[iMac & MacBook] Zeer slechte beeldkwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.850 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 08:53
Beste mensen,

Ik zit al een tijdje met dit in me maag. De schermen (panelen) van de laatste generatie MacBook's en iMac's vind ik om van te huilen. Vooral als je dan nog eens kijkt wat voor prijs je er voor betaald!
Waarom? Dat zal ik hier proberen uit te leggen.

Ik zal eerst eens vertellen waarom ik een Mac heb gekocht. Voordat ik reacties krijg als: Je had geen Mac hoeven kopen, dus waarom zeuren. Niemand verplicht je een Mac te kopen met een scherm wat jij slecht vind.

Hoofdreden is: OSX... Andere redenen zijn: Vormgeving, Hoge reputatie in de multimedia/design wereld.

Ik ben in mijn vrije tijd veel bezig met Design en Foto's. Dus ik dacht dat komt mooi uit dat ik nu een Mac ga kopen. Nadat ik mijn nieuwe MacBook binnen had, helemaal blij uitgepakt. En zoals ik verwacht had supertevreden. Alles werkte lekker... Totdat ik na een paar weken met Photoshop begon... Bij het bewerken van een foto kwam het al iets aan het licht, maar ik dacht zal wel aan de fotos liggen. Toen begon ik met een website ontwerp. En toen schrok ik.
Het scherm van mijn nieuwe MacBook kon niet fatsoenlijk een simpele Gradient weergeven 8)7
Vooral met grijze Gradients zag je de lachwekkende LCD panel kwaliteit.
Ik heb dit toen ook vermeld in het MacBook topic en op aanraden van een paar medetweakers de MacBook omgeruild voor een nieuw exemplaar. Maar helaas ook het nieuwe exemplaar had precies het zelfde euvel. Ik heb de MacBook toen een paar weken later voor een nette prijs verkocht.

Ik ben toen gaan kijken naar een iMac. Zoals ik in de winkel heb kunnen zien is het scherm daarvan stukken beter. En heb toen zo snel niet rare dingen kunnen ontdekken. Tevens was de kijkhoek van de iMac veel beter dan die van de MacBook (welke verschrikkelijk klein is).
Na een paar maanden met mijn nieuw aangeschafte iMac te werken kwam mijn hobby ineens weer opzetten. Maar eens verder gaan met het website ontwerp waar ik op de MacBook spontaan mee gestopt was. :o :o Opnieuw schrok ik me dood :(
Precies de zelfde slechte kwaliteit...
Nu denken jullie wat vind hij "Slecht"... Ik vergelijk de schermen van 2007 met een 17" Iiyama LCD (TN Paneel) scherm uit 2002. Een scherm van bijna 6 jaar oud dus!!! En ik vind een product uit 2007 "Slecht" als het minder presteert dan een zelfde soort product uit 2002... Daar komt ook nog bij dat het Iiyama schermpje een goedkoop TN LCD schermpje met ingebouwde luidsprekertjes was. En mijn iMac een duur voor "Professioneel" gebruik ontwikkeld systeem.

Fotos
Originele Voorbeeld Gradient: Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/2780/gradientkd0.th.png

Foto van iMac met de OSX venster schaduw op een grijze achtergrond |:( :
Afbeeldingslocatie: http://wvstudios.nl/GoT/imac2.png
Foto van iMac met Gradient op scherm: Afbeeldingslocatie: http://wvstudios.nl/GoT/imac1.png
Nu wil ik eens weten, ben ik de enige die dit opvalt? Of houdt iedereen zich stil? Want ik kan nu niet eens fantsoenlijk een website ontwerpen. Want ik weet niet hoe hij er uit gaat zien op een ander scherm...
Ik vind het dermate erg dat ik dit wil aangeven bij Apple... En aangezien contact naar Apple toe erg moeilijk is moet dit misschien via een Consumenten programma als Kassa...

Want ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik betaal niet zoveel geld voor een scherm dat niet normaal Gradients kan weergeven. Vooral niet omdat een scherm van 6 jaar oud dit wel goed kan.

Wat ik dus wil weten: Zijn er mensen die dit herkennen? Die willen dat er iets aan gebeurt? Die bereid zijn eventueel hier moeite voor te doen? En dus mee willen helpen dit bekend te maken bij Apple?

[ Voor 11% gewijzigd door Saeverix op 28-12-2007 16:07 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bij de MacBooks is het bekend dat er een 6-bits scherm in zit wat dithering gebruikt om 8-bits kleuren te emuleren, wat vooral bij gradients zichtbaar is. Het is niet zo heel moeilijk om dit uit te vinden, maar het is inderdaad niet iets waar je aan denkt voordat je een laptop aanschaft. Aan de andere kant, een 13,3" scherm is sowieso niet erg geschikt voor grafisch werk, ongeacht van de kijkhoek en de kleuren omdat gewoon het formaat en de resolutie niet toereikend is.

Met een degelijke externe monitor die goed gecalibreerd is kan je echter goed uit de voeten op een MacBook.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Saeverix
Johnny schreef op maandag 24 december 2007 @ 23:16:
Bij de MacBooks is het bekend dat er een 6-bits scherm in zit wat dithering gebruikt om 8-bits kleuren te emuleren, wat vooral bij gradients zichtbaar is. Het is niet zo heel moeilijk om dit uit te vinden, maar het is inderdaad niet iets waar je aan denkt voordat je een laptop aanschaft. Aan de andere kant, een 13,3" scherm is sowieso niet erg geschikt voor grafisch werk, ongeacht van de kijkhoek en de kleuren omdat gewoon het formaat en de resolutie niet toereikend is.

Met een degelijke externe monitor die goed gecalibreerd is kan je echter goed uit de voeten op een MacBook.
Voor de duidelijkheid: Ik heb nu een 20" iMac... Die zal dan ook een 6-bits scherm hebben. En daar betaal ik niet zoveel geld voor natuurlijk :)

• Blowthebullet
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-03-2023
"The gradient effect is common to all LCD displays that use TN panels, including the discontinued 17" iMacs. If the gradient is an issue for you, you would be better off buying a 24" iMac as it uses an S-IPS panel and is not prone to the same type of gradient."

bron: http://discussions.apple....threadID=1303562&tstart=0

Kwam ook trouwens nog een andere topic tegen op tweakers met hetzelfde probleem: iMac Core (2) Duo white/alu "gradient issue"

beetje googlen Werner ;) dan had je het geweten.

[ Voor 22% gewijzigd door Blowthebullet op 24-12-2007 23:43 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verschijnsel van een TN panel inderdaad. De 24" iMac zal, zoals hier boven staat, beter geschikt zijn voor dit soort werk. Ook hebben de Cinema Display's er geen last van. :) Of natuurlijk een witte iMac 20" van de vorige generatie.

Al moet ik zeggen dat het op mijn MacBook wel erg slecht is, soms tot vierkantjes aan toe in een gradient.

[ Voor 9% gewijzigd door Frietsaus op 25-12-2007 00:15 ]

• Saeverix
Blowthebullet schreef op maandag 24 december 2007 @ 23:40:
"The gradient effect is common to all LCD displays that use TN panels, including the discontinued 17" iMacs. If the gradient is an issue for you, you would be better off buying a 24" iMac as it uses an S-IPS panel and is not prone to the same type of gradient."

bron: http://discussions.apple....threadID=1303562&tstart=0

Kwam ook trouwens nog een andere topic tegen op tweakers met hetzelfde probleem: iMac Core (2) Duo white/alu "gradient issue"

beetje googlen Werner ;) dan had je het geweten.
Dat wist ik allemaal wel. En dat is wel leuk en aardig allemaal, maar ik mag voor dit geld verwachten dat het scherm fatsoenlijk gradients kan weergeven...
Het is natuurlijk bullshit om dan maar een 24" iMac te moeten kopen of anders genoegen nemen met deze #$& kwaliteit...

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Het is me eigenlijk op mijn MBP nog nooit zo erg opgevallen.

Verwijderd

Volgens mij gaat het alleen om de macbook en niet om de macbook pro's.
Ik weet overigens niet of dat echt zo is.
Zit er een verschil in de geleverde beeldschermen van een MB en een MBP?
Ik heb overigens helemaal geen last van lelijke gradients, zoiezo niet op mijn iMac maar ook niet op mijn MBP.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

ik wist niet eens wat gradient was.
Het kan zijn dat je een pro user bent, want iedereen die ik spreek is super enthousiast over mijn iMac & MacBook, en dan vooral als er foto's op getoond worden.

Verwijderd

-dubbele post-

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 16:59 ]

Verwijderd

Saeverix schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 00:56:
[...]

Dat wist ik allemaal wel. En dat is wel leuk en aardig allemaal, maar ik mag voor dit geld verwachten dat het scherm fatsoenlijk gradients kan weergeven...
Het is natuurlijk bullshit om dan maar een 24" iMac te moeten kopen of anders genoegen nemen met deze #$& kwaliteit...
Ik kan dit enkel beamen, maar je moet realistisch blijven.
Zelfs bij apple ;) is een TN-paneel verbonden aan de TN-nadelen.

