gambieter schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:27:
Ik heb er geen probleem mee als die kleinborstige vrouwen het ook vergoed krijgen, mits de psychische noodzaak er is. Die is echter vaak veel moeilijker aan te tonen dan bij de transseksuelen, omdat die al veel meer door hebben moeten maken om hun probleem op te lossen. En hebben daarbij al vaak te maken gehad met de intolerantie van de omgeving.
Hoho, dan niet alleen kleinborstige vrouwen, maar ook grootborstige vrouwen, dikke mannen en vrouwen, mensen met afwijkende neuzen/oren/oogleden/lippen, mensen met rimpels, mensen met teveel haar, mensen met te weinig haar, mensen met te korte benen, mensen met te lange benen etc etc... zolang ze er maar 'psychische problemen' mee hebben.
En het al dan niet hebben van een psychisch probleem ergens mee is erg moeilijk
aan te tonen (cq te bewijzen). Juist omdat het psychisch en niet fysiek is. Uitgangspunt is dus de
perceptie van de persoon, de
perceptie van de psycholoog en de eventuele (of veronderstelde)
perceptie van de omgeving. Ook de mate van 'psychisch lijden' dat ondervonden wordt is weinig meer dan
perceptie. Het is niet meetbaar.
Iemand die psychische problemen heeft, die wordt in Nederland gelukkig geholpen. En dat zit wel in de ziektekostenverzekering, en terecht. En dit geldt ook voor hen die psychische problemen met hun lichaam hebben.
Iemand met psychische problemen helpen/bijstaan is iets anders dan de kosten voor fysieke verbouwing van het lichaam door het ziekenfonds laten dekken...
Nee, religieuze scholen zeggen in de advertentie gewoon dat alleen kandidaten van het juiste geloof in aanmerking komen. Noem het maar de SGP aanpak. Openbare scholen mogen nog niet eens leraren ontslaan die opeens openlijk fundamentalistisch religieus worden, zie het geval van de lerares in Utrecht die opeens hoofddoekje etc ging dragen.
Als de religie van belang is voor het vak (dwz godsdienstles), dan is selectie op religie te verantwoorden. Maar is er een hervormde manier van Frans, of een katholieke versie van wiskunde?
Ik zou er geen probleem mee hebben de streng gereformeerde biologieleraar aan te nemen, mits er heel erg duidelijke afspraken zouden zijn over het lesmateriaal. Dat zou betekenen dat deze leraar niet zijn religieuze denkbeelden in de lesstof mag stoppen. Maar dat mag een atheistisch wiskundeleraar ook niet andersom, en terecht. Religie heeft geen plaats in wiskunde of biologie (en dat geldt ook voor verdekt creationisme als ID).
Als je dat werkelijk zou doen ben je daar een uitzondering in. Ik deed dan ook een relevante toevoeging:
En zelfs als jij het wel zou doen, hoeveel van je gelijkgezinde collega's zouden hetzelfde doen?
Vaak zal een streng gereformeerd leraar (die dit ook ventileert, of waar men er achter komt in de sollicitatieprocedure) bedankt worden op een school waar het lerarenbestand overwegend bestaat uit niet-gelovigen... al ware het omdat hij dan 'niet in het team past'. Zeker als het een biologieleraar betreft. Mensen hebben inherent de neiging hun overtuiging mee te nemen in hetgeen ze uitdragen naar anderen, en hier zal zeker rekening mee worden gehouden. Dit is allicht zelfs terecht te noemen.
Op een (streng) religieuze school is selectie op overtuiging zodoende 1 van de criteria. Van de gemiddelde atheist (of andersgelovige) is ook niet te verwachten dat hij zijn levensvisie en levensovertuiging ondergeschikt zal maken aan wensen van ouders, collega's en schoolbestuur, dus is het begrijpelijk dat men gericht naar gelijkgezinden zoekt om conflictsituaties op dat vlak te vermijden.
Alternatief is religieuze scholen algeheel verbieden en alleen openbaar onderwijs aan te bieden.
Zolang er echter scholen (mogen) bestaan die expliciet een specifieke geloofs/levensvisie voorstaan is het vrij onrealistisch te verwachten dat die docenten met geheel andere of zelfs tegengestelde levensvisies zullen aannemen... met name als dat duidelijk wordt in de sollicitatieprocedure. Dit is echter niet alleen bij die scholen, maar vrijwel overal zo. Enige concrete verschil is dat die scholen er actieve aquisitie mee doen, en andere instellingen dit 'passief' of indirect in de sollicitatieprocedure opvangen.
Bovendien staat het je vrij om een basisschool op te richten die een specifieke atheistische/agnostische levensvisie voorstaat... en dit 'selectievoorrecht' geldt dan ook voor jou.
Aangaande 2, waarom niet? Ik heb ook bij de VU gewerkt; het is niet mijn favoriete universiteit

maar dat betekent niet dat je er niet kan werken.
Ik geloof niet dat de VU te boek staat als 'streng religieuze school', maar het hele feit dat je daar gewoon als 'ongelovige' aan de bak kon ondergraaft je oorspronkelijke stelling

