Toon posts:

Scherm macbook steeds gevoeliger voor kijkhoek

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er veel mensen zijn geweest met commentaar over de schermen van allerhande macbooks.

ook omtrend de kijkhoek heb ik veel beklag gehoord. Nu heb ik daar zelf eigenlijk nooit last van gehad tot ik nu merk dat ik mijn scherm steeds verder naar voren moet klappen om strak beeld te hebben (denk het scherm tov de laptop in een haakse hoek) dan kijk ik dus pas scherp als ik met mijn hoofd boven mijn scherm neerkijk op het beeld.. en dit word na een dagje computeren wel storend!

Nu is in november mijn jaar garantie verlopen, maar zou ik hiervoor recht hebben op een gratis reperatie of vervanging oid? ook mijn muisknop is aan de rechterkant sinds kort lam geworden dus misschien zeggen ze wel dat het mijn eigen schuld is..

graag jullie optiek op deze kwestie :)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Weet niet precies hoe ik hierop moet reageren, je bent er werkelijk zeker van dat een LCD zijn inkijkhoek kan verkleinen? Het polarfilter dat in de LCD zit is niet organisch :D

Met andere woorden, ik denk dat je verbeelding een spelletje met je speelt. De MacBooks hebben inderdaad een belabberd scherm, dat is al langer duidelijk. De gemiddelde 500,- Packard Bell doet het stukken beter, maar het LCD doet absoluut niet zichzelf veranderen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

^^met baquelappe, maar:

Is samen met je inkijkhoek toevallig je helderheid verminderd? Het kan zijn dat je ccfl aan het 'degraden' is (zou wel erg snel zijn), en daarmee vermindert doorgaans ook je inkijkhoek.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
nog als aanvulling aan dit item!

de donkere vlekken wat je vaak hoort aa nde zijkanten..? die heb ik boven en onderin nog wel eens, alsof het daar minder goed verlicht word.. (op welke helderheid stand dat is durf ik neit te zeggen) ik ga er zelf vanuit dat dit op maximale helderheid is, gezien ik hem bijna altijd daarop heb staan...

maar vinden jullie het wel de moeite waard ff te laten checken? of in de winkel naast een andere te zetten om te vergelijken?

• baquelappe
Je zou inderdaad even langs een dealer kunnen gaan en vergelijken, maar bedenk je dit eens: Zit je niet te dicht op het scherm? Het is maar een klein schermpje, waardoor je vrij snel de neiging hebt om er dicht op te gaan zitten. Bijkomend effect is dan wel dat de boven, onder en buitenkanten gaan polariseren en dus donker uitslaan.

Zodra je met het hoofd naar achter gaat moet het scherm gewoon volledig egaal verlicht zijn, dat is vanaf een halve meter zegmaar. (in het geval van de MacBook dan)

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt voor de informatie baquelappe!

ik zal hier vanavond nog eens extra naar kijken, en ga voor de zekerheid nog wel ff langs de winkel want eerder had ik dit niet namelijk.. valt nu echt wel op

en mocht dat goed zijn, mogen ze gelijk m'n muisknop fffixen :)

ik houd jullie op de hoogte!, tot zoverre bedankt.

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Ik vind het scherm van de MacBook eigenlijk allesbehalve belabberd. De kleurweergave is misschien niet helemaal perfect, maar dat verwacht je dan ook niet van een consumentenlaptop. Een korte vergelijking met twee Acer laptops en een Dell laptop, had als conclusie dat het scherm van de MacBook er met kop en schouders bovenuit steekt.

MacBookLast.fmfacebook

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Exirion

Gadgetfetisjist

.Arne schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:18:
Een korte vergelijking met twee Acer laptops en een Dell laptop, had als conclusie dat het scherm van de MacBook er met kop en schouders bovenuit steekt.
Idd, en als c't reviews hetzelfde stellen dan vind ik dat overtuigend genoeg. Ik denk dat de kritiek op de Mac schermen onderdhand een hype is en dat veel mensen maar wat blaten zonder er zelf goed naar gekeken te hebben.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Nou, er is zoals altijd een hoop variatie in de kwaliteit van de schermpjes. Een scherm dat er leuk uitziet hoeft niet persé goed te zijn - kijk bijvoorbeeld naar een hoop acerschermen. Ze zien er in de winkel geweldig mooi met 'sprekende' kleuren (bwaagh) en hoge helderheid, maar feitelijk hebben ze een belabberde kleurweergave omdat ze allerlei trucjes uithalen om de kleuren er in de winkel mooier uit te laten zien waardoor ze verder van de werkelijkheid dan ooit zitten. Macbookjes hebben nu ook nog steeds vaak schermen met ondergemiddeld backlight en waardeloze budget-tnnetjes. Anderen hebben weer wat 'betere' panelen, maar zeker niet heel interessant in vergelijking met de meerprijspaneeltjes van dell en lenovo.