Als consument koop je een product, jij koopt verwachtingen.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Het is inderdaad vreemd dat Apple heeft gekozen voor een TN paneel in de 20" iMac. Zeker bij grote schermen vallen de nadelen van TN panelen alleen maar meer op. Dat zal ook het verschil verklaren t.o.v. je oude 17" scherm. Daarbij zijn er goede (maar duurdere) alternatieven in de vorm van *VA en IPS panelen.

Bij de Macbook is er gewoon geen keus. Notebookpanelen zijn er alleen maar in TN versie. Hier kan ook Apple weinig aan veranderen. Er zijn ook geen andere merken waar je wel een notebookscherm zult aantreffen dat gradients perfect kan weergeven.

Overigens vraag ik me sterk af, waar dit topic naar toe moet. Apple zal misschien bij een volgende update van de iMac de schermen updaten o.i.d. Maar verder zullen ze hier weinig aan doen, aangezien het gewoon een economische afweging is om te kiezen voor een combinatie van bepaalde componenten.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Wat bij mij erg hielp was het scherm kalibreren mbv. een EyeOne-oogje. Heb je zo'n ding niet, zet dan je gamma sowieso op 2.2 (System Prefs -> Displays -> Color -> Calibrate...). Dat maakt de kleuren minder flets, en het verloop naar zwart iets minder abrupt (alhoewel het natuurlijk een 6 bits scherm blijft).

Dato DUO synth voor twee

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:30

RnB

Hoedje schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:59:
Het is inderdaad vreemd dat Apple heeft gekozen voor een TN paneel in de 20" iMac. Zeker bij grote schermen vallen de nadelen van TN panelen alleen maar meer op. Dat zal ook het verschil verklaren t.o.v. je oude 17" scherm. Daarbij zijn er goede (maar duurdere) alternatieven in de vorm van *VA en IPS panelen.

Bij de Macbook is er gewoon geen keus. Notebookpanelen zijn er alleen maar in TN versie. Hier kan ook Apple weinig aan veranderen. Er zijn ook geen andere merken waar je wel een notebookscherm zult aantreffen dat gradients perfect kan weergeven.

Overigens vraag ik me sterk af, waar dit topic naar toe moet. Apple zal misschien bij een volgende update van de iMac de schermen updaten o.i.d. Maar verder zullen ze hier weinig aan doen, aangezien het gewoon een economische afweging is om te kiezen voor een combinatie van bepaalde componenten.
Dan ben ik wss de enige, hehe. Dat plaatje van die gradient die hij in zijn post heeft wordt op mijn laptop wel goed weergegeven namelijk. ;)
Als je strepen of hokjes ziet wordt ie niet goed weergegeven toch? Nou, bij mij is het gewoon egaal.

• Saeverix
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:48:
[...]

Ik kan dit enkel beamen, maar je moet realistisch blijven.
Zelfs bij apple ;) is een TN-paneel verbonden aan de TN-nadelen.

Als consument koop je een product, jij koopt verwachtingen.
Dat is dikke onzin... Want als je mijn Topicstart goed gelezen had wist je dat mijn 17" TN Paneel Iiyama scherm de Gradients gewoon egaal weergeeft... En ik ben nog geen schermen tegen gekomen die de gradients zo Brak weergeven als mijn iMac scherm...

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-02 11:48
Ik vind vooral de kleine kijkhoek van het macbook scherm erg slecht. Als je er met meerdere mensen achter zit is dit best storend.

Desktop recht van voren: imageshack
Desktop met scherm ietsjes gekanteld: imageshack

De cheapo laptops van m'n huisgenoten hebben echt een veel grotere kijkhoek. Ik weet alleen niet of er in het 13,3 inch formaat wel betere schermen te krijgen zijn. Iemand ervaring met zo'n Dell xps scherm? Wat is eigenlijk de fabrikant van de macbook (en imac?) schermen?

Verwijderd

Hoedje schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:59:
Ik heb absoluut geen probleem met mijn mbp 17" scherm.
Ik heb hem eens van dichtbij bekeken en ook dan zijn de gradients gewoon mooi, geen tot nauwelijks verschil tussen mijn 17" mbp en mijn 24" iMac.
Saeverix schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:29:
[...]
Dat is dikke onzin... Want als je mijn Topicstart goed gelezen had wist je dat mijn 17" TN Paneel Iiyama scherm de Gradients gewoon egaal weergeeft... En ik ben nog geen schermen tegen gekomen die de gradients zo Brak weergeven als mijn iMac scherm...
Misschien licht het probleem ergens anders?
Ik heb zelf geen 20" dus kan het niet zelf bekijken.
Dat TN Panelen mindere bits leveren dat staat hier dan even buiten.
Wat kan zoiets nog meer veroorzaken? :/

edit: zijn NT schermen altijd 6 bits? nee toch mpb 17": Diepte: 32-bits kleur

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 01:04 ]

• tweak_dude
  • Laatst online: 09-02 17:35
6 bit native ja. De rest van de kleuren wordt door interpolatie bereikt. Als die interpolatie niet goed is zijn gradients oa niet mooi.

• Saeverix
tweak_dude schreef op woensdag 26 december 2007 @ 01:07:
6 bit native ja. De rest van de kleuren wordt door interpolatie bereikt. Als die interpolatie niet goed is zijn gradients oa niet mooi.
Denk dat het probleem inderdaad bij de interpolatie ligt. Maar of dit probleem nu helemaal in het paneel zit of dat dit met drivers/firmware opgelost kan worden dat is de vraag.
Ikzelf vind het in ieder geval dermate slecht dat ik er iets mee probeer te bereiken. Ik zal ook eens organisaties als de Consumentenbond vragen over dit probleem. Kijken wat mijn rechten/kansen zullen zijn.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Voor professioneel gebruik waarbij het verschil tussen een 6-en 8-bits paneel van belang is zijn er de Apple Cinema Displays, maar ik zie veel grafici kiezen voor Eizo monitoren. Dit dan wel in combinatie met een Mac Pro.

Je zou kunnen kijken voor een goed scherm, bijvoorbeeld een nieuw Cinema display in combinatie met een Mac mini of tweedehands systeem, of dit scherm koppelen aan een Macbook.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik heb deze problemen eigenlijk ook met mijn MacBook.. Echter heb ik het alleen bij donkere gradients (dus van wit naar zwart, of grijs naar zwart), dit ziet er niet uit. Echter heb ik een externe monitor op mijn macbook aangesloten (BenQ FP71E+ 17")...

Dus vraag me af of het dan aan het scherm ligt, lijkt me eerder aan de videokaart liggen..

Verwijderd

Eswip schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:07:
Ik heb deze problemen eigenlijk ook met mijn MacBook.. Echter heb ik het alleen bij donkere gradients (dus van wit naar zwart, of grijs naar zwart), dit ziet er niet uit. Echter heb ik een externe monitor op mijn macbook aangesloten (BenQ FP71E+ 17")...

Dus vraag me af of het dan aan het scherm ligt, lijkt me eerder aan de videokaart liggen..
Is je externe scherm dan niet gewoon een TN-paneel? Lijkt me sterk dat het aan de videokaart zal liggen.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Ok, de schermen zijn niet wat jij er van verwacht. Wat verwacht jij nu van Apple dan?
En de consumentenbond erbij halen? Wat verwacht je daarvan?
Dit lijken mij redelijk essentiële vragen om dit topic enige richting te geven.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Saeverix schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:29:
[...]
Dit bedoelde ik:
Murcielago schreef op woensdag 26 december 2007 @ 16:09:
Ok, de schermen zijn niet wat jij er van verwacht. Wat verwacht jij nu van Apple dan?
En de consumentenbond erbij halen? Wat verwacht je daarvan?
Dit lijken mij redelijk essentiële vragen om dit topic enige richting te geven.
De panelen zijn namelijk wat de panelen zijn.
Je kan het enkel melden, andere waarschuwen en hopen dat ze met betere panelen op de markt komen.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:35:
[...]

Is je externe scherm dan niet gewoon een TN-paneel? Lijkt me sterk dat het aan de videokaart zal liggen.
Hiervoor zat er een andere machine op mijn monitor aangesloten, ik kan me niet herinneren dat deze toen ook die probleem had..

• Frietsaus
  • Niet online
Ik weet niet of jullie toevallig ook Windows erop hebben staan, maar toen in die aanklacht tegen Apple door een aantal mensen over problemen met het scherm werd vermeld dat de problemen in Windows niet voor kwamen. Misschien interessant om even te testen? Ik kan het zelf niet testen, heb geen Windows op m'n MacBook.

Ik weet dat TN-panels slecht zijn, maar zo slecht als op mijn MacBook heb ik ze nog niet gezien dus het zou best een firmware/softwarematig probleem kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Frietsaus op 26-12-2007 17:18 ]

• Murcielago
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 16:56:
[...]

De panelen zijn namelijk wat de panelen zijn.
Je kan het enkel melden, andere waarschuwen en hopen dat ze met betere panelen op de markt komen.
Precies waar ik op doelde, meer kun je niet doen.
Eigenlijk wordt hiermee dus opnieuw aangegeven dat TN-panelen (die volgens de info uit dit topic in 99% van de laptops zitten) niet geschikt zijn voor Photoshop-werk.
Dat is eigenlijk niet Apple-specifiek, maar gewoon een eigenschap van de gebruikte panelen.

