Toon posts:

Vraag over Surround geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Even een vraag. Ik sta op het punt om een nieuwe surround set aan te schaffen (Marantz SR 7001, dvd speler van marantz en surround speakers van Kef of Monitor audio). Bovendien een nieuwe lcd televisie (philips). Hoe werkt het dan met ''gewone'' televisie qua surround geluid. Ik kijk veel films via filmnet, heb ik dan net zo'n surround ervaring in vergelijking met het kijken van een film via dvd? Is er helemaal geen surround ervaring? Ik weet dat filmnet wel uitzendingne heeft in HD qualiteit, maar dat gaat volgens mij alleen over het beeld en niet over geluid. Wie kan deze vraag beantwoorden?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 16:27
Dat is naar mijn weten hooguit dolby prologic (tenzij je digitale satelliet hebt?). Een surround formaat dat niet zo goed is als dolby digital gezien het in elkaar wordt gezet naar een stereo drager en daarna weer uitgevouwen naar links/center/rechts/mono-surround. Het geluidsbeeld trekt veel meer naar het midden en de surrounds zijn niet zo gedefinieerd als met het geluid van DVD (wat van links moet komen komt nog steeds van links en wat je achter moet horen komt nog steeds van achter, maar het is allemaal wat minder). Met een goede opstelling heb je nog steeds een degelijke surround ervaring, afhankelijk van wat je gewend bent en wat je wilt horen. Maar het is zeker niet zoals DVD's. Daarnaast heb je nog een beperking in dynamiek, geen controle over compressie, bijmixen van LFE, etc.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Surround, tja, je hoort het geluid van alle kanten komen en als je een goede installatie en alles hebt kan het best wel leuk klinken hoor, niks mis mee.
Maar je moet je niet teveel voorstellen van dat surround gebeuren, ik heb me er ook op verkeken.
Klinkt leuk, dat zeker, maar om nu te zeggen echt super en ik merk echt speciale dingen? Nou nee, maar het is wel leuk en beter als stereo. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik neem aan dat je met Filmnet Canal+ bedoeld? Filmnet bestaat namelijk al sinds 1997 niet meer ;)

Film1 zend volgens mij wel soms Dolby Digital signaal uit, heb er eigenlijk nooit echt op gelet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?