topic is om door te lezen als tiscali/telfort zijnde. Ook raad ik je aan om een reactie te plaatsen. Wat dat dan ook mag zijn.
Betreffende site: www.tweakers.net
betreffend Topic: Telfort: Neemt toegang tot mijn mail
Wat mij dwars zit is de eenvoud waarmee mijn wachtwoord werd opgeroepen bij een 1e lijns medewerker. Nog voordat ik ook maar het woord wachtwoord in mij mond had genomen verscheen het al bij de medewerker op beeld. En zat hij al ingelogd in mijn webmail.
Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Zoals in het bovenstaande forum reageren meer systeembeheerders van andere ISP’s en veel zeggen dat dit onacceptabel is. Daar komt bij dat jullie zelf in de voorwaarden zetten dat het niet mag.
Algemene voorwaarden Tiscali:
Tiscali zal geen kennis nemen van de inhoud van e-mailberichten van haar klanten. De technische afdeling van Tiscali kan zich toegang verschaffen tot de e-mailservers van Tiscali waarop uw e-mail verkeer wordt afgehandeld. Medewerkers mogen e-mailverkeer evenwel niet lezen.
“Zal geen kennis nemen van de inhoud van mailberichten:”
- In mij ogen is een onderwerp van een mailbericht ook inhoud. Bij het openen van webmail zit je meteen in de inbox… dus ziet de betreffende medewerker mijn onderwerpen.
“De technische afdeling van Tiscali kan zich toegang verschaffen tot de e-mailservers van Tiscali - - - - - waarop uw e-mail verkeer wordt afgehandeld.
Een mailbox is in mijn ogen geen e-mailserver.
“Medewerkers mogen e-mailverkeer evenwel niet lezen”
- spreekt voor zich lijkt me.
Je snapt dus wel dat ik jullie een brief stuur om bekend te maken dat dit voorkomt. Ik hoef geen vergoeding of wat dan ook. Ik als hoofd helpdesk zou het ook fijn vinden als dit aan mij gemeld zou worden.
Nogmaals attendeer ik jullie erop dat er een redelijk discussie op het bovenstaande forum plaats vind. Er reageren verschillende andere ISP’s en ook veel systeembeheerders van grote ondernemingen. Ook daar zou ik dus even een antwoord plaatsen zodat de forum gangers niet alleen oordelen over mijn startpost, maar ook jullie verhaal mee kunnen nemen.
Zoals ik al zei ik ben altijd tevreden geweest (nog steeds) echter dit lijkt me niet de bedoeling. Ik wil graag weten of dit een foutje was , of enthousiasme van de medewerker. En tevens ben ik benieuwd of inderdaad 1e lijns medewerkers de mogelijkheid hebben om mijn wachtwoord op te vragen en dus in te loggen op mij webmail.
Al bij al ben ik niet boos, meer verontwaardigd. Echter merk ik in het bovenstaande forum dat er legio mensen zijn die dit zeer kwalijk vinden en daardoor termen als pruts-ISPer gaan gebruiken. Het lijkt mij niet dat jullie dit zijn……………………
Met vriendelijke groet,
Decon Frost
FreeReef.nl
Ik deed het zelf altijd na overleg met de klant, daar was hier inderdaad niet zo sprake van.Kurios schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:09:
[...]
Wat was de instructie op je werk? Had je toestemming van de klant nodig of kon dit maar te pas en onpas gedaan worden?
Werd er ook misbruik van gemaakt?
'helpdesk beheerders' kennen we niet bij XS4ALL. Er zijn helpdeskers en er zijn beheerders...Steephh schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:41:
Momenteel zit ik bij XS4ALL, ik vraag me af hoe men daar daar mee omgaat. Heb op IRC kanaal van XS4ALL wel eens een helpdesk beheerder gesproken in een personal chat, waarbij hij kon bevestigen dat ik in de wachtrij stond (kon ook dingen als mijn adresgegevens benoemen), helaas niet mijn plaats in de wachtrij verkorten..Toch ben ik benieuwd wat een medewerker allemaal kan zien. Ik vind het namelijk niet een fijne gedachte dat iemand zo bij wijze van mijn internetgeschiedenis kan bekijken van de websites die ik de laatste 10 dagen heb bezocht..
Nogmaals ik weet echt totaal niet op wat voor manier men omgaat met de bewaarplicht en in hoeverre medewerkers daar toegang tot hebben..
helpdeskers hebben maar erg beperkt toegang tot gegevens. Ze kunnen bv. wel zien wat voor soort producten een klant heeft, maar kunnen zelf geen wijzigingen aanbrengen in die producten. Helpdeskers hebben geen toegang tot mail en geen toegang tot de inhoud van de home directories enzo, dat is nergens voor nodig. Beheerders kunnen vanzelfsprekend wat meer, maar ook dat is afhankelijk van hun taak of ze ergens bij kunnen. Waar je allemaal heen surft wordt niet bijgehouden. En bewaarplicht/tap dingen, daar zijn helemáál strikte regels voor, dat zijn aparte systemen waar zelfs (bijna) geen enkele beheerder toegang tot heeft.
Meer uitleg kun je ook lezen op http://www.xs4all.nl/overxs4all/privacy/
Of het inkijken van een mailbox nou in overleg gaat of niet, Tiscali personeel zal jouw emails nooit naar buiten brengen.
Het gaat me niet zo zeer om de politie, als zij me komen controleren dan is daar ook een gegronde reden voor. En daar is dan ook een gerechterlijk bevel voor benodigd. Van de ISP (systeem)beheerders ga ik vanuit dat zij te vertrouwen zijn.denan schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:45:
[...]
Hmmm wie vertrouw je meer.. die beheerder van je ISP (die toch vast kennis van zaken heeft) of die agent die door je privegegevens kan spitten en met moeite de aan-knop van zijn computer weet te vinden? Kijk maar eens naar de nieuwe wettelijke afspraken inzake het CIOT.. en de nieuwe regels die er vast gaan komen. Ik zou eerder mijn ISP vertrouwen met al mijn persoonlijke gegevens/history dan oom agent.
Natuurlijk zijn hier wel regels voor.. net zoals bij het opvragen van gegevens uit de kenteken-db... maar ik kan toch echt wel via via de naw-gegevens regelen van die idioot die mij op de snelweg van de weg drukt![]()
(aka: mijn vertrouwen in de kundigheid/expertise van justitie is niet al te groot)
edit: typo's
Maar het gaat me meer om de helpdeskmedewerker die in de vakantie komt werken en zomaar even tussen je privé gegevens kan lopen graaien.. Dat vind ik dus niet kunnen.
Dus de helpdeskers die roeien maar wat aan en hebben geen soort supervisor die de leiding geeft aan de helpdeskers? Thanks voor je linkje iig.dsltv schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:21:
[...]
'helpdesk beheerders' kennen we niet bij XS4ALL. Er zijn helpdeskers en er zijn beheerders...
helpdeskers hebben maar erg beperkt toegang tot gegevens. Ze kunnen bv. wel zien wat voor soort producten een klant heeft, maar kunnen zelf geen wijzigingen aanbrengen in die producten. Helpdeskers hebben geen toegang tot mail en geen toegang tot de inhoud van de home directories enzo, dat is nergens voor nodig. Beheerders kunnen vanzelfsprekend wat meer, maar ook dat is afhankelijk van hun taak of ze ergens bij kunnen. Waar je allemaal heen surft wordt niet bijgehouden. En bewaarplicht/tap dingen, daar zijn helemáál strikte regels voor, dat zijn aparte systemen waar zelfs (bijna) geen enkele beheerder toegang tot heeft.
Meer uitleg kun je ook lezen op http://www.xs4all.nl/overxs4all/privacy/
--
Los van XS4ALL, ik vraag me af waarom (sommige) providers de wachtwoorden niet geencrypted opslaan. Mocht er een hacker of een kwaadwillende medewerker aan kunnen komen, dan liggen bij wijze van wel meteen je wachtwoorden op straat.
[ Voor 36% gewijzigd door Steephh op 09-01-2008 14:44 ]
_@/'
Een soortgelijke mail heb ik gistermiddag al verstuurd naar abuse@tiscali.nl. Het zit me namelijk helemaal niet lekker. Ik heb helaas nog geen antwoord mogen ontvangen.
Goed om te weten. Ik ben benieuwd of ze ook hier (op tweakers) iets laten weten.andreas2005 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:35:
@ Decon Frost
Een soortgelijke mail heb ik gistermiddag al verstuurd naar abuse@tiscali.nl. Het zit me namelijk helemaal niet lekker. Ik heb helaas nog geen antwoord mogen ontvangen.
Ben je trouwens bereid deze hier te posten?
[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 09-01-2008 17:32 ]
FreeReef.nl
Bij consumenten isp's ga ik er zowieso vanuit dat helpdesk / 1 niveau hoger in elke mailbox kan kijken. Ik ga er alleen vanuit dat het door algemene voorwaarden / helpdesk instructie / bedrijfspolicy / algemene beschaafdheid niet zomaar gebeurd. Ze kunnen het wel, maar mogen het niet...Decon Frost schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:05:
[...]
Wat me wel opvalt is dat het "gedoogd" word om wachtwoorden en mailboxen in te zien. Er zijn toch een aantal mensen hier die ook bij een grote onderneming zitten en die zeggen ook gewoon in de boxen ed te kunnen komen.
Dit vind ik allerminst vreemd.
Net zoals ik als systeembeheerder vroeger ook alles kon inzien van iedere medewerker, ik kon het wel maar ik deed het niet. En als ik echt kwaad had gewild dan had geen enkel audit systeem mij gestopt, gewoon spare tapedrive thuis aansluiten, thuis backuptape restoren en op de zaak een nieuwe set backup-tapes bestellen ( aantal keer uitgelezen valt bij sommige tapes ook te achterhalen )
Het feit is gewoon dat als mensen het moeten kunnen om assistentie te verlenen dan kunnen ze het. Ze moeten/mogen het alleen niet zomaar doen...
Yep, dit klopt. Maar dit heeft er mede mee te maken dat als jij wilt dat iemand via de telefoon jou moet kunnen helpen met het leeghalen van je mailbox terwijl je je wachtwoord vergeten bent / je wilt dat iemand een backup kan restoren naar een andere dan de standaard plek.En nu zullen er vast reacties komen dat ik niet zo paranoia moet doen. Maar hoe je het ook wendt of keert, Je gegevens liggen blijkbaar meer voor het oprapen als door de algemene gebruiker gedacht word.
Dan krijgt die medewerker de tools om dit te doen, en kan hij dit dus ook doen zonder een telefoontje van jou.
Of verwacht de consument soms dat er een heel telefoon nr-herkenningssysteem wordt neergezet wat ervoor zorgt dat als 020-1234567 belt, dat de helpdesk medewerker dan wel toegang kan hebben tot de gegevens ( na een voice-controle check uiteraard. Dus : Nee, meneer ik kan geen backup terugzetten want u bent verkouden en de voice controle keurt het niet goed dus ik kan niet bij uw gegevens, belt u maar terug als u weer beter bent )...
De consument wil snel geholpen kunnen worden en geeft hierbij een hele hoop gegevens uit handen...
Btw voor de mensen die zeggen dat ze uit mailboxen eerst belangrijke dingen halen voordat ze gaan bellen naar een helpdesk denk eerst eens na of er geen backup gemaakt is, anders is het hiervandaan weer terug te halen, loopt er geen messagelogging op de server, want dan is het uit de logging op te maken.
Omdat jij iets niet kan zien betekent niet dat iemand anders het ook niet kan zien.
_@/'
Kan het antwoord wel raden (vriendin werkte bij Tiscali helpdesk). Ja dat mogen ze en nee, er wordt geen misbruik van gemaakt, daar hebben ze een contract voor getekend.Decon Frost schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:37:
[...]
Goed om te weten. Ik ben benieuwd of ze ook hier (op tweakers) iets laten weten.
Ben je trouwens bereid deze hier te posten?
Welke pricacygevoelige spullen dan?Steephh schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:47:
Natuurlijk wil de consument snel geholpen. Maar dit is nog geen reden waarom er onzorgvuldig met privacygevoelige gegevens om moet worden gesprongen...
[ Voor 26% gewijzigd door MeNTaL_TO op 09-01-2008 19:54 ]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Beangstigend zelfs als je nagaat dat er kennelijk mensen tussen zitten die ook nog in omgevingen werken die gevoelig zijn voor dit soort zaken.
Het zwakste argument in de hele discussie is de opmerking dat iemand helemaal geen tijd heeft om door een ander z'n mail te snuffelen als hij aan het werk is.
Alsof het wel of niet hebben van tijd voor dergelijke zaken graadmeter zou zijn in dit soort gevallen.
Het zou gewoon heel simpel moeten zijn dat je het niet eens in je botte kop haalt om in mail van een ander te kijken zelfs als je zeeen van tijd tot je beschikking had.
Mailboxen van een ander blijf je gewoon af, het is aan die persoon geadresseerd en voor die persoon bestemd en dus niet voor anderen.
Veel moeilijker dan dat is het gewoon niet.
Dan nog het argument van iemand die z'n wachtwoord kwijt is en hulp nodig heeft.....
Een normale gang van zaken zou zijn dat een wachtwoord gereset wordt naar een of andere default waarde of dat de klant telefonisch een (tijdelijk) wachtwoord doorgeeft wat op dat account gezet kan worden.
Dat mensen wachtwoorden kunnen lezen is gewoon te gek voor woorden en zou technisch niet eens mogelijk moeten zijn.
Nog eentje die ik voorbij zag komen, je neemt nu eenmaal een dienst af dus je mail is aanwezig op hun servers....
So what ???
Als ik een huis huur neem ik ook een dienst af van iemand anders maar dat wil nog steeds niet zeggen dat mijn huisbaas dan ineens het 'recht' heeft om hier zomaar naar binnen te stappen !!
Wordt er eigenlijk gewoon verdrietig van dat er kennelijk zo makkelijk met het prive domein van andere mensen wordt omgegaan.
Met dit in het achterhoofd hoef je ook helemaal niet verrast te zijn met het zoveelste nieuwsbericht dat er van alles en nog wat aan prive gegevens van mensen zo ineens op straat ligt...
Wat betreft het kunnen zien van die wachtwoorden. Dat vind ik wel interessant. Ik heb ook op de Tis Helpdesk gewerkt (lang geleden alweer) en ik heb me er ook enorm om verbaasd! Wachtwoorden die gewoon in plain-tekst, realtime opvraagbaar zijn. Ik lees nu dat het bij Planet, UPC, etc. ook allemaal zo geregeld is.
Ik moet er ook bijzeggen dat het vaak wel handig was. Je kon in elk geval door in een webmail in te loggen snel uitsluiten of een account een probleem had, of dat de klant gewoon z;n wachtwoord niet kon intikken (scheelt analys- dus gesprekstijd, erg belangrijk om de kortste calls van het team te hebben natuurlijk
Blijft bizar. Ik ben wel benieuwd bij welke ISP's je wachtwoord door de helpdesk opgevraagd kan worden en bij welke niet. Van tweakers.net weet ik dat alle passwords in een hash opgeslagen zijn. Je kan hem alleen resetten, niet opvragen. Ik dacht dat Tiscali een negatieve uitzondering was
Ehm, je hangt nu een beetje gekke conclusies aan het feit dat een echte consumenten-isp je wachtwoord kan inzien. Bij banken gelden hele andere beveiligingscriteria. Ik kan je garanderen dat medewerkers niet zomaar vanalles kunnen doen of je wachtwoord kunnen zien. Wachtwoorden zijn zelfs dynamisch met een extra generatortje. Op enkele phishing mails na, heb ik nog nooit van een beveiligingsprobleem gehoord bij bankieren.Decon Frost schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:05:
Dit vind ik allerminst vreemd. Vooral dat iedereen daar ook zo open over is. Ik zelf heb ooit een statement gemaakt:
Internet bankieren is niet verstandig.
Ik probeer al jaren het tegendeel te bewijzen (voor mijzelf zodat ik ook overstap) maar ik ben nog steeds van mening dat dit niet veilig is. Het voorbeeld van mijn startpost is in mijn ogen dan het topje van de ijsberg.
En nu zullen er vast reacties komen dat ik niet zo paranoia moet doen. Maar hoe je het ook wendt of keert, Je gegevens liggen blijkbaar meer voor het oprapen als door de algemene gebruiker gedacht word.
En in tegenstelling tot lullige toegang tot mailboxen, proberen er altijd mensen wél om toegang tot bankzaken te krijgen. Was het niet om crimineel te doen, dan wel om aan te tonen dat het kan (het oudhollandsche hacken om aan te tonen dat het niet goed is).
Dus ja: Doe niet zo paranoia en ga niet gekke conclusies trekken met een "told ya" reactie. Dat slaat nergens op. Dit heeft in de verste verte niets met internetbankieren en de veiligheid daarvan te maken
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
?????JvS schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:41:
Vooropgesteld: Het klopt gewoonweg niet dat die helpdeskdude je mailbox bekeek zonder aanleiding. Ik snap het wel, zou het zelf ook gedaan kunnen hebben (gewoon een beetje voor de zaken uit lopen en zelf vast checken of wat je zegt ook echt klopt). Ben benieuwd hoe ze je klacht behandelen.
Het is toch niet te geloven, kennelijk zijn er inderdaad mensen die het doodnormaal vinden om een mailbox van een ander in te zien.
Werkelijk te triest voor woorden ongeacht de reden waarom dit zou gebeuren.
Wat mij betreft heb je helemaal niks in de mailbox van een ander te zoeken ook niet als die persoon problemen heeft met zijn/haar mailbox.