• Saeverix
Murcielago schreef op woensdag 26 december 2007 @ 17:31:
[...]

Precies waar ik op doelde, meer kun je niet doen.
Eigenlijk wordt hiermee dus opnieuw aangegeven dat TN-panelen (die volgens de info uit dit topic in 99% van de laptops zitten) niet geschikt zijn voor Photoshop-werk.
Dat is eigenlijk niet Apple-specifiek, maar gewoon een eigenschap van de gebruikte panelen.
Waarom lezen jullie niet? Mijn vorige 6 jaar oude 17" TN LCD scherm op mijn Windows systeem had totaal geen problemen met het weergeven van dergelijke gradients... Waarom zou het 6 jaar nieuwere TN paneel in de iMac dit wel moeten hebben dan? Dat is gewoon niet te verklaren met het standaard zinnetje "TN panelen zijn gewoon niet geschikt voor Photoshop-werk"... Want ik werk dus al 6 jaar lang op een TN paneel met Photoshop-werk. ;)

Daarom vind ik het belachelijke prestaties voor een duur apparaat als een iMac. En als je dit soort dingen via Consumentenbond of Kassa aan het licht brengt wil het wel vaak zo zijn dat de Fabrikant reageert met een oplossing. En dat is wat ik probeer te bereiken...

Ik zal binnenkort even een Poll toevoegen aan dit topic om te kijke hoeveel mensen problemem hebben met het desbetreffende Gradient plaatje...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Saeverix schreef op woensdag 26 december 2007 @ 19:31:
Waarom lezen jullie niet? Mijn vorige 6 jaar oude 17" TN LCD scherm op mijn Windows systeem had totaal geen problemen met het weergeven van dergelijke gradients... Waarom zou het 6 jaar nieuwere TN paneel in de iMac dit wel moeten hebben dan?
Ik heb geen idee, maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat het 6 jaar oude scherm waarschijnlijk een stuk trager was qua refresh latency dan de nieuwere schermen? Daarnaast dat een 6 jaar oud 17" LCD scherm je toendertijd waarschijnlijk meer heeft gekost dan deze hele computer nu (zelfs zonder te corrigeren voor inflatie)?

Ik heb trouwens ook een TN-paneel (geen laptop), aangezien ik geen ca. 800-1000 euro over had voor een kleurecht TFT scherm. Het valt mij idd ook wel op dat de achtergrondplaatjes die standaard bij Mac OS X er ook niet al te best uitzien (zichtbare dithering). Ik zal straks Windows eens booten en hetzelfde plaatje als achtergrond instellen, en kijken of er verschil in zit.

Maar even serieus, de goedkoopste 20" iMac kost 1200 euro. Een kleurecht EIZO scherm van 20" kost bijna hetzelfde. Ik gok dus dat je verwachtingen van de hardware misschien een tikje aan de hoge kant zijn...

• Saeverix
Wilke schreef op woensdag 26 december 2007 @ 22:15:
[...]

Ik heb geen idee, maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat het 6 jaar oude scherm waarschijnlijk een stuk trager was qua refresh latency dan de nieuwere schermen? Daarnaast dat een 6 jaar oud 17" LCD scherm je toendertijd waarschijnlijk meer heeft gekost dan deze hele computer nu (zelfs zonder te corrigeren voor inflatie)?

Ik heb trouwens ook een TN-paneel (geen laptop), aangezien ik geen ca. 800-1000 euro over had voor een kleurecht TFT scherm. Het valt mij idd ook wel op dat de achtergrondplaatjes die standaard bij Mac OS X er ook niet al te best uitzien (zichtbare dithering). Ik zal straks Windows eens booten en hetzelfde plaatje als achtergrond instellen, en kijken of er verschil in zit.

Maar even serieus, de goedkoopste 20" iMac kost 1200 euro. Een kleurecht EIZO scherm van 20" kost bijna hetzelfde. Ik gok dus dat je verwachtingen van de hardware misschien een tikje aan de hoge kant zijn...
Dat 17" Iiyama scherm was toen rond de 400 euro... 12ms response time. Zeker geen kleurecht HIGH RANGE scherm. Want een scherm van toen 400 euro is tegenwoordig een low budget 100+ euro range scherm...

Op die manier vind ik mijn verwachtingen dus zeker niet te hoog. En trouwens wat zitten jullie steeds over mijn verwachtingen te "zeuren"...
Ik kan er tegenwoordig (2007) vanuit gaan dat een 20" TFT scherm in ieder geval gelijk of zelfs beter presteerd dan een 17" TFT scherm uit 2002. Iets wat nu niet het geval is. Het scherm uit 2007 presteerd beduidend minder dan het scherm uit 2002. Als ik het dan heel zwart/wit ga bekijken gaat de TFT technologie achteruit als ik naar jullie moet luisteren... 8)7 :?

[ Voor 14% gewijzigd door Saeverix op 27-12-2007 10:02 ]

Verwijderd

Saeverix schreef op donderdag 27 december 2007 @ 09:56:
[...]
Als ik het dan heel zwart/wit ga bekijken gaat de TFT technologie achteruit als ik naar jullie moet luisteren... 8)7 :?
Nee, het punt is dat er meer variabelen spelen dan slechts een jaartal.

• Saeverix
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 10:13:
[...]

Nee, het punt is dat er meer variabelen spelen dan slechts een jaartal.
Zoals?

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 16:12
Het probleem met de weergave (gebruik je wel het goede kleurprofiel?), is voor webdesign natuurlijk niet van belang. De website moet immers op de slechtste monitor nog goed ogen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Exirion

Gadgetfetisjist

Wilke schreef op woensdag 26 december 2007 @ 22:15:
Het lijkt soms inderdaad wel of mensen het onmogelijke van een apparaat verwachten omdat er Apple op staat... Ik vind dat de 20" iMacs voor de prijs hele nette apparaten zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Saeverix
Dus jullie vinden dit allemaal acceptabel voor een iMac van +/- 1500 euro...

Afbeeldingslocatie: http://wvstudios.nl/GoT/imac1.png
Afbeeldingslocatie: http://wvstudios.nl/GoT/imac2.png

Ik in ieder geval niet... 8)7

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Saeverix schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:03:
Dus jullie vinden dit allemaal acceptabel voor een iMac van +/- 1500 euro...

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik in ieder geval niet... 8)7
En je hebt verder niks extreems met de gamma curve gedaan ofzo?

Als dit het standaard beeld is dan deugt er inderdaad iets niet maar het is me nooit opgevallen bij de 20" iMacs die ik in winkels heb gezien. Zelf heb ik een 24" iMac die alles inclusief gradients helemaal goed weergeeft.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Saeverix
Exirion schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:08:
[...]

En je hebt verder niks extreems met de gamma curve gedaan ofzo?

Als dit het standaard beeld is dan deugt er inderdaad iets niet maar het is me nooit opgevallen bij de 20" iMacs die ik in winkels heb gezien. Zelf heb ik een 24" iMac die alles inclusief gradients helemaal goed weergeeft.
Niks met Gamma curves gedaan... Heb een poging gedaan tot Calibreren, maar dat is de moeite niet waard aangezien het er vrijwel niets beter van wordt.

Plaatjes direct in je topic zetten in plaats van linkjes helpt dus toch... Want een groot aantal mensen hierboven schreeuwt maar wat uit hun nek... Totdat ze de foto's zien.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Saeverix schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:13:
Plaatjes direct in je topic zetten in plaats van linkjes helpt dus toch... Want een groot aantal mensen hierboven schreeuwt maar wat uit hun nek... Totdat ze de foto's zien.
Heb je de uitvoering van 1199 of 1449 gekocht? Als je die van 1449 hebt dan zou ik overwegen om 300 euro meer uit te geven voor de 24" uitvoering. Die gebruikt een S-IPS panel en heeft aanzienlijk beter beeld.

• Saeverix
Exirion schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:16:
[...]

Heb je de uitvoering van 1199 of 1449 gekocht? Als je die van 1449 hebt dan zou ik overwegen om 300 euro meer uit te geven voor de 24" uitvoering. Die gebruikt een S-IPS panel en heeft aanzienlijk beter beeld.
1449 met studentenkorting... Maar ik heb hem inmiddels al weer een paar maand.
En het moet niet nodig zijn om Apple meer te spekken door een 24" model aan te schaffen omdat het 20" scherm niet goed is...

En let op: Ik zeg niet dat het scherm helemaal niks goed weergeeft. Het gaat mis met de grijstinten, en daar gaat het zelfs voor een TN paneel te mis!

Ik heb vanavond ook even contact opgenomen met de lokale Apple Store. Die zullen de fotos ook even bekijken met een paar collega's. Antwoord daarop zie je binnenkort hier.

