Crossfire schijnt niet aan te staan

Pagina: 1
Acties:
  • 869 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scoop_Scoop
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03 06:49
Ik heb het volgende systeem:
- Gigabyte P35-DQ6
- Intel Q6600 G0 (watergekoeld)
- Kingston 2048MB PC6400 CL3
- Club3d HD3870 OC (in crossfire)
- Antec neopower 650W

Ik draai windows XP.

Nu heb ik Crossfire, maar ik denk zelf dat het niet goed werkt.
- In crysis heb ik met 1 videokaart gem 50-60 fps (uitschieters van 40 en 70)
- In crysis heb ik met 2 videokaarten gem 50-60 fps (uitschieters van 40 en 70)
- In COD4 heb ik met 1 videokaart gem 60 fps constant, lijkt wel of hij niet hoger kan.
- in COD4 heb ik met 2 videokaarten gem 60 fps constant, lijkt wel of hij niet hoger kan.
- in 3dmark2005 heb ik met 1 videokaart 19451 punten.
- in 3dmark2005 met crossfire aan heb ik 21644 punten.
Heb dus even het spel getest, en daarna 1 kaart er uit gehaald om te kijken of er verschil was.
Allebei 1600x1200 zonder AA.
Hieruit blijkt volgens mij dat CF niet goed werkt.

Ook heb ik het bij 2 programma's bekeken en zeggen allebei dat het niet aanstaat:
Everest:
Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/tweakers/everest_thumb.JPG

PC Wizzard:
Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/tweakers/pcwizzard2008_thumb.JPG

Ook hardware monitor geeft maar 1 kaart aan, weet niet of dat wat uitmaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/tweakers/hardware_monitor_thumb.JPG

Dus daar uit blijkt volgens mij dat CF niet goed aangesloten is?
Maar de kabels zitten er gewoon goed op:
Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/tweakers/crossfire_thumb.JPG

Ik heb ATI Catalyst geinstalleerd, en daar heb ik het geactiveerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/tweakers/ccc_thumb.JPG

Hier op tweakers kon ik het volgende topic er over vinden die er nuttig was:
hd2900xt crossfire probleem. 33dmark06 zeer lage score

Daar stond in dat je ATI tool maar is moest installeren.
Dat heb ik gedaan en CF daar ook op enabled gezet:
Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/tweakers/ati_tool_thumb.JPG

-) Ik de drivers van cd opnieuw er op gezet wat niet heeft geholpen
-) Ook de drivers van internet geprobeerd, wat niet hielp
-) Verder zag ik in het bovenstaande topic iets staan over Met AMD GPU Clock Tool. Met deze tool zou je de temps van beide kaarten uit moeten kunnen lezen. Die heb ik gedownload maar dat werkt niet op mijn computer.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Verwijderd

Scoop_Scoop schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:46:

- In COD4 heb ik met 1 videokaat gem 60 fps constant, lijkt wel of hij niet hoger kan.
- in COD4 heb ik met 2 videokaarten gem 60 fps constant, lijkt wel of hij niet hoger kan.
Hij wil niet hoger omdat , waarschijnlijk v-sync ( ofzoiets ) aanstaat , dat houdt in dat je scherm op 60herts draait, je videokaart maar 60FPS geeft , zet je je je scherm op 70herts dan geeft hij 70FPS.
Zet je v-sync uit , dan geeft hij zoveel mogelijk frames hij kan berekenen . Met je ander probleem weet ik helaas gaan raad , want crossfire staat aan in ccc zeg je :s

suc6

Verwijderd

Overigens is niet in v-sync draaien handig voor benchmarks en statfreaks die geilen op hogere cijfertjes, maar nuttig is het niet. Je scherm zal nooit meer fps kunnen weergeven als de aangegeven hoeveelheid en er zijn verschillende nadelige effecten bij teveel fps (tearing ed).

Verwijderd

Heb je al 3DMark gedraaid ?