Er zijn zat technische oplossingen te verzinnen die eea kunnen controleren zonder dat je daadwerkelijk die mailbox in duikt.
Mensen die dit soort fratsen uit halen zouden imho op staande voet ontslagen moeten worden.
Ook voor het dusdanig inrichten van een omgeving dat dit uberhaupt mogelijk is heb ik geen goed woord over.
Vergeet je tinhat vooral niet!ninjazx9r98 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:23:
[...]
?????
Het is toch niet te geloven, kennelijk zijn er inderdaad mensen die het doodnormaal vinden om een mailbox van een ander in te zien.
Werkelijk te triest voor woorden ongeacht de reden waarom dit zou gebeuren.
Wat mij betreft heb je helemaal niks in de mailbox van een ander te zoeken ook niet als die persoon problemen heeft met zijn/haar mailbox.
Er zijn zat technische oplossingen te verzinnen die eea kunnen controleren zonder dat je daadwerkelijk die mailbox in duikt.
Mensen die dit soort fratsen uit halen zouden imho op staande voet ontslagen moeten worden.
Ook voor het dusdanig inrichten van een omgeving dat dit uberhaupt mogelijk is heb ik geen goed woord over.
Doe niet gelijk zo overdreven paranoide en lees dat verhaal nu eens er is een goede reden.
Ik denk dat de klachten nog niet van de lucht zijn als mensen per brief hun wachtwoord moeten laten resetten en deze dan aangetekend per post na een week binnen krijgen. Ze checken alleen of je inloggegevens kloppen, niet meer, niet minder. Ze lezen je mail niet, ze controleren alleen of je gegevens werken.
Ze kunnen nog wel meer zien in dat programma, of je een betalingsachterstand heb, of je afgesloten bent vanwege fraude cq misbruik van je account enz.
Zeker ook allemaal schending van je privacy.
Tuurlijk zijn er zat andere manieren, maar dit is een makkelijke en snelste methode die 100% werkt, dus waarom lastig doen?
Als je niet je password niet vergeet, hoef je ook niet te bellen en ziet de medewerker je password niet. Wil je dat niet? Draai je toch lekker thuis een emailserver of doe je alles via je werkemail (of dacht je dat je baas bij gegronde redenen je email niet in kan kijken?).
[ Voor 12% gewijzigd door MeNTaL_TO op 09-01-2008 21:56 ]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Er staan overigens hele forse boetes op als je hiermee buiten je functie opeens mee gaat zitten kloten. Dit is precies als met artsen die geheimen weten van patienten.
Dus dat het technisch mogelijk is, maar volgens normen en waarden niet toegestaan dat vind jij dus wel goed? Want dat is de situatie die bij ongeveer 99% van de genoemde bedrijven zo is en meestal is zijn de normen en waarden ook nog wel eventjes aangescherpt met ontslag op staande voet, boetebedragen etc. Maar technisch is het wel gewoon mogelijk en biedt het te veel voordelen om het af te schaffen.ninjazx9r98 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:31:
...
Het zwakste argument in de hele discussie is de opmerking dat iemand helemaal geen tijd heeft om door een ander z'n mail te snuffelen als hij aan het werk is.
Alsof het wel of niet hebben van tijd voor dergelijke zaken graadmeter zou zijn in dit soort gevallen.
Het zou gewoon heel simpel moeten zijn dat je het niet eens in je botte kop haalt om in mail van een ander te kijken zelfs als je zeeen van tijd tot je beschikking had.
...
Gemiddelde consument die de helpdesk belt en een tijdelijk wachtwoord krijgt, die behoud dit tijdelijke wachtwoord ( waardoor de helpdesk het weer weet ), moet het wijzigen en vergeet het nieuwe waardoor hij nog een keer kan bellen en er dus weer een periode is dat de helpdesk het wachtwoord weet.Dan nog het argument van iemand die z'n wachtwoord kwijt is en hulp nodig heeft.....
Een normale gang van zaken zou zijn dat een wachtwoord gereset wordt naar een of andere default waarde of dat de klant telefonisch een (tijdelijk) wachtwoord doorgeeft wat op dat account gezet kan worden.
Dat mensen wachtwoorden kunnen lezen is gewoon te gek voor woorden en zou technisch niet eens mogelijk moeten zijn.
Enige goede oplossing is dat je 1 computer neerzet die random getallen produceert, dan op 1 printer de gebruikersnaam uitdraaien + random getal op de achterkant, op andere printer het wachtwoord + random getal, 1 vouwmachine die alle brieven met overeenkomend random getal in 1 envelop stopt. Dan is de envelop alleen persoonlijk af te halen na overlegging van een geldig id-bewijs.
Jah, als je dit als consumenten isp doet houdt je denk ik wel veel klanten over...
So what inderdaad.Nog eentje die ik voorbij zag komen, je neemt nu eenmaal een dienst af dus je mail is aanwezig op hun servers....
So what ???
Alleen wees dan niet verbaasd dat als jij een probleem met je mail hebt dat hun dat ipv eerst te gaan proberen of zij het probleem ook hebben met jouw mailbox dat zij dan in 1e instantie gewoon je mailbox gaan verwijderen en opnieuw aanmaken, voor de huidige tarieven is er geen enkele provider meer die echt een intensief onderzoek in gaat stellen naar 1 mailbox.
En puk van de petteflet wil ook niet dat zomaar zijn mail verwijderd wordt, hij wil ook niet 2 weken wachten tot er misschien eens naar gekeken is. Hij wil gewoon nu weer kunnen mailen en dan is het voor het troubleshooten extreem handig als er gewoon je mailbox geopend kan worden als test. Tuurlijk, technisch zijn hier nog 101 andere mogelijkheden voor, maar die moeten eerst gemaakt, dan getest worden en dat kost, veel meer geld dan als een provider gewoon even in je mailbox kan kijken als test
Hallo, mensen zijn er zelf ook nog bij betrokken hoor. Enig idee op hoeveel plekken tussen emailverzender en emailontvanger je email gelezen kan worden?Wordt er eigenlijk gewoon verdrietig van dat er kennelijk zo makkelijk met het prive domein van andere mensen wordt omgegaan.
Met dit in het achterhoofd hoef je ook helemaal niet verrast te zijn met het zoveelste nieuwsbericht dat er van alles en nog wat aan prive gegevens van mensen zo ineens op straat ligt...
Ter indicatie :
- Je pc kan een keylogger / spyware hebben
- Je provider kan je verkeer aftappen ( doen ze als ik het goed heb al voor de verkeers gegevens )
- Je provider leest je email al geautomatiseerd ( spam controle, virus controle ) en dan is er het risico dat je bij een te hoge score opgeslagen wordt voor menselijke controle om te zien of het echt spam is.
- Alle routers tussen jouw provider en de ontvanger ( Echelon )
- Het spamfilter / virusfilter van de ontvanger.
- De spyware / keylogger van de ontvanger
90% hiervan is heel makkelijk te ondervangen door encrypted mail te sturen, maar dat vind iedereen te ingewikkeld en te moeilijk. En dit zijn alleen maar de simpele methodes die zonder enige ingreep zo werken.
Zoals ik ooit eens een keer in een discussie met een andere paranoide systeembeheerder zei : ok, dan maak ik een 3rd party exchangeadmin op de mailservers, en dan lees ik de mailtjes wel in de backup en de messagelogs.
En vraag je ook eens af wat het succes van hyves / facebook / schoolbank etc zou zijn als iedereen zo privacy gevoelig was.
Dan kan die helpdeskmedewerker bij de provider die jij zelf uitgekozen hebt er ook nog wel bij imho, die heeft in 99% van de gevallen wel regels gekregen waardoor het niet kies is om dit zomaar te doen.
Ehm zelfde, ik weet niet. Het beroepsgeheim van een arts vind ik toch wel op een iets andere schaal dan emailverkeer kunnen lezen.freedzed6 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:21:
...
Er staan overigens hele forse boetes op als je hiermee buiten je functie opeens mee gaat zitten kloten. Dit is precies als met artsen die geheimen weten van patienten.
Btw, zowieso geldt voor 99% van de helpdesks dat ze alleen maar emails kunnen lezen die nog toegankelijk op de server staan, gebruik je pop3 zonder leave message on server dan ziet de helpdesk alleen maar de mailtjes die nog niet weggepopt zijn. Stel je pop3-client in dat hij om de minuut gaat pop3en en de helpdesk medewerker heeft per mailtje welgeteld 1 minuut om hem te kunnen vinden.
Mailtjes? Wachtwoorden? Daar hebben helpdeskmedewerkers toch niet nodig en al helemaal geen 1e-lijns, of hoe ze dat ook alweer noemen. Je hebt het topic niet echt gelezen, of wel?MeNTaL_TO schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:50:
[...]
Kan het antwoord wel raden (vriendin werkte bij Tiscali helpdesk). Ja dat mogen ze en nee, er wordt geen misbruik van gemaakt, daar hebben ze een contract voor getekend.
[...]
Welke pricacygevoelige spullen dan?
[ Voor 13% gewijzigd door Steephh op 09-01-2008 23:30 ]
_@/'
Welke voordelen dan? Ik zou niet weten waarom men in de mail zou moeten kijken, als helpdesk medewerker.. En waarom moet een 1e lijns medewerker hier in kunnen? Ik heb hier nergens nog een praktisch voorbeeld genoemd zien worden waarbij het PERSE nodig was om in DIE mailbox van de klant te kijken.Gomez12 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:51:
[...]
Dus dat het technisch mogelijk is, maar volgens normen en waarden niet toegestaan dat vind jij dus wel goed? Want dat is de situatie die bij ongeveer 99% van de genoemde bedrijven zo is en meestal is zijn de normen en waarden ook nog wel eventjes aangescherpt met ontslag op staande voet, boetebedragen etc. Maar technisch is het wel gewoon mogelijk en biedt het te veel voordelen om het af te schaffen.
Er zijn natuurlijk ook enorm veel mensen die hun wachtwoorden vergeten. En al die mensen stappen over op een ander provider, puur en alleen omdat het wachtwoord moet worden opgestuurd? Kijk, als elke provider dit zou doen was het de normaalste zaak van de wereld. Maar omdat het toevallig een gewoonte is dat alles in plain-text is opgeslagen, is het teveel werk om het op een andere manier te doen en denkt men meteen dat dit enorm veel gaat schelen in omzet enz enz. Is er een keer een kwaadwillende medewerker die de hele lijst met wachtwoorden openbaar maakt, liggen wel meteen al je wachtwoorden op straat.[...]
Gemiddelde consument die de helpdesk belt en een tijdelijk wachtwoord krijgt, die behoud dit tijdelijke wachtwoord ( waardoor de helpdesk het weer weet ), moet het wijzigen en vergeet het nieuwe waardoor hij nog een keer kan bellen en er dus weer een periode is dat de helpdesk het wachtwoord weet.
Enige goede oplossing is dat je 1 computer neerzet die random getallen produceert, dan op 1 printer de gebruikersnaam uitdraaien + random getal op de achterkant, op andere printer het wachtwoord + random getal, 1 vouwmachine die alle brieven met overeenkomend random getal in 1 envelop stopt. Dan is de envelop alleen persoonlijk af te halen na overlegging van een geldig id-bewijs.
Jah, als je dit als consumenten isp doet houdt je denk ik wel veel klanten over...
En dus moet elke helpdesk medewerker dit zomaar kunnen? Blijkbaar is gemak belangrijker dan privacy. Maar goed, in deze tijd moet alles snel, snel, snel en dan schiet de veiligheid er maar weer eens bij in. Maar noem eens een specifiek voorbeeld waarbij het perse nodig is dat er in de mailbox moet worden gekeken..[...]
So what inderdaad.
Alleen wees dan niet verbaasd dat als jij een probleem met je mail hebt dat hun dat ipv eerst te gaan proberen of zij het probleem ook hebben met jouw mailbox dat zij dan in 1e instantie gewoon je mailbox gaan verwijderen en opnieuw aanmaken, voor de huidige tarieven is er geen enkele provider meer die echt een intensief onderzoek in gaat stellen naar 1 mailbox.
En puk van de petteflet wil ook niet dat zomaar zijn mail verwijderd wordt, hij wil ook niet 2 weken wachten tot er misschien eens naar gekeken is. Hij wil gewoon nu weer kunnen mailen en dan is het voor het troubleshooten extreem handig als er gewoon je mailbox geopend kan worden als test. Tuurlijk, technisch zijn hier nog 101 andere mogelijkheden voor, maar die moeten eerst gemaakt, dan getest worden en dat kost, veel meer geld dan als een provider gewoon even in je mailbox kan kijken als test
Dat is inderdaad een oplossing. Helaas is dit ook niet altijd mogelijk omdat de ontvanger weer externe software moet installeren, naast dat dit niet altijd mogelijk is in bijvoorbeeld bedrijven die met geautomatiseerde mailsystemen werken. Vandaar dat je dit beter op andere manieren kan indammen en daar waar het kan encrypted mail gebruiken.[...]
Hallo, mensen zijn er zelf ook nog bij betrokken hoor. Enig idee op hoeveel plekken tussen emailverzender en emailontvanger je email gelezen kan worden?
Ter indicatie :
- Je pc kan een keylogger / spyware hebben eigen verantwoordelijkheid
- Je provider kan je verkeer aftappen ( doen ze als ik het goed heb al voor de verkeers gegevens ) Idd, bewaarplicht. Maar zoals hier boven al werd beschreven hebben zelfs de root-beheerders van de ISP's amper toegang hier tot
- Je provider leest je email al geautomatiseerd ( spam controle, virus controle ) en dan is er het risico dat je bij een te hoge score opgeslagen wordt voor menselijke controle om te zien of het echt spam is.Dat hoeft niet perse, bij sommige providers kan je dit in/uitschakelen
- Alle routers tussen jouw provider en de ontvanger ( Echelon )Is dat echt zo?Lijkt me minder, Heb je toevallig het woordje 'bom' in je mailtje staan, wordt gelijk je hele mailbox gescreened zonder dat je er iets vanaf weet.
- Het spamfilter / virusfilter van de ontvanger. Leuk, wordt ook allemaal doorgestuurd zeker?
- De spyware / keylogger van de ontvanger Heb je een punt. Maar goed, meestal ga je er vanuit dat deze die niet heeft. En dan zijn het nog altijd alleen die mailtjes aan die persoon, niet iedereen heeft standaard spyware
90% hiervan is heel makkelijk te ondervangen door encrypted mail te sturen, maar dat vind iedereen te ingewikkeld en te moeilijk. En dit zijn alleen maar de simpele methodes die zonder enige ingreep zo werken.
Dat is de keuze van de mensen zelf. Je hoeft het niet te nemen en je kan het zo onuitgebreid en uitgebreid mogelijk maken. Alleen je naam of enorme waslijsten met dingen waar je van houdt en waar je fan van bent net als een lijst met foto's.Zoals ik ooit eens een keer in een discussie met een andere paranoide systeembeheerder zei : ok, dan maak ik een 3rd party exchangeadmin op de mailservers, en dan lees ik de mailtjes wel in de backup en de messagelogs.
En vraag je ook eens af wat het succes van hyves / facebook / schoolbank etc zou zijn als iedereen zo privacy gevoelig was.
Stond laatst volgens mij een artikel ergens, op internet of in de krant dat wanneer de systemen hiervan gekraakt zou zijn hoeveel waardevolle informatie er dan voor bedrijven op straat ligt. Best interessant eigenlijk en ik ben benieuwd wanneer dit ooit zou gebeuren wat er gebeurd met de populariteit van deze sites. Waarschijnlijk blijven ze nog steeds populair, want een hoop jongeren hechten niet zoveel waarde aan hun privacy, wat wel blijkt als je een random aantal profielen bekijkt.
Tsja, ik ben van mening: voorkomen is beter dan genezen. Als je kijkt hoe de medewerker in de TS met de gegevens omspringt zal hij dat misschien ook wel doen buiten zijn tijd. Staat er een genant mailtje in je mailbox, verteld hij er over op een verjaardag.. Of nog erger.. Dat kan de provider echt niet allemaal controleren.Dan kan die helpdeskmedewerker bij de provider die jij zelf uitgekozen hebt er ook nog wel bij imho, die heeft in 99% van de gevallen wel regels gekregen waardoor het niet kies is om dit zomaar te doen.
Overdrijven is ook een vak. Als deze dezelfde dag nog op de post worden gedaan zijn ze er vaak de volgende dag al of hooguit een dag later.MeNTaL_TO schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:53:
[...]
Vergeet je tinhat vooral niet!
Doe niet gelijk zo overdreven paranoide en lees dat verhaal nu eens er is een goede reden.
Ik denk dat de klachten nog niet van de lucht zijn als mensen per brief hun wachtwoord moeten laten resetten en deze dan aangetekend per post na een week binnen krijgen.
Lees de TS! Hoezo controleren ze of de gegevens werken? Dat valt ook technisch gezien wel op te lossen door een extern programma. Dan weet je meteen of de inloggegevens kloppen zonder dat je het wachtwoord moet intoetsen. Scheelt nog eens typwerk bij lastige wachtwoorden.Ze checken alleen of je inloggegevens kloppen, niet meer, niet minder. Ze lezen je mail niet, ze controleren alleen of je gegevens werken.
Uiteraard, maar dit zijn zaken aangaande de provider en de klant zelf.. Mailtjes tussen derden en de klant, daar heeft een helpdesk medewerker niets mee te maken.Ze kunnen nog wel meer zien in dat programma, of je een betalingsachterstand heb, of je afgesloten bent vanwege fraude cq misbruik van je account enz.