'Vroegâh' was het verschil nog veel groter, en kon je als laptopfabrikant echt furore maken door een IPS paneel (ibm) in je laptop te stoppen en die in de fabriek te calibreren (dé ideale grafimedia-laptop was een lange tijd de hi-res ibm thinkpad met IPS scherm). In de highenders van apple werden ook nog ips schermen gestopt (heel kort maar, helaas). Tegenwoordig zijn er geen laptops meer met iets anders dan TN en wordt er enkel nog verschil gemaakt met afwerking [mat/glans], film [wide/narrow], backlight [enhanced/calibrated sRGB/brak] en soms met calibratie. Om dan in de competitieve markt van laptops nog aan te komen met een superduur scherm in macbooks (wat toch gewoon budgettertjes zijn naar elke maatstaf) zou een economisch domme keuze zijn, dus zit in je gemiddelde macbook dezelfde wisselende kwaliteit CMO/ander chinees merk paneel dat niet altijd even duurzaam/kleurecht/helder is als de meer eisende gebruiker wil.

Tot nu toe heb ik c't nog nooit iets zinnigs horen (?!?!) schrijven over iets anders dan beginning-of-life-karakteristieken, en heb ik ze ook nog bijzonder weinig horen zeggen over de daadwerkelijke panelen die in laptops worden gebruikt, ze hebben het alleen maar over 'het paneel van de macbook' - heel af en toe als ze de gegevens toegespeeld krijgen zeggen ze dat het een samsung of een chi mei optoelectronics apparaat is. Voor een beter 'beeld' van schermen in laptops zul je toch naar in-depth reviews van anandtech, xbitlabs.com, etc. moeten kijken...

Nog een nuancering daarbovenop: in mijn laptop worden ten minste van drie merken (LG.Philips, Chi Mei Optoelectronics en Samsung) 1680x1050 schermpjes gepropt. Echter, in tegenstelling tot wat je zou denken zijn de specs hetzelfde en testen ze ook alledrie zo goed als hetzelfde door (met de LG.Philips wat beter in de kijkhoeken dan de rest, maar dat is ook het enige nuttige verschil). Het kan dus blijkbaar ondanks de marktdiversiteit en mogelijke besparingen ook goed geregeld worden.

• baquelappe
Exirion schreef op maandag 07 januari 2008 @ 19:21:
[...]
Ik denk dat de kritiek op de Mac schermen onderdhand een hype is en dat veel mensen maar wat blaten zonder er zelf goed naar gekeken te hebben.
Ik heb mijn 17" MacBook Pro en 30" ACD al geruime tijd en ben dus gewend aan het contrast, de kleuren en dergelijk van die schermen. Nu kom ik regelmatig in iCentre Uitgeest en zie daar dus ook de MacBooks staan. Om het wat overdreven te zeggen lijken het wel zwartwit schermen, kleuren zijn stukken minder, contrast is helemaal ver te zoeken, kortom voor een laptop van die prijs vind ik het scherm belabberd.

Het is natuurlijk erg hip en rebels om meteen over een hype te gaan kletsen, maar lang niet iedereen zwetst uit zijn nek. Ik vind het scherm gewoon erg tegenvallen, en gelukkig zijn er meer die er zo over nadenken.

Misschien dat Apple tot nadenken wordt gezet door de klachten, als deze uberhaupt al doorkomen daar.

• Genya

Genya

Ad Infinitum

Zou je het dan terecht vinden als een laptop van bijna 1000 euro verschil dezelfde schermkwaliteit biedt? Uiteraard is de MacBook Pro - en zeker ook de ACD's - erop voorzien te fungeren in een door professionals bezette omgeving. De MacBooks zijn 'in principe' gemaakt voor wat tekstverwerking, internet & communicatie, lichte fotobewerking en -verzameling, enz. Een consumentenlaptop biedt uiteraard niet dezelfde beeldkwaliteit en dat is maar best ook. Deze vergelijking opwerpen heeft mijn inziens dan ook niet zo heel erg veel zin.