Hiermee kan je veel beter een Crossfire opstelling mee testen.
probeer eerst 3DMark met 1 kaart en daarna 2 kaarten en bekijk de punten die je heb behaald.

en dat je Frames op 60fps blijven steken kan door V-syn komen ,schakel deze optie uit.

Helpt dit niets, dan met Atitray tool of Ati tools Refresh forcen op 100 of 200hz in 3D applicaties

Als dit niks mocht helpen, drivers uninstallen en met het tooltje drive sweeper de restanten verwijderen en rebooten.
en de drivers opnieuw installeren, 7.11 werkt prima met Crossfire ,7.12 geeft fouten met NFS spellen en bij sommigen rode vlekken in het beeld.

Suc6...

• Scoop_Scoop
ik ga straks ff vsync uitzetten in de game.

Ik heb 3dmark 2005 op m'n pc staan.
Maar met opstarten van 3dmark duurt het wel een paar minuten, en na 5 minuten komt er nog niets.
klopt dit dat het zo lang duurt?

Ik heb het maar afgesloten want er gebeurt niets.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 12:01
Ik vind je voltage op de +12V lijn behoorlijk laag... Hoop voor je dat dit een verkeerde uitlezing is.

Misschien dat SLI gedactiveerd is omdat deze niet voldoende stroom krijgt?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 16:43
Scoop_Scoop schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:54:

Maar met opstarten van 3dmark duurt het wel een paar minuten, en na 5 minuten komt er nog niets.

2005 kent je videokaarten niet, omdat die erg nieuw zijn. Even bij doel -nosysinfo toevoegen, en hij moet weer werken!

Verwijderd

Scoop_Scoop schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:54:

op de site van 3DMark is een update te downloaden voor detectie van de nieuwste hardware, de hotfix geld voor 3DMark 2003 2005 en 2006

Daarom kom je niet verder dan het splashscreen waar hij hardware dedecteert.

Hier draaien 2x MSI RX3850 in Crossfire zonder problemen met driver versie Catalyst 7.11 met CCC , ik gebruik geen ATItray tools of zoiets dergelijk omdat ik daarmee Crossfiren niet kon enablen.

• Scoop_Scoop
Cave_Boy schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:07:
Ik vind je voltage op de +12V lijn behoorlijk laag... Hoop voor je dat dit een verkeerde uitlezing is.

Misschien dat SLI gedactiveerd is omdat deze niet voldoende stroom krijgt?
Dat is zeker een verkeerde uitlezen, zie het nu pas :?

Maar mijn voeding geeft 3x 19A over elke lijn.
Dus dat moet wel goed gaan.

ATI tool verwijderd.

3dmark 2005 gedraaid:
Enkele kaart: 19451 punten
Crossfire: 21644

Heb niet echt verstand van dat 3dmark. Dus of de score goed is weet ik niet?

Had hem op 1024x768 en AA uit staan. Weet niet of dat wat uitmaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door Scoop_Scoop op 05-01-2008 23:05 ]

• Scoop_Scoop
Ook nog even 3dmark2006 geprobeerd met die hotfix.

Die geeft het volgende aan:

Bovenste is CF uit (en echt de kaart uit de computer) 12453pnt
Onderste is CF aan (volgens CCC dan) 16654pnt

Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/tweakers/2006_CF_OFF_THUMB.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.schoep.eu/tweakers/2006_CF_ON_THUMB.JPG

Betekend dit nu dat CF wel werkt? ondanks ik er echt totaal geen verschil van merk in spellen?

[ Voor 12% gewijzigd door Scoop_Scoop op 06-01-2008 00:18 ]

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:44
denk het wel dan, anders zou er immers niet zo'n (groot) verschil zijn :)

Verwijderd

Scoop_Scoop schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:16:
Ook nog even 3dmark2006 geprobeerd met die hotfix.

