Toon posts:

tikkende pc die niet meer start

Pagina: 1
Acties:
  • 811 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal

Ik zit hier ff met een heel raar probleem. Mijn pc start niet meer nadat ik mijn dvd brander geupgrade heb. Ik heb het probleem een keer eerder gehad maar toen kon ik na de stroom er ff afgehaalt te hebben weer starten

Als ik de pc aanzet, gaat het aanknopje knipperen en alle fans gaan draaien maar als je echter ff aan de fans voelt gaan die ook "knipperend" aan uit (schokkend draaien ze rond). De fan in de psu laat hier ook een soort van tikkend geluid bij horen.

Ik heb hier geen voltmeter liggen maar ik heb de psu aangesloten op een andere pc die daarna vervolgens gewoon op starte.

Ik ben dus even op zoek naar de oorzaken, ik heb alle powerconnectors al los behalve de 20(?) pins moederbord connector maar dan is het probleem er nog steeds.
Wat kunnen de oorzaken zijn? ram? moederbord (hoop het niet :( ), ...

Ik heb nog nooit zoiets gehad.

Grz Jasper

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:25

Sebazzz

3dp

Even doorverwijzen: PMG Beleid >> PMG FAQ
en Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Dit had je trouwens zelf ook kunnen opzoeken ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Ai ai, dit ziet er inderdaad niet goed uit. Ik zou allereerst eens proberen met een andere voeding. Zelfde probleem gehad, computer startte niet door en had inderdaad ook tikken bij het opstarten, vooral het diskettestation was duidelijk te horen. Alles uit de kast gehaald en de voeding was de boosdoender. Deze heeft daarbij ook mijn moederbord naar de hemel gebracht :( !

Verwijderd

Het zou ook wel handig zijn om te weten wat er in je systeem zit. ;)

Verwijderd

Topicstarter
heb ff die troubleshooter gevolgd van Sebazzz (bedankt daarvoor!! )

mmh de pc start nu met een voeding uit een oudere pc (200 watt) , dit is echter wel helemaal gestript (dus alleen 1 ram stick (512mb ddr1) en videokaart(ti4200), waar de andere voeding ( 250 watt) faalde).

de voeding uit de niet startende pc kan echter wel de oude pc starten, (hij boot zelfs in windows)

misschien zit er dus wel een brakke 12 volts lijn in, volgens die guide?
De oude pc is een pentium 3 (compaq raar moederbord), de falende pc is een pentium 4 (msi, weet niet precies welke)

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik mis nog steeds een net lijstje met je systeemspecs. Verder zou ik er dan maar eens een multimeter bij pakken, al moet ik zeggen dat 250watt ( welk merk? ) voor een pentium 4 echt enorm weinig is. Een nieuwe voeding zou je probleem oplossen.

In V&A staan er anders genoeg, voor weinig ;)

• chappie010
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08-2021
hoi, hier heb ik exact hetzelfde probleem, de pc (medion MD8008XL titanium)
nieuws: Medion MD8008 XL Aldi-pc review met moederbord MSI MS-6701 wil niet opstarten, reageerd niet op de aan, en uitknop.
De 3 toetsenbord lichtjes en de draadloze muis receiver knipperen ong. 2x per seconden, en de fan gaat ook aan uit op dat tempo, zoals in de openingspost beschreven is.

Ik heb alle dingen los gehaald, ram, hdd diskettestation, videokaart en getest maar hij start niet op, ook biosbatterij gedaan/ gereset.
Met de atx test uit hangen en opstartproblemen troubleshooter" uitgevoerd, en daarover heb ik een vraag met de volgende info:
de voltmeter kan niet onder de 5.7 volt meten en als ik die verbind dan gaan dus de videokaartfan en cpu fan draaien, maar kan de meter het wss niet aangeven omdat het voltage te laag is.

omdat allebei de ventilatoren gaan lijkt het me dat de voeding het nog gewoon doet.Denken jullie dat dat een correcte conclusie is?
omdat de voeding nog heel is moet ik dan concluderen dat het mobo kaduk is. Nu even kijken of het rendabel is een nieuw mobo/2ehands mobo te scoren of gewoon een nieuwe pc halen.

1 ding dat ik niet kon vinden in het forum en de troubleshooter noch google: Alle usb apparaten en fan's knipperen op 1 vast ritme, en dat lijkt me op een specefiek probleem te duiden. weet iemand wat dat zou kunnen zijn?

Hartelijk dank voor de moeite :)

(ik ben niet instaat om de voeding appart te controleren of onderdelen te wisselen met werkende anders had ik dit reeds gedaan) :F

Verwijderd

Kijk eens naar zichtbare schade in de voeding en op het moederbord. Lekkende condensators zie je bijvoorbeeld vaak bij dit soort problemen.

• chappie010
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08-2021
Bedankt voor de snelle reactie, ik had ook al op lekkende condensatoren gecontroleerd zoals ook in de troubleshooter wordt geadviseerd, maar die zien er nog allemaal piekfijn uit. Oplossing is nu voor 19 euro een 2e hands moederbord kopen.

echter mocht u dit lezen en denken dat u wellicht een oorzaak/(oplossing) heeft hoor ik het graag, al was het alleen al uit nieuwsgierigheid.

Groeten! ;)
Pagina: 1