Doe zelf de test en vergelijk het scherm van een MacBook (helderheid goed ingesteld; scherm gekalibreerd(!), enz.) met een willekeurig scherm van een laptop die zich ongeveer in dezelfde prijsklasse bevindt. Begrijp me niet verkeerd; ik ben allesbehalve een Apple-predikant, maar feit is gewoon dat de beeldkwaliteit van de MacBooks tegenover die van gelijkaardige notebooks imo er significant bovenuit steekt.

MacBookLast.fmfacebook

Verwijderd

baquelappe schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:23: Om het wat overdreven te zeggen lijken het wel zwartwit schermen, kleuren zijn stukken minder, contrast is helemaal ver te zoeken, kortom voor een laptop van die prijs vind ik het scherm belabberd.
Heb je wel eens naar HP, Acer, Sony whatever in dezelfde prijsklasse gekeken. Net zo 'belabberd'.

• mux

mux

99% efficient!

.Arne schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:13:
Zou je het dan terecht vinden als een laptop van bijna 1000 euro verschil dezelfde schermkwaliteit biedt? Uiteraard is de MacBook Pro - en zeker ook de ACD's - erop voorzien te fungeren in een door professionals bezette omgeving. De MacBooks zijn 'in principe' gemaakt voor wat tekstverwerking, internet & communicatie, lichte fotobewerking en -verzameling, enz. Een consumentenlaptop biedt uiteraard niet dezelfde beeldkwaliteit en dat is maar best ook. Deze vergelijking opwerpen heeft mijn inziens dan ook niet zo heel erg veel zin.

Doe zelf de test en vergelijk het scherm van een MacBook (helderheid goed ingesteld; scherm gekalibreerd(!), enz.) met een willekeurig scherm van een laptop die zich ongeveer in dezelfde prijsklasse bevindt. Begrijp me niet verkeerd; ik ben allesbehalve een Apple-predikant, maar feit is gewoon dat de beeldkwaliteit van de MacBooks tegenover die van gelijkaardige notebooks imo er significant bovenuit steekt.
Nou, nee, dat kun je niet zomaar zeggen. Als je een apple-macbook-schermpje vergelijkt met mijn laptop (1050 euro) is mijn scherm vele malen beter. Mijn scherm is namelijk exact hetzelfde panel als in de macbook pro zit (althans, dezelfde serie). En die kost in mijn configuratie (nou ja, het dichtste dat je erbij kunt komen) 2400 euro.

Het komt beter overeen met laptops in dezelfde gebruiksklasse - ondanks dat je jezelf dan zou tegenspreken in de eerste alinea denk ik dat dat is waar je op doelt. Een macbook pro is bedoeld als cam/zakelijke notebook, net als de compal ifl90. Dan is het niet verwonderlijk dat ze vrijwel identiek zijn uitgerust en dus ook een vergelijkbaar kwaliteit scherm hebben. Een anders soort gelijkwaardigheid zullen we maar zeggen ;)

Verwijderd

De discussie is stillekesaan overdreven aan het worden. Ik ben een tevreden Mac Gebruiker (Mac Mini en op het werk een G5) maar wat ik hier soms zie passeren van MacBook schermkwaliteit bij de klanten is soms écht wel belabberd.

Mijn mening is dat je niet moet beginnen over Consumer/Prosumer want dat raakt kant noch wal. Je koopt een Macbook, die nog steeds meer kost dan een PC met dezelfde config (Intel you know), dan verwacht je gewoon waar voor je geld. Pro of niet Pro, dat maakt niets uit. Dat is dus inclusief een degelijk scherm. Als ik mijn Sony Vaio met X-Black LCD van schermkwaliteit vergelijk met de nieuwe MacBooks, dan is het om te lachen. X-Black stuurt de schermen van de MacBooks naar de vergetelheid en die Sony is 2 jaar oud en kostte toen een pak minder als de MacBooks.

Ik spreek uit eigen ervaring met een tamelijk nuchtere en objectieve mening over de zaak.