Die geeft het volgende aan:

Bovenste is CF uit (en echt de kaart uit de computer) 12453pnt
Onderste is CF aan (volgens CCC dan) 16654pnt

[afbeelding]
[afbeelding]

Betekend dit nu dat CF wel werkt? ondanks ik er echt totaal geen verschil van merk in spellen?
Dan werkt het , overig vind ik de score niet slecht hoor , ik haal met 3DMark2006 met MSI RX3850 o.c versie in crossfire 13476pnt
oke jij heb een Quadcore ik helaas een Core Duo E4500 2.2@2.6gig dat scheeld al behoorlijk veel in punten in 3DMark :-)

Maar je crossfire werkt Dude ! , en in oudere spellen zul je weinig winst merken omdat zei geen SLI of Crossfire ondersteunen.
Call of duty 2 en deel 4 ondersteunt dit , daar merk ik c.a 20% meer performanche.
Unreal Tournament 3 daar haal ik met settings op high en 6xAA 8xAS op een single kaart 67fp gemiddeld
in crossfire 8xAA en 16xAS 87frames _/-\o_

Dus de nieuwe games maken er gebruik van en ik denk ook dat je dit jaar meer ondersteuning en patches voor games gaan krijgen om SLI of Crossfire te onderteunen en er performance winst mee opkrikken ;)

en ook de grafischekaart drivers worden beter geoptimaliseerd neem ik aan.

• Scoop_Scoop
Hoe zit het met crysis dan? Daar merk ik dus echt totaal geen verschil mee, die moet dat toch ook ondersteunen?

Ben iig blij dat het wel werkt volgens jullie.

[ Voor 60% gewijzigd door Scoop_Scoop op 06-01-2008 03:29 ]

Verwijderd

Crysis heb ik geen ervaringen mee, omdat het spel mij niet zo intreseerd , wat ik wel had gelezen een paar weekjes terug dat ze een opstelling met 3 kaarten en met de maximale settings hebben gebrobeerd , dit gaf 30fps volgend de berichten :D .

en dat met 3 grafischekaarten.

Verwijderd

Scoop_Scoop schreef op zondag 06 januari 2008 @ 02:33:
Hoe zit het met crysis dan? Daar merk ik dus echt totaal geen verschil mee, die moet dat toch ook ondersteunen?

Ben iig blij dat het wel werkt volgens jullie.
Als je je Q6600 eens zou overclocken zou je het verschil in games ook wel zien denk ik .
Het kan zijn dat je Q6600 al de botleneck is voor 1 kaart ( kan zeg ik ;) ) dus heeft het geen nut dat je dan 2 kaarten hebt draaien , Maar als je hem overclock ( je Q6600) zal je het verschil ingame ookwel zien dnek ik ;) .

• Scoop_Scoop
Varco, ik heb de Q6600 al op 3,6Ghz draaien. Moet ik hem nog verder zetten? is al 50% overclock (wel stabiel, getest met paar programma's)

[ Voor 12% gewijzigd door Scoop_Scoop op 06-01-2008 13:06 ]

Verwijderd

je moederboard heeft 2 PCI-e sloten eentje 16X en eentje 4X , ik denk dat daar het probleem zit.

http://www.gigabyte.eu/Pr...37&ProductName=GA-P35-DQ6

staat ook in de specificaties , wellicht een ander mobo met bijv. een X38 chipset proberen of wachten dat P45 uitkomt met CFx ondersteuning.

• Scoop_Scoop
oke ik ga hem ruilen voor een x38 chipset die dus wel 2x een PCI-e 16x slot heeft.

Kan mijn moederbord die ik nu heb voor niet te veel verlies verkopen.

Bedankt allemaal voor de hulp!

Verwijderd

het is natuurlijk alleen de vraag of dat "DE" oplossing is

• Scoop_Scoop
Dat is zo, maar zag ook dat de X38 een stukje sneller is. En het kan PCI-e 2.0 aan. Niet dat ik dat alles nu gebruik maar in de toekomst kan het misschien makkelijk zijn.

En ik kan de P35 voor een mooi bedrag wegdoen waardoor het het proberen waard is.

