Speakers in de auto

Pagina: 1
Acties:
  • 3.918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247958

Topicstarter
Hallo,

Ik zit erover na te denken om twee extra speakers in mijn auto te plaatsen, achterin waar de bekabeling al is voor bereid.

Als HU heb ik een LG LAC6700R en ik heb voorin twee Kenwood-speakers van het type KFC 1690ie. Voor de ware liefhebber stelt het waarschijnlijk niet veel voor maar ik ben zeer te vreden over de kwaliteit van deze twee producten. Ik mis alleen nog het geluid van achteren. Vandaar dat ik twee extra speakers wil plaatsen.

Ik ben niet handig en ik heb de ruimte in de auto hard nodig. Daarom wil ik geen extra versterker inbouwen en wil ik gebruik maken van de bestaande voorbereidingen.

Is het verstandig om extra speakers te plaatsen zonder extra versterker? Ik weet dat de HU niet het vermogen kan bieden die beloofd wordt en dat capaciteit van de speakers niet volledig benut wordt. Ook weet ik dat de speakers achterin bedoeld zijn als ondersteuning van de voorste speakers.

Hebben jullie tips over welke speakers ik het beste kan plaatsen (specificaties)? Ik heb ruimte voor speakers met een diameter van 17 cm.

Ook heb ik voorbereidingen voor tweeters voorin. Is het noodzakelijk deze te benutten met de huidige speakers?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn tip is "doen".

Zoek een paar leuke 6" - 6,5" coaxen (let op maat!) en monteer die achterin.
Dan de tweeters: die extra tweeters gaan wonderen doen voor je geluidsbeeld. Zorg er wel voor dat je ze mét filter hebt en dat je ze evt kan verzwakken.

Ik denk dat je op deze manier je geluid al redelijk opkrikt. Als je het netjes wil doen, plak dan een bitumen matje achter je speakers als demping, en dan heb je je best gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 07-01-2008 20:12 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Als ik je een ding kan aanbevelen, geen speakers achterin plaatsen, zorg er voor dat je geluid voor goed is en vul dit aan met een sub achterin. Dit zal 1000 keer beter klinken als extra speakers achterin.
Het geluid komt normaal van voor en niet van achter vandaar.

Als je hiervoor geen mogelijkheid hebt, kun je nog een stevige(18mm) mdf plank maken en daarin je 6x9 plaatsen en deze dan op laag affilteren.

[ Voor 21% gewijzigd door DrumandBass op 07-01-2008 20:29 ]

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:27

GaMeOvEr

Is een hork.

DrumandBass schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:27:
Als ik je een ding kan aanbevelen, geen speakers achterin plaatsen, zorg er voor dat je geluid voor goed is en vul dit aan met een sub achterin. Dit zal 1000 keer beter klinken als extra speakers achterin.

Als je hiervoor geen mogelijkheid hebt, kun je nog een stevige(18mm) mdf plank maken en daarin je 6x9 plaatsen en deze dan op laag affilteren.
Anders lees je gewoon even niet wat de TS post?

- Niet handig
- Wil de bestaande ruimtes gebruiken
- Heeft zijn kofferbakruimte nodig.

Hetgene wat jij voorstelt gaat tegen alle 3 de criteria in. ;) Ik ben het met je eens dat het geluidstechnisch een betere oplossing is, maar daar heeft de TS alsnog niets aan.

TS: Als jij mooie 17cm plaatsen af fabriek hebt (dat zijn dus gemiddeld 6,5" speakers) kun je daar prima een setje coaxiaaltjes (woofer + tweeter) in plaatsen. Dat zal je autoradio ook nog wel trekken. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass

DrumandBass

Less is more!

Subje in het reservewiel werkt perfekt, geen ruimte verlies en toch goed geluid. Het is gewoon zo dat speakers achterin de auto totaal geen meer waarde aan het geluid geven.
Alleen ja je moet er iets voor over hebben maar daar ben je tweaker voor of niet dan..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
DrumandBass schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:27:

Ben ik het niet mee eens. Ik ben redelijk audiofiel, maar vind de muziek door de 2 extra speakers in mn MDF hoedenplank zeker wel extra goed klinken. Maakt niet uit dat het geluid van achter komt, dit geeft een leuke andere dimensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, ik snap je punt, ben het ook met je eens..