• Tobiaz
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

hmm ik zit net tegen de aankoop van de 20" aan en vind dit wel een beetje schrikken... de reden waarom niemand (of bijna) op je plaatjes klikt omdat je ze bij imageshack hebt gehost en als ik ergens een ty*** hekel aan heb dan zijn het plaatjes van een macscherm met fouten gehost bij imageshack! ;)

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• ppl
  • Niet online

ppl

Saeverix schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:13:
Plaatjes die op iets van 1 cm afstand van een scherm zijn gemaakt...jaja, dat is ook echt heel betrouwbaar... Menigeen zit beslist geen centimeter van z'n scherm af maar een stuk verder. Als je wat aan RSI preventie doet al helemaal. Ik zou dan ook wel eens willen zien hoe het eruit ziet wanneer je er een 30 cm (wat een stuk realistischer is) vanaf zit met je camera. Zolang je die plaatjes niet hebt kletst iedereen die adhv de huidige 1 cm plaatjes wat roept uit z'n nek. Dan kan ik ook wel gaan lopen miepen dat je van zo'n scherm zou mogen verwachten dat je de pixels niet zou mogen kunnen tellen...

De huidige plaatjes zijn leuk om aan te geven wat men bedoeld met gradients maar ze geven niet aan hoe ernstig het probleem is omdat ze dus veel te dichtbij zijn genomen.

De Macbook van een jaar geleden (core duo van november, vlak voor de core 2 duo modellen kwamen) die ik heb vertoond dit probleem niet (geen last met een zwarte achtergrond, de schaduwen, zwart/wit foto's, you name it) en dan is het toch een 6 bits scherm. Zou er dus wat aan de hand zijn dan lijkt het me eerder dat je gewoon een exemplaar hebt waarbij het scherm niet jofel is. Dan is het dus incidenteel en niet structureel.

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 28-12-2007 18:01 ]

• tweak_dude
Maar het kan goed zijn dat in de huidige Macbooks een ander paneel zit.

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Ik heb zelf een Macbook (2de generatie) in bezit en ook hier is duidelijk zichtbaar dat met name gradients niet worden weergegeven zoals je dat zou verwachten. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik er geen last van heb, het valt me op, meer niet (hoewel ik natuurlijk liever een scherm had gehad dat dit "probleem" niet heeft). Daar moet ik wel bijzeggen dat ik het zeer vreemd zou vinden als ik dit ook met een iMac zou ondervinden, van een dergelijk apparaat verwacht ik persoonlijk wel meer dan van een laptop schermpje.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 21:38

Apache

amateur software devver

Het Macbook scherm is idd pover, maar voor die prijs denk ik niet echt uitzonderlijk slecht tov andere merken, voro normaal gebruik heb je er weinig last van, surfen, office toepassingen, filmpje kijken als je er recht voor zit etc.

De mbp, zeker die met led display is een hele verbetering, en als je er recht voor zit benaderd die mijn dell 2407.

Verder zou ik graag wat meer testen zien en eventueel meetesten, ik zag in jouw eerste link een plaatje op imageshack wat een gradient moet voorstellen? Ik zie wel als ik met mijn contrast speel dat dat een gradient is, maar volgens mij om die foto's die jij produceert van hte scher mzelf moet je er dan al flink op inzoomen zowel op de pc als met je camera wat een zeer vertekend beeld kan geven, kan je geen gradients maken op hoge resolutie 1920*1200 bvb zodat er qua zoomen al niet extra geinterpoleerd dient te worden.

Zomaar wat in het rond gaan roepen en dat die dingen hun geld niet waard zijn vind ik nogal sterk, en ik zie liever wat empirisch bekomen resultaten.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Saeverix schreef op donderdag 27 december 2007 @ 22:31:
En let op: Ik zeg niet dat het scherm helemaal niks goed weergeeft. Het gaat mis met de grijstinten, en daar gaat het zelfs voor een TN paneel te mis!
en het ligt niet aan plaatje zelf wat je gebruikt ? jpg & compressie e.d. ? hoe gedraagt ie zich met een 16-bits tiff ?

Verwijderd

Heeft het zin misschien een screen te plaatsen? (of klets ik dom 8)7 ben geen expert)
Aangezien camera kwaliteit en refreshen van het scherm meespelen met de foto. ben ik heel benieuwd hoe een screen er dan uit ziet.
(ja ik heb op imageshack gekeken maar de fotos laden niet meer????)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-02 19:31

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik kan bevestigen dat deze gradientproblemen onder OS X heel erg opvallen. Onder Windows op m'n laptop zijn die lelijke grijze gradients nooit opgevallen, maar toen ik OS X had geinstalleerd was dat een heel ander verhaal.
Waarom komt dat? Ja wat denk je, kijk eens geod rond in OS X, alles bestaat uit grijze gradients. 8)7

Puur de reden dat het destijds op je 17" TFT waarschijnlijk een stuk minder opviel. Overigens vind ik het ook erg matig van Apple. Maarja, ik heb destijds ook juist een 20" PVA scherm gekocht omdat ik niet langer tegen een lelijk TN paneel aan wilde kijken.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Kwaliteit van het paneel etc.

Maar ik ontken verder niets over het scherm. Ik heb zelf een MBP en daar is bij sommige achtergronden en grijs gradients in Illustrator banding te zien. Bij een laptop vind ik dat zelf wel acceptabel, aangezien ik nog geen een laptop gezien heb die dat niet had (mijn oude Dell had het ook). Bij een iMac is zoiets inderdaad wel jammer.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2007 13:59 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

tweak_dude schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 21:31:
Maar het kan goed zijn dat in de huidige Macbooks een ander paneel zit.
Dat zou mogelijkerwijs zelfs per batch kunnen variëren. Wat het in ieder geval wel aangeeft is dat niet per definitie iedere Macbook en iMac onderhevig zou zijn aan het probleem.

Misschien kan iemand iets van een test file in elkaar draaien waarmee iedereen kan testen en z'n bevindingen kan plaatsen. Dan heeft iedereen dezelfde file om mee te testen en is het allemaal wat nauwkeuriger te vergelijken.

• Saeverix
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 12:22:
Heeft het zin misschien een screen te plaatsen? (of klets ik dom 8)7 ben geen expert)
Aangezien camera kwaliteit en refreshen van het scherm meespelen met de foto. ben ik heel benieuwd hoe een screen er dan uit ziet.
(ja ik heb op imageshack gekeken maar de fotos laden niet meer????)
Je kletst inderdaad redelijk dom :P
Screenshot maken heeft totaal geen zin aangezien het aan het Paneel ligt en niet aan de videokaart.
Ook speelt het refreshen van het scherm niet mee aangezien dit alleen bij CRT schermen het geval is. En de kwaliteit van de camera is ook niets mis mee: Canon Digital Ixus 70
Apache schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 12:03:
Het Macbook scherm is idd pover, maar voor die prijs denk ik niet echt uitzonderlijk slecht tov andere merken, voro normaal gebruik heb je er weinig last van, surfen, office toepassingen, filmpje kijken als je er recht voor zit etc.

De mbp, zeker die met led display is een hele verbetering, en als je er recht voor zit benaderd die mijn dell 2407.

Verder zou ik graag wat meer testen zien en eventueel meetesten, ik zag in jouw eerste link een plaatje op imageshack wat een gradient moet voorstellen? Ik zie wel als ik met mijn contrast speel dat dat een gradient is, maar volgens mij om die foto's die jij produceert van hte scher mzelf moet je er dan al flink op inzoomen zowel op de pc als met je camera wat een zeer vertekend beeld kan geven, kan je geen gradients maken op hoge resolutie 1920*1200 bvb zodat er qua zoomen al niet extra geinterpoleerd dient te worden.

Zomaar wat in het rond gaan roepen en dat die dingen hun geld niet waard zijn vind ik nogal sterk, en ik zie liever wat empirisch bekomen resultaten.
Je mag wel even langs komen, kun je het zelf zien.

De gradient die ik gemaakt heb in Photoshop (8Bit 72dpi). Diezelfde gradient heb ik toen als PNG opgeslagen...
De gradient die ik op de foto heb gezet is helemaal niks ingezoomd. En ik heb hem zo op de foto gezet zodat hij het meest bij het werklijke beeld in de buurt komt.
Het heeft zeer zeker niet met mijn manier van fotograferen te maken... :)

En afgezien van het Gradient probleem, hoe verklaren jullie de Window schaduw op de grijze achtergrond die er uit ziet om van te huilen :? Daar hebben jullie vast ook een reden voor...

Wat denken jullie nou? Dat ik een beetje uit me nek ga zitten lullen? Dat ik iemand ben die niet weet waar hij het over heeft?

En wat Arcanedevil zegt: Bij een Laptop acceptabel, maar een iMac niet.

Ik heb ook bericht gehad van de Apple Store. Ik moest even terug bellen zodat we voor een passende oplossing kunnen zorgen. Ik houdt jullie op de hoogte

[ Voor 14% gewijzigd door Saeverix op 29-12-2007 22:16 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

Hij is ingezoomd omdat je heel duidelijk het raster van de pixels kunt zien die in een LCD zit. Lijkt me buiten gewoon sterk dat jij met je neus op je scherm gedrukt zit want dat zou nog enigzins overeenkomen met de foto's die hier staan (zelfs een slechtziende zit er niet zo dicht op). Ga nou gewoon eens achter dat ding zitten en maak eens van verschillende afstanden een foto, bijv. wanneer je op gewone normale afstand zoals altijd erachter zit.

