geheugen i.c.m. geheugen channels

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een 2GB stukje gekocht, het gaat om een DDR2 ValuaRAM 2GB 667 mhz CL5.0 van het merk Kingston. Nou zitten er al twee geheugen staafjes van ieder 1GB op mijn mobo. Die zijn van het volgende type: Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667MHZ CL5 Dual Channel kit. En er zitten 4 geheugensloten in mijn mobo.
Nou las ik in de handleiding van mijn mobo dat die 4 sockets zijn onderverdeeld in 2 channels, te weten channel A en B. En er staat het volgende: "for dual-channel configuration, the total size of memory module (s) installed per channel must be the same. (DIMM_A1 + DIMM_A2 = DIMM_B1 + DIMM_B2).
Houdt dit in dat het alleen werkt als ik nog eens twee geheugen staafjes van 1 gb er in stop of dat dan alleen de dual-channel configuartion werkt en wat is daar precies het voordeel van? Met andere woorden zou de configuratie ook werken als ik op DIMM_A1 = 1GB en DIMM_A2=1gb en DIMM_B1 = 2gb en DIMM_B2= niks.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik graag wil weten. Alvast bedankt.

Groet

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het staat er toch echt vrij duidelijk: DC werkt alleen als de som van modules even groot is per kanaal.

Dus het maakt niet uit of je 256MB en 2GB DIMMs mixt, zolang je maar in kanaal 1 en 2 dezelfde mix hebt...

Oslik blyat! Oslik!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Dual-channel gaat niet werken op deze manier. Je zou je 2x 1GB modules moeten omwisselen voor 1x 2GB of je 2GB module omwisselen voor 2x 1GB.

Het staat overigens duidelijk in de FAQ, namelijk hier. Het zit dus zo:

Channel1 | Channel2
Slot 1 - 2 | Slot 1 - 2

Overigens stop je geheugen niet in een socket... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Avalaxy op 03-01-2008 15:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt ervan af, als je twee single sided 1GB DIMMs hebt en een double sided 2GB DIMM hebt, dan zou het weer wel werken, maar SS 1GB DIMMs kom je nauwelijks tegen...

Oslik blyat! Oslik!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Of als je een nForce2 chipset hebt... Maar dat zijn natuurlijk allemaal uitzonderingen waar ik niet van uit ga in dit geval...

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Ja dat was voor mij eigenlijk ook al best wel duidelijk alleen mijn had ik misschien iets anders moeten stellen. Wat ik eigenlijk vooral wil weten is wat het voordeel is van zo'n dual channel configuratie. Want als ik het goed begrijp werkt het geheugen opzich wel als die sommen niet gelijk zijn toch? Dus als ik channel a 2x1GB heb en channel b 1x2gb en 1x niks. Dan heb ik op beide channels namelijk 2 gb alleen niet gelijkmatig verdeeld. Maar dan werkt de dual channel dus niet?
Maar wat doet zo'n dual channel configuratie nou precies? Want als het echt zoveel beter is vraag ik of ik dit geheugenkaartje nog kan ruilen, hij is nog verzegeld namelijk.
Bedankt
Pagina: 1