Maar stel, jij vraagt een recept voor appeltaart, en iemand anders roept "Biefstuk met pepersaus moet je doen!". Superlekker, maar niet het antwoord wat je wilde toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass

DrumandBass

Less is more!

ToFast schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:22:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Ik ben redelijk audiofiel, maar vind de muziek door de 2 extra speakers in mn MDF hoedenplank zeker wel extra goed klinken. Maakt niet uit dat het geluid van achter komt, dit geeft een leuke andere dimensie.
Gelukkig verschillen de smaken. Maar meestal als ik bij een optreden sta komt het geluid van voor en niet van achter. Maar goed, succes.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Ik ben persoonlijk ook van mening dat je beter wat aan je geluid voor kan doen. Geluid hoort idd van voren te komen. Achterspeakers zou ik voor jezelf nooit gebruiken, hoogstens als je vaak passagiers op de achterbank hebt. Overigens zijn volgens mij bijna alle auto's die aan SQ wedstrijden meedoen enkel in het bezit van speakers voor. En uiteraard een sub, die idd makkelijk weg te werken is en echt niet meer veel ruimte hoeft in te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik hoor de opmerking dat je geluid van voren moet komen en niet van achter wel erg vaak. Nu ben ik zelf best wel muziek liefhebber die graag een paar euro meer uitgeeft voor beter geluid. Voor mij is de beleving van muziek vaak ook erg belangrijk. Ik ben het niet eens met de stelling dat als je van muziek houdt, geluid in een auto alleen van voren mag komen. Geluid komt van links en rechts, en moet de ruimte (in dit geval dus een auto) goed vullen. Als ik in een auto zit met alleen speakers voor, dan mis ik die vulling, omdat de plaatsing voor gewoon te slecht is in de meeste auto's om voor goed geluid te zorgen.
Ik heb de balans in m'n auto ook zo ingesteld dat het op de bestuurdersstoel zo goed mogelijk klinkt, en dat betekend dus de balans licht naar rechts (anders hoor ik alleen de linker speakers) en iets naar achter. Daarmee heb ik een sweetspot op de bestuurdersstoel, waar ik me in de muziek waan.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat voor een mooi geluidsbeeld, hoge tonen primair van voren moeten komen. Daarom zit er ook een compo-set voorin, waarbij de tweeters echt op m'n oren gericht staan. Zij zorgen voor een mooi stereobeeld, en de rest van de speakers zorgen vooral voor de o zo belangrijke invulling van het laag (die al snel wegvalt door rij-geluiden). Voor dat laatste zijn goede speakers achterin zeker geen overbodige luxe.

Ik zou de TS dus ook zeker aanraden om te kijken naar een paar goede speakers achterin, en voorin een Compo-set te plaatsen, of extra losse tweeters. Een extra versterker is niet direct noodzakelijk, maar voor een beetje punch uit de grote achter speakers is het misschien wel aan te raden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 22:03
De audiofielen zijn het er over eens dat je geen achter speakers moet nemen omdat dat het geluidsbeeld verstoord. Staging noemen ze dat. Zelf ben ik ook vrij fanatiek geweest met geluid in mijn auto maar ik heb toen ter tijd toch gekozen voor achter speakers. Vooral omdat ik veel Techno/ Trance etc, luisterde. Voor deze muziek is staging niet belangrijk. Luister je veel instrumentale/vocale muziek dan zou ik zelf niet aan achter speakers beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie adviezen. Omdat ik niet zo handig ben begin ik nog niet aan een aparte subwoofer en versterker. Ik begin met het plaatsen van een paar goede speakers achterin. Eventueel probeer ik die lager aftefilteren. Nog tips voor goede speakers? Minimale specificaties bijvoorbeeld?

