[Vista] Kan niet inloggen op Samba Netwerk shares*

Pagina: 1
Acties:
  • 3.193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Hoi,

Op mijn servertje heb ik een aantal shares, maar met Vista kan ik no way op die shares komen. Ik krijg telkens na het invoeren van user+pass het bericht dat het gebruikersnaam of wachtwoord ongeldig is.

De server draait op Linux met Samba 3.0.10. In de logs staat niet veel interessants (niets dus) en ook niet op de Samba logs.

Heeft iemand dit ook en misschien een oplossing?

tnx

edit:

Ook op google vond ik niet veel resultaat betreffende dit onderwerp.

[ Voor 10% gewijzigd door LollieStick op 01-08-2005 02:28 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kijk eens of er onder gpedit.msc niks qua signing, e.d. bij gekomen is dat je uit kan zetten waardoor het weer werkt? :)

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 09:48

Bluppy2

Hip!

Schopje: Ik zit ook met dit probleem, en kan niet echt een oplossing vinden. Is iemand dit ondertussen gelukt?

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 14:40

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Google

Zie de eerste hit:
[Samba] Vista/longhorn and samba PDC
You will need a current Samba > (say 3.0.20 or later) for it to work at all.
Misschien dat je Samba versie dus een probleem is?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 08:11
Nog een schopje: ik heb een zelfde probleem met Vista RC1 build 5600 en samba 3.0.22 op een FreeBSD server.
Met geen mogelijkheid kan ik mijn samba-shares bekijken onder windows. De Freebsd-bak is verder wel goed via FTP en SSH te bereiken.
Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? :? :?

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 16:57
Heeft het niet te maken met het encrypten van het passwordt wat vista doet en samba misschien niet begrijpt. (enableplaintextpassword enablen)
Van XP naar unix is dat meestal het probleem bij zoiets.

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 08:11
ChristiaanB schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:31:
Heeft het niet te maken met het encrypten van het passwordt wat vista doet en samba misschien niet begrijpt. (enableplaintextpassword enablen)
Van XP naar unix is dat meestal het probleem bij zoiets.
Ja in die hoek zat ik ook te denken. Ik heb die registry key dus aan gezet, maar dat levert helaas nog geen verbetering op. Ook heb ik in de smb.conf met de "encrypt passwords" setting gespeeld, maar als die niet op "yes" staat, verschijnt de freebsd bak niet eens in de vista netwerkomgeving.

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

inderdaad, ik heb toendertijd ook met die instellingen zitten spelen en het is mij ook niet gelukt. Het werkt hier trouwens nog steeds niet... :)

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik was op zoek naar een oplossing voor dit probleem en vond deze op de onderstaande site :)
http://forums.2cpu.com/showthread.php?t=78202

[ Voor 69% gewijzigd door eppie op 28-10-2006 16:47 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

NTLMv1 is al genoeg trouwens.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Held! Tijd om weer eens Vista uit te proberen... :)

Verwijderd

Ik heb her nier opgelost met
If any of you are having problems with Vista logon to NAS devices running Samba, try:
Run secpol.msc
Go to: Local Policies > Security Options

Find "Network Security: LAN Manager authentication level"
Change Setting from "Send NTLMv2 response only"
to
"Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated"
Vista defaults to only send the more secure NTLMv2 protocol, which these NAS devices / Samba do not support.
maar inplaats heb ik de setting op "Send NTLM response only" gezet

• vervaeck
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-12-2021
OPLOSSING

Hoger genoemde oplossing werkt dus enkel voor sommigen, maar voor sommigen dus duidelijk niet.

Dit heeft te maken met de firmware die je drive gebruikt.
Je drive is maar compatibel met Vista vanaf BASIC 47 loader 69.
Mijne had BASIC 45 loader 69
Het heeft te maken met een SAMBA/VISTA issue
Ik heb zonet de oplossing gevonden en die gepost op MSDNforum.
Je kan zelf je firmware flashen.
Zie http://www.enclosureservice.com/ by LAN DISK

Er zit ook een handleiding in de zip. Het klinkt riskant maar dat is het niet, in 3 minuten was het gepiept. Zie ook www.aroundmyroom.com

Na de reset beschik je wel over een andere interface, maar alle mogelijkheden zijn voorzien op quasi dezelfde plaats.

Markant detail: ik hing gisteren 3 x 20 minuten aan de helplijn (0.44 Euro per minuut) van Sitecom. De eerste keer 16 minuten wachten en dan gingen ze mij de oplossing doormailen. Een patch van Vista. Niks gezien natuurlijk. De 2e deed me alles nog eens uitvoeren wat ik al gedaan had: zie hogergenoemde oplossingen. De derde liet me 3 vistapatches installeren waarvan de laatste mijn Vista om zeep hielp. Gelukkig had ik net gisteren een mirror gemaakt 's morgens :-)

Uiteindelijk vond ik op de Freecomsite de aanzet voor de oplossing: Ik had namelijk gezien in MediaMarkt dat op hun netwerkschijven Vista compatibel stond. Ik pluisde hun nederlandstalige handleiding uit en een screenshot kwam me bekend voor met name waar de firmware stond. Alleen ... op de screenshot stond Basic 47 loader 69 en de mijne bleek basic 45 loader 69.

Even googlen op basic 47 loader 69 bracht me bij enclosureservice.com en na de nodige gebeden (3 minuutjes) was de zaak geklonken.

Bedankt Sitecom voor de foutieve informatie. ik had hen nog gevraagd of dit niks te maken had met firmware, maar neen, het was de fout van Vista dus.
Pagina: 1