Natuurlijk kan dat.. maar nu noem je de baas! En niet de stagair.. je snapt mijn punt hoop ik..Tuurlijk zijn er zat andere manieren, maar dit is een makkelijke en snelste methode die 100% werkt, dus waarom lastig doen?
Als je niet je password niet vergeet, hoef je ook niet te bellen en ziet de medewerker je password niet. Wil je dat niet? Draai je toch lekker thuis een emailserver of doe je alles via je werkemail (of dacht je dat je baas bij gegronde redenen je email niet in kan kijken?).
_@/'
Gelukkig schort het jou ook niet aan argumenten? Van jouw posts in dit topic kan ik alleen maar opmaken dat je maar vindt dat "de helpdesker of de eerstelijns" niet hoeft te kunnen wat een beheerder (zeg maar, tweede of derdelijns) wel kan. Maar het hoe en waarom motiveer je niet; hoogstens dat je wat mensen voor het hoofd stoot die tijdelijk eerstelijns werk doen maar op een veel hoger/ander niveau geschoold zijn.Steephh schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:29:
[...]
Mailtjes? Wachtwoorden? Daar hebben helpdeskmedewerkers toch niet nodig en al helemaal geen 1e-lijns, of hoe ze dat ook alweer noemen. Je hebt het topic niet echt gelezen, of wel?
Ikzelf pak op werk ook wel eens de telefoon op en krijg dan een vaag verhaal wat je kan vergelijken met de gemiddelde consument. Ben ik dan ineens niet meer "de beheerder" maar omdat ik aan de telefoon zit met een of andere "retard" ben ik dan eerstelijns? En dus mag ik mijn werk niet doen?
Kom op; discussieren over het hele probleem vind ik best maar kom dan wel met argumenten i.p.v. "ik vind <punt>".
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Het waarom heb ik het inderdaad niet over gehad, sorry. 1e lijners zijn imho vaak toch de vakantiewerkers of een extern bedrijf die wordt ingehuurd en geen binding met het bedrijf heeft en daardoor ook minder waarde aan de klanten hechten. Dat was de gedachte die ik had. Correct me if I am wrong.MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:19:
[...]
Gelukkig schort het jou ook niet aan argumenten? Van jouw posts in dit topic kan ik alleen maar opmaken dat je maar vindt dat "de helpdesker of de eerstelijns" niet hoeft te kunnen wat een beheerder (zeg maar, tweede of derdelijns) wel kan. Maar het hoe en waarom motiveer je niet; hoogstens dat je wat mensen voor het hoofd stoot die tijdelijk eerstelijns werk doen maar op een veel hoger/ander niveau geschoold zijn.
Nee, dat heb ik ook nooit gezegd. Zie vorige reactie op dezelfde quote (oftewel, gewoon een paar regels hier bovenIkzelf pak op werk ook wel eens de telefoon op en krijg dan een vaag verhaal wat je kan vergelijken met de gemiddelde consument. Ben ik dan ineens niet meer "de beheerder" maar omdat ik aan de telefoon zit met een of andere "retard" ben ik dan eerstelijns? En dus mag ik mijn werk niet doen?
Dat probeer ik ook. Ik meen dat ik toch wel met genoeg argumenten aankwam en anders heb je m'n posts misschien iets te globaal over gekeken. Of moet ik soms ook nog alles wetenschappelijk gaan onderbouwen en proefschriften erover gaan schrijven?Kom op; discussieren over het hele probleem vind ik best maar kom dan wel met argumenten i.p.v. "ik vind <punt>".
Verder heb ik mijn bedenkingen bij jouw post. Zoals je het zegt lijkt het nu zo of afhankelijk van je scholing je meer rechten moet krijgen ondanks dat je hetzelfde werk doet. Je kiest toch zelf voor het werk en de privacy van een klant hoeft toch niet af te hangen van de scholing van de medewerker?...

Ik wil geen helpdeskmedewerkers afkraken, maar dat betekend nog niet dat ze alle rechten mogen krijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door Steephh op 10-01-2008 00:51 . Reden: foutje :$ ]
_@/'
Misschien dat we dan verschillen over "wat is een argument". Ik lees namelijk veel "ik dacht", "ik heb gehoord" en "ik vind". Allemaal zinsnedes die niet echt bevestigen of ontkennen waar de topicstarter (en anderen) mee zitten omtrent privacy-regelgeving.Steephh schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:44:Dat probeer ik ook. Ik meen dat ik toch wel met genoeg argumenten aankwam en anders heb je m'n posts misschien iets te globaal over gekeken. Of moet ik soms ook nog alles wetenschappelijk gaan onderbouwen en proefschriften erover gaan schrijven?
On-topic: ik heb even wat andere algemene interne voorwaarden opgezocht uit een contractbijlage (van een helaas niet nader te noemen bedrijf in NL maar geen ISP): alle communicatie, intern of extern, geinitieerd of ontvangen door <medewerker> is ten allen tijde, zonder protocol of kennisgeving, onderhevig aan <blabla over bewaarplicht fiscaal enzo>. Werkgever behoudt zich dus voor genoemde communicatie te gebruiken voor (onder andere maar niet beperkt tot) opheffing van arbeidsovereenkomst, geldelijke claims voor geleden schade indien van toepassing.
Tja, weet nu dus niet of "de helpdesker" ergere inbreuk maakt of kan maken op mail dan dit soort genoemde bepalingen (alhoewel dit natuurlijk wel intern is).
ik dacht:MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:56:
[...]
Misschien dat we dan verschillen over "wat is een argument". Ik lees namelijk veel "ik dacht", "ik heb gehoord" en "ik vind". Allemaal zinsnedes die niet echt bevestigen of ontkennen waar de topicstarter (en anderen) mee zitten omtrent privacy-regelgeving.![]()
On-topic: ik heb even wat andere algemene interne voorwaarden opgezocht uit een contractbijlage (van een helaas niet nader te noemen bedrijf in NL maar geen ISP): alle communicatie, intern of extern, geinitieerd of ontvangen door <medewerker> is ten allen tijde, zonder protocol of kennisgeving, onderhevig aan <blabla over bewaarplicht fiscaal enzo>. Werkgever behoudt zich dus voor genoemde communicatie te gebruiken voor (onder andere maar niet beperkt tot) opheffing van arbeidsovereenkomst, geldelijke claims voor geleden schade indien van toepassing.
Tja, weet nu dus niet of "de helpdesker" ergere inbreuk maakt of kan maken op mail dan dit soort genoemde bepalingen (alhoewel dit natuurlijk wel intern is).
Ik zou niet weten waarom men in de mail zou moeten kijken, als helpdesk medewerker..
ik heb gehoord:
Stond laatst volgens mij een artikel ergens, op internet of in de krant dat wanneer de systemen hiervan gekraakt zou zijn hoeveel waardevolle informatie er dan voor bedrijven op straat ligt.
ik vind:
Tsja, ik ben van mening: voorkomen is beter dan genezen.
Dit zijn de enige 3 punten die ik kan vinden in die post.. Kijkende naar de omvang van de post kan ik dit niet bepaald veel noemen.
Maar goed, on topic:
Wat bedoel je met deze post? En wat heeft dit te maken met betrekking tot een internet provider?
_@/'
Wat ik met deze voorwaarden wil aangeven is dat de verhouding tussen "wat kan/mag een provider" tegenover "wat doen andere bedrijven met communicatie". Ik snap nog steeds wel dat mensen hier vinden dat een provider (of bepaalde mensen die daar werken) weinig tot niets in je mail te zoeken hebben. Maar er zijn dus ook bedrijven in NL die alles maar dan ook alles loggen en op elk willekeurig moment je hiermee om de oren kunnen slaan.Steephh schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:04:
[...]
Wat bedoel je met deze post? En wat heeft dit te maken met betrekking tot een internet provider?
Tja, moet ik me dan heel erg zorgen maken dat helpdesker X van provider Y heel misschien mijn bankrekeningnummer zou kunnen zien in het geval dat ik op dat moment bel omdat mijn mail niet werkt? Zonder bankpas+cardreader etc. heeft die persoon er toch weinig aan; noch tijdens het telefoongesprek, noch erna... Of moet ik me meer zorgen maken om wat een werkgever bijhoudt en kan ik me dus professioneel 0.00000% aan misstappen veroorloven?
[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2008 01:09 ]
En inderdaad, het is niet zo erg als een helpdesker je bankrekeningnummer ziet, maar het blijven privacygevoelige gegevens waar een derde geen donder mee te maken heeft. En nog steeds, in welke praktische situatie is het van belang dat er in de mailbox zelf moet worden gekeken?
Afijn, ik heb in ieder geval mijn mening duidelijk gemaakt, maar ik moet wel zeggen dat ik het belachelijk vind dat men zo gemakkelijk in de email kan van klanten (al is dat natuurlijk niet overal zo). Ik was al eerder van plan vanwege praktische redenen een mailserver te draaien, daar is nu nog een reden bijgekomen, mocht ik ooit naar een (even grof omschreven) helpdeskers-die-mailtjes-lezen-provider die ook nog eens mijn wachtwoord ongecodeerd op slaat, wat ik nog het ergste vind.
_@/'
Het in de mailbox kunnen kijken heeft geen belang, het mechanisme van inloggen op de webmail en dat je daarmee een wachtwoord kan controleren, allerlei foutmeldingen over volle mailboxen etc te kunnen zien dat is makkelijk.Steephh schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:29:
En inderdaad, het is niet zo erg als een helpdesker je bankrekeningnummer ziet, maar het blijven privacygevoelige gegevens waar een derde geen donder mee te maken heeft. En nog steeds, in welke praktische situatie is het van belang dat er in de mailbox zelf moet worden gekeken?
Een provider zou er inderdaad voor kunnen kiezen om een 2e interne webmail server neer te zetten die gelijk is aan de klanten webmail server maar geen headers en subjects en bodys kan tonen, maar dan heeft een provider extra kosten, extra beheer tegenover een beetje voordeel voor de klant. Ik weet wel waar een provider voor kiest...
Ach, als de helpdesker het zou willen weten haalt die dat niet uit de mail maar ziet ie dat wel bij de klantgegevens ofzo staan. Daar zien ze toch wel alle NAW gegevens. Mag dat ook niet dan?Steephh schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:29:
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat we het misschien niet zo zwart/wit moeten zijn, maar dat er een soort grijs gebied tussen zit.
Ja, en dat weet je van te voren en je gaat daar mee akkoord als je je arbeidsovereenkomst tekent. Ben je het er niet mee eens, dan teken je niet klaar.MAX3400 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:08:
Wat ik met deze voorwaarden wil aangeven is dat de verhouding tussen "wat kan/mag een provider" tegenover "wat doen andere bedrijven met communicatie". Ik snap nog steeds wel dat mensen hier vinden dat een provider (of bepaalde mensen die daar werken) weinig tot niets in je mail te zoeken hebben. Maar er zijn dus ook bedrijven in NL die alles maar dan ook alles loggen en op elk willekeurig moment je hiermee om de oren kunnen slaan.
Hier wordt alleen de mail/gescreend als er aanleiding toe is en vanuit Corperate zijn hier ook duidelijke richtlijnen en officers voor aangesteld.
Als jij gewoon je werk doet is er niks aan de hand, maar als ik intellectueel eigendom of gegevens van klanten o.i.d. rond ga mailen mag mijn werkgever mij best houden aan de boete-clausule/ontslag op staande voet.
En als een ICT afdeling/collega in mijn mailbox moet zijn, dan zeur ik ook niet over privacy gevoelige gegevens ofzo.
Bij een overeenkomst tussen ISP en klant is de relatie heel anders, daar hebben ze niks te zoeken in jouw e-mail box. Wachtwoord controleren e.d. kan op een andere manier.
Bankrekeningnummers e.d. boeien me niet, wel bijvoorbeeld gegevens over (internet)bestellingen,inloggegevens, prive-mails van vrienden/vriendin.Tja, moet ik me dan heel erg zorgen maken dat helpdesker X van provider Y heel misschien mijn bankrekeningnummer zou kunnen zien in het geval dat ik op dat moment bel omdat mijn mail niet werkt? Zonder bankpas+cardreader etc. heeft die persoon er toch weinig aan; noch tijdens het telefoongesprek, noch erna... Of moet ik me meer zorgen maken om wat een werkgever bijhoudt en kan ik me dus professioneel 0.00000% aan misstappen veroorloven?
Dat gaat niemand iets aan.
Als jij je werk goed doet hoef je je geen zorgen te maken over je mailbox of je surfgedrag zolang je aan de policy voldoet. Als je deze bewust overtreedt (porno bekijken, muziek downloaden, etc etc) bega je een misstap waar het bedrijf jou op aan moet kunnen spreken.
Jij doet het immers in de baas z'n tijd, op machines van je baas en via het netwerk van de baas.
De mensen die aangeven dat 1e lijns alleen maar mongolen/vakantie krachten etc zijn, mogen zich van mij eens achter de oren gaan krabben. Bedenk je even dat een postbode ook zijn hele leven lang een postbode kan zijn, en dat dit ook niet alleen maar ingehuurde bedrijfjes/vakantiekrachten etc zijn.
Ten tweede begrijp ik jullie privacy bezwaren, maar vraag je nu eens af, waarom zit jij bij tiscali/telfort? en niet bij bijvoorbeeld xs4all? volgens mij zit jij net als 99% van de nederlanders het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang. jij betaald weinig -> ISP moet zuinig -> privacy is verschrikkelijk duur -> hier wordt dus *iets* minder moeilijk over gedaan.
Al die voorstellen en dergelijk over systeembeheerders werken simpel weg niet. Je kunt het zien als een democratie, jij bent 1 van de 100 die wil dat niemand jouw gegevens kan inkijken, de rest van die 100 mensen wil binnen 5 minuten geholpen worden en verwacht/EIST dat het weer volledig werkzaam is. De meerderheid bepaalt hier dat er op een dusdanige manier gewerkt wordt. Pech voor jou, richt een politieke partij op
Tevens is het zo dat al die extra systeembeheerders met extra rechten etc. ook betaald moeten worden. Deze mensen moeten volgens jou beter gescreend worden, beter opgeleid worden, en een superieur moreel/privacy besef hebben. Denk je dat zulke mensen aan bomen groeien en voor een habbekrats, jouw (in hun ogen) enorm lullige issue gaan behandelen terwijl er duizendmaal interresanter en belangrijker werk te doen is?
Bij ons is het trouwens zo dat er bij de aanvraag van een internet abbonement een computergegenereerd wachtwoord wordt aangemaakt. Dit wachtwoord is door ons niet aan te passen en zal altijd gelijk blijven, tevens is dit voor ons ook het enige zichtbare wachtwoord. De klant kan dit wachtwoord zelf wel aanpassen en wordt ook geadviseerd dit te doen. Als een klant belt kunnen alle 1e,2e,3e en waarschijnlijk nog wel meer -lijners dit inzien. Tevens kan jouw huidige wachtwoord door al deze partijen het "originele" wachtwoord altijd teruggezet worden. Ook is het dus mogelijk om de volledige mailinhoud die jij op onze mailservers hebt staan in te zien. Dit is mogelijk om te testen of jouw account werkt, om eventuele mailtjes te verwijderen mits die niet door jou outlook gedownload kunnen worden. Of bijvoorbeeld bij de klant aan te geven dat dat inderdaad een virusmail/spammail is. (want ja zelfs dat wordt gevraagd.)
Wachtwoorden worden bij ons nooit telefonisch aan klanten verstrekt mits wij de klant zelf opbellen. Wel is het mogelijk om de klant te vragen zijn wachtwoord op te lezen en dan te bevestigen of dit correct is of niet. Kan een klant dit niet dan word er een brief gegenereerd en kan de klant deze binnen 4 werkdagen op de bus verwachten, of als het kan bellen we de klant terug en geven we het dan door. methode is afhankelijk van de drukte.
Een collega kan dit te pas of te onpas doen, met wel of niet een klant aan de lijn. De afspraak is dat dit alleen gebeurt wanneer een klant hierom vraagt, of wanneer er uitdrukkelijk toestemming voor gegeven wordt door de klant. Je zult bij ons ook niet horen dat mensen volledige e-mails gaan voorlezen voor klanten. Er kan wel gevraagd worden of een bepaalde titel van een bepaalde afzender kan komen etc.
Dus volgens mij valt het wel wat mee, en is dit allemaal een storm in een glas water.
Mailbox =/= Mailserver, Mailserver = Mailboxen
Dit ben ik helemaal met je eens. Maar ik hoop dat jij het ook met mij eens bent dat er het vaak voorkomt dat er een stagiaire, afgestudeerde of jongens zit die niet al te "enthousiast" zijn over hun baantje. En dat de verleiding onder deze mensen sneller toeslaat. (ik ben zelf ook 1e lijns medewerker geweest dus ben maar niet bang dat ik jullie bagataliseer)batsma schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:48:
Ik werk zelf ook op een soortgelijke helpdesk bij een ISP.
De mensen die aangeven dat 1e lijns alleen maar mongolen/vakantie krachten etc zijn, mogen zich van mij eens achter de oren gaan krabben. Bedenk je even dat een postbode ook zijn hele leven lang een postbode kan zijn, en dat dit ook niet alleen maar ingehuurde bedrijfjes/vakantiekrachten etc zijn.