• Saeverix
ppl schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 18:59:
[...]

Dat zou mogelijkerwijs zelfs per batch kunnen variëren. Wat het in ieder geval wel aangeeft is dat niet per definitie iedere Macbook en iMac onderhevig zou zijn aan het probleem.

Misschien kan iemand iets van een test file in elkaar draaien waarmee iedereen kan testen en z'n bevindingen kan plaatsen. Dan heeft iedereen dezelfde file om mee te testen en is het allemaal wat nauwkeuriger te vergelijken.
Dit vind ik wel even een aparte post waard... Het zou best kunnen dat dit het geval is.
Dit topic was in de eerste instantie ook bedoeld voor testresultaten. Daarom heb ik het originele PNG bestand ook online gezet...

Alleen er zijn niet veel die beschreven hebben hoe die PNG file er op hun iMac uitziet... Tot nu toe bijna alleen maar gokjes/blaatjes/ik lul uit mijn nek verhaaltjes...
Ik was nou juist benieuwd hoe het er op andere iMac's uitziet. Of dat het zoals ppl zegt: Alleen een bepaalde Batch is die een brak scherm heeft.

Net als de iPod Touch exemplaren uit een bepaalde week die ook een slecht scherm hadden.

Maar ik wacht af van de Apple Store er van maakt. Mocht dat op niets uitlopen dat zal ik eens een soort Test file online zetten en een Poll erbij zodat iedereen zijn bevindingen kan posten...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:43
Johnny schreef op maandag 24 december 2007 @ 23:16:
Kijk, dat er een 6bits scherm anno 2007 in zit is nog tot daar aan toe, maarzo'n slappe smoes is alleen voor een marketingteam niet te laag. Kom op zeg, dat is gewoon onverdedigbaar. Ik heb een Sony Vaio (ook 13") en een MacBook, en die Vaio heeft gewoon een toppie scherm die aan mn Eizo (gewoon standalonescherm) kan tippen, en waar gewoon foto-gedoe op gedaan kan worden. De MacBook steekt er gewoon schraaltjes bij af, punt uit. Daar is geen excuus voor, dat is gewoon zo. Die Vaio is prima te gebruiken als foto-bewerkstation, de enige reden dat de MacBook dat niet kan is het brakke scherm.

Van een general purpose computer vind ik dat je mag verwachten dat je er general purpose dingen mee kunt doen, en daar valt een beetje foto-sleutelen ook onder. Kijk, dat er niet per se een topscherm in hoeft (en de TS dus beter zn huiswerk had moeten doen) ben ik direct met je eens, en met een MacBook kan ook best wat ge-foto-pield worden, maar de keus van Apple om er slechte schermen in te zetten is gewoon een zwaktebod, en die keuze nog eens verdedigen al helemaal.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Frietsaus
  • Niet online
Mee eens hoor, mijn MacBook presteert ook belabberd (sommige gradients zijn zelfs in een soort "hokjes" opgedeeld). Maar goed, je wil weten hoe het er op andere iMacs uit ziet, jouw testgradient ziet er op mijn 17" iMac niet goed uit (maar ook niet dramatisch), je ziet duidelijk een streep tussen de kleurovergangen.

• Murcielago
Laten we anders toch even wat echt vergelijkingsmateriaal gebruiken ipv dit soort subjectieve beoordelingen.
Ik heb zojuist ff de standaard gradient van photoshop CS 3 gepakt. Die ziet er op mijn Samsung 940BW toch een stuk slechter uit dan op de MacBook. Daar zie ik wel duidelijk scherpe overgangen tussen de gradients.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 04:15
Is het niet zo dat het 6-bit paneel meer kleuren probeert weer te geven door een pixel constant te wisselen van kleure om zo de gewenste kleur, die het niet in staat is weer te geven, te benaderen?

Als je dan een foto maakt met een korte sluitertijd dan laat je het aspect "tijd" geheel buiten beschouwing en geef je een incompleet beeld over de prestaties van het scherm.

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar het is wel iets om op te letten zodat je geen verkeerde conclusies gaat trekken.

• Saeverix
straat schreef op zondag 30 december 2007 @ 01:49:
Is het niet zo dat het 6-bit paneel meer kleuren probeert weer te geven door een pixel constant te wisselen van kleure om zo de gewenste kleur, die het niet in staat is weer te geven, te benaderen?

Als je dan een foto maakt met een korte sluitertijd dan laat je het aspect "tijd" geheel buiten beschouwing en geef je een incompleet beeld over de prestaties van het scherm.

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar het is wel iets om op te letten zodat je geen verkeerde conclusies gaat trekken.
Nogmaals: De foto beeld het zelfde af als ik heb gezien met mijn eigen ogen :O

• tweak_dude
@ straat:
Nee. Zie Wikipedia voor de techniek te wordt toepast.

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik heb vandaag ook mijn 24" custom imac gekregen. Ik was erg blij (en nog wel steeds) dat hij was binnen gekomen. Maar bij het installeren viel mij op dat mijn rechter kant donkerder is dan de linkerkant.

Je ziet het met alle achtergronden. Links is helder rechts is 10 minder helder. Ik heb er NOG niet zo heel veel last van maar weet eigenlijk niet of het beter is om morgen direct apple te bellen. (heb hem via een bekende apple internshop gekocht)

Misschien dat iemand hier wat advies kan geven.

Dacht zelf om een maand te wachten en dan te klagen, misschien dat men dan nieuwe of andere schermen gebruikt.

Alvast bedankt!

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

-nickx- schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:23:
Je ziet het met alle achtergronden. Links is helder rechts is 10 minder helder. Ik heb er NOG niet zo heel veel last van maar weet eigenlijk niet of het beter is om morgen direct apple te bellen. (heb hem via een bekende apple internshop gekocht)

Misschien dat iemand hier wat advies kan geven.
Wacht het gewoon even af. Ik had precies hetzelfde toen ie net op m'n bureau stond maar als de backlight opgewarmd is, is het nauwelijks nog een probleem. Ik geef toe dat het scherm niet perfect is maar het geeft een erg goed beeld en de helderheidsverschillen zijn na een tijdje aanstaan niet zo erg meer. Ik ben in ieder geval nogsteeds enorm blij met m'n iMac :)

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:59
Exirion schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:05:
[...]

Wacht het gewoon even af. Ik had precies hetzelfde toen ie net op m'n bureau stond maar als de backlight opgewarmd is, is het nauwelijks nog een probleem. Ik geef toe dat het scherm niet perfect is maar het geeft een erg goed beeld en de helderheidsverschillen zijn na een tijdje aanstaan niet zo erg meer. Ik ben in ieder geval nogsteeds enorm blij met m'n iMac :)
Sorry hoor, maar met elk product van Apple is tegenwoordig ongeveer wat...

- de 20inch iMac heeft een TN paneel met de nadelen daarvan
- de 24inch iMac heeft een verticale gradient (die in de meeste gevallen NIET over is na opwarming van de backlight)
- de MacBook schermpjes zijn brak
etc etc etc...

Ik heb 2 weken een 24 inch iMac gehad en ben ik de tijd verslaafd geraakt aan OSX, dat is mijn probleem nu, want de hardware van Apple durf ik niet meer aan... Ik ben serieus voor die centen nog nooit zoveel troep tegen gekomen...

Sorry, redelijk offtopic, maar hoe makkelijk mensen de huidige hw kwaliteit van Apple slikken verbaasd me echt ontzettend...

• ppl
  • Niet online

ppl

Jouw ongefundeerde gezeik verbaasd mij ook eerlijk gezegd. Je moet dingen absoluut niet als feit gaan lopen presenteren als dat duidelijk niet het geval is. Er zijn in dit topic diverse mensen die melden dat ze die gradient hebben maar ook een aantal die melden dat ze het niet hebben (zoals ik). Daarmee is dan ook meteen je stelling dat Macbooks brakke schermen hebben ontkracht tot bullshit. Je kunt hooguit zeggen dat een bepaalde batch/serie Macbooks een brak scherm heeft die gradient problemen heeft. Denk eens in kleur en niet zo verdomde zwart/wit zoals nu.

Overigens is het hebben van een TN panel wel uiterst discutabel hoor. De ene hecht er waarde aan, de andere boeit het voor geen ene meter.

Hoe makkelijk mensen vandaag de dag alles over 1 kam scheren en alleen maar zwart en wit zien is ook wel in en in triest... :X

Enige zinvolle bijdrage aan het topic (waarbij je dus kreten als "Macbooks hebben brakke schermen" onderbouwd) is wel zo prettig.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04

3DDude

I void warranty's

Op me stage staan 30 imacs 20 inch geloof ik ook. Zal ik is een keer die png daarop openen ? om te kijken of het echt zo is?
Als het echt zo is als op die foto is dat echt jammer van apple zulke brakke kwaliteit scherm is gewoon imo niet normaal! :/

[ Voor 38% gewijzigd door 3DDude op 04-01-2008 21:39 ]

Be nice, You Assholes :)

• Saeverix
ppl schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:18:
Jouw ongefundeerde gezeik verbaasd mij ook eerlijk gezegd. Je moet dingen absoluut niet als feit gaan lopen presenteren als dat duidelijk niet het geval is. Er zijn in dit topic diverse mensen die melden dat ze die gradient hebben maar ook een aantal die melden dat ze het niet hebben (zoals ik). Daarmee is dan ook meteen je stelling dat Macbooks brakke schermen hebben ontkracht tot bullshit. Je kunt hooguit zeggen dat een bepaalde batch/serie Macbooks een brak scherm heeft die gradient problemen heeft. Denk eens in kleur en niet zo verdomde zwart/wit zoals nu.

