[Vista] Partitie aanmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou vandaag een partitie extra aanmaken op mijn harde schijf van Maxtor, eentje van 250Giga.

Nu heb ik via het tooltje schijfbeheer in windows vista mijn C schijf waar alles opstaat ( 250Giga ) proberen te verkleinen en hiermee een nieuwe partitie aan te maken.

Nu blijkt dat ik maar 1.4 Gigabyte kan vrijmaken, alhoewel er nog 140 gigabyte vrij is op mijn harde schijf...

Er komt een melding waarbij windows vista zegt : dat dit kan komen door mijn momentopname of wisselbestanden zijn dat zijn ingeschakeld.

Nu heb ik gaan kijken bij wisselbestanden maar deze gebruiken maar maximum 2 Gigabyte ( zo ingesteld) dus zou er nog steeds 138 Gigabyte moeten vrij zijn.

Weet iemand wat hier het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je OM FAQ / Beleid al gelezen? Staat voldoende info in om je schijf te verkleinen/vergroten/partitioneren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb die al eens doornomen maar ik vind geen antwoord op mijn vraag, want ook in diskpart in dos zegt gij max 1.4 gigabyte:s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dit komt waarschijnlijk omdat je ruimte aan de "achterkant" van de partitie af probeert te halen, die momenteel gebruikt wordt. Een partitie moet namelijk één aaneengesloten stuk zijn, anders kan het niet. Als er dus bijvoorbeeld 100 GB vrij is, maar er staan nog bestanden aan het einde van de schijf, dan kan dat niet.

De ingebouwde manager van Vista kan dit ook niet verplaatsen, daarvoor moet je (dure) tools gebruiken. Zelfs Partition Magic lukt het niet. De enige tool die ik gevonden heb die het kan is Acronis Partition Manager. Daarmee heb ik het succesvol opgelost, ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt :) Het nadeel is, het is een duur pakketje...

edit:
Dit probleem staat overigens niet beschreven in de FAQs hier op T.net. Dus het klopt dat je het daar niet hebt kunnen vinden. Sterker nog de hele partition manager van Vista wordt v.z.i.w. nergens beschreven.

[ Voor 12% gewijzigd door Cloud op 04-01-2008 14:48 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Wat als je swapfile uitzet en reset?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En is eerst defragmenteren ook geen oplossing?
Wat als je swapfile uitzet en reset?
Waar vind ik dit?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Defragmenteren heb ik toendestijds ook geprobeerd, dat biedt amper soelaas. Zelfs niet met de betere defragmentatie tools. Ik meen dat het een paar MB scheelde, maar het is niet zo dat alles naar het begin van de schijf geplaatst wordt, nee alles wordt alleen maar gegroepeerd. Wat ook het doel is natuurlijk. Alles naar de voorkant verplaatsen neemt namelijk véél meer tijd.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:48:
En is eerst defragmenteren ook geen oplossing?

[...]

Waar vind ik dit?
Niet om het een of ander maar dit is redelijk basiskennis zodra je met Windows gaat werken. Wederom de aanrader om wat FAQ's hier op GoT eens goed door te lezen; ik krijg niet de indruk dat mijn vorige opmerking over de OM FAQ volledig gelezen en geprobeerd is (binnen 5 minuten alle tools/links gebruiken).

Het resizen van partities en dan voornamelijk primaire partities kan veeeel langer duren van 5 of 10 minuten; ongeveer het tempo waarin wordt gepost op dit moment.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2008 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
1 woord: partition magic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PQMagic 8.0 werkt niet (goed) onder Vista. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs Partition Magic lukt het niet. Ook niet de moeite om heel het topic door te lezen precies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Heb nog een defrag tooltje gevonden die specifiek deze operatie uit kan voeren; het geforceerd verplaatsen van alle data naar het begin van de schijf. En dat is wat je nodig hebt :)

http://www.kessels.com/JkDefrag/

Draaien in safe mode en dan via cmd:
jkdefrag.exe -a 5 c:

edit:
Ik weet niet of dit tooltje ook de Page File mee kan nemen. Maar het is gratis dusja. Je kunt het altijd proberen! Je kunt misschien voor de zekerheid vóór het draaien van dit tooltje ook de Page File geheel uitzetten. Dan weet je zeker dat je daar geen last van hebt. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Cloud op 04-01-2008 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:55:
[...]

Zelfs Partition Magic lukt het niet. Ook niet de moeite om heel het topic door te lezen precies...
Gewoon bootable PM disk bakken. Booten met die hap, partities maken, klaar is kees. Heb ik hier gewoon gedaan, zonder een centje pijn. NA installatie van Vista...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
En anders Paragon Partition Manager 8.5 of hoger die werkt wel onder Vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Spacecowboy schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:28:
Gewoon bootable PM disk bakken. Booten met die hap, partities maken, klaar is kees. Heb ik hier gewoon gedaan, zonder een centje pijn. NA installatie van Vista...
Volgens mij begrijpen de mensen het probleem van de TS nog steeds niet. Het maken van de partities is het probleem niet.