Dit is echt zo krom als een hoepel:Ten tweede begrijp ik jullie privacy bezwaren, maar vraag je nu eens af, waarom zit jij bij tiscali/telfort? en niet bij bijvoorbeeld xs4all? volgens mij zit jij net als 99% van de nederlanders het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang. jij betaald weinig -> ISP moet zuinig -> privacy is verschrikkelijk duur -> hier wordt dus *iets* minder moeilijk over gedaan.
"je betaald bij ons iets minder, dus tsja we kunnen dan wel je mailbox binnen en privacy doen we niet te streng over"
is hetzelfde als
"Ach joh wij zijn KIA"""waardeloos automerk"" dus als alles uit elkaar flikkerd dan heb je daar zelf voor gekozen.Of de airbag werkt....? daar hebben we geen test procedure voor. Is veeeeel te duur."
Dus omdat het makkelijk is om door rood te rijden als er niemand aan komt, doen we dat maar....Al die voorstellen en dergelijk over systeembeheerders werken simpel weg niet. Je kunt het zien als een democratie, jij bent 1 van de 100 die wil dat niemand jouw gegevens kan inkijken, de rest van die 100 mensen wil binnen 5 minuten geholpen worden en verwacht/EIST dat het weer volledig werkzaam is. De meerderheid bepaalt hier dat er op een dusdanige manier gewerkt wordt. Pech voor jou, richt een politieke partij op
Je moet goed onthouden dat er "Regels zijn" en "Uitzonderingen op Regels".
Of: Omdat 6 van de 10 mensen het prettig vonden dat ze toch hun wachtwoord kunnen krijgen van de helpdesk binnen 5 minuten, gaan we er vanuit dat iedereen dat wel makkelijk vind, DUS vragen we het niet meer.
Dus mogen wachtwoorden over het scherm vliegen en mogen ze even in je mailbox kijken ....?Tevens is het zo dat al die extra systeembeheerders met extra rechten etc. ook betaald moeten worden. Deze mensen moeten volgens jou beter gescreend worden, beter opgeleid worden, en een superieur moreel/privacy besef hebben. Denk je dat zulke mensen aan bomen groeien en voor een habbekrats, jouw (in hun ogen) enorm lullige issue gaan behandelen terwijl er duizendmaal interresanter en belangrijker werk te doen is?
aha daar heb jij dus dat duurdere personeel voor nodig.....?Bij ons is het trouwens zo dat er bij de aanvraag van een internet abbonement een computergegenereerd wachtwoord wordt aangemaakt. Dit wachtwoord is door ons niet aan te passen en zal altijd gelijk blijven, tevens is dit voor ons ook het enige zichtbare wachtwoord. De klant kan dit wachtwoord zelf wel aanpassen en wordt ook geadviseerd dit te doen. Als een klant belt kunnen alle 1e,2e,3e en waarschijnlijk nog wel meer -lijners dit inzien. Tevens kan jouw huidige wachtwoord door al deze partijen het "originele" wachtwoord altijd teruggezet worden. Ook is het dus mogelijk om de volledige mailinhoud die jij op onze mailservers hebt staan in te zien. Dit is mogelijk om te testen of jouw account werkt, om eventuele mailtjes te verwijderen mits die niet door jou outlook gedownload kunnen worden. Of bijvoorbeeld bij de klant aan te geven dat dat inderdaad een virusmail/spammail is. (want ja zelfs dat wordt gevraagd.)
Wacht even. net zeg je dat je de wachtwoorden van klanten niet kunt zien, maar als ze vervolgens hun wachtwoord oplezen dan kun je dit wel nachecken? Doe je dit dan door even in te loggen in hun account?Wachtwoorden worden bij ons nooit telefonisch aan klanten verstrekt mits wij de klant zelf opbellen. Wel is het mogelijk om de klant te vragen zijn wachtwoord op te lezen en dan te bevestigen of dit correct is of niet. Kan een klant dit niet dan word er een brief gegenereerd en kan de klant deze binnen 4 werkdagen op de bus verwachten, of als het kan bellen we de klant terug en geven we het dan door. methode is afhankelijk van de drukte.
Dit is niet aan bod.... ik vraag om een inlognaam niet of mijn mail er nog staat, of wat er precies staat.Een collega kan dit te pas of te onpas doen, met wel of niet een klant aan de lijn. De afspraak is dat dit alleen gebeurt wanneer een klant hierom vraagt, of wanneer er uitdrukkelijk toestemming voor gegeven wordt door de klant. Je zult bij ons ook niet horen dat mensen volledige e-mails gaan voorlezen voor klanten. Er kan wel gevraagd worden of een bepaalde titel van een bepaalde afzender kan komen etc.
Ik ben van mening dat jij mijn verhaal verkeerd interpreteerd. En dat jij de storm creeerd.Dus volgens mij valt het wel wat mee, en is dit allemaal een storm in een glas water.
*edit
KIA was maar een voorbeeld, Ik heb het daarom veranderd in "Waardeloos automerk" Ik bedoel hier niet mee dat
KIA een waardeloos automerk is.
Sry
FreeReef.nl
Dankje.Decon Frost schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:16:
[...]
Dit ben ik helemaal met je eens. Maar ik hoop dat jij het ook met mij eens bent dat er het vaak voorkomt dat er een stagiaire, afgestudeerde of jongens zit die niet al te "enthousiast" zijn over hun baantje. En dat de verleiding onder deze mensen sneller toeslaat. (ik ben zelf ook 1e lijns medewerker geweest dus ben maar niet bang dat ik jullie bagataliseer)
Nee, ik geef alleen aan dat dit een logisch gevolg is. Tevens slaat je vergelijking met automerken imho nergens op.[...]
Dit is echt zo krom als een hoepel:
"je betaald bij ons iets minder, dus tsja we kunnen dan wel je mailbox binnen en privacy doen we niet te streng over"
is hetzelfde als
"Ach joh wij zijn KIA dus als alles uit elkaar flikkerd dan heb je daar zelf voor gekozen.Of de airbag werkt....? daar hebben we geen test procedure voor. Is veeeeel te duur."
Ja, iedereen (-1 dus) wil snel geholpen worden. U vraagt wij draaien. vreemd concept he klantvriendelijkheid.[...]
Dus omdat het makkelijk is om door rood te rijden als er niemand aan komt, doen we dat maar....
Je moet goed onthouden dat er "Regels zijn" en "Uitzonderingen op Regels".
Of: Omdat 6 van de 10 mensen het prettig vonden dat ze toch hun wachtwoord kunnen krijgen van de helpdesk binnen 5 minuten, gaan we er vanuit dat iedereen dat wel makkelijk vind, DUS vragen we het niet meer.
Een aanname die nergens op slaat. sorry hoor.[...]
Dus mogen wachtwoorden over het scherm vliegen en mogen ze even in je mailbox kijken ....?
Ja, ingewikkeldere procedures, en meer mensen om hetzelfde werk te doen is duurder. lesje economie?[...]
aha daar heb jij dus dat duurdere personeel voor nodig.....?
Begrijpend lezen is een kunst, lees het stuk nog ff door, het gaat om het door ons gegenereerde wachtwoord, niet het wachtwoord dat je zelf heb aangemaakt nadat je natuurlijk dit hebt aangepast.[...]
Wacht even. net zeg je dat je de wachtwoorden van klanten niet kunt zien, maar als ze vervolgens hun wachtwoord oplezen dan kun je dit wel nachecken? Doe je dit dan door even in te loggen in hun account?
Dat klopt, de agent die je aan de lijn hebt gehad heeft dit verkeerd gedaan. staat ook in mijn verhaal te lezen dat dit dus bij ons niet mag, en not-done is.[...]
Dit is niet aan bod.... ik vraag om een inlognaam niet of mijn mail er nog staat, of wat er precies staat.
De storm is er al, en ik ben niet de OP, lijkt me vrij evident.[...]
Ik ben van mening dat jij mijn verhaal verkeerd interpreteerd. En dat jij de storm creeerd.
Mischien had KIA "merkX" moeten zijn, mijn fout.Nee, ik geef alleen aan dat dit een logisch gevolg is. Tevens slaat je vergelijking met automerken imho nergens op.
"logich gevolg"?????? daar ben ik nét zo huiverig voor. Jij vind het dus blijkbaar logisch dat dit soort dingen geaccepteerd zijn. Dat is ook het hele discussiepunt. De meningen hier in het topic zijn daar ook over verdeeld.
Daar hebben we dat "logich toch" weer.... Ik en anderen (dus niet -1) vinden dit wel kwalijk.Ja, iedereen (-1 dus) wil snel geholpen worden. U vraagt wij draaien. vreemd concept he klantvriendelijkheid.
In mij ogen insinueer jij nu dat als iemand die boven een X bedrag wel recht heeft om door mail te bladeren. En daar komt bij dat het niet mijn zorg is welk personeel ze aannemen of wat voor mentaliteit ze hebben. Zoals je in mijn brief aan Tiscali kan lezen, beschuldig ik hun er ook niet van dat iedere medewerker dit doet. Ik vraag zelfs specifiek of dit enthousiasme van de werknemer is of gewoon een foutje.Een aanname die nergens op slaat. sorry hoor.
Als ik tegen mijn baas zeg dat ik duurder personeel nodig heb want anders begrijpen ze niet hoe de procedure werkt. (op de eerste lijn!!!!!) "hahahah ga jij even een betere procedure schrijven."Ja, ingewikkeldere procedures, en meer mensen om hetzelfde werk te doen is duurder. lesje economie?
[...]
Oke als ik iets moet begrijpen schrijf het dan goed op. Want in het 2e gedeelte vermeld je er niet bij dat je dit alleen kan met standaard wachtwoorden.Begrijpend lezen is een kunst, lees het stuk nog ff door, het gaat om het door ons gegenereerde wachtwoord, niet het wachtwoord dat je zelf heb aangemaakt nadat je natuurlijk dit hebt aangepast.
FreeReef.nl
Tuurlijk, sommige apparatuur 'vereist' dat je het een plaintext wachtwoord geeft maar zelfs dat is elegant op te lossen door de data tijdelijk te crypten (heb je alsnog een key nodig en het is niet 'gewoon' leesbaar) en weg te gooien op het moment dat het geexporteerd is.
Het is jammerlijk dat er nog zoveel prutsers zijn in de ISP wereld die dit soort simpele privacy gevoelige dingen aan jan de helpdesker laten zien. Een wachtwoord zegt nou eenmaal behoorlijk veel over de persoon die het heeft verzonnen.
Ik zal het uitleggen, basis kwaliteit kost geld (de kia rijdt en brengt je van a naar b) dit zit in jouw abbo kosten verwerkt. Extra zaken zoals verhoogde privacy en alle rompslomp met meer/uitgebreide procedures, meer mensen die toestemming moeten geven, en minder mensen die de rechten hebben om het uit te voeren kosten nog meer geld. (de kia heeft een standaard testtraject maar niet een zo uitgebreide als bij bijvoorbeel renault/volvo etc. Kia's zijn mede heirdoor goedkoper).Decon Frost schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:46:
[...]
Mischien had KIA "merkX" moeten zijn, mijn fout.
"logich gevolg"?????? daar ben ik nét zo huiverig voor. Jij vind het dus blijkbaar logisch dat dit soort dingen geaccepteerd zijn. Dat is ook het hele discussiepunt. De meningen hier in het topic zijn daar ook over verdeeld.
Nu telfort kost geld (20euro). ondersteuning kost geld. zit hierin gebakken. Uitgebreidere ondersteuning of extra zaken zoals verhoogde privacy zijn duurder dan basisondersteuning. Dus telfort kan dan niet meer voor 20 euro leveren, willen ze dit toepassen. lijkt mij vrij logisch causaal verband.
Dan wordt het -2, begrijp nou gewoon dat jij en die andere enkeling niet de meerderheid zijn. en de meerderheid bepaald gewoon. het is simpel EN logisch dat dat gebeurt. (jij wilt geen europese grondwet, jouw buurman ook niet, de rest van europa wil dit wel, wat denk je dat er gebeurt met die grondwet? die wordt natuurlijk in de prullenbak geschoven)[...]
Daar hebben we dat "logich toch" weer.... Ik en anderen (dus niet -1) vinden dit wel kwalijk.
Ik insinueer helemaal niets, ik probeer je uit te leggen waarom dat gebeurt, jij wil alleen het punt niet zien omdat je alleen nog maar kan denken: omgwtf iemand kan bij min mailbox. Alles wat beter/veiliger moet dan standaard kost nu eenmaal meer geld.[...]
In mij ogen insinueer jij nu dat als iemand die boven een X bedrag wel recht heeft om door mail te bladeren. En daar komt bij dat het niet mijn zorg is welk personeel ze aannemen of wat voor mentaliteit ze hebben. Zoals je in mijn brief aan Tiscali kan lezen, beschuldig ik hun er ook niet van dat iedere medewerker dit doet. Ik vraag zelfs specifiek of dit enthousiasme van de werknemer is of gewoon een foutje.
Ja, als jij wilt dat de eerste, tweede en eventueel derde lijn dit niet meer kunnen dan wordt de procedure langer en ingewikkelder. Wil je dan echt dat de mensen die 3 keer zoveel verdienen dan de eerste lijns medewerkers jouw problemen oplossen? ik kan je vertellen, dit duurt langer, en maakt het proces langer, ingewikkelder en duurder. dus abbo prijs moet omhoog. (het is niet zonder reden dat je bij xs4all 3keer meer betaald dan bij andere providers)[...]
Als ik tegen mijn baas zeg dat ik duurder personeel nodig heb want anders begrijpen ze niet hoe de procedure werkt. (op de eerste lijn!!!!!) "hahahah ga jij even een betere procedure schrijven."
sorry, ik schrijf het zelf dan is het voor mij vaak ook duidelijker dan voor anderen. Ik weet zelf de gedachtengang die ik had toen ik het opschreef[...]
Oke als ik iets moet begrijpen schrijf het dan goed op. Want in het 2e gedeelte vermeld je er niet bij dat je dit alleen kan met standaard wachtwoorden.
Prutsers hiermee bedoel je goedkopere ISP's neem ik aan.Grum schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:21:
ISPs die je wachtwoord kunnen zien zijn ISPs waar jij niet bij wil horen. Neem het voorbeeld aan XS4ALL, nergens een wachtwoord plaintext opslaan, simpelweg omdat het gewoon niet nodig is.
Het is jammerlijk dat er nog zoveel prutsers zijn in de ISP wereld die dit soort simpele privacy gevoelige dingen aan jan de helpdesker laten zien. Een wachtwoord zegt nou eenmaal behoorlijk veel over de persoon die het heeft verzonnen.
[ Voor 8% gewijzigd door batsma op 10-01-2008 15:06 ]
Elke auto moet in Nederland (of de EU, whatever) moet bijv ook aan een minimum van veiligheidsvoorschriften voldoen. Uiteraard zijn er wel modellen die NOG veiliger zijn vanwege allerlei mooie accessoires zoals ABS, maar je kunt er over debatteren wat het minimum van veiligheid is voor een ISP als je de analogie doortrekt. Mijn insziens is dat op zijn minst passwords niet zomaar plain text op te vragen zijn.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Inderdaad!LuNaTiC schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:52:
Ik vind het krom dat omdat iets goedkoper zou zijn, het minder veilig kan zijn. Zo werkt dat toch niet?
Elke auto moet in Nederland (of de EU, whatever) moet bijv ook aan een minimum van veiligheidsvoorschriften voldoen. Uiteraard zijn er wel modellen die NOG veiliger zijn vanwege allerlei mooie accessoires zoals ABS, maar je kunt er over debatteren wat het minimum van veiligheid is voor een ISP als je de analogie doortrekt. Mijn insziens is dat op zijn minst passwords niet zomaar plain text op te vragen zijn.
@batsma: ik vind jouw beredenering zeer krom. Telkens doel je erop dat het allemaal zo makkelijk is en dat het gewoon klantenservice is..... Dit is echt jouw mening, en die moet je niet presenteren alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is. En dat iedereen die het hier niet mee eens is lage druk gebieden creeerd.
FreeReef.nl
helaas is dat wel zo, en telfort voldoet gewoon aan de wet zoals eerder aangegeven in dit topic. basis kwaliteit kost een bedrag x. dit is iedereen kwijt. extra kwaliteit is nu eenmaal gewoon duurder, dus je moet x met y gaan verhogen. begrijp dan dat in deze wereld alles om de centen draait. De ISP's bestaan niet omdat ze jou lief vinden of omdat ze jou zo graag internet toegang willen geven, nee ze bestaan omdat ze aan jou verdienen. En uiteindelijk ben jij degene die bepaald met wie je in zee gaat. dus je koopt een mercedes of kia, of je kiest voor xs4all of telfort.LuNaTiC schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:52:
Ik vind het krom dat omdat iets goedkoper zou zijn, het minder veilig kan zijn. Zo werkt dat toch niet?
support op alles kost een heleboel geld, dus dit moet allemaal zo snel en efficient mogelijk gebeuren. hier horen dit soort maatregelen gewoon bij, of je dat nu leuk vind of niet. en de meeste klanten willen dit ook anders had heel nederland wel abonnee bij xs4all geweest.