Overigens is het hebben van een TN panel wel uiterst discutabel hoor. De ene hecht er waarde aan, de andere boeit het voor geen ene meter.

Hoe makkelijk mensen vandaag de dag alles over 1 kam scheren en alleen maar zwart en wit zien is ook wel in en in triest... :X

Enige zinvolle bijdrage aan het topic (waarbij je dus kreten als "Macbooks hebben brakke schermen" onderbouwd) is wel zo prettig.
Is een foto als onderbouwing van de problemen met mijn huidige iMac scherm niet genoeg? Ik probeer het juist in heel veel kleuren te gaan kijken, maar de schermen van de iMac's en vooral MacBooks laten mij (bij wijze van spreken) bijna alleen in "zwart/wit" kijken :+

En wat praat je over TN panelen? Daar heb ik niets op tegen, maar laat er wel een TN paneel van acceptabele kwaliteit in zitten... En niet een paneel die ernstige problemen heeft met Ditheren van kleuren...

En de Gradient waar jij over spreek en waar de 2-3 posts voor jou over gaan hebben betrekking tot een totaal ander probleem dan waarvoor dit topic is. Als je de Topicstart (helemaal) doorgelezen had was je hier wel achter...

3DDude schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:38:
Op me stage staan 30 imacs 20 inch geloof ik ook. Zal ik is een keer die png daarop openen ? om te kijken of het echt zo is?
Als het echt zo is als op die foto is dat echt jammer van apple zulke brakke kwaliteit scherm is gewoon imo niet normaal! :/
Zou mooi zijn als je deze eens op een paar willekeurige iMac's zou willen openen.
Ik zal binnenkort eens wat meer testmateriaal uploaden en in de Topicstart zetten.
Want dat is nou precies het hoofd-doel van dit topic. Kijken of er meer iMac's zijn met het probleem wat ik heb...

Ik ga volgende week Zaterdag met mijn iMac naar een Apple Store. Ga ik even met die mensen daar kijken en vergelijk met iMac's uit de winkel...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Martijn schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:20:
- de 24inch iMac heeft een verticale gradient (die in de meeste gevallen NIET over is na opwarming van de backlight)
Correctie: horizontale gradient. Bovendien heeft niet iedereen er last van. De mensen die nergens last van hebben posten nauwelijks op fora. En van de mensen die het probleem wel hadden heb ik er al genoeg gezien die na omruilen een 24" te pakken hadden die wel goed was. Je kunt het ook overdrijven natuurlijk.

• Johnny
  • Laatst online: 09-02 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Brent schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 22:54:
[...]

Kijk, dat er een 6bits scherm anno 2007 in zit is nog tot daar aan toe, maarzo'n slappe smoes is alleen voor een marketingteam niet te laag. Kom op zeg, dat is gewoon onverdedigbaar. Ik heb een Sony Vaio (ook 13") en een MacBook, en die Vaio heeft gewoon een toppie scherm die aan mn Eizo (gewoon standalonescherm) kan tippen, en waar gewoon foto-gedoe op gedaan kan worden. De MacBook steekt er gewoon schraaltjes bij af, punt uit. Daar is geen excuus voor, dat is gewoon zo. Die Vaio is prima te gebruiken als foto-bewerkstation, de enige reden dat de MacBook dat niet kan is het brakke scherm.

Van een general purpose computer vind ik dat je mag verwachten dat je er general purpose dingen mee kunt doen, en daar valt een beetje foto-sleutelen ook onder. Kijk, dat er niet per se een topscherm in hoeft (en de TS dus beter zn huiswerk had moeten doen) ben ik direct met je eens, en met een MacBook kan ook best wat ge-foto-pield worden, maar de keus van Apple om er slechte schermen in te zetten is gewoon een zwaktebod, en die keuze nog eens verdedigen al helemaal.
Ik denk dat je fanboy-radar wat te gevoelig staat afgesteld, want nergens in mijn reactie verdedig ik de MacBook-schermen. Hier nog even een samenvatting van wat ik zeg speciaal voor jou en anderen die misschien moeite hebben met begrijpend lezen:

1. Het is een bekend probleem.
2. Ik noem technische oorzaak van het probleem.
3. Je komt er meestal pas achter nadat je hem gekocht hebt.
4. Het formaat en resolutie ook niet erg geschikt zijn voor grafisch werk.
5. De problemen van het scherm te omzeilen zijn met een externe monitor.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Dat "prachtige gradient plaatje" is dus gewoon brak! ik heb een mooie vergelijksings foto gemaakt met een gradient ernaast dat ik zelf gemaakt heb, en zie het verschil... (op een Dell 2407)

klik voor foto

• Saeverix
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:34:
Dat "prachtige gradient plaatje" is dus gewoon brak! ik heb een mooie vergelijksings foto gemaakt met een gradient ernaast dat ik zelf gemaakt heb, en zie het verschil... (op een Dell 2407)

klik voor foto
Wat voor kleuren heb je gebruikt?
Ik weet dat een PNG niet de beste manier is om een bestand goed over te laten komen.

Zal ergens vandaag de PSD even uploaden... Dan kan er niets meer misgaan...

• Frietsaus
  • Niet online
Wellicht dat we LCDTest kunnen gebruiken, dat is een kleine applicatie met allerlei testpatronen om de kwaliteit van het scherm te testen. Ook zitten er een paar behoorlijke gradients in.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23237

• Saeverix
Het is alleen zo dat het niet bij alle Gradients het geval is. Met name bij de grijstinten...

De beste manier om te testen is dat jullie gewoon terplekke diezelfde gradient namaken. Ik heb de gebruikte kleuren hieronder gezet.

Ik gebruik de volgende kleuren: #191919 naar #000000

Als jullie daar eens een gradient van willen maken op een iMac 20" scherm.
Zo kunnen we op deze manier geen posts meer krijgen van: Dat "prachtige gradient plaatje" is dus gewoon brak!
Frietsaus schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:26:
Wellicht dat we LCDTest kunnen gebruiken, dat is een kleine applicatie met allerlei testpatronen om de kwaliteit van het scherm te testen. Ook zitten er een paar behoorlijke gradients in.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23237
Heb toch dat programma even getest... En bij de Gradient test verloopt alles soepel behalve de verloop van Blauw naar Groen. Daar begin ik dan het zelfde te zien als de grijstinten gradient die ik toen gemaakt had.

Ik zie hier dan in plaats van een elegante verloop gewoon grote (5x5 pixel?) vlakken met kleuren die tussen Blauw en Groen inliggen... Net of plaats je een Mosaic filter over je elegante gradient in Photoshop. Zo'n effect is het een beetje.

En dat alles heeft gewoon met de "Dithering" van het scherm te maken. Iets is daar niet in orde. Want een TN paneel kan zeek zeker fraaie Gradients weergeven. Mits te Dithering in orde is :)

[ Voor 51% gewijzigd door Saeverix op 06-01-2008 12:38 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dat moet zeker mogelijk zijn ja, want zelfs met 565 (16-bit) kleurencodering en goeie dithering kun je strakke gradients weergeven.

• Frietsaus
  • Niet online
Het ziet er bij mij in ieder geval zo uit:
17" iMac
Afbeeldingslocatie: http://xs323.xs.to/xs323/08010/gradient774663.jpg

MacBook
Afbeeldingslocatie: http://xs323.xs.to/xs323/08010/gradient_288838.jpg

Mijn vorige mening van mijn MacBook klopt trouwens niet. Dit is mijn vierde MacBook (wegens defecten omgeruild) en twee van de vier waren echt veel slechter dan de foto hierboven. Zo erg dat het hele gradient zowat een mosaic was. Ik dacht dat ik deze MacBook al had getest, maar ben er nooit meer aan toegekomen. De foto's zijn niet echt geweldig, maar het is wel een beetje te zien denk ik.

En je hebt gelijk, mijn schermen hebben ook alleen moeite met blauw-groen. Ik ga nu even een gradient maken zoals je hebt voorgesteld.

Edit: als ik een gradient maak zoals jij hebt voorgesteld is het verschil erg moeilijk te zien. Maar wat ik kan zien ziet er gewoon goed uit. Dus als de nieuwe 20" dat niet goed heeft dan zal er wel wat verkeerd zitten in die serie.

[ Voor 26% gewijzigd door Frietsaus op 06-01-2008 13:00 ]

• rikgoodhart
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe gaat het ruilen eigenlijk wanneer je je mac bij een externe mac dealer heb gehaald? kan ik dit dan nog wel rechtstreeks via apple regelen? en wordt je imac meteen aan de deur gewisseld of zit je gewoon weken zonder een computer? :'( \

ik kom er namelijk net achter dat ik een gele vlek in het midden van het scherm heb met daarbij slechte gradients... het gaat om een 24" imac. ik kijk het nog even aan, maar was wel nieuwsgierig naar deze vragen.