Het gaat om het veel kleiner maken (Shrinken) van de boot partitie van een Vista installatie die al geruime tijd (voor zover ik begrijp) in gebruik is. Met veel bestanden overal op de schijf, waaronder bestanden die de manager van Vista nooit zal en überhaupt kan verplaatsen.

In PM kwam ik wel een Resize optie tegen, maar daar liep ik tegen ongeveer dezelfde limieten aan als in de manager van Vista. PM verplaatst namelijk ook niet alle data naar het begin van de schijf. En volgens mij zit die optie er niet eens in. Althans; toen kon ik het er niet in vinden. Daardoor kwam ik uit bij Acronis, eerst was PM namelijk ook mijn tool-of-choice hoor :)

edit:
Ook belangrijk; het probleem is ook niet dat de bestanden in gebruik zijn. Iedereen gokt op een bootable PM, omdat iedereen denkt dat dan niets in gebruik is en er dus geen probleem is.. Maar het gaat puur om het verplaatsen van alle data op de schijf naar het begin van de partitie. Die optie ontbreekt in vrijwel alle pakketten, behalve dus o.a. Acronis. :) De meeste pakketjes zijn inderdaad wel slim genoeg om het aanpassen van de partities 'offline' te doen, maar dat is niet genoeg in deze situatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Cloud op 09-01-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ik denk dat er dan in dit geval weinig anders opzit om ff je instellingen en data te backuppen en een nieuwe install dr op te knallen...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Spacecowboy schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:55:
Ik denk dat er dan in dit geval weinig anders opzit om ff je instellingen en data te backuppen en een nieuwe install dr op te knallen...
Als JkDefrag (gratis) niet genoeg werkt en je geen geld over hebt voor een partition manage tool, dan komt het vaak daarop neer ja. Of iemand anders moet nog een tooltje kunnen vinden die fysieke data herlocatie op een schijf uit kan voeren.
Ik heb toen in elk geval niets kunnen vinden, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik JkDefrag toen ook nooit gevonden heb. Ik kan dus meer tools over het hoofd gezien hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Eigenlijk is dat te lomp voor woorden; omdat je OS zich niet netjes gedraagt op je HDD, kan jij geen partities meer aanmaken. Was dat eigenlijk bij XP ook al het geval? Nooit last mee gehad nl...

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Eerlijk gezegd heb ik onder XP nooit geprobeerd de boot/systeem partitie zodanig te verkleinen. Het probleem zou daar ook al aanwezig geweest kunnen zijn. Dat kan ik echter niet met zekerheid zeggen :) Ik weet in elk geval wel dat Partition Magic mij altijd heeft kunnen helpen met het aanpassen van partitie groottes.

Ik kwam dit probleem zelfs recent ook nog tegen, toen ik de vista boot partitie groter wilde maken. Dat kon ook met geen mogelijkheid, totdat ik alle data van de tweede partitie naar het eind van de schijf verplaatste.
Het komt allemaal omdat partities blijkbaar één aaneengesloten stuk moeten zijn. Was dit in XP ook al zo? Want ik kan me dit inderdaad ook niet van de XP tijd herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deen1366
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 14:37
tekst

De ingebouwde manager van Vista kan dit ook niet verplaatsen, daarvoor moet je (dure) tools gebruiken. Zelfs Partition Magic lukt het niet. De enige tool die ik gevonden heb die het kan is Acronis Partition Manager. Daarmee heb ik het succesvol opgelost, ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt :) Het nadeel is, het is een duur pakketje...

tekst
ik heb hier versie 9 van Acronis maar deze werkt bij mij niet. wil graag windows 7 naast mijn vista draaien. ligt dit dat alleen 10 de partitie kan aanpassen of kan het wat anders zijn?

GA-EX58-UD5/i7-920@2.66GHz/Ultra-120 eXtreme/Corsair 3x2GB DDR3-1600 8-8-8-24 Dominator/OCZ Vertex 2 60GB/Samsun Spinpoint 1TB/2x samsung SyncMaster BX2431 24inch/XFX GTX280/Logitech G19/Logitech G500/Logitech G930/SilverStone Strider 700W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik kreeg 9 vandaag ook niet geinstalleerd, versie 10 werkte wel en loste m'n problemen op!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het zelfde probleem gisteren bij het verdelen van men hd.
Met Gparted is het me wel gelukt. Gewoon de iso downloaden en van booten. Dan kan je naar hartenlust partities aanmaken en wijzigen.
Er is echter wel één klein probleempje:nl vista wil niet meer booten 8)7 maar dit is snel opgelost
Alles staat hier uitgelegd http://www.howtogeek.com/...-windows-vista-partition/
Hier werkte het prima
succes
edit: ik heb nu men boot-partitie kunnen verkleinen naar 50Gb btw

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 19:51 ]

Pagina: 1