[ Voor 10% gewijzigd door batsma op 10-01-2008 15:12 ]
Mijn privacy is mij veel waard. Ik verkeerde in de veronderstelling dat die gewaarborgd is bij Tiscali, voor zover dat binnen de wet nog mogelijk is. Daarom ook heb ik twee dagen geleden al een mail gestuurd naar Tiscali met de volgende inhoud:
Ik ben abonnee bij Tiscali, en tot nog toe (al drie jaar) een tevreden klant. Nu staat er echter een melding op de website gathering.tweakers.net die mij een ongemakkelijk gevoel geeft. Het betreft het volgende bericht:
Telfort: Neemt toegang tot mijn mail. Daaruit wordt duidelijk dat een tiscali-medewerker zonder enige terughoudendheid in de mail van klant kijkt, en zelf vindt dat hij dat dat ook mag. Dat vond ik opmerkelijk, en op jullie website staat het volgende over de privacy van jullie klanten:
Tiscali zal geen kennis nemen van de inhoud van e-mailberichten van haar klanten. De technische afdeling van Tiscali kan zich toegang verschaffen tot de e-mailservers van Tiscali waarop uw e-mail verkeer wordt afgehandeld. Medewerkers mogen e-mailverkeer evenwel niet lezen.
Graag verneem ik waarom die medewerker dit kennelijk niet weet, en welke maatregelen er worden genomen om misbruik tegen te gaan. Ik voel mij hier namelijk enorm ongemakkelijk onder. Ik wil er op kunnen vertrouwen dat mijn mail vertrouwelijk blijft.
Ik heb helaas nog geen reactie mogen ontvangen, maar in mijn ogen is het privacystatement van Tiscali zélf heel duidelijk: wat de TS is overkomen mag niet volgens de regels van tiscali zélf. Dat heeft daarom niets van doen met de prijsstelling van de producten, de privacy was en is gewoon inbegrepen bij die (idd lage) prijs. Die hele discussie die de TS nu over zich heen krijgt waarbij de grondgedachte is dat privacy een onderdeel is dat (veel) geld kost wordt door Tiscali dus weerlegd! Ze hebben een lage prijs én algemene voorwaarden die helder genoeg zijn: de email van klanten is privé en mag niet worden gelezen door de medewerkers. De enige vraag is dan nog waarom deze medewerker meent te mogen afwijken van de voorwaarden.
Ten slotte valt mij op dat heel veel mensen vinden dat privacy onnodig is. Dat is hun goed recht, ze hebben er vast geen probleem mee als ik een webcam in hun slaapkamer installeer en de beelden op internet zet, maar ik wil toch graag zélf bepalen waar de grens ligt van wat ik publiek bekend maak en wat ik privé wil houden. Ik wil daarom ook zélf bepalen of mijn mail privé is. Dat anderen hun mail gerust laten lezen door de ISP is hun goed recht, maar het is niet aan hen om te bepalen dat ik dat ook goed moet vinden. De algemene voorwaarden van Tiscali sluiten hier ook goed bij aan.
.
Heel simpel: blijkbaar is er intern geen beleid hierover of is de medewerker niet goed geïnstrueerd of heeft medewerker gewoon lak aan alles en dient die persoon ontslagen te worden.andreas2005 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:14:
Ik heb helaas nog geen reactie mogen ontvangen, maar in mijn ogen is het privacystatement van Tiscali zélf heel duidelijk: wat de TS is overkomen mag niet volgens de regels van tiscali zélf. Dat heeft daarom niets van doen met de prijsstelling van de producten, de privacy was en is gewoon inbegrepen bij die (idd lage) prijs. Die hele discussie die de TS nu over zich heen krijgt waarbij de grondgedachte is dat privacy een onderdeel is dat (veel) geld kost wordt door Tiscali dus weerlegd! Ze hebben een lage prijs én algemene voorwaarden die helder genoeg zijn: de email van klanten is privé en mag niet worden gelezen door de medewerkers. De enige vraag is dan nog waarom deze medewerker meent te mogen afwijken van de voorwaarden.
Ik geef op mijn werk NOOIT mijn wachtwoord. Als ik dan hoor dat mijn vriendin die niet op het werk aanwezig is haar wachtwoord aan een collega geeft zodat iemand een test kan maken op haar pc die vrij is, gaan mijn haren recht overeind staan. Ik heb zelfs een keer mijn leidinggevende een machtiging geweigerd tot mijn Outlook omdat wat hij wilde ook zonder machtiging kon doen.
Anoniem: 204528
Zonder bewijs beschuldig je nu Tiscali van iets waar je tot dusver nog geen bewijs van hebt! Er is alleen het verhaal van de TS, voor hetzelfde geval een ontevrede ex-klant die nu probeert om Telfort zwart te maken...Graag verneem ik waarom die medewerker dit kennelijk niet weet, en welke maatregelen er worden genomen om misbruik tegen te gaan. Ik voel mij hier namelijk enorm ongemakkelijk onder. Ik wil er op kunnen vertrouwen dat mijn mail vertrouwelijk blijft.
Elk verhaal heeft 2 kanten en we horen nu alleen de kant van de TS: om op die basis al een dergelijk mailtje te sturen: sorry hoor maar dat vind ik persoonlijk not-done
Verder: ik heb nog steeds het wachtwoord dat ik ooit van Wanadoo/Orange heb gekregen en gebruik deze e-mail box. Om me over dergelijke dingen druk te gaan maken: ik vertrouw erop dat Wanadoo en de medewerkers van het bedrijf op een goede manier met mijn gegevens om gaan. "Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten'.....
Dat is toch belachelijk?Veiligheid en privacy zijn services waarvoor je extra moet betalen.
Verder staat er in het Privacy statement van Telfort het volgende:
Blijkbaar gebeurd dat dus toch wel en houdt Telfort zich niet aan de voorwaarden die ze zelf hebben gesteld! Nog zoiets uit het privacystatement, best lachwekkend eigenlijk:
Telfort zal geen kennis nemen van de inhoud van e-mailberichten van haar klanten. De technische afdeling van Telfort kan zich toegang verschaffen tot de e-mailservers van Telfort waarop uw e-mail verkeer wordt afgehandeld. Medewerkers mogen e-mailverkeer evenwel niet lezen.
Uhh.. Ja..Telfort doet er alles aan om de gegevens met de meest mogelijk zorg te beveiligen en bewaren.
_@/'
Jij hebt geen idee hoe strak customer services zitten gebonden aan SLA's. Als door verandering van procedure een call 30 seconden langer duurt ga jij al meer betalen voor je abbo, neem dat nu maar gewoon aan.Als ik tegen mijn baas zeg dat ik duurder personeel nodig heb want anders begrijpen ze niet hoe de procedure werkt. (op de eerste lijn!!!!!) "hahahah ga jij even een betere procedure schrijven."
Toen je alle berichten doorlas is het je misschien ook opgevallen dat er NERGENS bewijs is dat het hele voorval gebeurd is zoals beschreven in de topicstart en dat alles gebaseerd is op het verhaal van 1 persoon (waarmee ik niet wil zeggen dat het een leugen is) en dat je dus ook niet op basis daarvan conclusies hoort te trekken?Steephh schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:27:
De conclusie die ik haal uit de berichten van een aantal mensen hier in dit topic:
[...]
Dat is toch belachelijk?
Verder staat er in het Privacy statement van Telfort het volgende:
[...]
Blijkbaar gebeurd dat dus toch wel en houdt Telfort zich niet aan de voorwaarden die ze zelf hebben gesteld! Nog zoiets uit het privacystatement, best lachwekkend eigenlijk:
[...]
Uhh.. Ja..
Altijd 'leuk' een reactie op deze manier en het zegt in ieder geval al het een en ander over de gesprekspartner....
Volgens mij begrijp je een en ander niet helemaal.Doe niet gelijk zo overdreven paranoide en lees dat verhaal nu eens er is een goede reden.
Ik ben in dit geval een andere mening toegedaan dan een aantal mensen in deze discussie.
Ik heb het hele verhaal plus de discussie gelezen en zie tot nu toe nergens een goede reden die een en ander rechtvaardigt.
Dat jij van mening bent dat er wel een goede reden is wil nog niet zeggen dat jouw mening ineens de universele waarheid is en je het recht geeft om andere mensen paranoide te noemen.
Waarom zou het opsturen van een wachtwoord een week moeten duren en waarom zou dat aangetekend moeten gebeuren ?Ik denk dat de klachten nog niet van de lucht zijn als mensen per brief hun wachtwoord moeten laten resetten en deze dan aangetekend per post na een week binnen krijgen. Ze checken alleen of je inloggegevens kloppen, niet meer, niet minder. Ze lezen je mail niet, ze controleren alleen of je gegevens werken.
Post in Nederland is de volgende dag op de bestemming aangekomen, je praat dus over een dag of twee in het slechtste geval.
Waarom zouden overigens de klachten niet van de lucht zijn ?
Er zijn providers in Nederland (bijv Casema) die op deze manier werken en tot nu toe heb ik nog nergens enorme discussies over zoiets gezien.
Er zijn overigens zat technische oplossingen te verzinnen (buiten het feit dat ze gewoon al bestaan) om te controleren of een en ander klopt zonder daadwerkelijk in te loggen op een account.
Wel eens van logfiles gehoord ?
Je maakt hier een enorme denkfout.Ze kunnen nog wel meer zien in dat programma, of je een betalingsachterstand heb, of je afgesloten bent vanwege fraude cq misbruik van je account enz.
Je praat hier namelijk over de relatie tussen de provider en mij.
Dat is iets heel anders dan de privacy van mijn mailbox waar berichten inzitten van derden gericht aan mij die helemaal nul komma nul met mijn provider te maken hebben.
Lastig doen ??Tuurlijk zijn er zat andere manieren, maar dit is een makkelijke en snelste methode die 100% werkt, dus waarom lastig doen?
Mijn god zeg, als je dit al lastig noemt.....
Daarnaast is het even voor de duidelijkheid WETTELIJK VERBODEN om jezelf toegang te verschaffen tot iemands mailbox zonder uitdrukkelijke toestemming.
Voor meer informatie, zie de wet computercriminaliteit.
Voorproefje :
Artikel 193c
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft
hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die
niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen door middel van
telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk.
Artikel 273d
1. Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar en zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft de persoon werkzaam bij een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk of een openbare telecommunicatiedienst:
a. die opzettelijk en wederrechtelijk van gegevens kennisneemt die door tussenkomst van zodanig netwerk of zodanige dienst zijn opgeslagen, worden verwerkt of overgedragen en die niet voor hem zijn bestemd, zodanige gegevens voor zichzelf of een ander overneemt, aftapt of opneemt;
b. die de beschikking heeft over een voorwerp waaraan, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een gegeven kan worden ontleend, dat door wederrechtelijk overnemen, aftappen of opnemen van zodanige gegevens is verkregen;
c. die opzettelijk en wederrechtelijk de inhoud van zodanige gegevens aan een ander bekendmaakt;
d. die opzettelijk en wederrechtelijk een voorwerp waaraan een gegeven omtrent de inhoud van zodanige gegevens kan worden ontleend, ter beschikking stelt van een ander.
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op de persoon werkzaam bij een aanbieder van een niet-openbaar telecommunicatienetwerk of een niet-openbare telecommunicatiedienst.
Hoezo ziet de medewerker het password niet als ik bel ?Als je niet je password niet vergeet, hoef je ook niet te bellen en ziet de medewerker je password niet. Wil je dat niet? Draai je toch lekker thuis een emailserver of doe je alles via je werkemail (of dacht je dat je baas bij gegronde redenen je email niet in kan kijken?).
Heeft men nummerherkenning en kan men dat vervolgens koppelen aan een bepaald account en krijgt men dan alleen een password te zien als er vanaf een nummer gebeld wordt wat bij een bekend account hoort ?
Waar het mij om gaat is dat het niet normaal is danwel hoort te zijn dat medewerkers van een ISP zondermeer passwords kunnen zien en toegang hebben tot mailboxen.
Passwords zouden nooit zichtbaar moeten zijn en mailboxen alleen zichtbaar voor de beheerder(s) van de mailserver.
Daarnaast kun je met goede tooling mensen van de helpdesk voorzien van de informatie die men nodig heeft zonder de privacy van de klanten aan te tasten.
En waarop baseer je dat de medewerkers van Telfort de mail lezen dan? Ik heb nog geen bewijs gezien.Steephh schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:27:
Ook wettelijk is het niet toegestaan en dat is nog een stapje verder dan normen en waarden.Gomez12 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:51:
[...]
Dus dat het technisch mogelijk is, maar volgens normen en waarden niet toegestaan dat vind jij dus wel goed? Want dat is de situatie die bij ongeveer 99% van de genoemde bedrijven zo is en meestal is zijn de normen en waarden ook nog wel eventjes aangescherpt met ontslag op staande voet, boetebedragen etc. Maar technisch is het wel gewoon mogelijk en biedt het te veel voordelen om het af te schaffen.
Tijdgebrek is en blijft imho het meest belachelijke argument waarom iemand niet in een mailbox zou kijken als dat mogelijk was en suggereert dat het wel zou gebeuren als de tijd er was.
Daarnaast biedt het nauwelijks technische voordelen wat mij betreft.
Ik heb zelf een aantal jaren systeembeheer gedaan en zou niet weten wat het voordeel zou kunnen zijn van het inloggen in iemands mailbox.
Diagnose van allerlei inlog en mailproblemen kan prima gedaan worden op andere manieren.
[...]
Ten eerste is het de verantwoordelijkheid van de klant als hij het gekregen wachtwoord niet aanpast.Gemiddelde consument die de helpdesk belt en een tijdelijk wachtwoord krijgt, die behoud dit tijdelijke wachtwoord ( waardoor de helpdesk het weer weet ), moet het wijzigen en vergeet het nieuwe waardoor hij nog een keer kan bellen en er dus weer een periode is dat de helpdesk het wachtwoord weet.
Hou weet overiges 'de' helpdesk wat dat bewuste wachtwoord is ?
Wordt het ergens op een whiteboard gekalkt ?
Wordt het toegevoegd bij de call die aangemaakt is/wordt ?
Jouw verhaal gaat alleen op als er een default wachtwoord is wat voor alles en iedereen gebruikt wordt bij een aanpassing.
Er zijn zat technische oplossingen voor dit soort gevallen te verzinnen waardoor niet Jan en alleman op de helpdesk van dit wachtwoord afweten.
Je kunt heel simpel de klant een wachtwoord laten noemen door de telefoon of als helpdeskmederwerker een combinatie maken van de inlognaam en datum en daarna de klant op het hart drukken om dat asap te wijzigen.
Persoonlijk afhalen is overbodig.Enige goede oplossing is dat je 1 computer neerzet die random getallen produceert, dan op 1 printer de gebruikersnaam uitdraaien + random getal op de achterkant, op andere printer het wachtwoord + random getal, 1 vouwmachine die alle brieven met overeenkomend random getal in 1 envelop stopt. Dan is de envelop alleen persoonlijk af te halen na overlegging van een geldig id-bewijs.
Je hebt het adres van de klant en de kans is wel heel klein dat een ander de post in handen krijgt.
Overigens maakte Casema in het verleden gebruik van een soortgelijke methode alleen niet zo omslachtig als je het hier beschrijft.
Wachtwoord kwijt betekent dan een reset naar een gegenereerde waarde die per post ongeveer twee dagen later op de mat valt.
[...]
Proest, er moet toch wel heel wat aan de hand zijn met een mailbox wil je die volledig moeten verwijderen en opnieuw aanmaken bij een probleem.So what inderdaad.
Of er wordt natuurlijk bagger software gebruikt.
Analyse van logfiles is de eerste stap en met de juiste tooling kan dat razendsnel.
Hoezo gemaakt en getest ?En puk van de petteflet wil ook niet dat zomaar zijn mail verwijderd wordt, hij wil ook niet 2 weken wachten tot er misschien eens naar gekeken is. Hij wil gewoon nu weer kunnen mailen en dan is het voor het troubleshooten extreem handig als er gewoon je mailbox geopend kan worden als test. Tuurlijk, technisch zijn hier nog 101 andere mogelijkheden voor, maar die moeten eerst gemaakt, dan getest worden en dat kost, veel meer geld dan als een provider gewoon even in je mailbox kan kijken als test
Dat soort tooling bestaan en is gewoon beschikbaar.
Zelfs Outlook en Outlook Express hebben een test functie bij het instellen van een account waarmee je gewoon kunt zien of een mailbox benaderbaar is zonder ooit de inhoud te zien.
Je doet hier nu net of het gruwelijk moeilijk om een mailbox na te kijken, overdrijven is ook een vak.
[...]
Bij spamcontrole komt er GEEN automatisch lezen van berichten aan te pas, ook niet bij viruscontrole.Hallo, mensen zijn er zelf ook nog bij betrokken hoor. Enig idee op hoeveel plekken tussen emailverzender en emailontvanger je email gelezen kan worden?
Ter indicatie :
- Je pc kan een keylogger / spyware hebben
- Je provider kan je verkeer aftappen ( doen ze als ik het goed heb al voor de verkeers gegevens )
- Je provider leest je email al geautomatiseerd ( spam controle, virus controle ) en dan is er het risico dat je bij een te hoge score opgeslagen wordt voor menselijke controle om te zien of het echt spam is.
- Alle routers tussen jouw provider en de ontvanger ( Echelon )
- Het spamfilter / virusfilter van de ontvanger.
- De spyware / keylogger van de ontvanger
Mocht je een andere mening toegedaan zijn dan ken je alleen beroerde software en/of ken je het principe niet van software die dergelijke taken uitvoert.
Bij een te hoge spamscore opgeslagen voor menselijke controle ????????
Ik mag toch hopen dat dit een grap is en dat je dit niet serieus naar voren brengt.........
Je bent nu wel heel erg aan het doordraven om je gelijk te halen.
Andere paranoide ??Zoals ik ooit eens een keer in een discussie met een andere paranoide systeembeheerder zei : ok, dan maak ik een 3rd party exchangeadmin op de mailservers, en dan lees ik de mailtjes wel in de backup en de messagelogs.
