meerdere OS'en in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-03 13:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Op het moment draai ik thuis een stabiel netwerkje met 1 desktop waar ik op werk en game, 1 desktop als print/fileserver en 1 laptop voor wat browswerk in de huiskamer. De laptop en werk/game desktop draaien WinXP home, de fileserver WinXP pro. Tot zover geen problemen.

Nu lopen er twee zaken: ten eerste wil ik al geruime tijd eens met een Linux variant aan de slag. Tot dusver is het er niet van gekomen, maar aangezien ik nu toch wat meer thuis ben dan vroeger, begint het aardig te kriebelen.
Ten tweede zie ik het gebeuren dat ik binnenkort een Vista licentie aanschaf, hoofdzakelijk vanwege DirectX10. Als het mogelijk is wordt het dan een dubbele install met WinXP home op de werk/game pc.

Mijn vraag is: zijn er mensen die ervaring hebben met deze 3 OS'en in 1 netwerk? Zijn er problemen waar ik tegenaan ga lopen? Tips?

• harry1001
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb zelf geen ervaring met Vista in een gemengde omgeving, maar het schijnt problemen op te leveren in combinatie met een samba server (zie dit topic). Verder verwacht ik niet dat je tegen problemen grote aan zult lopen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb vaak genoeg met meerdere windows versies in 1 netwerk gezeten (98, 2000 en XP) en dat werkt allemaal zonder problemen, toen ik ooit een Ibook had zat er ook OSX in het netwerk, internet werkte gewoon op het ding, alleen filesharing werkte niet echt lekker op dat geval.

Afgelopen zomer, op HWlan 2007 hadden we windows 2000, windows XP, Vista, OSX en ik meen Gentoo Linux in 1 netwerk hangen, ook dat werkt gewoon. Het praat allemaal met elkaar via hetzelfde protocol uds problemen zie ik niet eerlijk gezegd.

Het gaat alleen fout als je meerdere pcs als domaincontroller instelt, maar goed, ik zie nergens dat je het over een server OS hebt, dus dat lijkt me niet aan de orde.

Verwijderd

Heb zelf thuis 2 Win XP stations en een Linux station draaien
En binnenkort ook een Vista als het goed is

Tot nu toen met Xp en Linux geen problemen nog
Linux draait als desktop, Windows als gamemachine

Heb de linux pc ook als server draaien, die draait web/ftp/mail/file (samba) server, en is op windows makkelijk te benaderen

Of Vista ook direct met de samba overweg kan weet ik niet (al tijdje geleden dat k een vista beta oid heb geprobeerd :P) maar dat zou ook weinig problemen moeten geven denk ik
Als je samba goed is geinstalleerd/ingesteld ziet windows de shares gewoon als windows share en komt t goed

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

nee hoor is geen enkel probleem.
1 XP Laptop
1 win2K Laptop
1 win2K desktop
1 Vista desktop
1 Linux machine
3 switches/routertjes met allemaal custom OSjes. kortom geen enkel probleem.
FTP tussen die machines zal altijd werken omdat de FTP standaard gewoon volledig open is. Ook windows shares met Samba werkt wel alleen kan wat lastiger zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door TrailBlazer op 04-01-2008 14:06 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-03 13:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Bedankt voor de input allemaal. Voor de volledigheid: er is geen sprake van een daadwerkelijke server binnen mijn thuisnetwerkje, dus ook geen server OS. Alles is direct (draadloos) aangesloten op mijn modem/router (DV-2020, tele2 :'().
Tijd om een distro uit te zoeken lijkt me! :)
Pagina: 1