X1950Pro - Leuk voor een jaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Duzzan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-05 23:18
Goeddemiddag Dames & Heren Tweakers,

Ben al een tijdje opzoek naar een AGP video kaart die nog (redelijk) recente spellen aankan.
Nu heb ik al veel aan FAQ's & Reviews gelezen (ook de FAQ's op dit forum) maar veelal zijn de reviews geschreven toen de kaarten net uit kwamen.
Ik kan hier moeilijk uit afleiden wat zo'n kaart vandaag de dag nog presteerd.

Zoals de titel al aangeeft is mijn keuze gevallen op de X1950Pro van Sapphire met 512MB die in de pricewatch voor een kleine 150E staat.

Mijn systeem bestaat nu uit; (als er gedetaileerdere info bij moet let me know)

Asus FX5200
Asus P4P 800
P4 2.4Ghz FSB 800Mhz
2x 256MB PC3200
2x 1024MB PC3200
2x 250GB HDD in RAID0
430W voeding (CoolerMaster)
Samsung 22" LCD

(CPU/RAM lopen 1:1)

Afgezien van het feit dat de hele PC eigenlijk wel een beetje oud begint te worden erger ik me dus vooral aan de video kaart, die begint het langzaam aan een beetje te begeven, maar da's een ander verhaal.
Toen ik de PC kocht was dat met 'Casual Gaming' in het achterhoofd. Zo afentoe een spelletje en dat hoefde niet meteen op alles max en HD content was toen ook nog geen issue.

Na de aanschaf van de Monitor wil je toch een filmpje in HD kunnen zien en wederom weer een spelletje kunnen spelen (van 15" naar 22" was ook wel een verbetering zeg maar) maar deze keer heb ik iets meer eisen van de kaart.
Dat is;

-HD content moet af te spelen zijn (ook op Full HD)
-Spellen moeten speelbaar zijn op een acceptable framerate zonder dat alle features uit moeten of dat je op 640x480 moet gaan spelen.

Waar ik dus naar op zoek ben zijn reacties van tweakers die deze kaart kennen / hebben in een vergelijkbaar systeem als de mijne en of dat gaat brengen wat ik van deze kaart verwacht.
Het is natuurlijk voor jullie niet te begrijpen wat ik dan precies verwacht maar om een voorbeeld te geven, de FX5200 was toch een lichte teleurstelling bij de aanschaf, dat wil ik met deze dus voorkomen.

Ik begrijp dat ik geen Crysis met alles op Max kan gaan spelen, maar een potje COD4, BF en dergelijke moet wel speelbaar zijn.

Alvast bedankt voor de reacties!

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-05 09:26
Ikzelf heb hier een Sapphire Radeon X1950 PRO AGP van 512 MB, en ik moet zeggen dat het een hele goede videokaart is voor AGP. Wat alleen wel vervelend is is je CPU. De "spellen van nu" vereisen vaak toch al een redelijke CPU, en dan kun je nóg zo'n snelle videokaart hebben, je CPU bottlenecked je prestatie.

Mijn systeem VOOR mijn update

Asus P4P800 Deluxe moederbord
Intel Pentium 4 - 2.8 Ghz processor ( Northwood 4 x 200mhz )
2 x 256 MB DDR geheugen
Nvidia GeForce FX5200 ( toevallig ook dezelfde kaart ).
1 x 180 GB harde shijf

De FX5200 levert inderdaad vreselijke prestaties, maar het was dan ook een budgetkaart toendertijd.

Ik heb dit systeem toen geupdate met 2GB 400mhz Kingston HyperX Low Latency geheugen ( 2 x 1024 in Dual Channel ), samen met een Sapphire Radeon X1950 PRO. Je hebt een betere voeding dan dat ik heb, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken ( aangezien hier in dit systeem alles vlekkeloos loopt ).

Dat geheugen van de videokaart scheelt een hoop in hoge resoluties ( heb ik bij mijzelf gemerkt ), maar hoge resoluties hebben weinig zin als de rest ontzettend slecht staat. Daar heb je ook gewoon een snelle kaart voor nodig, en die nieuwe spellen als Crysis moet je dan álsnog op low draaien met een lagere resolutie ( wat overigens wel goed loopt vind ik zelf ). Voor de rest ben ik zelf erg gericht op Framerates ( vooral om de reactiesnelheid van je muis e.d. ). In zo'n geval moet je dus toch vaker een tik terug om die soepelheid van 60 frames of hoger te krijgen. Als je al genoeg hebt aan 30 i.v.m. die reactietijd, dan denk ik dat deze kaart toch een hele uitkomst zal bieden. Je zal alleen de features van DirectX 10 moeten missen en alles, maar van AGP kan je sowieso niet verwachten dat dát soepel zou draaien.