Mocht ik daarna nog niet te vreden zijn dan zal ik een aparte subwoofer overwegen mits deze weggewerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou beginnen met het plaatsen van een goede compo set voorin. Desnoods alleen de tweeters erbij prikken. Speakers achter.. tja.. Ik zou ze wat zwaarder kiezen, zodat je, als je een versterker erbij neemt, niet alsnog andere moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zijn extra tweeters ook aan te bevelen als op de bestaande speakers al tweeters zitten (2-weg systeem)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb tweeters gekocht. Deze wil ik op de bestaande kabelvoorbereiding in mijn auto aansluiten.
Het probleem is dat de connectors van de tweeters niet passen op de connector van de voorbereide kabels:
-De tweeters hebben de bekende aansluitconnectors (een dik en een dun plat pinnetje).
-De voorbereide kabels van de auto zitten gezamenlijk in een blokje waar je een 2 dunne pinnetjes in kan steken.

Is het een kwestie van de connectors van de voorbereide kabels eraf te knippen en er een connector op te zetten die wel passen op de pinnetjes van de tweeters? Is het zo simpel of maak ik nu een grote fout.

Alvast bedankt voor de tips.

Mvgr,
Vester

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

welk merk tweeter? Welk merk auto?
Foto van stekkers?

En ja, het is zo simpel, alhoewel ik liever de bestaande bedrading van mijn auto orgineel en ongemoeid zou laten. Dan zou ik dus de tweeter bedrading wegknippen.

Waar moet je op letten:
1. polariteit
2. zit er een filter voor het tweetertje?

offtopic:
tweakers doen elkaar altijd de groeten, hoeft dus niet onder je post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zijn tweeters van Kenwood type st30
auto: Renault Laguna uit 2000

Er zit een filter in de behuizing van de tweeter.
Wat bedoel je met polariteit? Heeft het te maken met welke kabel ik een kabel verbind?

Foto's heb ik nog niet. Kan ik wel maken mocht het nog noodzakelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 247958 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:42:
Het zijn tweeters van Kenwood type st30
auto: Renault Laguna uit 2000

Er zit een filter in de behuizing van de tweeter.
Wat bedoel je met polariteit? Heeft het te maken met welke kabel ik een kabel verbind?

Polariteit, ofwel de plus en de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Oh ja.. je kon prima verder in je oude topic, dus gemerged :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Anoniem: 247958 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:42:
Yups, dat is t.... Duidelijker als bvb: 'een dik en een dun plat pinnetje'...
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, ik zal foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien stomme vraag. Hoe krijg ik de foto's in het bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113985

Ik heb in mijn auto 4 cdt speakers in de deurpaneel en 2 subs van rockford in de kofferbak, aangesloten op 2 versterkers, klint super ook als ik de sub uit laat, of het zonder de versterkers goed klinkt weet ik niet, maar verwacht van wel, dus denk dat als jij 4 fatsoenlijke speakers in je deurpaneel hebt dat er ook mooi geluid uit komt, de kwaliteit en merk speakers ligt een beetje aan je budget en wat voor muziek je over het algemeen luisterd.
Voor stamp muziek zou ik voor rockford kiezen voor meer muziekaal geluid voor cdt compo setje.
De betere speakers zijn ook uitgerust met een goede tweeter.
s6 verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Jelle,

bedankt voor je reactie. De vraag is nu hoe ik de tweeters aansluit omdat die stekkertjes verschillen met die van de kabelvoorbereiding in mijn auto.

Ik wil foto''s laten zien maar weet niet hoe ik die in een berichtje plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113985

Anoniem: 247958 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:02:
Hoi Jelle,

bedankt voor je reactie. De vraag is nu hoe ik de tweeters aansluit omdat die stekkertjes verschillen met die van de kabelvoorbereiding in mijn auto.