Ik laat het jullie nog wel weer weten als ik het moederbord binnen heb en wat dan de 3dmark score's zijn. Zodat iemand anders met dit probleem weet wat de oplossing is.

[ Voor 15% gewijzigd door Scoop_Scoop op 07-01-2008 23:39 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:59:
het is natuurlijk alleen de vraag of dat "DE" oplossing is
Voor een moderne kaart als de HD3870 is PCI-E 4x echt niet genoeg (uitgaande van versie 1.0 dus 1GB/s). Daar ligt dus zeker een bottleneck op de hoge resoluties, juist waar de tweede kart extra voordeel zou kunnen geven.

Een CPU bottleneck bespeur ik ook niet, misschien moet je de resolutie nog verder omhoog gooien. Eigenlijk is twee videokaarten alleen interessant als je echt een hoge resolutie monitor hebt, dus minstens 1680x1050 maar nog liever 1920x1200.

En over Crysis: Gebruik de 7.10 hotfix als je echt veel Crysis wilt spelen. Dat is namelijk de enige driver waar CF ook daadwerkelijk performance verbetering geeft (ongeveer 50% boven single GPU). Ik heb ook al met 7.11 en 7.12 geprobeerd, maar daar is Crysis echt bagger met twee kaarten. Ik heb er een tijdje terug een korte benchmark van gedaan. De bevindingen waren als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/crysishotfixbenchmark.PNG
Zoals je ziet worden de verschillen tussen 1 en 2 kaarten pas merkbaar op hele hoge resoluties. De verschillen tussen single en dual GPU zouden nog scherper zijn als ik een iets vlottere CPU had. Een E6600 op 3GHz is ook al niks bijzonders meer he :| :P

[ Voor 10% gewijzigd door frankknopers op 08-01-2008 00:28 ]

Goud is geen geld

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

waar kun je die oudere drivers downloaden dan ?

www_un4given_nl

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Google voor de lol eens op Crysis Hotfix. Dit is de eerste hit

http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=30533

Goud is geen geld

Verwijderd

Scoop_Scoop schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:05:
Varco, ik heb de Q6600 al op 3,6Ghz draaien. Moet ik hem nog verder zetten? is al 50% overclock (wel stabiel, getest met paar programma's)
Nee , als hij al op 3.6 Ghz draait , klopt men theorie niet , je moet dus niet verder klokken :p .

• Scoop_Scoop
Oke heb het nieuwe mobo er in hangen. Weer iets overgeclocked en volgens mij zijn de fps bij 3dmark 2005 in het begin een stuk hoger, met oude moederbord zat ik in het eerst stukje rond de 80-90 fps, en nu heb ik daar 110 fps.
Dus volgens mij is het wel een vooruitgang.
De score blijft wel hetzelfde met het oude moederbord. Daar merk ik niets van. Maar als ik zometeen ook COD4 er op heb staan en crysis kan ik nog even naar de fps daar kijken. Als die hoger zijn dan voorheen ben ik tevreden.

Heb alleen 1 probleen. De temperaturen in de bios zijn te hoog. Processor is nu 80 graden volgens de bios, terwijl XP aangeeft 50 graden. Die 50 graden had ik ook met oude moederbord dus die zal dan denk ik wel kloppen.
Heb gister ook meteen de bios geupdate naar F7 maar nog te hoge temperatuur. Erg vreemd..... Een nieuwer moederbord die verkeerde temperaturen aangeeft.

• Scoop_Scoop
Ik heb COD4 opnieuw gespeeld. Waar ik met het oude moederbord ongeveer op 60fps zat, zit ik nu op 91 fps.

Ik merk dus echt een groot verschil in moederborden. Ondanks dat 3dmark aangeeft dat ik dezelfde score heb zit er wel verschil in.

Wou dit nog even toevoegen voor een volgende die met hetzelfde probleem zit, dat een ander moederbord wel eens zou kunnen helpen.
Pagina: 1