Wat voegt het nu feitelijk toe aan de discussie om iemand die een andere mening toegedaan is paranoide te noemen ?
Voel je je soms verheven omdat je denkt de waarheid in pacht te hebben ?
Vraag je eens af wat het nadeel is van genoemde voorbeelden nu ineens blijkt dat meer en meer werkgevers er niet vies van zijn om iemand te screenen op het internet voor een uitnodiging tot een gesprek verstuurd wordt.En vraag je ook eens af wat het succes van hyves / facebook / schoolbank etc zou zijn als iedereen zo privacy gevoelig was.
Het is allang gebleken dat er ook redelijk wat negatieve kanten zitten aan het zo makkelijk opgeven van je privacy.
Leuk om op je zestiende met je zatte kop op hyves te staan liggend naast een wc pot met je hoofd in een plas kots....
Nog 'leuker' om daar een aantal jaren later als je wilde haren deels verloren gegaan zijn mee geconfronteerd te worden bij bijv een sollicitatie of misschien wel die foto te zien op het prikbord van het bedrijf waar je dan werkt...
Te zien aan meerdere reacties in deze discussie maken sommigen die daar werken danwel gewerkt hebben er helemaal niet zo'n punt van om vrij snel de mailbox in te duiken van iemand die belt.Dan kan die helpdeskmedewerker bij de provider die jij zelf uitgekozen hebt er ook nog wel bij imho, die heeft in 99% van de gevallen wel regels gekregen waardoor het niet kies is om dit zomaar te doen.
Vond je het ook zo'n mooi voorbeeld van iemand die en passant even vertelde dat het vrij gebruikelijk was om in mailboxen van BN'ers te kijken ?
Wat mij betreft is het gewoon heel simpel.
Ik heb een overeenkomst met een provider en heb een stukje harddisk in bruikleen onder MIJN account.
Mail die daar binnen komt is gericht aan MIJN persoon en niet aan iemand anders.
Beheerders daargelaten die vanwege de technische werking van het systeem nu eenmaal overal toegang hebben is er verder niemand die om wat voor reden dan ook toegang zou moeten hebben tot mijn mailbox.
We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
Grappig, het is not done om een mailtje te sturen naar Tiscali omdat er geen bewijs is (overigens wel meerdere mensen in deze discussie die aangeven dat de mogelijkheid bestaat tot openen van mailboxen en dat passworden in plaintext beschikbaar zijn bij enkele providers) maar tegelijkertijd wel afsluiten met een spreekwoord waarmee je en passant even insinueert dat iedereen die een andere mening toegedaan is dan jij niet helemaal zuiver zou zijn.Anoniem: 204528 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:06:
[...]
Zonder bewijs beschuldig je nu Tiscali van iets waar je tot dusver nog geen bewijs van hebt! Er is alleen het verhaal van de TS, voor hetzelfde geval een ontevrede ex-klant die nu probeert om Telfort zwart te maken...
Elk verhaal heeft 2 kanten en we horen nu alleen de kant van de TS: om op die basis al een dergelijk mailtje te sturen: sorry hoor maar dat vind ik persoonlijk not-done
Verder: ik heb nog steeds het wachtwoord dat ik ooit van Wanadoo/Orange heb gekregen en gebruik deze e-mail box. Om me over dergelijke dingen druk te gaan maken: ik vertrouw erop dat Wanadoo en de medewerkers van het bedrijf op een goede manier met mijn gegevens om gaan. "Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten'.....
Anoniem: 212604
Even op reageren. Bij XS4ALL kan geen enkele helpdesk medewerker een wachtwoord zien, op geen enkel moment.denan schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:07:
Of het netjes is is een tweede. Bij ons (interNLnet) gebruiken we het systeem dat een CSD medewerker het initiele wachtwoord kan zien. Als een klant echter een wachtwoord heeft aangepast is het voor CSD medewerkers niet meer te vinden. XS4all gebruikt volgens mij een soortgelijk systeem.
Mailtje sturen naar Tiscali: primaninjazx9r98 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:49:
[...]
Grappig, het is not done om een mailtje te sturen naar Tiscali omdat er geen bewijs is (overigens wel meerdere mensen in deze discussie die aangeven dat de mogelijkheid bestaat tot openen van mailboxen en dat passworden in plaintext beschikbaar zijn bij enkele providers) maar tegelijkertijd wel afsluiten met een spreekwoord waarmee je en passant even insinueert dat iedereen die een andere mening toegedaan is dan jij niet helemaal zuiver zou zijn.
Mailtje sturen en de situatie als in de TS als feit neerzetten en ze beschuldigen vind ik persoonlijk niet eerlijk tegenover Tiscali.
Jups ik ben te vertrouwen en vertrouw daarom een groot bedrijf zoals wanadoo met mijn gegevens. Ik insinueer totaal niet dat anderen niet zuiver zijn, ik geef alleen iedereen even een zin om over na te denken en het ligt aan de lezer of hij het wel of niet als beledigend opvat...
Maargoed, we beginnen offtopic te raken
Er is maar 1 feit en dat is dat TS in dit topic niks geen bewijs heeft gegeven dat het gesprek werkelijk zo is en dat de uitspraken die hij doet feiten zijn, dus vind ik dat het ook niet als waarheid kan worden gezien
Even uit een presentatie getrokken:LuNaTiC schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:52:

Je kan maar twee van de drie zaken tegelijk kiezen.
Iets is gebruikersvriendelijk en veilig maar duur.
Iets is veilig, niet duur, maar gebruikersonvriendelijk
Iets is gebruikersvriendelijk, niet duur, maar daardoor onveiliger.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Leuk zo'n plaatje. Maar de wereld is niet zwart-wit.alt-92 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:15:
[...]
Even uit een presentatie getrokken:
[afbeelding]
Programmer - an organism that turns coffee into software.
Anoniem: 212604
dat plaatje toch ook niet?LuCarD schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:19:
[...]
Leuk zo'n plaatje. Maar de wereld is niet zwart-wit.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
De IPS staat gelijk aan de TNT (of een ander bedrijf die post bezorgt), Email staat gelijk aan een Brief en Wachtwoord en Login naam staan gelijk aan een Envelop.
Voor de rest heeft deze helpdeskmedewerker misschien een wet overtreden namelijk inloggen met een Login en Wachtwoord die niet aan hem zijn toegekent, dit kan je plaatsen onder computer vredebreuk. In 9 van de 10 AV's staat namelijk uitdrukkelijk dat Wachtwoord en Login naam persoonsgebonden zijn. Heeft de helpdeskmedewerker niet de wet overtreden dan heeft hij wel degelijk het goede fatsoen overtreden namelijk niet komen aan spullen van andere of zaken lezen die niet aan jouw gericht zijn.
Hoe had die helpdeskmedewerker kunnen reageren als inloggen noodzakelijk geweest was. Meneer/Mevrouw ik vermoed dat er iets met uw email box aan de hand is. U kunt proberen om het zelf op te lossen en ik probeer u te helpen. Ik kan als u toesteming geeft inloggen op uw mail box en kijken of het werkt en ik zie alleen maar de onderwerpen en kijk in het test mailtje wat ik naar uw mail box stuurt. Ik kan de mail box resetten maar dan bent u alles kwijt wat hier in staat.
Door deze drie keuzes te geven verkomt een ISP een hoop gezeik zowel aan de kant van het bedrijf als aan de kant van de klant. Men kiest zelf en weet wat de consecenties zijn van die keuzes.
De klant heeft nu een keuze die hij eerst niet heeft gehad en kan zelf kiezen hoe belangrijk de inhoud en ze eigen privacy is.
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Grote bedrijven zijn te vertrouwen omdat je zelf te vertrouwen bent ???Anoniem: 204528 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:09:
[...]
Mailtje sturen naar Tiscali: prima
Mailtje sturen en de situatie als in de TS als feit neerzetten en ze beschuldigen vind ik persoonlijk niet eerlijk tegenover Tiscali.
Jups ik ben te vertrouwen en vertrouw daarom een groot bedrijf zoals wanadoo met mijn gegevens. Ik insinueer totaal niet dat anderen niet zuiver zijn, ik geef alleen iedereen even een zin om over na te denken en het ligt aan de lezer of hij het wel of niet als beledigend opvat...
Maargoed, we beginnen offtopic te raken
Er is maar 1 feit en dat is dat TS in dit topic niks geen bewijs heeft gegeven dat het gesprek werkelijk zo is en dat de uitspraken die hij doet feiten zijn, dus vind ik dat het ook niet als waarheid kan worden gezien
Mijn God dat kan toch niet waar zijn dat je dat meent

Het gebruikte spreekwoord heeft een betekenis die als volgt is "Wie anderen wantrouwt zal zelf wel onbetrouwbaar zijn."
Het zal vast aan mij liggen maar hoe kan dit als niet beledigend worden opgevat gezien de betekenis ?
Wat mij betreft staat er letterlijk dat mensen die vrezen dat hun mailbox gelezen wordt door mensen die daar niks te zoeken hebben dat zelf ook zouden doen als ze de mogelijkheid hadden.
Wat mij betreft net zo'n dooddoener als "waar maak je je druk om als je niets te verbergen hebt"
In deze discussie blijkt gewoon een aantal keren dat er providers zijn waar mensen waarvan je het niet verwacht (waarvan ik het iig niet verwacht) toegang hebben tot zaken waar ze niets te zoeken hebben.
Ik kan met de beste wil van de wereld geen enkele goede reden verzinnen waarom iemand op de helpdesk toegang zou moeten hebben tot plaintext wachtwoorden en mailboxen.
Sterker nog, plaintext wachtwoorden zouden voor helemaal niemand beschikbaar horen te zijn.
In een fatsoenlijke omgeving voegt het niets toe en is het meer een kwestie van de kat op het spek binden (lekker email van BNers lezen wat eerder in ik meen deze discussie geroepen werd)
Toegang tot mailboxen dient beperkt te blijven tot de daadwerkelijke beheerders van de mailserver(s).
(Beheerders van andere soorten servers dienen dus ook geen toegang te hebben tot die mailboxen)
Desnoods is het zelfs te overwegen om mensen met toegang tot vertrouwelijke informatie een verklaring van goed gedrag te laten inleveren (officieel VOG, verklaring omtrent het gedrag)
In mijn optiek is het een niet volledige afspiegeling van zaken, ik denk dat het volgend plaatje een betere weergave is:alt-92 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:15:
[...]
[afbeelding]
Je hebt drie peilers van een ontwerp:
- geld (oneveredige schaal: meer van deze peiler betekent een goedkoper ontwerp)
- gebruikgemak
- beveiliging
De drie peilers worden in het ontwerp op een procentuele schaal vertegenwoordigd, waarbij het totaal van de drie peilers altijd 100% is. Een heel goedkoop ontwerk (geld op nadert 100%) zal nooit een goede beveiliging of gebruikgemak kennen. Een middenweg is ook mogelijk (en kom je het meeste tegen): relatief goedkoop ontwerk met gebruikgemak en beveiliging.
Hier kon uw advertentie staan
trolleystad schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:55:
[...]
En waarop baseer je dat de medewerkers van Telfort de mail lezen dan? Ik heb nog geen bewijs gezien.
Besef dan wel dat 95% van de topics hier op GOT uit leugens kunnen bestaan..Anoniem: 204528 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:35:
[...]
Toen je alle berichten doorlas is het je misschien ook opgevallen dat er NERGENS bewijs is dat het hele voorval gebeurd is zoals beschreven in de topicstart en dat alles gebaseerd is op het verhaal van 1 persoon (waarmee ik niet wil zeggen dat het een leugen is) en dat je dus ook niet op basis daarvan conclusies hoort te trekken?
[ Voor 17% gewijzigd door Steephh op 10-01-2008 21:52 ]
_@/'
JupNitroglycerine schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:39:
Een middenweg is ook mogelijk (en kom je het meeste tegen): relatief goedkoop ontwerk met gebruikgemak en beveiliging.
Alleen schijnen sommigen hier de peiler beveiliging/privacy graag richting 100% te willen maar de trade-off waar dat mee gepaard gaat niet te willen accepteren.
100% gaat natuurlijk nooit lukken. Alleen dat gebruiksgemak voor een provider voor de veiligheid gaat vind ik dan weer nergens op slaan..alt-92 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:42:
[...]
Jup
Alleen schijnen sommigen hier de peiler beveiliging/privacy graag richting 100% te willen maar de trade-off waar dat mee gepaard gaat niet te willen accepteren.
1
2
3
4
5
6
| if ($verhaaltopicstart=true) { Volgens mij gaan sommige providers iets te ver. Ik vind dat dit redelijk te vergelijken valt met een ander product die niet aan de veiligheid voldoet. Als er een soort van keurmerk voor Internetproviders zou komen zou ik dat zeker niet verkeerd vinden, het blijft toch een product dat je afneemt. } |
_@/'
Het is uiteindelijk de consument die de keuze maakt voor $ISP .Steephh schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:07:
100% gaat natuurlijk nooit lukken. Alleen dat gebruiksgemak voor een provider voor de veiligheid gaat vind ik dan weer nergens op slaan..
Misschien wordt het toch eens tijd dat sommigen hier onder de douche gaan staan om die berg boter uit hun haar te gaan wassen.
Uiteindelijk zijn er ook nog altijd wetten waar zelfs de ISP (ja echt!!!) (lees: medewerkers) zich aan moet houden..alt-92 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:21:
[...]
Het is uiteindelijk de consument die de keuze maakt voor $ISP .
Misschien wordt het toch eens tijd dat sommigen hier onder de douche gaan staan om die berg boter uit hun haar te gaan wassen.
ninjazx9r98 in "Telfort: Neemt toegang tot mijn mail"
En als de interne infrastructuur van de provider goed op orde is voorkomt dat (of in ieder geval voor een groot gedeelte) latere problemen.. (zoals rechtzaken e.d.)
[ Voor 14% gewijzigd door Steephh op 10-01-2008 22:31 ]
_@/'
Ok verschil van mening.ninjazx9r98 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:38:
[...]
Tijdgebrek is en blijft imho het meest belachelijke argument waarom iemand niet in een mailbox zou kijken als dat mogelijk was en suggereert dat het wel zou gebeuren als de tijd er was.
Daarnaast biedt het nauwelijks technische voordelen wat mij betreft.
90% nabootsing van situatie van klant. Dus niet alleen of een klant kan inloggen, maar ook of de klant headers ziet etc.Ik heb zelf een aantal jaren systeembeheer gedaan en zou niet weten wat het voordeel zou kunnen zijn van het inloggen in iemands mailbox.
Ehm, de helpdesk geeft het toch?[...]
Ten eerste is het de verantwoordelijkheid van de klant als hij het gekregen wachtwoord niet aanpast.
Hou weet overiges 'de' helpdesk wat dat bewuste wachtwoord is ?
Jep, de helpdeskmedewerker geeft het en weet het dus.Je kunt heel simpel de klant een wachtwoord laten noemen door de telefoon of als helpdeskmederwerker een combinatie maken van de inlognaam en datum en daarna de klant op het hart drukken om dat asap te wijzigen.
En de klant wordt hier niet echt vrolijk van, want hij kan 2 dagen niet in zijn mail.Wachtwoord kwijt betekent dan een reset naar een gegenereerde waarde die per post ongeveer twee dagen later op de mat valt.
En deze software is natuurlijk allemaal freeware en is binnen 2 minuten te installeren door elke helpdeskmedewerker, of praten we hier over software die eerst aangeschaft moet worden dan geimplementeerd en daarna aangeleerd door de helpdesk, wie betaalt dit?Proest, er moet toch wel heel wat aan de hand zijn met een mailbox wil je die volledig moeten verwijderen en opnieuw aanmaken bij een probleem.
Of er wordt natuurlijk bagger software gebruikt.
Analyse van logfiles is de eerste stap en met de juiste tooling kan dat razendsnel.
En om toegang tot logfiles aan een helpdesk te geven vind ik veel en veel kwalijker. Als je de juiste tools op logfiles loslaat krijg je veel en veel meer info dan met het lezen van mailtjes... En het lezen van logfiles zegt omgekeerd weer een stuk minder over de daadwerkelijk ervaring van de klant.
Klant belt op dat hij geen mail meer kan inkijken, logfile zegt dat de klant ingelogd heeft, en wat nu? Is de webmail stuk? Is de gebruiker blind? Staat er wel mail in het postvak van de gebruiker? Is de netwerkkabel tussen authenticatie server en email server stuk?
Benaderbaar zegt niets, als ik er 100 mailtjes in had staan en nu staat er niks in, dan is het leuk dat de mailbox benaderbaar is, maar ik schiet er niets mee op. Ik wil eerst zeker weten of de mailtjes echt uit mijn mailbox verdwenen zijn ( valt zo na te kijken door even in te loggen en alle clientside problemen omzeil je hiermee ) en als dit zo is dan wil ik graag weten hoe ze weer terug te krijgen ( = 2e /3e lijns vraag )Hoezo gemaakt en getest ?
Dat soort tooling bestaan en is gewoon beschikbaar.
Zelfs Outlook en Outlook Express hebben een test functie bij het instellen van een account waarmee je gewoon kunt zien of een mailbox benaderbaar is zonder ooit de inhoud te zien.
Je doet hier nu net of het gruwelijk moeilijk om een mailbox na te kijken, overdrijven is ook een vak.
En de goede tooling kost gewoon geld en over het algemeen is het ook niet echt de makkelijkste software, mijn standaard toolset heeft een gemiddelde helpdesker niet zoveel aan, omdat hij niets met de resultaten kan.
Leg het dan eens uit, want al mijn software geeft een spamscore gebaseerd op headers + inhoud + externe bronnen. En voor de inhoud moet hij toch echt mijn mailtje "lezen".Bij spamcontrole komt er GEEN automatisch lezen van berichten aan te pas, ook niet bij viruscontrole.
Mocht je een andere mening toegedaan zijn dan ken je alleen beroerde software en/of ken je het principe niet van software die dergelijke taken uitvoert.
[quote]
Ik mag toch hopen dat dit een grap is en dat je dit niet serieus naar voren brengt.........
[quote]
Nee, spamscore 0-20 is geen spam. spamscore 20-60 is twijfelachtig en in spammap van gebruiker. spamscore 60-70 is menselijke controle hier. spamscore 70-100 is pure spam en gelijk verwijderen.
hooguit 0,01% valt in de groep 60-70 en aan de hand hiervan worden de regels indien nodig handmatig aangepast.
Nee, maar blijkbaar denken mensen hier niet over na, en doen dit en masse. Waarom gaat iedereen dan steigeren als het om het openen van email gaat ( in dit geval dus niet structureel, maar 1 medewerker die de technische mogelijkheden en hier waarschijnlijk misbruik van maakt )Vraag je eens af wat het nadeel is van genoemde voorbeelden nu ineens blijkt dat meer en meer werkgevers er niet vies van zijn om iemand te screenen op het internet voor een uitnodiging tot een gesprek verstuurd wordt.
Het is allang gebleken dat er ook redelijk wat negatieve kanten zitten aan het zo makkelijk opgeven van je privacy.
Leuk om op je zestiende met je zatte kop op hyves te staan liggend naast een wc pot met je hoofd in een plas kots....
Nog 'leuker' om daar een aantal jaren later als je wilde haren deels verloren gegaan zijn mee geconfronteerd te worden bij bijv een sollicitatie of misschien wel die foto te zien op het prikbord van het bedrijf waar je dan werkt...
Ho even. Dat het op deze manier en zo makkelijk gebeurd dat vind ik verkeerd, maar dat hun het kunnen vind ik niet verkeerd. Oftewel ze moeten het kunnen vanwege gemak, ze moeten het alleen gebruiken op verzoek van de klant.Te zien aan meerdere reacties in deze discussie maken sommigen die daar werken danwel gewerkt hebben er helemaal niet zo'n punt van om vrij snel de mailbox in te duiken van iemand die belt.
Dus spamfilters are bad. Virussen die aan JOU gericht zijn ( en aan nog 100 andere mensen met dezelfde 10 beginletters en alleen de laatste letter verschillend ) moeten ook niet verwijderd worden.Mail die daar binnen komt is gericht aan MIJN persoon en niet aan iemand anders.
Beheerders daargelaten die vanwege de technische werking van het systeem nu eenmaal overal toegang hebben is er verder niemand die om wat voor reden dan ook toegang zou moeten hebben tot mijn mailbox.
Dus feitelijk zou een isp bij jou ook een rekening kunnen presenteren als er bij jou een mailbom aankomt, want het is allemaal aan JOU gericht, dus jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat het niet bij jou aankomt.
Je kan inloggen of niet. Vaak geven mailprogramma's ook foutmeldingen waarom en een beetje goede webmail doet dat ook. Daarmee zou je al een heel eind moeten komen. Dan hoef je toch niet net te doen alsof je de klant bent en de header ziet?Gomez12 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 00:37:
[...]
Ok verschil van mening.
[...]
90% nabootsing van situatie van klant. Dus niet alleen of een klant kan inloggen, maar ook of de klant headers ziet etc.
Hij vergeet toch zijn wachtwoord? Verder, het doorgeven van het tijdelijk wachtwoord is an sich niet eens een heel slecht idee mits de klant het meteen veranderd.[...]
Ehm, de helpdesk geeft het toch?
[...]
Jep, de helpdeskmedewerker geeft het en weet het dus.
[...]
En de klant wordt hier niet echt vrolijk van, want hij kan 2 dagen niet in zijn mail.
Er staat toch niet dat de helpdeskmedewerker rechtstreeks in de logfiles mag kijken? LEZEN!!![...]
En deze software is natuurlijk allemaal freeware [b]Nee, natuurlijk niet![b]en is binnen 2 minuten te installeren door elke helpdeskmedewerker [b]Denk je soms dat elke helpdeskmedewerker zijn volledige pc moet installeren inclusief alle software? daar hebben ze systeembeheerders voor uitgevonden ;)[b], of praten we hier over software die eerst aangeschaft moet worden dan geimplementeerd en daarna aangeleerd door de helpdesk, wie betaalt dit? omgaan met de webmail en de mailprogramma's zal ook moeten worden aangeleerd. het is gewoon een andere methode om mee te werken en met de juiste interface zal dit helemaal neit zo moeilijk
En om toegang tot logfiles aan een helpdesk te geven vind ik veel en veel kwalijker. Als je de juiste tools op logfiles loslaat krijg je veel en veel meer info dan met het lezen van mailtjes... En het lezen van logfiles zegt omgekeerd weer een stuk minder over de daadwerkelijk ervaring van de klant.
Klant belt op dat hij geen mail meer kan inkijken, logfile zegt dat de klant ingelogd heeft, en wat nu? Is de webmail stuk? Is de gebruiker blind? Staat er wel mail in het postvak van de gebruiker? Is de netwerkkabel tussen authenticatie server en email server stuk?
Natuurlijk, goedkoop is het niet maar op het termijn heeft het wel degelijk voordelen. Een script bouwen wat automatisch checkt of de klant kan inloggen enz enz.. Dat is toch niet zo moeilijk om te bouwen? Daarmee worden alle provider-sided problemen in ieder geval uitgesloten.. Et voila, waarom zou de helpdesker nog in de mail moeten kijken?
De klant kan dat natuurlijk zelf ook, in de webmail kijken.. Daarmee omzeil je ook alle lokale problemen met mailprogramma's. Daarna heeft de helpdesker ook geen reden meer om in de mailtjes te kijken.[...]
Benaderbaar zegt niets, als ik er 100 mailtjes in had staan en nu staat er niks in, dan is het leuk dat de mailbox benaderbaar is, maar ik schiet er niets mee op. Ik wil eerst zeker weten of de mailtjes echt uit mijn mailbox verdwenen zijn ( valt zo na te kijken door even in te loggen en alle clientside problemen omzeil je hiermee ) en als dit zo is dan wil ik graag weten hoe ze weer terug te krijgen ( = 2e /3e lijns vraag )
En de goede tooling kost gewoon geld en over het algemeen is het ook niet echt de makkelijkste software, mijn standaard toolset heeft een gemiddelde helpdesker niet zoveel aan, omdat hij niets met de resultaten kan.
Omdat je over profielsites zelf je controle hebt.. Daar kan je op zetten wat je wilt en niet.. Als ik me niet met zulke dingen bezig houd en gesteld ben op privacy dan wil ik dat dat ook gerespecteerd wordt. Over een helpdesker die mijn mail leest heb ik geen controle.[...]
Leg het dan eens uit, want al mijn software geeft een spamscore gebaseerd op headers + inhoud + externe bronnen. En voor de inhoud moet hij toch echt mijn mailtje "lezen".
[quote]
[quote]
Nee, spamscore 0-20 is geen spam. spamscore 20-60 is twijfelachtig en in spammap van gebruiker. spamscore 60-70 is menselijke controle hier. spamscore 70-100 is pure spam en gelijk verwijderen.
hooguit 0,01% valt in de groep 60-70 en aan de hand hiervan worden de regels indien nodig handmatig aangepast.
[...]
Nee, maar blijkbaar denken mensen hier niet over na, en doen dit en masse. Waarom gaat iedereen dan steigeren als het om het openen van email gaat ( in dit geval dus niet structureel, maar 1 medewerker die de technische mogelijkheden en hier waarschijnlijk misbruik van maakt )
Het probleem is dat dat niet te controleren valt of het mag of niet..[...]
Ho even. Dat het op deze manier en zo makkelijk gebeurd dat vind ik verkeerd, maar dat hun het kunnen vind ik niet verkeerd. Oftewel ze moeten het kunnen vanwege gemak, ze moeten het alleen gebruiken op verzoek van de klant.
Dit is me niet helemaal duidelijk. Hij zegt dat mail voor hem alleen voor hem bedoeld is, door hem mag worden gelezen.. Niet raar lijkt me?.. Hij kan er toch niets aan doen als hij slachtoffer is van een mailbom? Je wringt je wel in erg kromme bochten om je gelijk te halen...[...]
Dus spamfilters are bad. Virussen die aan JOU gericht zijn ( en aan nog 100 andere mensen met dezelfde 10 beginletters en alleen de laatste letter verschillend ) moeten ook niet verwijderd worden.
Dus feitelijk zou een isp bij jou ook een rekening kunnen presenteren als er bij jou een mailbom aankomt, want het is allemaal aan JOU gericht, dus jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat het niet bij jou aankomt.
_@/'
Het gevaar van dergelijke plaatjes is dat ze meer waarde toegeschreven krijgen dan ze oorspronkelijk hadden. In zijn algemeenheid klopt het wel dat meer security geld kost, en meer gebruikersfunctie ook. Alleen, in dit specifieke geval is dit helemaal niet aan de orde! Het gaat er hier om dat kennelijk de wachtwoorden bij Tiscali in plain text worden opgeslagen, én zijn in te zien door de helpdesk. Door het schrappen van de functionaliteit van het kunnen inzien stijgt in dit geval juist de privacy. De usability hoeft helemaal niet te dalen omdat het hier gaat om een functie die ook prima gemist kan worden. Door wachtwoorden niet meer inzichtelijk te maken vervalt niet alleen een misbruikmogelijkheid, er vervallen vervolgens óók een deel van administatieve procedures.alt-92 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:15:
[...]
[afbeelding]
Het scheelt ook in de opleidingskosten van nieuwe medewerkers. Er is tot nog toe geen enkel concreet voorbeeld genoemd waarin het noodzakelijk is dat de helpdeskmedewerker in de mail van de klant moet kunnen kijken. Alle argumenten tot nog toe zitten in de categorie "het is wel makkelijk om het te kunnen, want de klant is dom en blind". Neem je klant een ietsje serieuzer en je argument vervalt. XS4All bewijst dat het ook anders kan. Er is geen dure extra functionaliteit gebouwd om de klant te helpen bij mail- en inlogproblemen. Het enige wat het vraagt is een aanpassing in je procedures, en die aanpassing valt te zien als een vereenvoudiging.
Er is ook een aantal keer gezegd dat systeembeheerders bij de mailserver kunnen, waardoor je sowieso geen privacy hebt. Dat de helpdeskmedewerker het dan ook kan is dan niet meer erg. Ook al een vreemd argument, die helpdeskmedewerker is namelijk bezig met individuele klanten en daarmee wordt die mailbox ineens een stuk persoonlijker. De eigenaar van de mail is terug te vinden in de systemen die de helpdeskmedewerker óók tot zijn beschikking heeft.
De systeembeheerder daarentegen heeft helemaal geen individueel klantcontact, en daarmee alleen al wordt het risico op misbruik veel kleiner. Met een beetje goede wil en fatsoenlijke functiescheiding is eenvoudig privacywinst te behalen.
@Denniswerf: je werpt mij voor de voeten dat ik Tiscali niet vertrouw en daarom zelf ook wel niet te vertrouwen zal zijn. Zelf wil je echter de TS niet geloven op zijn woord. Ik heb de post van de TS gelezen, en gezien de wijze waarop het gevoerde gesprek is beschreven, gezien ook de vervolgpostings van TS, gezien ook de reacties van diverse anderen waarin wordt bevestigd dat de wachtwoorden van de klanten niet worden beschermd, geloof ik hem op zijn woord.
Als je bewijs verwacht bij een klacht, tsja, dan kun je lang wachten, want wie neemt al zijn telefoongesprekken op? Dan vertrouw je anderen pas écht niet. Gemiddeld blijkt dat klanten die ontevreden zijn weglopen zonder te klagen. Degenen die wel klagen zeggen eigenlijk dat ze klant willen blijven. Een klacht is een káns op een tevreden klant! Als vuistregel wordt wel gesteld dat één klager staat voor honderd klanten met hetzelfde probleem. Alleen daarom al moet je klagers serieus nemen. Dat het een narrige zuurpruim blijkt te zijn kun je altijd nog constateren, maar dat moet je juist niet vooraf al doen.
Dan kan ik hier eindeloos over blijven blaten dat het erg is en zo, maar effectiever is het om Tiscali zelf om commentaar te vragen. En ja, ook in die mail neem ik aan dat de TS niet liegt.Die ene zin is scherp van toon, maar dat is bewust. Ik wou dat duidelijk overkomt dat ik ongerust ben. Het zit me namelijk écht niet lekker. Het is inmiddels drie dagen geleden, en ik heb nog geen reactie gehad. Dat doet niet veel goeds voor mijn gevoel hierover.
Vandaar ook dat ik in mijn brief aan Tiscali om uitleg vraag.
Tuurlijk beschuldig IK Tiscali ergens van, en kan ik begrijpen dat andere daardoor om uitleg gaan vragen...... is het dan zo gek om naar het initieel bericht te verwijzen?
Ik doe maar weer een voorbeeld:
Als van de 100 pc's 50 kapot zijn gegaan naar 10 min, wacht jij dan met bellen naar de leverancier totdat de jouwe het ook begeeft?
Ondertussen heb ik nog geen bericht gehad van Tiscali. Ik ga dus ook om opvolging vragen.
Straks zal ik reageren op iedereen, nu heb ik het heeeel druk.
FreeReef.nl
Dat is IMHO juist niet het geval, vandaar dat het naming-and-shaming juist functioneel is.Xandrios schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:41:
Dit soort dingen gebeuren overal.
Ik snap dat je op GoT een grijs gebied binnen gaat door het rechtstreeks benoemen van de ISP's maar
Als ik dit zou merken bij Xs4all zou ik echt grote stampij maken, bij sommige anderen verbaast me het minder.
[ Voor 19% gewijzigd door Tukk op 11-01-2008 10:50 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik denk dat het gebeurt bij 5% van de providers. Ondanks dat providers niet even goed zijn hebben de meeste toch wel enige gevoel van privacy.Xandrios schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:48:
Ok correctie, het gebeurd bij 95% van de providers. Xs4all zou een uitzondering kunnen zijn
Hier ben ik het ook niet zo mee eens eerlijk gezegd. Ik kan zelfs goed begrijpen dat andere ISP hier helemaal niet blij mee zijn.Xandrios schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:41:
Titel aangepast. Laten we deze discussie even in een algemeen licht vervolgen, er is geen reden om een specifieke ISP zwart te maken. Dit soort dingen gebeuren overal.
Goed recht heb je, je bent tenslotte admin.
echter reageren er meerdere admins in dit topic die er niets van zeggen.
*bij nader inzien snap ik er zelfs niks van. Als ik kijk hoeveel topic's er zijn waarin mensen hun mening geven over een specifiek merk.... Begrijp ik dan dat als we een slechte ervaring hebben we geen namen meer mogen noemen........ beetje heel erg krom in mijn optiek.
*nog iets,
Ik vind het zelfs kwalijk dat je het hebt veranderd. Ik wil helemaal geen uitspraak doen over "Providers" Ik heb daar niks mee te maken, en jij zorgt ervoor dat mijn ervaring geglobaliseerd word. vooral als je zegt dat 95% van de providers zo is...... Ik heb niks met hun te maken dus zou hun al zeker niet over 1 kam willen scheren met de provider waar ik een ervaring mee heb.
Graag dus of terug wijzigen, of iets minder globaal....!!!!
[ Voor 48% gewijzigd door World Citizen op 11-01-2008 11:31 ]
FreeReef.nl
Ik heb even de toevoeging in bold aangemaakt.Decon Frost schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:24:
B
Ik: Ik kan niet meer inloggen in een e-mailadres
Helpdesk: wat is uw adres?
Ik: administrator[at]tiscali.nl
helpdesk: Ow.... je moet voortaan inloggen met ..*****@tiscali.nl
Ik: Ah mooi ik ga het meteen even proberen.
Helpdesk: Wat is je wachtwoord?
Ik: Haha dat ga ik ik niet zeggen
Helpdesk: Ow maar dat heb ik voor me staan....
Ik: He hoezo, heb je mijn wachtwoord?
Helpdesk: Ja hoor ik zit zelfs al in je mail.
Ik:
Ik:
Ik: (diep in mijn gedachten aan denken of ik ergens mijn bankzaken nog in een account heb staan)
Ik: En jij mag dat?
Helpdesk: Ja hoor !!!
Ik: weet je dat 100 procent zeker
Helpdesk: Ja hoor zeker weten meneer.
Lezen we nu niet teveel in de opmerking "Ja hoor ik zit zelfs al in je mail." ?
Wordt hier niet gewoon de mailbox bedoeld?
Nog even afgezien van het punt dat er nog steeds geen briefgeheim voor email geldt...
Dat headers te vergelijken zijn met de envelop van een TNT brief..
Dat de postbode (ISP) deze wel moet kunnen en ook inderdaad mag lezen...
Zolang ik niet in mijn functie als Moderator (geen admin!) in eigen subforum hoekje zit mag je mijn posts lezen als die van een medegebruiker hoor.Decon Frost schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:21:
echter reageren er meerdere admins in dit topic die er niets van zeggen.
Niet overal wat achter zoeken.
[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 11-01-2008 11:39 ]
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
hoezo?alt-92 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:32:
Nog even afgezien van het punt dat er nog steeds geen briefgeheim voor email geldt...
Dat headers te vergelijken zijn met de envelop van een TNT brief..
Dat de postbode (ISP) deze wel moet kunnen en ook inderdaad mag lezen...
adres = mailadres
onderwerp = heb je niet bij post
inhoud = inhoud.
Toch?
FreeReef.nl
De praktijk wijst anders uit, de klant wil geholpen worden met zijn probleem.LuNaTiC schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:37:
Ook toegang in je mailbox lijkt me niet nodig, dus dat (op zich) subtiele verschil lijkt me niet geheel relevant voor die discussie. Tenminste, ik neem aan dat heel veel mensen om privacy-technische redenen beide acties (of het nu toegang tot je mail of mailbox is) verwerpelijk vinden.
Immers, die kan niet in zijn eigen mailbox komen (door wat voor probleem dan ook) en wil dat de Servicedesk van de ISP dat oplost voor 'm.
Liefst binnen 5 minuten ook nog.
Het is dus niet hetzelfde, vergelijk het dan ook niet daarmeeDecon Frost schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:39:
hoezo?
adres = mailadres
onderwerp = heb je niet bij post
inhoud = inhoud.
Toch?
Dat is nou net het hele probleem waarom het zo lastig is dezelfde regelgeving één op één op digitale communicatiemiddelen toe te gaan passen.
[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 11-01-2008 11:43 ]
En toch mag het niet, ook al is het handig.alt-92 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:41:
[...]
De praktijk wijst anders uit, de klant wil geholpen worden met zijn probleem.
Immers, die kan niet in zijn eigen mailbox komen (door wat voor probleem dan ook) en wil dat de Servicedesk van de ISP dat oplost voor 'm.
Overal een camera zal best wel zorgen voor minder criminaliteit, maar of het mag of gewenst is beslist de overheid en de rechter. Dat beslis niet jij, die de camera's overal neerzet (en dan nog zonder het te melden ook nog).
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik heb wellicht te weinig kaas gegeten van het helpen om te configureren van mailboxen vanuit het gezichtspunt van een ISP, maar waarom moet je dan IN een mailbox zitten van een ander om een toegangsprobleem op te lossen.alt-92 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:41:
[...]
De praktijk wijst anders uit, de klant wil geholpen worden met zijn probleem.
Wat kan er allemaal mis zijn als iemand zijn mailbox niet in kan?
- Password vergeten. Stuur hem een nieuwe gegenereerde, of wijs een tijdelijke zelfbedachte toe (geen toegang voor nodig)
- Login en Password klopt wel, maar andere foutmelding (server settings kloppen niet) --> laat de klant de goede serverinstellingen invoeren, kun je zo van een lijstje oplezen
Aanvullen met voorbeelden van handelingen waarvoor je in iemands mailbox zit mbt een toegangsprobleem? Misschien dat ik de noodzaak dan wat beter snap...
Een malformed mail in een mailbox waarop je mailclient zich verslikt bijvoorbeeld.LuNaTiC schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:48:
[...]
Ik heb wellicht te weinig kaas gegeten van het helpen om te configureren van mailboxen vanuit het gezichtspunt van een ISP, maar waarom moet je dan IN een mailbox zitten van een ander om een toegangsprobleem op te lossen.
[...]
Aanvullen met voorbeelden van handelingen waarvoor je in iemands mailbox zit mbt een toegangsprobleem? Misschien dat ik de noodzaak dan wat beter snap...
Je account werkt (want je client wil mail ophalen) maar je krijgt een time-out bij bericht 5 van 23 en nummer 22 is die hele belangrijke orderbevestiging of sollicitatiebevestiging waar je op zit te wachten.
Elke keer als je probert de mail op te halen krijg je de eerste vier weer opnieuw. Die heb je dus nu al driedubbel opgehaald.
Hoe los jij dat als Joe User op?
Ik maak dan ook bezwaar tegen de opmerking
Het is geen subtiel verschil in deze discussie, want daarmee lees je de INHOUD van de mail niet.Ook toegang in je mailbox lijkt me niet nodig, dus dat (op zich) subtiele verschil lijkt me niet geheel relevant voor die discussie.
[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 11-01-2008 12:06 ]
^ met dommie...alt-92 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:57:
[...]
Een malformed mail in een mailbox waarop je mailclient zich verslikt bijvoorbeeld.
Je account werkt (want je client wil mail ophalen) maar je krijgt een time-out bij bericht 5 van 23 en nummer 22 is die hele belangrijke orderbevestiging of sollicitatiebevestiging waar je op zit te wachten.
Elke keer als je probert de mail op te halen krijg je de eerste vier weer opnieuw. Die heb je dus nu al driedubbel opgehaald.
Ik begin ondertussen een beetje moedeloos te worden van "wat is nou privacy waard" tegenover "wat moet bedrijf x allemaal kunnen/mogen controleren aan je account". Want Joe User kan inderdaad niet met een gedegen onderzoek bij zijn ISP aankomen (zeg maar, gedegen zoals een technische startpost op GoT behoort te zijn) waarmee de ISP aan de slag kan. Meestal is het dat mijn mail niet werkt en zoek het verder uit, misschien gelardeerd met een foutmelding die iets smerigs als Windows Mail heeft gegenereerd.
Tja, dan zou ik er ook voor kiezen om het werkterrein af te kaderen; voor hetzelfde geld haalt een telefonisch medewerker middels een scriptje de headers van Joe User op via een buitenlijn; is meteen getest dat de mailbox functioneel en technisch in orde is en dat "de rest" bij Joe User ligt.
*edit*
Is die brief nou al de deur uit gegaan? Of heb ik ergens 2 regels gemist in dit topic?
[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2008 12:08 ]
Maar dan heeft het een duidelijke reden, en na mijn toestemming. In dit soort uiterlijke gevallen moet het ook wel nodig zijn dat men er in kan, als dat de enige manier is om het op te lossen. Maar ik blijf wel pleiten dat het het liefst zo geregeld is dat zo min mogelijk mensen makkelijk toegang tot je mailbox hebben. En passwords kunnen zien in plain text, dat blijft mij ten alle tijde een no-go, dat gaat er bij mij echt niet in.
of een klant die bij hoog en bij laag beweert dat zijn mail niet werkt of dat hij nooit wat ontvangt terwijl iedereen naar hem loopt te sturen. hup ff op de webmail, meneer klant, kent u die en die persoon? eeeeuh ja hoe weet u dat? heet u mail van gehad, mailbox werkt. doei!alt-92 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:57:
[...]
Een malformed mail in een mailbox waarop je mailclient zich verslikt bijvoorbeeld.
Corrupte mailtjes verwijderen is btw wel de meest gebruikte. Inloggen op het mail systeem om ff snel een alias of extra mailaccount aan te maken voor de klant die het niet begrijpt is ook erg makkelijk/snel.
En nog maals, de meeste klanten willen/verwachten dat wij dit kunnen en dat ze hier niet 3 dagen op moeten wachten.
Er zijn een aantal die aangegeven hebben dat 2-3 dagen wachten op een nieuw wachtwoord niet zo erg is. verzoek aan die mensen; Leg dit aub uit aan al die gebruikers die het hier niet mee eens zijn! Dat zijn er uit eigen ervaring namelijk altijd nog meer.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29394637MAX3400 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:07:
[...]
*edit*
Is die brief nou al de deur uit gegaan? Of heb ik ergens 2 regels gemist in dit topic?
Ik vind het inderdaad ook vreemd dat mensen hier voorbeelden gaan aanhalen om de actie van de medewerker door de vingers te kunnen zien.
FreeReef.nl
zijn legio andere wegen om te verifiëren of er mail in een box staat, en of aankomt.batsma schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:10:
[...]
of een klant die bij hoog en bij laag beweert dat zijn mail niet werkt of dat hij nooit wat ontvangt terwijl iedereen naar hem loopt te sturen. hup ff op de webmail, meneer klant, kent u die en die persoon? eeeeuh ja hoe weet u dat? heet u mail van gehad, mailbox werkt. doei!
Het is toch helemaal niet belangrijk wat mensen fijn vinden. Er zijn toch regels en wetten (misschien niet al te duidelijk) Die gaan we toch niet verwaarlozen omdat bepaalde mensen met bepaalde meningen er anders over denken. Ben dan zo consequent en heb schijt aan alle regels. (snelweg waar niemand rijd.... hopa 150kmh, is toch makkelijk)Corrupte mailtjes verwijderen is btw wel de meest gebruikte. Inloggen op het mail systeem om ff snel een alias of extra mailaccount aan te maken voor de klant die het niet begrijpt is ook erg makkelijk/snel.
En nog maals, de meeste klanten willen/verwachten dat wij dit kunnen en dat ze hier niet 3 dagen op moeten wachten.
Er zijn een aantal die aangegeven hebben dat 2-3 dagen wachten op een nieuw wachtwoord niet zo erg is. verzoek aan die mensen; Leg dit aub uit aan al die gebruikers die het hier niet mee eens zijn! Dat zijn er uit eigen ervaring namelijk altijd nog meer.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn wachtwoord. Dit is aan het begin van mijn contractperiode aan mij verstrekt. Als ik het kwijt raak is dat mijn schuld. En zal ik volgens de procedures van mijn ISP aan een nieuwe moeten komen. Ofwel helemaal 100 procent mijn fout. Of ik dan 10 of 1 dag moet wachten, het kan me niet schelen. Als het maar op de correcte manier opgelost word. Ik kan toch moeilijk mijn fout bij hun neer legen en dan nog eisen dat ze ff opschieten. Want het is allemaal zo makkelijk om het zo even te geven....
En dan refereer ik toch weer naar mijn startpost. Ik vraag waarrom ik niet kan inloggen, hier helpt hij mij mee door te vertellen dat mijn inlognaam anders is. dus KLAAR!
FreeReef.nl
Ik ben trouwens een van die mensen die voorbeelden aanhalen...Decon Frost schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:12:
[...]
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29394637
Ik vind het inderdaad ook vreemd dat mensen hier voorbeelden gaan aanhalen om de actie van de medewerker door de vingers te kunnen zien.
@hieronder (alt-92): sorry, ik ben dus een van de mensen die wel redelijk gerechtvaardigd vindt dat er een mailbox wordt bekeken met als meest duidelijke standpunt MAX3400 in "Provider neemt toegang tot mijn mail"
[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2008 12:26 ]
Ik (persoonlijke titel dus) denk dat je misschien teveel leest in de de opmerking "ik zit al in je mail", zoals ik al aangegeven heb.Decon Frost schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:12:
Nee, inderdaad, als Servicedesk medewerker óf tweede/derdelijns heb je geen ruk te zoeken in de INHOUD van iemands mail.
Dat ontkent niemand hier, maar van iemand die zijn eigen privacy zo hoog in het vaandel wenst te houden mag ik ook wel verwachten dat ie dan zelf een keuze maakt voor een provider waar zijn wensen het beste bij aansluiten.
In jouw geval zou ik dan óf een eigen maildoos regelen óf bij XS4All een account nemen.
Maar ook daar heb je geen 100% garantie dat men niet in je mail kan kijken tegenwoordig met de invulling die de Nederlandse regering wenst te geven aan de Telecommunicatiewet II.
Dit topic gaat over ISPs, niet over de door een bedrijf verstrekte interne communicatiemiddelen waar contractueel vastgelegde gebruiksregels zijn vastgesteld met jou als werknemer en ondertekenaar van dat arbeidscontract.MAX3400 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:22:
sorry, ik ben dus een van de mensen die wel redelijk gerechtvaardigd vindt dat er een mailbox wordt bekeken met als meest duidelijke standpunt MAX3400 in "Provider neemt toegang tot mijn mail"
[ Voor 21% gewijzigd door alt-92 op 11-01-2008 12:33 ]
Er is wel een verschil tussen het als helpdesker zien van een wachtwoord en zelf inloggen of via een syteem inloggen met credentials van de klant. Helpdesker mag trouwens wel een klantenservicetraining krijgen als het zo is gegaan. Je moet niet vooruitlopen op vragen van de klant, in elk geval niet zo dat de klant het weet.batsma schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:10:
[...]
Corrupte mailtjes verwijderen is btw wel de meest gebruikte. Inloggen op het mail systeem om ff snel een alias of extra mailaccount aan te maken voor de klant die het niet begrijpt is ook erg makkelijk/snel.
Ik mag hopen dat je toch wat vriendelijker bent tegen je klanten. Die in-de-mail-gluuractie van je gebruik je alleen om de klant belachelijk te maken en daarna af te schepen. Die heeft een echt, maar overduidelijk ander probleem dan hij zelf denkt, maar krijgt "doei" te horen in plaats van dat hij wordt geholpen. Dat had je ook kunnen doen zonder in de mail te kijken.batsma schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:10:
[...]
of een klant die bij hoog en bij laag beweert dat zijn mail niet werkt of dat hij nooit wat ontvangt terwijl iedereen naar hem loopt te sturen. hup ff op de webmail, meneer klant, kent u die en die persoon? eeeeuh ja hoe weet u dat? heet u mail van gehad, mailbox werkt. doei!
Ik mag hopen dat je zelf ook wel begrijpt dat daar enig sarcasme in die zin wordt gebruikt?andreas2005 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:05:
Ik mag hopen dat je toch wat vriendelijker bent tegen je klanten.
Kijk in webmail.Die in-de-mail-gluuractie van je gebruik je alleen om de klant belachelijk te maken en daarna af te schepen. Die heeft een echt, maar overduidelijk ander probleem dan hij zelf denkt, maar krijgt "doei" te horen in plaats van dat hij wordt geholpen. Dat had je ook kunnen doen zonder in de mail te kijken.
Daar zie je Mail From: <naam> staan.
De inhoud van de mail zelf ga je niet eens lezen, je leest de afzender van de envelop.
Heerlijk altijd, dit soort discussies. Een licht overtrokken voorbeeld wordt compleet uit z'n verband getrokken. Nee, da's echt de manier om een punt te maken.
Dat ligt aan het service/ondersteuingsniveau van een bedrijf. Als die klant bijvoorbeeld een niet ondersteunde mail-client gebruikt dan zegt een bedrijf dat het werkt en moet ie het zelf uitzoeken.andreas2005 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:05:
[...]
Ik mag hopen dat je toch wat vriendelijker bent tegen je klanten. Die in-de-mail-gluuractie van je gebruik je alleen om de klant belachelijk te maken en daarna af te schepen. Die heeft een echt, maar overduidelijk ander probleem dan hij zelf denkt, maar krijgt "doei" te horen in plaats van dat hij wordt geholpen. Dat had je ook kunnen doen zonder in de mail te kijken.
Natuurlijk zie ik het sarcasme. Waar het mij niet om gaat is wat er feitelijk tegen de klant wordt gezegd, dat is vast in beton gegoten met een standaardpraatje. Het gaat om de houding, want het sarcasme is op al die "domme" klanten gericht. Hoe kunnen ze zo stom zijn dat...alt-92 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:15:
[...]
Ik mag hopen dat je zelf ook wel begrijpt dat daar enig sarcasme in die zin wordt gebruikt?
[...]
Het zou natuurlijk geheel anders zijn als de klant aan de telefoon wordt gevraagd om het wachtwoord, en dus ook toestemming wordt gevraagd om in de mailbox te mogen kijken. Op dat moment is de klant immers "in control". Daar heeft de helpdeskmedewerker geen toegang tot de wachtwoorden voor nodig, en is er ook geen vertragende "nieuw wachtwoord via de snailmail" oid nodig. De klant kan achteraf zijn wachtwoord wijzigen als hij dat wil, of dat niet doen als zijn privacy hem niks kan schelen (en dat zijn er vast genoeg.). Ik blijf er bij dat dit minder functionaliteit vraagt (dus goedkoper is, niet duurder) dan wanneer moet worden geregeld dat elke helpdeskmedewerker bij alle wachtwoorden kan.
Dát is wat mij betreft de gewenste situatie. De klant is en blijft de baas, en medewerkers kunnen niet zitten sneupen in de pauze. En om de kosten hoeft niemand het te laten. Ook anderen dan XS4ALL kunnen dat.
Waarom niet die klant zelf met webmail laten kijken? Bovendien kunnen er nogal wat dingen mis gaan tussen de mailserver van de ISP en de mailclient (Outlook Express) van de klant.batsma schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 12:10:
Ik heb zelden corrupte mail gezien, in het verleden wel meegemaakt dat POP3 klanten met een 28k8 modem tegen time-outs aanliepen toen ze mails van 4MB kregen.Corrupte mailtjes verwijderen is btw wel de meest gebruikte. Inloggen op het mail systeem om ff snel een alias of extra mailaccount aan te maken voor de klant die het niet begrijpt is ook erg makkelijk/snel.
Tegenwoordig moet je toch gekke fratsen uithalen wil je een corrupte mail in iemand's mailbox krijgen. Beide MTA's moeten het dan al accepteren en ook anti-virus moet er mee overweg kunnen.
Bovendien, laat dit de klant zelf verwijderen via webmail. Mocht dat niet werken, kunnen ze alsnog bij jullie terecht? Scheelt de ISP ook weer geld
Ja hoor, als helpdeskmedewerker zit je al de hele dag achter je pc schermpje met headset, heb je eindelijk pauze, blijven ze natuurlijk zitten om de mailtjes van klanten te lezen. Geloof me, iedereen rent naar de kantine/buiten om te eten/roken. Ik vind dit wel lichtelijk paranoïa.andreas2005 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:36:
en medewerkers kunnen niet zitten sneupen in de pauze.