Ik heb geen ervaring met het afspelen van HD content op deze PC. Ik speel het nooit en heb ook geen HD films, dus hier kan ik je weinig advies over geven. Wel kan ik zeggen dat ik het idee heb dat de kwaliteit van een gewone DVD film soms tegenvalt. De kwaliteit op de PC t.o.v. de televisie is bij ons zéér duidelijk merkbaar. Het is niet zo dat het lelijk is, je merkt alleen dat je te maken hebt met een PC, en zeker niet met een DVD speler zoals bij een televisie ( maar dat is iets algemeens volgens mij, dus verkijk je hier niet teveel op ).

Ik heb overigens een snellere processor die ook nog eens is overgeclocked naar de 3,2 Ghz. Het is merkbaar bij sommige spellen, maar ook je videokaart kan wel een opkikkertje gebruiken in sommige gevallen, en daarom loopt mijn videokaart ook overgeclocked. Ik weet niet ofdat je hier behoefte aan hebt, maar de videokaart valt met zijn stock-koeling hier goed over te clocken ( van 580 core naar 615 en van 700 mem naar 712). Mijn mem is niet zo hard overgeclocked omdat het geheugen groot genoeg is en het verschil daarin heel slecht merkbaar is. De core merk je wel bij sommige spellen, maar het meeste in programma's als ATiTool. Het scheelt soms 5 tot 10 frames per seconde, maar dat is hoofdzakelijk bij de nieuwe spellen.

Ik zou dus goed kijken welke spellen je ermee verwacht te gaan spelen en kijken ofdat je CPU dat dan ook bij kan benen. Anders valt het dadelijk alsnog tegen en dat is zonde van het kopen. De videokaart daarentegen is zéker geen miskoop voor zijn geld/prestaties. Hij moet alleen geplaatst worden in een systeem waar hij volledig tot zijn recht komt, anders heb je niets aan zo'n mooie kaart :*)

[Edit] Als je overigens nog vragen hebt, stel ze gerust, ik ben bereid het een en ander voor je uit te testen :)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51
COD4 is niet haalbaar. Daarvoor is je cpu te zwak. Een x1950pro is zware overkill. Als ik jou was zou ik even doorsparen voor een nieuw systeem dan.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

COD4 is echt wel speelbaar op zijn CPU en nieuwe GFX card.
Kameraad van me is overgestapt van een ti4200 naar een X1950 pro. op 1024 draait alles super. Dit op een singlecore 3800+ en 1 GB ram.
Ikzelf speel cod helaas maar op 800x600 anders haal ik niet de framerates die ik wil (GF6800 C2D E2160@2,4 GHZ).
COD4 pakt bij mij helemaal niet veel ram en cpu.

Op 1024 zou zijn systeem het best moeten kunnen trekken.

Echter als ik eerlijk ben zou ik je systeem niet meer upgraden. Ik zou gaan voor een C2D instapper+mobo + 3850 kaart.
Desnoods een Asrock 4coredual-sata2, dan kun je 2 reepjes ram meenemen. Ben je voor weinig geld klaar.

• Teun_2
een singlecore 3800+ is wel een heel pak sneller dan een PIV 2.4. Ach ja, wat de een speelbaar noemt, is dat voor de ander nog niet. Als je een upgrade uitvoert, dan zou ik er minder geld aan uitgeven en een goedkopere videokaart kopen en de rest opzij leggen voor een eventueel nieuw systeem.

• Duzzan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-05 23:18
Heren, tnx for the replies! Hier heb ik écht wat aan ;)

Een compleet nieuw systeem staat (uiteraard) ook in de planning.
Het uiteindelijke doel is natuurlijk om straks 2 PC's te hebben staan waar je een aardig spelletje op kan spelen en met m'n huidige machine gaat dat nu écht niet lukken.

De CPU is dus nu eigenlijk het grootste probleem ...
Met een standaard coolertje krijg ik 'm stabiel naar de 2.8Ghz, daarna wordt ie te warm (vind ik).

@Gydeon
1 vraag, wat bedoel je precies met DVD kijken?
Zijn de kleuren niet goed, of zie je andere dingen in je beeld di eer niet horen?

@ Zoutvat
Hoezo zware overkill?
Puur op de professor of nog andere zaken?!

• Teun_2
Inderdaad puur op de processor. je gaat amper verschil merken tussen een x1950xt en een x900 ofzo. Ik zou op zoeke gaan naar een leuk tweedehands agpkaartje van een generatie of twee geleden. Dat is goedkoper en het verschil is minimaal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Geldt ook voor AGP kaarten. En er zijn genoeg reviews te vinden van nieuwere kaarten op oudere platforms (zie THG). Nergens blijkt dat je daar ook naar op zoek geweest bent.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.