Je betaald meer, dus je verwacht beter of op zijn minst hetzelfde als PC's uit een lagere prijsklasse.

Loop dus maar snel terug naar de winkel en vraag een verklaring, je hebt er recht op.

• mux

mux

99% efficient!

Je hebt gelijk dat de discussie overdreven is, maar desondanks wel begrijpelijk. Het scherm is iets waar weinig mensen verstand van hebben of om malen, dus daar wordt op bezuinigd. Het kan altijd vanuit twee kanten worden bekeken: als je een mac koopt ga je ervan uit dat alle marketing rondom 'speciaal extra geweldig goed voor grafisch ontwerpers blabla' ergens op gebaseerd is - vanuit dat oogpunt stelt het ernstig teleur. Als je kijkt vanuit de prijsklasse en gebruiksdoel zit je ergens in de budgettertjes met de macbook (als je even de proprietaire kosten aftrekt). Dan is het niet verwonderlijk dat je een run-of-the-millschermpje erin krijgt.

Sony is ook wel uitzonderlijk goed met hun schermen, zeker in de donkere zwartwaarden (wat oh zo belangrijk is voor veel grafische toepassingen).

• Genya

Genya

Ad Infinitum

Kan je eventueel wat meer technisch gericht uitleggen wat je precies belabberd vindt aan het scherm van de MacBook? Want je moet natuurlijk beseffen dat het merendeel van de bezitters van een MacBook zijn scherm niet (goed) kalibreert. Als je zelf een MacBook bezit, kan je natuurlijk wel de vergelijking trekken, maar dan kan je me ook zeggen wat er inferieur aan is tegenover andere notebooks.

@Durin: Daar ga ik niet mee akkoord. Je betaalt inderdaad voor een laptop en je verwacht een goed scherm, goede specs, stevige behuizing enzovoort. Maar als je 1000 euro meer betaalt, verwacht je ook 1000 euro meer 'computer'. Daarom moet Apple wel een lijn trekken tussen de consumers en de pro's. Da's gewoon zuivere marketing; zelfs als het financieel mogelijk was een MacBook Pro scherm in de MacBook te integreren, zou Apple wachten. Dan maar dé klassieker der klassiekers? 'Niemand verplicht je er toe een laptop te kopen met zo'n slecht scherm.' ;)

@ssj3gohan: Ik spreek mezelf niet tegen hoor. Ik zeg inderdaad dat het scherm van een MacBook Pro duidelijk beter mag zijn dan dat van een - veel goedkopere - MacBook en in de 2de alinea zeg ik dat het scherm van de MacBook - hoewel inferieur aan dat van de MacBook Pro - allesbehalve 'belabberd' te noemen is (imao).

MacBookLast.fmfacebook

Verwijderd

Apple profileert zich idd nogal als Grafische/Creatieve machine. Daarom stelt dit zo teleur en daarom is de discussie volgens mij overdreven. Er zou geen discussie mogen zijn.
Waar Apple over het algemeen in het verleden (terecht) een goede naam had qua Hardware, zijn ze sterk achteruit aan het boeren en verliezen ze credibiliteit. Op uitzondering van de echte die hards: het stomste excuus dat ik te horen heb gekregen ivm de schermen van de iMac, was "Je moet een 24" kopen, het is toch normaal dat die 20" niet deugen, want het is een goedkoper model."

Ik bedoel...

De MacBook zit trouwens toch eerder in de Midrange imo, zelfs merken als Sony hebben dezer dagen budgetnotebooks (750,- en voorzien van X-Black). Voor die prijs, en voor dat merk vind ik het triestig. Het probleem wordt enkel nog eens vergroot door de prijskloof tussen de MacBook en de MacBook Pro en ik heb al mensen weten klagen over de schermen van de MacBook Pro ook.

Enfin, ik ben geen Mac-hater, integendeel, maar dit vind ik onbegrijpelijk. :)

EDIT:
'Niemand verplicht je er toe een laptop te kopen met zo'n slecht scherm.'
Thank god for the smiley behind that one.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 17:28 ]

• mux

mux

99% efficient!

.Arne: nou, specifiek uiteraard alle nadelen van een TN: het is geen monitor voor beeldbewerking. Klaar. Geen enkele TN is geschikt om fatsoenlijk beeldbewerking mee te doen. Er zijn goede TNs om film op te kijken, vrijwel allemaal zijn ze behoorlijk goed om op te gamen (dat is waarom mn LG.Philips zo knap in mijn laptop zit), en voor CAD-werk is het ook uitermate geschikt zolang je geen CAM hoeft te doen (engineering is niet kleurkritisch ofzo).

