DDC fout van Toshiba LCD-TV

Pagina: 1
Acties:

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Sind een jaar of drie heb ik een Toshiba LCD-TV die ik tot kort op een Radeon 9600pro aangesloten had middels DVI en mce2005.
Bij het installeren toen had ik al problemen met de DDC-informatie die de tv afgeeft; blijkbaar vond ie dat 1024x768 wel genoeg. Terwijl de normale resolutie 1280x768 is (ja echt).
De oplossing was het toepassen van de omega-drivers omdat ik die kon vertellen dat de DDC info genegeerd moest worden en toch gewoon 1280x768 gebruikt moest worden.

Nu heb ik echter Vista-64bit draaien ... en daar zijn geen omega-drivers voor. En de orginele Ati Catalyst 7.12 snapt er ook niets van en maakt er nog iets gekkers van; 800x600, 1024x768, 1280x720 of 1920x1080 :S

Wie o wie kan me in de juiste richting sturen ?

Yamaha FZ1 :-)

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 08:54

GekkeR

key = key

zoeken op : EDID edit

gevaarlijk , niet voor nontweakers , lcdtv kan kapot gaan , etc etc

niet/minder gevaarlijke oplossingen :

EDID blok : http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=1378

Ik heb een LCD TV van philips (23PF5321) die 1280x768 uitzond (DDC/EDID).
Daarnaast gaf de monitor een corrupt EDID weer , waardoor de nvidia drivers de monitor registreerde als NONPNP Monitor.
Deze heb ik veranderd (edid edit) naar 1366x768 (native res van de lcdtv).
Daarnaast heb ik de corrupte entry verwijderd.
Nu pakt Vista hem meteen (maakt niet uit welke driver) op 1366x768 zodra hij geinstalleerd is.

Mocht je nog vragen hebben over dit zeer bekende probleem (monitor met een EDID die niet de native res aangeeft) dan roept u maar.
Ander forum waar dit ook veelbesproken is is guru3d.
Vergeet niet de kleine txt te lezen in dit bericht :p

Hier nog een oude post van me toen ik er mee bezig was :
EDID veranderen van je monitor

Moeilijkste van alles is de timings opzoeken.
Als je namelijk een verkeerde timing flashed die goed lijkt op bijv 1280x768.
Kan het zijn dat een lagere resolutie van 800x600 bijv niets meer laat zien (was even schrikken voor me).

Goede timings kan je opzoeken met powerstrip door de timings "vast" te houden en puur de resolutie omhoog en omlaag te schroeven.
En zelfs dan is t nog lastig.

suc6

[ Voor 102% gewijzigd door GekkeR op 02-01-2008 23:42 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Wat een uitgebreidt verhaal. Heb ik helemaal doorgelezen en ook de links gevolgd.

Gelukkig voor mij was het installeren van powerstrip voldoende om mijn probleem op te lossen. 3 jaar geleden met XP-mce lukte het niet, maar met deze versie onder Vista en de nieuwste catalyst wel.
Ik heb bij de timings een regel in mijn monitor.inf bij laten maken met de juiste resolutie en refresh. En toen ging catalyst probleemloos over op 1280x768 :)

Bedankt voor de tips.

Yamaha FZ1 :-)