Bij zo'n setje zit een filter bij, daar sluit je zowel de speaker als tweeter op aan, is heel makkelijk, en bij mij duidelijk aangegeven welke kabel je waar aan moet sluiten. dus de voorbereiding van de auto heb je niet nodig, alleeneen speakerkabel die van de radio naar de filter cq composetje loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wederom bedankt voor je reactie. Ik wil toch de kabel gebruiken die er al zit want dan hoef ik geen nieuwe kabel aan te leggen. Het is overigens een kabel die speciaal bedoeld is voor een tweeter. De filter zit in de tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 247958 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 17:46:
Misschien stomme vraag. Hoe krijg ik de foto's in het bericht?
Anoniem: 247958 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:02:

Jep, dat is een stomme vraag... :+

Nogmaals, laat de orginele bedrading van je auto zoveel mogelijk ongemoeid. Jijzelf en de latere eigenaren van je auto zullen je dankbaar zijn. Knip de draden van de tweeter af, en zet er een ampje / pennetje oid op. Check wel even je polariteit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 16:45

JT

VETAK y0

Kan je omgaan met schroevendraaiers en steeksleutels? Dan kan jij wel zo een Pioneer subje in je reservewiel fixen :) Anders zeg ik, steek je geld in een goede compo voorin en zou ik achter de speakers ongemoeid laten en uit zetten. Ik weet dat het geen objectief feit is maar ik heb liever geen geluid van achteren. Helemaal met akoestische muziek, dan staan de opname microfoons toch echt voor de band en niet er achter :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wederom bedankt voor de tips. Ik probeer eerst de tweeters te plaatsen daarna kijk ik wel verder.

Hoe check ik de polariteit van de kabels?

Voor de linker tweeter heb ik een groene en een witte kabel.
Voor de rechter tweeter heb ik een wit/paarse en een wit/roze kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik weet het niet 100% zeker maar mijn intuitie zegt dat wit massa is. Kabel komt uit de radio?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zijn speakerkabels die al in de auto aanwezig zijn.

Na het internet afgesurft te hebben kwam ik op een Engelse site en daar kwam ik onderstaande adaptor tegen. Dit is wat ik nodig heb om de speakers te kunnen aansluiten op de aanwezige kabels in mijn auto. Weet iemand waar ik die hier in Nederland kan kopen?

Afbeeldingslocatie: http://www.nexxia.co.uk/Speaker_adaptors/images/PC2-805_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

www.rondevries.nl misschien?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Of wellicht de renault dealer? Die kunnen je vast ook wel vertellen welke kleur de - is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 11:26
Ik wilde in mijn auto ook geen subwoofer plaatsen of speakers in de hoedenplank bouwen maar de bestaande voorbereidingen gebruiken. Ik heb er voor gekozen om 2 nieuwe tweaters in mijn dashboard te plaatsen en in de deur 2 grotere zwaardere speakers te plaatsen. Een subwoofer achterin zou het geheel nog beter laten klinken maar aangezien ik al niet denderend veel ruimte in mijn auto heb wil ik dat niet doen.

Ik heb zelf ook een Renault, maar dan een Megane Coupe uit 2000. Deze heeft dezelfde connectoren als je op de foto laat zien. Ik heb destijds gevraagd naar speakers waar deze op passen en dat zijn Pioneer speakers geworden.

[ Voor 21% gewijzigd door lgeraeds op 17-01-2008 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118498

Anoniem: 247958 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:25:
Het zijn speakerkabels die al in de auto aanwezig zijn.

Na het internet afgesurft te hebben kwam ik op een Engelse site en daar kwam ik onderstaande adaptor tegen. Dit is wat ik nodig heb om de speakers te kunnen aansluiten op de aanwezige kabels in mijn auto. Weet iemand waar ik die hier in Nederland kan kopen?

[afbeelding]
deze kabels zijn bij de renault dealer te krijgen en kosten 3,50 per 2 stuks.
de kabel aan de kant van het vastklik pinnetje is de + en de ander is dus de -

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 118498 op 17-01-2008 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb de tweeters geinstalleerd en het verschil in geluid is enorm. Had niet verwacht dat het zo'n verschil zou uitmaken. Misschien dat ik nog meer wil gaan aanpassen. Voor hulp weet ik dat ik hier terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Top, blij dat het gelukt is..

pics? :)

Pagina: 1