Je mag absoluut "nee" zeggen in mijn wereld. Echter, je moet dan ook bereid zijn eventuele gevolgen te accepteren.
Met andere woorden: 'nee' == ontslag (c.q. represailles).
Dat noem ik geen vrijheid om nee te zeggen.
Een arts die zijn eigen religieuze inzichten belangrijker vind dan het lijden van een patient, die maakt imo een verkeerde afweging en moet werken aan zijn prioriteiten. Artsen horen de belangen van hun patienten voor te laten gaan. Zo ook de trouwambtenaar, die de eigen overtuiging belangrijker vind dan het geluk van het trouwende paar.
Dat zijn inderdaad
jouw inzichten, en daar had ik het nou precies over.
Ik zie niet in en zal nooit inzien waarom jij een arts (of trouwambtenaar) die weigert iets te doen dat tegen zijn principes ingaat op straffe van ontslag wil dwingen om het wel te doen omdat het niet tegen
jouw principes ingaat. Vooral aangezien er
zat artsen en trouwambtenaren zijn die er geen moeite mee hebben om het te doen. Dat
is het toonbeeld van repressie.
Waarom moet het geweten van die specifieke arts of trouwambtenaar perse geweld worden aangedaan, terwijl het 'geluk' van beide partijen kan worden veiliggesteld door uitvoering door te verwijzen naar een niet-gewetensbezwaarde?
Het is een bepaald niveau van egoisme. [...]Maar erger vind ik het egoisme, het belangrijker maken van de eigen overtuiging boven het belang van de andere partij (de patient of de "klant").
Een niveau van 'egoisme' - als je het perse zo wilt noemen - dat verreweg de meeste mensen zullen hebben als ze gevraagd wordt om iets te doen dat tegen hun principes ingaat. En dat met name als hetgeen gewenst is ook door een ander kan worden gedaan die er geen moeite mee heeft.
Er zijn maar heel weinig mensen zo altruistisch zichzelf ongelukkig of ontevreden (over zichzelf) te maken om een onbekende gelukkig te maken. En zeker niet als het niet noodzakelijk is dat
zij het perse doen.
Nee, ik ben tegen die kortzichtige protesten. Het gaat me er juist om dat de platenverbranders denken dit te mogen doen, maar zelf niet kunnen incasseren. Alles wat ze als belediging van hun religie zien is vreselijk, maar er wordt verdomd weinig rekening gehouden met de andere, niet-religieuze kant. Dat kun je dan wel continue proberen te ontkennen of om te draaien, maar de religieuze kant heeft al heel veel voorbeelden van belachelijke protesten getoont tegen wat ze als beledigingen zagen (Life of Brian, Jesus Christ Superstar, The Last Temptation of Christ, spotprenten van Mohamed. Koranfilms van Van Gogh/Hirsi Ali, etc), maar hoeveel niet religieuze protesten zijn er geweest tegen hellevuurpreken, haatzaaiende predikanten etc?
De protesteerders protesteren omdat ze vinden dat (door hetgeen waartegen ze protesteren) geen rekening wordt gehouden met hun gedachten/gevoelens.
Jij protesteert tegen deze naar jouw idee 'kortzichtige' protesten, omdat de protesteerders naar jouw mening geen rekening houden met andersdenkenden (wat wel blijkt uit het feit dat ze protesteren).
Zij protesteren er dan weer tegen dat jij protesteert tegen hun recht om te protesteren, waarna jij weer protesteert dat ze 'niet moeten proberen om jou je recht om tegen hun te protesteren te ontnemen'.
Zie je de oneindige vicieuze cirkel? Dit is zoooooooo immens vermoeiend

Daar ben ik het niet mee eens. Door de documentaire aan te passen maak je misbruik van de naam van de documentairemaker, en doe je aan je eigen parochie voorkomen alsof die je boodschap steunt. Blijf er vanaf en toon de documentaire dan niet, of koop een documentaire die de gewenste boodschap wel geeft. Al is die blijkbaar niet van afdoende kwaliteit, of is er geen natuurdocumentaire die creationisme kan uitbeelden.
Het interessante is dat precies hetzelfde gebeurt als filmmakers de rechten van een boek opkopen voor verfilming of de rechten van een film opkopen voor een remake.
De opkoper van de rechten zal het script aanpassen naar eigen visie, om te passen binnen hetgeen hij wenselijk en aanvaardbaar vindt. De verkoper van de rechten weet dat hij afstand doet van aanspraken op de remake of verfilming. Happens all the time, en daar heb je naar ik aanneem geen moeite mee.
Maar wanneer een religieuze organisatie de rechten van een specifieke documentaire opkoopt en precies hetzelfde doet (aanpassen naar eigen inzicht) heb je er plots wel een probleem mee, en wil je ze dit algemeen recht liefst ontzeggen.
Waarom? Omdat hetgeen ze er van maken niet past binnen
jouw visie van de werkelijkheid. En dat al terwijl je er feitelijk
niets mee te maken hebt... dit is immers iets tussen koper en verkoper van de rechten.
Gewetensvraag: stel je voor dat jij filmeditor bent en zo'n religieuze organisatie benaderd jou om het script van een aangekochte documentaire aan te passen, terwijl dit duidelijk tegen je principes ingaat. Hoe reageer je?
1. Uitstekend meneer imam, doen we. Ik vind uw geluk als klant belangrijker dan mijn principes.
2. Helaas, hier ga ik niet aan meewerken. Zoek maar een andere editor.
Ik denk dat dit een bijna retorische vraag is. Toch wil je artsen en trouwambtenaren (en..?) precies datzelfde basisrecht ontzeggen met als argument dat ze 'het geluk' van hun client maar belangrijker moeten vinden dan hun eigen principes... omdat
jij hun principes immers 'waandenkbeelden' vindt.
Deze manier van denken is nou precies de bron van de problemen in de samenleving.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz