[Vista] netwerkproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo,

Ik heb sinds een weekje een nieuwe laptop met Vista home premium.
Nu heb ik niets dan problemen met mijn netwerk.

1) Bestanden kopieren van mijn XP pc shares duurt enorm lang (20 kb/s is geen uitzondering)
2) Mijn internet verbinding wordt vaak na een tijdje erg traag (50 kb/s)

Mijn xp machines (en zelfs een ME machine) hebben nergens last van. Het betreft wel een Wifi verbinding. (verbinding is uitstekend, alle overige machines downloaden vrolijk met max snelheid en halen normale netwerk snelheden)

Ik heb al een Sony VIAO terug gebracht naar de winkel en omgeruild voor mijn huidige laptop (Acer) vanwege hetzelfde probleem.

Ik heb verschillende hotfixes geprobeerd, ik draai nu zelfs SP1 rc1, en ook alle aangeraden tweaks die ik online kon vinden toegepast. Zelfs als ik een FTP server op mijn XP machine draai en via totalcommander bestanden probeer te kopieren naar mijn laptop, valt de snelheid terug na ca. 50% van het bestand naar de extreem trage snelheden als eerder genoemd. Ik zit echt met mijn handen in het haar, want ik wordt hier echt niet vrolijk van.

Ik hoop dat iemand mij de gouden tip kan geven, want anders zie ik mij genoodzaakt om terug te stappen naar XP en ik heb daar eigenlijk helemaal geen zin in vanwege de tijd die het kost. (progjes die het probleem tijdelijk verhelpen is ook prima)

(verder draait Vista overigens als een zonnetje)

alvast bedankt!

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Probeer eens de laptop via een utp kabel aan te sluiten op het netwerk en dan bestanden over te zetten. Als dit namelijk wel werkt kunnen we na de draadloze netwerkkaart/drivers kijken.

[edit]
Eventueel proberen met de virusscanner uit is ook een optie.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2008 19:10 ]

• 4of9
dat heb ik nog niet geprobeerd idd.

Hoewel de pc boven ook via WIFI connected is. (wilde geen kabels door mijn huis trekken). Maar ik zal de laptop eens via UTP op de router hangen. Zal AVG ook wel eens uitzetten maar daar heb ik echt nog nooit problemen mee gehad en ik gebruik avg al echt heel lang.

• 4of9
ook dat wilde niet helpen.
Ik hoop dat iemand een idee heeft?

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
hmm even een vraag van mij aan jou. Hoe heb jij in hemelsnaam een netwerkverbinding gemaakt van vista naar xp?? of anderzom? want daar ben ik al heel even mee bezig.

Word je internetverbinding traag als je bestanden van je netwerk heb gekopieerd of gewoon na een bepaalde tijd (net als je netwerkverbinding)

• 4of9
ik heb gewoon een machine staan die als een soort van server fungeert (XP prof.) en daar heb ik wat shares op draaien. Deze heb ik gemapped in Vista. Ook heb ik een ftp server draaien op de XP bak, maar ook dat helpt niet.

Het internet is vlak na het booten gewoon snel. (500+ kb/s) en dan onverklaarbaar gaan andere downloads ineens traag. Als ik bijvoorbeeld met altbinz aan het downloaden ben dan haal ik net 200kb/s (10 threads) en gewoon downloaden via een browser haalt niet eens 50 kb/s. (verschillende sites en speed tests geprobeerd, zowel FF als IE)

Ben toch maar de drivers voor de WLAN kaart aan het downloaden, misschien dat dat nog helpt?

• LeVortex
vreemd dat je met altbinz wel nog 200kb haalt.. maar die maakt wel meerdere connecties aan. want ik geloof dat een website maximaal 2 connecties doet??

2*25=50kb
10*25=250kb...

als mijn rekensommetje zou kloppen zouden dit je snelheden moeten zijn, maar dat klopt dus niet.

gebruik je goede beveiliging?? want wpa kost in iedergeval signaal maar volgens mij ook snelheid. je kunt wep proberen (als je die niet al gebruikt)

• 4of9
het kopieren lijkt nu wel goed te gaan van XP naar vista via UTP :?

alleen het internet blijft langzaam.