Verwijderd

Ik heb de test uitgevoerd op mijn Dell 2407 scherm (heb even geen zin om mn MacBookpro los te koppelen) en ik heb ook last van lichte banding bij blauw groen (behalve bij de eerste gradient).

Afbeeldingslocatie: http://jojo.sappusx.com/DSCF1725.JPG
Afbeeldingslocatie: http://jojo.sappusx.com/DSCF1738.JPG

Ik ben dus bang dat het banding probleem vooral een probleem van MacOSX is en dus niet de hardware. Ik denk dat het dus slim is om naar een softwareoplossing te zoeken.

• Frietsaus
  • Niet online
Heeft iemand hier toevallig Windows op zijn Mac staan (Boot Camp, geen virtualisatie). Toen met die aanklacht tegen Apple vanwege de slechte MacBook Pro schermen werd verteld dat het banding probleem niet voorkwam in Windows en dat het dus aan Mac OS X lag.

Ik kan het helaas niet testen, ik heb er geen Windows op staan.
"Here is the irony ... if I boot into XP using Boot Camp, the dithering and banding and noise goes away," according to a MacBook and MacBook Pro owner whose online comments were cited in the lawsuit. "The screens look beautiful in XP (on both the MB and MBP) ... so there is a possibility that this is some sort of driver issue, but why wouldn't Apple just step up and fix it instead of dragging this out for all of us that bought the high end machines???"

[ Voor 46% gewijzigd door Frietsaus op 06-01-2008 13:40 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Hm, dat zou dan betekenen dat het ook in je kleurenprofiel kan zitten, want daarmee worden je kleuren ook aangepast toch? Ik heb zelf mijn kleuren aangepast zodat ik een gamma van 2,1 heb, dat ziet er stukken minder flets uit dan het standaard gamma van 1,8

Hier stond achterhaalde informatie…

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-01 11:27
rikgoodhart schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:10:
Hoe gaat het ruilen eigenlijk wanneer je je mac bij een externe mac dealer heb gehaald? kan ik dit dan nog wel rechtstreeks via apple regelen? en wordt je imac meteen aan de deur gewisseld of zit je gewoon weken zonder een computer? :'( \
Apple is de fabrikant en de dealer is de verkoper. Je hebt een koopovereenkomst met die dealer. Ik zou dus naar de dealer gaan.

De 14 dagen "remorse" periode bij Apple is alleen van toepassing wanneer je ook in de AppleStore bestelt.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• ppl
  • Niet online

ppl

Saeverix schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 23:22:
Is een foto als onderbouwing van de problemen met mijn huidige iMac scherm niet genoeg? Ik probeer het juist in heel veel kleuren te gaan kijken, maar de schermen van de iMac's en vooral MacBooks laten mij (bij wijze van spreken) bijna alleen in "zwart/wit" kijken :+
Als je enigzins had nagedacht over die foto's dan had je zelf ook wel kunnen bedenken dat een foto waarop je het raster van je TFT panel kunt zien nou niet bepaald veel zegt (for all I know is het gewoon een probleem met je camera omdat die te dichtbij fotografeert). Daarnaast blijf je maar drammen dat het allemaal kut en bagger is terwijl er toch echt hier zat mensen zijn die aan hebben gegeven dat zij het probleem niet ervaren. Waarom je dan in hemelsnaam uitspraken doet als dat het een feit is dat die schermen kut zijn en je met alle geweld daarin gelijk wenst te hebben is me een raadsel. Het slaat echt nergens op en is ook buitengewoon kinderachtig. Eerst een klein onderzoekje en dan pas de conclusie; wat jij nu doet is andersom waardoor dit topic ook weinig bestaansrecht heeft.
En wat praat je over TN panelen? Daar heb ik niets op tegen, maar laat er wel een TN paneel van acceptabele kwaliteit in zitten... En niet een paneel die ernstige problemen heeft met Ditheren van kleuren...
TN panelen zijn nou eenmaal niet geweldig, ga dan ook geen wonderen verwachten (en dat ben je wel aardig aan het doen nu). Ik denk dat in deze je verwachtingspatroon te hoog heeft gelegen.
En de Gradient waar jij over spreek en waar de 2-3 posts voor jou over gaan hebben betrekking tot een totaal ander probleem dan waarvoor dit topic is. Als je de Topicstart (helemaal) doorgelezen had was je hier wel achter...
Dat heb je dan volledig aan jezelf te danken. Je begon zelf de eentonige discussie over die gradients en uit je topic start blijkt ook dat je de schermen afrekent op het feit dat ze op gradient gebied het niet goed doen. Hoe moet ik en een ander dan ruiken dat je het feitelijk daar niet over wil hebben. Vermeldt dan ook om welke andere redenen je vindt dat die schermen niet deugen. Je eigen topicstart en topic zelf eens goed doorlezen is vaak ook weleens handig om te doen...
Zou mooi zijn als je deze eens op een paar willekeurige iMac's zou willen openen.
Ik zal binnenkort eens wat meer testmateriaal uploaden en in de Topicstart zetten.
Want dat is nou precies het hoofd-doel van dit topic. Kijken of er meer iMac's zijn met het probleem wat ik heb...
Dat is al een heel wat betere houding dan dat continue gezever dat het allemaal maar bagger is en er niets van deugt. Je overdrijft nogal en dat doet afbreuk aan dit topic. Liever constructief bezig om te ontdekken of het een kwestie is van een batch maandagmorgen scherm of dat het iets structureel is; en dat is niet iets wat ik voor de eerste keer zeg. Zolang je dat niet gedaan hebt kun je dus niet die uitspraken doen die jij doet en dat presenteren als feit (afgezien van het feit dat er mensen zijn die het tegenspreken).

Dat mensen er geen last van hebben houd ook in dat ze er geen last van hebben. Nogal buitengewoon respectloos om dan te gaan roepen dat het je verbaasd dat mensen er genoegen mee nemen. Ooit wel eens bij je opgekomen dat mensen ook gewoon de waarheid spreken en ze dus ook daadwerkelijk geen last hebben van de dingen waar jij wel last van hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 08-01-2008 19:26 ]

• YellowCube
  • Laatst online: 08-02 17:10

YellowCube

Wait...what?

DiGiSTORM_ schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:40:
Hm, dat zou dan betekenen dat het ook in je kleurenprofiel kan zitten, want daarmee worden je kleuren ook aangepast toch? Ik heb zelf mijn kleuren aangepast zodat ik een gamma van 2,1 heb, dat ziet er stukken minder flets uit dan het standaard gamma van 1,8
ik weet bijna wel zeker dat het daar in zit.

Ik heb m'n iMac 24" (niet de nieuwste generatie) met een ColorVision Spyder gecalibreerd. Voor het calibreren had ik met name bij gradienten bijv. blauw naar groen behoorlijk wat last van vage strepen. Na de calibratie en het gebruik van een nieuw kleurenprofiel was weg.

Op m'n MacBook zie ik in het grijze gradient ook wel wat strepen, maar dan moet ik er wel goed voor kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 08-01-2008 20:14 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Het zou interessant zijn als het idd om de software gaat, zou dus in weze tamelijk simpel te fixen moeten zijn.

Ik hoop het voor diegenen die deze apparaten reeds bezitten, en dit hernieuwd mijn interesse in de iMac enigszinds! :) Keep on testing lads!

Verwijderd

Mijn vriendin heeft een ongeveer jaar oude macbook en dat scherm is idd niet top. Zeker als ik het verglijk met het LED scherm van mijn mbp. Maar als je profi met kleur werkt dan is een laptop scherm zoiezo ontoereikend... Voor internet office etc boeit het allemaal geen flikker en vind ik dat jullie ook niet moeten zeiken.

• Saeverix
ppl schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:24:
[...]