Maar voor beeldbewerking wil je een scherm dat niet
1) geelachtig wordt als je 15 graden uit de normaal kijkt
2) onleesbaar wordt als je verder dan 30 graden gaat omdat wit en zwart omdraaien
3) onkalibreerbaar is (ook in macbook en ~ pro kun je het scherm niet kalibreren)
4) backlight bleeding heeft (dat voor een zichtbare delta E zorgt op plekken waar je vaak voor veel contrast wil zorgen in beeldbewerking, maw je verliest een hele balk aan schermruimte puur omdat de backlight bleeding daar je foto in de war schopt)
5) niet aan eigen wensen aan te passen is op een concurrerend niveau: er wordt bij highenders zoals de p-serie thinkpads een keuze gegeven tussen 1280x800, 1440x900, 1680x1050 en 1920x1200, allemaal hi-gloss, matte en bij twee modellen beperkte gloss als optie. Macbook? Niks. Ja, de pro kun je tegen een vrij hoge meerprijs uitrusten met een 1440x900 scherm...

Ik heb wel vrienden met macjes, ik volg het nieuws vrij gestaag, en ik was vooral geschokt om te horen dat de imac die een vriend van me heeft gekocht uitgerust is met een TN paneel... En uiteraard ook niet fatsoenlijk instelbaar was. Want dat wordt alleen op de duurste cinema HD schermen gedaan ofzo? Je verwacht dat dit merk, dat meestal probeert voor te komen als kwaliteitsmerk met oog voor grafisch ontwerpers, juist mierenneukt op dit soort punten.

Begrijp me niet verkeerd - andere merken zijn even erg aan het meegaan in de prijsconcurrentie. Het is zonde dat thinkpads niet meer worden uitgevoerd met IPS schermen, en dat er geen enkele VA meer te vinden is in laptopland, zelfs in de 19" en 20" cad-machines van advance, rock en eurocom.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:39
Het is een leuke discussie. Alhoewel ik het jammer vind dat het een en ander niet wat meer gestaafd wordt met feiten. Het punt is vooral dat dat beter past in dit topic: [iMac & MacBook] Zeer slechte beeldkwaliteit. Het heeft namelijk weinig meer te maken met de vraag van de topicstarter. Gelieve hier dus opmerkingen te maken die de TS kunnen helpen bijv. dus m.b.t. het verminderen van de inkijkhoek en andere (meer algemene opmerkingen) graag in het andere topic.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• mux

mux

99% efficient!

Goed, ontopic: Het kan volgens mij fysiek niet dat de kijkhoek verandert met de levensduur. Wat wel verandert is de helderheid, maar dat is een langjarig iets (het verschil tussen nieuw en anderhalf jaar oud is net zichtbaar, althans in mijn geval). Daardoor is het waargenomen contrast lager na verloop van tijd en is, volgens de definitie, inderdaad de inkijkhoek onderhevig aan inflatie maar dit kan nooit zo zichtbaar zijn als TS hier doet geloven (tenminste, in zijn bewoordingen). Ik denk dat het toch tussen de oren zit.

Praktijktestje/vergelijkingstestje doen met een paar andere tweakers?

• Genya

Genya

Ad Infinitum

Daar sluit ik me bij aan. Waarschijnlijk heeft de TS last van een of ander gezichtsbedrog, aangezien vermindering van de helderheid pas na een langere termijn voorkomt. Een laptop van HP die hier al jaren staat, biedt zelfs nog steeds een goed bruikbaar display. Al eens gedacht aan het achteruit gaan van je ogen? :)

MacBookLast.fmfacebook

Verwijderd

Topicstarter
haha ja die zijn toevallig woensdag nog getest:P maar ik meen het echt hoor, ik moet steeds verder mijn scherm naar voren zetten wil ik het strakke beeld van toen zien...

het is dat ik het niet aan jullie kan laten zien, maar moet toch dit weekend maar ff naar de shop...

alsnog bedankit voor de veelzijdige antwoorden :)

Verwijderd

misschien staat je stoel lager
Pagina: 1