Ja ik gebruik WPA-PSK maar mijn xp machines hebben nergens last van. Het is dus echt de vista machine (of de WLAN kaart?) (acer aspire 7720)

• LeVortex
ik denk dat het je wlan kaartje/driver is. hoe je dat ooit kan fixen geen idee :S

• 4of9
Nieuwste drivers geprobeerd voor de WLAN kaart, maar die lijken het probleem te verergeren.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb iets soortgelijks gehad. Bij mij hielp het om de MTU iets te verlagen, waarna alle problemen op waren gelost (Google is your friend voor hoe dat precies moet in Vista :Y)).

(Mijn topic: [Vista] kan lokale server niet goed benaderen)

[ Voor 17% gewijzigd door pven op 05-01-2008 14:51 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• 4of9
thx voor de tip. Als ik zo vluchtig jou verhaal lees komt het niet helemaal overeen maar zeker het proberen waard!

• 4of9
Ik heb het MTU verhaal geprobeerd. Dat bood heel even een oplossing, tot ongeveer halverwege het kopieren van de file. toen viel de snelheid weer terug.

Wat ik nu heb gedaan is mijn WIFI beveiliging veranderd van WPA-PSK/AES naar WEP. Dit geeft tot nu toe het beste resultaat (WPA-TKIP werkt ook alleen ietsje langzamer), zowel op internet (gewoon volledige snelheid) als op het locale netwerk (ca. 1.5 MB/s) lokaal is nog steed niet je van het maar de noodzaak om terug te stappen naar xp is even voorbij...

dank je voor alle hulp! (hopen dat het nu blijft werken!)

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Hmmz, haal dezelfde maximumsnelheden op het universiteitsnetwerk (AES) als thuis (WEP), dus lijkt me vaag dat dit het probleem oplost...

• 4of9
toch lost dit echt mijn probleem op. Ik kan nu wel gewoon altijd met volledige snelheid internetten op de vista machine, en ook bestanden kopieren van mijn XP bak gaat nu (wat) sneller. Vraag me niet waarom , daarvoor moet je bij microsoft zijn ;)

• TaraWij
Ik heb al een Sony VIAO terug gebracht naar de winkel en omgeruild voor mijn huidige laptop (Acer) vanwege hetzelfde probleem.
Het probleem lijkt mij dan bij de router te liggen, waarschijnlijk oude firmware of slecht ingesteld...

[ Voor 4% gewijzigd door TaraWij op 08-01-2008 00:02 ]

• 4of9
het probleem lijkt mij eerder bij de Intel PRO/Wireless 3945ABG kaart te liggen die in beide laptops zit.
Heel het internet is vol geschreven over deze problemen met vista. Ik draai btw een Linksys WRTGS met de laatste Hyperwrt firmware. De ontvangst is ook goed etc. alleen de snelheid is bagger als ik hem op WPA-PSK/AES zet. Hij staat nu btw op WPA-PSK/TKIP en dat doet het ook.

voor wat leesvoer over de vista (netwerk) problemen:

http://www.chicagotech.net/vista/vista.htm

en over het wireless verhaal (en staat nog in meer topics beschreven daar):

http://www.chicagotech.ne...ceb3e3615cd7b821f7de33ccc

• TaraWij
Hmmz, als ze beiden dezelfde kaart hebben dan kan het inderdaad ook daar aan liggen. Slechte driver ondersteuning (voor die kaart) voor Vista dus...

• lud70
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-02 12:22
Had zelf een tijdje geleden een vergelijkbaar probleem. Heb een netwerk met zowel Vista als XP clients als netwerkschijven. Internet werkte steeds prima totdat ik grote bestanden ging kopiëren tussen XP netwerkschijven. Dat probleem begon echter pas toen ik Vista clients in het netwerk hing. Heel vreemd. Ergens op internet las ik de suggestie UPNP op mijn router uit te zetten. Dat loste het probleem direct op (god knows why). Jouw probleem is niet helemaal hetzelfde, maar het is het proberen waard lijkt me.

Verwijderd

In een andere post hier kwam ik deze link tegen http://www.sqweek.com/sqweek/index.php?p=0
Hierin wordt de MTU aangepast van je wifi verbinding
Dit heeft bij mij de oplossing gebracht

• 4of9
bij mij hielp dat niet maar hielp het omschakelen naar WPA-PERSONAL (WPA-PSK?) of WEP.

(voor mensen die dit topic tegenkomen in de search)

[ Voor 24% gewijzigd door 4of9 op 29-04-2008 17:11 ]

Pagina: 1