Als je enigzins had nagedacht over die foto's dan had je zelf ook wel kunnen bedenken dat een foto waarop je het raster van je TFT panel kunt zien nou niet bepaald veel zegt (for all I know is het gewoon een probleem met je camera omdat die te dichtbij fotografeert). Daarnaast blijf je maar drammen dat het allemaal kut en bagger is terwijl er toch echt hier zat mensen zijn die aan hebben gegeven dat zij het probleem niet ervaren. Waarom je dan in hemelsnaam uitspraken doet als dat het een feit is dat die schermen kut zijn en je met alle geweld daarin gelijk wenst te hebben is me een raadsel. Het slaat echt nergens op en is ook buitengewoon kinderachtig. Eerst een klein onderzoekje en dan pas de conclusie; wat jij nu doet is andersom waardoor dit topic ook weinig bestaansrecht heeft.
Dat je toevallig het Raster ziet op de foto heeft niks te maken met de duidelijke Gradient overgang die je ziet... Daar kun je nog zo'n groot raster voorzetten. Het probleem met de gradient zal er niet erger of minder erg van worden. En beste jonge, ik heb de foto toch vergeleken met wat ik werkelijk zag op het scherm... En dat komt bijna 100% overeen. Dus wat ben je nu weer aan het zagen?
TN panelen zijn nou eenmaal niet geweldig, ga dan ook geen wonderen verwachten (en dat ben je wel aardig aan het doen nu). Ik denk dat in deze je verwachtingspatroon te hoog heeft gelegen.
Waar is jouw bewijs om te zeggen dat TN panelen niet geweldig zijn? Je eigen opmerkingen zijn ook niet bijster nuttig voor dit topic. Ik heb helemaal niets tegen op TN panelen. En zoals je in mijn TS had kunnen lezen gebruik ik al meer dan 5 jaar een TN paneel. En die heeft deze problemen niet. Allemaal beweringen zonder bewijs... :z
Dat heb je dan volledig aan jezelf te danken. Je begon zelf de eentonige discussie over die gradients en uit je topic start blijkt ook dat je de schermen afrekent op het feit dat ze op gradient gebied het niet goed doen. Hoe moet ik en een ander dan ruiken dat je het feitelijk daar niet over wil hebben. Vermeldt dan ook om welke andere redenen je vindt dat die schermen niet deugen. Je eigen topicstart en topic zelf eens goed doorlezen is vaak ook weleens handig om te doen...
Kerel, je snapt het nog steeds niet hé? Het gradient probleem waar zijn het over hebben heeft te maken met de Backlight van sommige iMac schermen. Totaal iets anders dan waar dit topic over gaat... Lezen???
Dat is al een heel wat betere houding dan dat continue gezever dat het allemaal maar bagger is en er niets van deugt. Je overdrijft nogal en dat doet afbreuk aan dit topic. Liever constructief bezig om te ontdekken of het een kwestie is van een batch maandagmorgen scherm of dat het iets structureel is; en dat is niet iets wat ik voor de eerste keer zeg. Zolang je dat niet gedaan hebt kun je dus niet die uitspraken doen die jij doet en dat presenteren als feit (afgezien van het feit dat er mensen zijn die het tegenspreken).

Dat mensen er geen last van hebben houd ook in dat ze er geen last van hebben. Nogal buitengewoon respectloos om dan te gaan roepen dat het je verbaasd dat mensen er genoegen mee nemen. Ooit wel eens bij je opgekomen dat mensen ook gewoon de waarheid spreken en ze dus ook daadwerkelijk geen last hebben van de dingen waar jij wel last van hebt?
Als ik een opmerking doe van: "Ik snap niet dat mensen hier genoegen mee nemen" dan heb ik het over de mensen die dezelfde problemen hebben. Lijkt me logisch, want waar zouden mensen genoegen mee moeten nemen als het scherm perfect presteert... Doelloze opmerking dus...

En nu we het toch over reacties hebben die veel toevoegen aan dit topic...
Hebben jouw posts in dit topic een toegevoegde waarde? Nee...
Kun je dan vanaf nu gewoon beter maar zwijgend toekijken? Ja... :)

Jij bent nu met je "gezeur" dit topic aan het vervuilen zonder iets nuttigs toe te voegen...

• Saeverix
YellowCube schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:14:
[...]

ik weet bijna wel zeker dat het daar in zit.

Ik heb m'n iMac 24" (niet de nieuwste generatie) met een ColorVision Spyder gecalibreerd. Voor het calibreren had ik met name bij gradienten bijv. blauw naar groen behoorlijk wat last van vage strepen. Na de calibratie en het gebruik van een nieuw kleurenprofiel was weg.

Op m'n MacBook zie ik in het grijze gradient ook wel wat strepen, maar dan moet ik er wel goed voor kijken.
Dit klinkt interresant, maar ben in eerste instantie niet van plan voor 80 euro een hulpstuk te kopen om mijn scherm in orde te maken...

Zaterdag ga ik naar de Apple Store hier in de buurt. Ze zullen het dan ook even gaan bekijken.
Ik houdt jullie op de hoogte...

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dit lost overigens niet het probleem van de zwart-wit gradienten op. Ik zie het zowel op m'n iMac als op m'n MacBook, maar dan alleen bij gradienten die over een groot stuk verlopen, niet in schaduwranden e.d.
Ik kan me voorstellen dat jij er vanwege je websdesign werk wel last van hebt. Ikzelf merk het bij foto's waar specifiek overgangen in de lucht aanwezig zijn (en dat zijn er tot nu toe 3 in een collectie van 30.000).

En naar aanleiding van dit ben ik ook eens gaan zoeken op "gradient" + "banding" en je ziet dat neit alleen de iMacs en MacBooks maar bijv. ook de MBP er last van kunnen hebben.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Saeverix
YellowCube schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:16:
dit lost overigens niet het probleem van de zwart-wit gradienten op. Ik zie het zowel op m'n iMac als op m'n MacBook, maar dan alleen bij gradienten die over een groot stuk verlopen, niet in schaduwranden e.d.
Ik kan me voorstellen dat jij er vanwege je websdesign werk wel last van hebt. Ikzelf merk het bij foto's waar specifiek overgangen in de lucht aanwezig zijn (en dat zijn er tot nu toe 3 in een collectie van 30.000).

En naar aanleiding van dit ben ik ook eens gaan zoeken op "gradient" + "banding" en je ziet dat neit alleen de iMacs en MacBooks maar bijv. ook de MBP er last van kunnen hebben.
Als je dat dan hoort ga je inderdaad zoals ze boven zeggen toch aan een Software probleem denken...
Ik ben benieuwd wat ze zaterdag in de Apple Store te zeggen hebben op dit probleem.

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08-2025

JerNL

I said goodday!

Ik heb gistern mijn nieuwe iMac binnen gehad 2.4 Ghz 20" Inch. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik zie wat men bedoeld :(

een gradient is zo blokkerig als wat :'( dat is wel erg jammer.. alles zier er gruwelijk uit, maar overloopjes vind ik er niet bepaald SUPER uit zien.

kan je met deze reden terug sturen eigenlijk ?
het is niet zo erg, maar als er een kans is dat ik daarna eentje krijg die dat niet heeft is het misschien wel de moeite waard.

nothing :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JerNL schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:44:
het is niet zo erg, maar als er een kans is dat ik daarna eentje krijg die dat niet heeft is het misschien wel de moeite waard.
Grotere kans dat je er eentje krijgt met pixelfouten. Dat zou ik persoonlijk erger vinden.

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Exirion schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:58:
[...]

Grotere kans dat je er eentje krijgt met pixelfouten. Dat zou ik persoonlijk erger vinden.
dead pixels bedoel je?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

JerNL schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:44:
Ik heb gistern mijn nieuwe iMac binnen gehad 2.4 Ghz 20" Inch. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik zie wat men bedoeld :(

een gradient is zo blokkerig als wat :'( dat is wel erg jammer.. alles zier er gruwelijk uit, maar overloopjes vind ik er niet bepaald SUPER uit zien.

kan je met deze reden terug sturen eigenlijk ?
ik ben net even bij een iFactors geweest en eens verschillende Mac's bekeken. In iWeb heb ik een lege pagina gemaakt en de achtergrond voorzien van een van zwart naar wit lopend gradient.
Er stond een MBP waar je duidelijk de banding op zag. Er zat aan die MBP ook een Cinema Display en toen ik de iWeb pagina daarheen verplaatste zag je geen banding meer.

Ik heb vervolgens ook op een iMac 20" gekeken en daar zag ik dus helemaal geen banding.
Dat zou dan inhouden dat het toch exemplaristisch is. Of dat 'm dan weer zit in de calibratie van het scherm of echt "ontoereikende" hardware zou ik niet weten.

• JerNL

JerNL

I said goodday!

YellowCube schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 16:52:
[...]

ik ben net even bij een iFactors geweest en eens verschillende Mac's bekeken. In iWeb heb ik een lege pagina gemaakt en de achtergrond voorzien van een van zwart naar wit lopend gradient.
Er stond een MBP waar je duidelijk de banding op zag. Er zat aan die MBP ook een Cinema Display en toen ik de iWeb pagina daarheen verplaatste zag je geen banding meer.

Ik heb vervolgens ook op een iMac 20" gekeken en daar zag ik dus helemaal geen banding.
Dat zou dan inhouden dat het toch exemplaristisch is. Of dat 'm dan weer zit in de calibratie van het scherm of echt "ontoereikende" hardware zou ik niet weten.
Ik zal ook is in photoshop een gradient maken vanavond (zit nu op laptop) van wit naar zwart, maar ik verwachts niks goeds.

gelukkig hoef ik het proffesioneel niet te gebruiken, maar als het niet hoort dan breng ik hem wel terug.

als het echt erg is dan bel ik de apple helpdesk wel ff

• JerNL

JerNL

I said goodday!

JerNL schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:53:
[...]

Ik zal ook is in photoshop een gradient maken vanavond (zit nu op laptop) van wit naar zwart, maar ik verwachts niks goeds.

gelukkig hoef ik het proffesioneel niet te gebruiken, maar als het niet hoort dan breng ik hem wel terug.

als het echt erg is dan bel ik de apple helpdesk wel ff
Net even een gradient in PS gemaakt van zwart naar wit en de banding is overduidelijk te zien...

geen oplossing, maandag maar is even bellen

Pagina: 1