Externe harde schijf haalt geen hoge snelheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:12
Ik heb sinds eergisteren een iomega 500 GB harde schijf gekocht. Nu wilde ik 200 GB overzetten van de interne 250 GB naar de externe. Dit ging echter aan een snelheid van slechts 25 MB/sec?? USB 2.0 is 60 MB/sec theoretisch. Ik weet wel dat er een overhead op zit, maar is zo'n grote overhead normaal? Hij haalt niet eens de helft van de snelheid...

Ah lol ik zie net enkele topics hieronder iemand met hetzelfde probleem. Maar iemand zei daar dat een usb apparaat maximum de helft van de bandbreedte toegekregen krijgt. Dan van die max 80 procent lijkt mij dan al stukken realistischer...

[ Voor 25% gewijzigd door skelleniels op 04-01-2008 16:52 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk eens naar je CPU load. USB gebruikt de CPU nogal behoorlijk bij dit soort acties. Ik haal hier meestal ook niet heel veel meer dan dit soort snelheden.

Verder moet je interne schijf een dergelijke snelheid natuurlijk ook nog wel aankunnen. Nou is 25MB/s wel vrij weinig voor een moderne schijf, maar in combinatie met de zware last die USB toch al op je systeem legt vind ik het nog niet eens zo heel dramatisch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik heb het zelfde met een Maxtor. Als ik die echter aansluit op Firewire haal ik in ene dik 40 MB/s.

USB 2.0 is wat dit soort dingen betreft een wassen neus. Te veel vertaalslagen. Firewire kent veel minder overhead (is een directe scsi-3 implementatie)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

25MB/s is heel aardig. Veel controllers halen niet hoger dan zo'n 20 tot 25MB/s. USB is vrij traag voor een flinke datastroom, zeker als je meerdere devices aan je USB poorten hebt hangen.

Verwijderd

In USB2 een limiet van 25 MB/s ? topic kun je een antwoord vinden op je vraag

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:12
Orion84 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:53:
Kijk eens naar je CPU load. USB gebruikt de CPU nogal behoorlijk bij dit soort acties. Ik haal hier meestal ook niet heel veel meer dan dit soort snelheden.

Verder moet je interne schijf een dergelijke snelheid natuurlijk ook nog wel aankunnen. Nou is 25MB/s wel vrij weinig voor een moderne schijf, maar in combinatie met de zware last die USB toch al op je systeem legt vind ik het nog niet eens zo heel dramatisch?
CPU load van 5 procent met hdtune vind ik echt niet veel(core2duo E6600 @ 3 ghz). Ook is me interne schijf meer dan snel genoeg(maxtor 250 GB die 70 MB/sec haalt)

FF dat topic doorlezen.

http://specs.tweak.to/16567

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Even offtopic: als ik 2 USBdevices aansluit op 2 mainboard-connectoren (waar ik er in totaal 10 van heb) zouden ze dan allemaal per stuk de 480 MBit moeten halen, of is dat in totaal? Want als ik 2 grote devices aan het kopieren zet (Gentoo Linux 64 bit) lijkt het alsof de een "wacht" tot de ander klaar is...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RemcoDelft schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 09:49:
Even offtopic: als ik 2 USBdevices aansluit op 2 mainboard-connectoren (waar ik er in totaal 10 van heb) zouden ze dan allemaal per stuk de 480 MBit moeten halen, of is dat in totaal? Want als ik 2 grote devices aan het kopieren zet (Gentoo Linux 64 bit) lijkt het alsof de een "wacht" tot de ander klaar is...
USB is een bus die de bandbreedte deelt over alle aangesloten apparaten. Dit betekent dus dat als je met 2 schijven werkt, ze ieder max 240Mb kunnen halen (waar dan nog eens een zut overhead en dergelijke vanaf gaan). Wil je echt met meerdere disks tegelijkertijd gaan werken dan zul je met firewire of eS-ATA moeten gaan werken wil je leuke snelheden blijven behalen.
Pagina: 1