Toon posts:

HD partitioneren in Fat32 en NTFS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.163 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Daar ik graag mijn externe HD deels wil gaan gebruiken voor mijn PS3 als voor Windows XP heb ik het idee om 2 partities aan te nmaken. Elk van 160 Gb, waarvan 1 met NTFS voor mijn Windows XP en 1 met Fat32 voor mijn PS3. Origineel waren het 2 partities van elk 160 Gb met NTFS.
Wat heb ik gedaan. Eerst de 2e partitie onder Windiows verwijderd en deze geformateerd maar als ik deze met Fat32 wil aanmaken kan ik niet hoger dan 32 Gb.
Toen beide partities geformateerd, maar ook dan kan ik niet hoger dan 32 Gb.
In principe zou het volgens mij wel onder Windows moeten kunnen of misschien toch mbv Partition Magic?
Kan iemand mij helpen?

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 07:29
Ik zou het anders eens proberen via een Knoppix boot CD.
Vervolgens QParted opstarten.

De oorzaak van je probleem imho is de cluster size die gekapt is door Windows bij het instellen van je partitie. Linux heeft hier minder problemen mee.
Door de beperking van de cluster size is de maximale grootte van de partitie ook beperkt.
Aangezien er een beperking bestaat van x keer cluster size is maximael grootte van de partitie.

Merk hier ook bij op dat een partitie aangemaakt onder linux (oa. via QParted) wel perfect leesbaar is zowel onder Linux als onder Windows.

[ Voor 19% gewijzigd door Softmore op 07-01-2008 10:33 . Reden: Reden van beperkte partitie grootte toegevoegd ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is? Het antwoord staat in de OM FAQ / Beleid.

ARME AOW’er

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43

Croga

The Unreasonable Man

Guardian Angel schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:32:
Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is? Het antwoord staat in de OM FAQ / Beleid.
Nee, dat is duidelijk een heel ander verhaal. De harddisk waar TS het over heeft wordt wel juist herkend maar Windows is nou eenmaal gelimiteerd tot 32GB bij het aanmaken van FAT32 partities.

TS zou inderdaad een Linux Live CD zoals Knoppix kunnen proberen of een tool vergelijkbaar met Partition Magic.

Wat TS zich wel moet afvragen: Waarom zou je überhaupt een NTFS partitie aan willen maken? Waarom niet de hele schijf op FAT32 zetten? WindowsXP kan daar namelijk heel goed mee overweg. Ondanks dat WinXP geen grote FAT32 partities aan wil maken kan hij ze wel gewoon lezen en schrijven als ze al bestaan...

Verwijderd

Topicstarter
De achterliggende gedachte tav zowel Fat32 als NTFS is dat ik de NTFS partitie wil gebruiiken voor o.a.backups van Windows en de Fat32 partitei voor de PS3.

De schijven die in de PS3 zitten zijn ook groter als 32 Gb, dan dan zou je een lege schijf toch ook minimaal zo groot moeten kunnen maken en het restant aan Gb;s op NTFS?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook gewoon dmv fdisk en format.com in dos partitioneren en formatteren, dan kun je tot 2TB gaan als je wilt (al zie ik het nut niet echt van een 2 TB FAT partitie, het zou mogelijk moeten zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:42:
Je kunt ook gewoon dmv fdisk en format.com in dos partitioneren en formatteren, dan kun je tot 2TB gaan als je wilt (al zie ik het nut niet echt van een 2 TB FAT partitie, het zou mogelijk moeten zijn).
Ik had nog een opstartdiscette en heb met Fdisk gekeken, maar dan ziet hij alleen mijn C-schijf.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:59:
[...]

Ik had nog een opstartdiscette en heb met Fdisk gekeken, maar dan ziet hij alleen mijn C-schijf.
Hij zal geen NTFS partities zien. Maar dmv fdisk kun je die partities gewoon opnieuw aanmaken en dan als FAT32 formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:04:
[...]

Hij zal geen NTFS partities zien. Maar dmv fdisk kun je die partities gewoon opnieuw aanmaken en dan als FAT32 formatteren.
Mijn C-schijf is wel degelijk in NTFS en die ziet hij dus wel, als enige.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:06:
[...]

Mijn C-schijf is wel degelijk in NTFS en die ziet hij dus wel, als enige.
Dat kan niet. Tenzij je handmatig een NTFS driver hebt geladen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen NTFS driver geladen.

Toch zou je een lege schijf gewoon in Fat32 moeten formateren en dan kunnen onder verdelen in 2 partities?

Zou Partition Magic niet de oplossing zijn?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 11:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:20:
Ik heb geen NTFS driver geladen.

Toch zou je een lege schijf gewoon in Fat32 moeten formateren en dan kunnen onder verdelen in 2 partities?

Zou Partition Magic niet de oplossing zijn?
Als je geen NTFS driver hebt geladen dan is die C: dus niet je NTFS partitie, maar een andere.

En je partitioneert eerst je schijf, daarna formatteer je hem. Je kunt PM gebruiken (al vind ik het pakket dermate buggy dat ik er ver van blijf).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:33:
[...]

Als je geen NTFS driver hebt geladen dan is die C: dus niet je NTFS partitie, maar een andere.

En je partitioneert eerst je schijf, daarna formatteer je hem. Je kunt PM gebruiken (al vind ik het pakket dermate buggy dat ik er ver van blijf).
Hoe kan ik dan partitioneren en formateren als ik met Fdisk de externe HD niet zie? De enige die ik wel kan zien is C. De inhoud heb ik bekeken dmv. van commano dir.

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 15:53

Japser

Jeej!

Ik zat gisteravond voor mn eigen systeem te klooien met Partition Magic, en het moet toch wel mogelijk zijn met dat proggie om je hele NTFS partitie te splitten in twee delen van 160GB en het deel welke je wilt gaan gebruiken voor je PS3 te converteren naar FAT32?? Ik kon daar ook gewoon klooien met mn externe HDD.

Probeer Partition Magic eens zou ik zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Japser op 07-01-2008 12:20 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Dan pak je niet fdisk maar een ander programma.
Het internet staat vol met programma's die dat voor je kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Japser schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:19:
Ik zat gisteravond voor mn eigen systeem te klooien met Partition Magic, en het moet toch wel mogelijk zijn met dat proggie om je hele NTFS partitie te splitten in twee delen van 160GB en het deel welke je wilt gaan gebruiken voor je PS3 te converteren naar FAT32?? Ik kon daar ook gewoon klooien met mn externe HDD.

Probeer Partition Magic eens zou ik zeggen.
Waarschijnlijk kan ik er wel aan komen dus zal het deze week eens proberen. Ik heb nu dus o.a. 32 Gb (Fat32) op mijn HD staan en aangesloten op de PS3 en dan werkt geweldig, veel beter als streamen wat bij mij geen succes was.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.