USB2 een limiet van 25 MB/s ?

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 07:42
Ik ben voor de gein aan het testen en kom tegen iets vreemds aan. Ik heb een externe harddisk en een USB stick. Beide apparaten halen maximaal een snelheid van +/- 25 MB/s. Je zou toch zeggen dat USB2 theoretisch +/- 58 MB/s zou moeten halen. 480 / 8,192. De USB Flash drive is een Corsair Flash Voyager GT 8 GB en zou volgens de specs 34 MB/s moeten kunnen halen met lezen. Deze meeting heb ik gedaan op een Compaq nx7400 notebook. Met HDTune en kopiëren met Total Commander 7. Heeft iemand dit ook eens opgemerkt dat je maar maximaal 25 MB/s haalt terwijl je weet dat het sneller is ?

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 16:33

Haan

dotnetter

Eén USB apparaat kan maar maximaal de helft van de totale bandbreedte die USB heeft opeisen. Dat is dus 480/8/2 ~30 MB/s in theorie. Die 25 MB/s is dus lang niet slecht :)

dat heb ik me tenminste laten vertellen, kan het alleen zo snel niet vinden op het web

Gevonden :)
Volgens de officiële USB specs (van usb.org) is het 80% dat een high-speed (480Mbps) apparaat maximaal mag alloceren. De rest van het snelheidsverlies gaat dan op aan overhead zoals Twister336 zegt.

[ Voor 51% gewijzigd door Haan op 19-04-2007 15:46 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Niet elke bit die door de USB bus gaat is gebruikersdata.
Er zijn extra bits (overhead) nodig voor oa. errorcorrectie en hand shake protocol.
Andere zaken die de snelheid verlagen: bus latency, CPU belasting, enz.
Vaak is de interface van de externe behuizing (vb. IDE -> USB) ook een vertragende faktor.

Je mag dus inderdaad blij zijn dat je nog 25 MB/s haalt :)

Firewire is sneller en met eSata kun je de volle snelheid halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 07:42
Oh ok. Was even benieuwd of anderen ook zoiets hadden.

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik haal hier 29MB/s met een Sitecom PCI USB 2.0 kaartje. Dus blijkbaar zit je nog niet tegen het limiet aan. ;) (Overigens gemeten met een WD MyBook Essential 500GB)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohnS schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:25:
Oh ok. Was even benieuwd of anderen ook zoiets hadden.
Deze vraag had ik net ook, maar ik zie dat dankzij de search al dat ie aan de orde is geweest. Ik hoef dus niet te klagen met mijn externe HD's (de ene via firewire haalt 34 MB/s en die via usb2.0 30 MB/s)

Met dank aan de zoek functie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:57:
[...]

Deze vraag had ik net ook, maar ik zie dat dankzij de search al dat ie aan de orde is geweest. Ik hoef dus niet te klagen met mijn externe HD's (de ene via firewire haalt 34 MB/s en die via usb2.0 30 MB/s)

Met dank aan de zoek functie _/-\o_
Als je dus al een antwoord hebt dankzij de search, hoef je toch niet een topic omhoog te schoppen..?
Pagina: 1