Toon posts:

Wat voor geheugeh instellingen? (2 blokjes geheugen pc6400)

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In een vorig topic die ik heb geplaatst (Asus P5N32-E SLI Plus - Random freeze problemen) kreeg ik het advies de timings te veranderen van mijn geheugen.

Nu heb ik even informatie van m'n geheugen met CPU-Z, Everest en online informatie opgezocht en kwam in CPU-Z tot de vraag: welke timings, gezien ze in CPU-Z verschillende worden weergegeven.

In CPU-Z zie ik voor SLOT 1 (Kingston PC6400, 1024MB) het volgende:
CAS# Latency: 5.0
RAS# to CAS#: 5
RAS# Precharge: 5
tRAS: 18
tRC: 23

Voor SLOT 2 (PQI Corp. PC6400, 1024MB) het volgende:
tRAS: 16
tRC: 21

Een verschil in Tras en Trc dus. Wanneer ik huidige waarden bekijk in Everest krijg ik te zien:
CAS Latency: 5T
RAS to CAS: 5T
RAS Precharge: 5T
tRAS: 18T
tRC: 23T

Kan ik dit zo laten, is het slim dit te veranderen (verhogen/verlagen) om mijn systeem stabiel te krijgen? (zie link naar vorige post voor volledige uitleg).

Alvast bedankt voor de reactie.

P.S De reden waarom er een Kingston en ander blokje inhangen, is vanwege een kapotte Kingston module.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Je systeem is nu niet stabiel?

Als het stabiel is, gewoon lekker zo laten. De SPD heeft het meestal wel goed, en het werkt aardig. Die paar kloktikken verschil ga je echt niet merken (waarschijnlijk ook niet meten).

Verwijderd

Topicstarter
Systeem is nog niet stabiel.

Wanneer ik de computer aanzet, loopt ie 100% zeker vast of krijg ik een BSOD (irql_not_less_not_equal). Na een aantal keer resetten draait het systeem superstabiel.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Misschien je Vdimm verhogen? Kijk eens naar de SPD van beide modules en kies de hoogste instellingen, dan weet je zeker dat je goed zit. Ook lijkt het me verstanding om de modules eens te testen met memtest86+ om te checken of ze niet gaar zijn, en om er zeker van te zijn dat ze stabiel zijn met de door jou ingestelde waarden.

Verwijderd

Topicstarter
M'n Vdimm is 2.1V en zou goed moeten zijn dacht ik?
En, gezien m'n onkennis betreffende geheugen, wat zijn in dit geval de hoogste instellingen... Hoger tRAS en tRC op 18 en 23 zetten of juist op 16 en 21?

Memtest heb ik vaker gedraaid zonder fouten. Ik heb trouwens nog geen eigen instellingen gemaakt op het mobo, alles draait nog op AUTO.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Standaard Vdimm is nochtans 1.8V en zou moeten voldoen voor standaard PC6400 modules zonder gekke timings (wat deze zijn).

Je instellingen moeten, qua timings, op die van de traagste modules staan. Voor timings wil dit dus zeggen: het hoogste getal.

[ Voor 34% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-01-2008 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg! Nu kan ik 't tenminste helemaal volgen :)
Is het in dit geval dan slim om de 2.1V naar 1.8V te brengen en kijken of dit stabiliteit oplevert?

En ligt het onstabiel zijn van m'n computer eigenlijk wel aan geheugen timings? Hij loopt namelijk alleen vast tijdens opstarten...

Groet!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Voor de levensduur van je latjes zal het wel beter zijn.

Ik weet niet of het aan de timings zal liggen. Ik denk van niet.

Ik heb zelf ook last van dezelfde BSOD maar deze treedt één keer in de maand op ofzo :/ Moeilijk te troubleshooten.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is de pc ooit wel stabiel geweest? En probeer het gewoon 2.1 naar 1.8 te zetten wij kunnen dat niet testen jij wel. ;)

En leg alles volledig uit in je startpost geen link naar spec of ander uitleg, gewoon duidelijk zijn in dit topic.

Verwijderd

"irql_not_less_or_equal" is in jouw geval zeker het geheugen wat niet stabiel loopt.

Weet je wat het is, goedkoop geheugen kan wel op hogere timingen lopen maar bijna nooit op lagere. Hoogst waarschijnlijk pak je PC de verkeerde mem timingen.

Mijn advies aan jouw is: zet je geheugen op de langzaamste timing, dus:
tRAS: 18
tRC: 23

Kijk ook na wat het default voltage is voor je mem en pak dan de hoogste van de 2.
Bijv. Kingston is default 1.8 en PQI is default 1.9 volt. Pak dan de 1.9 volt.

Check ook of je op 2T draait en niet op 1T, de meetse DDR2 bordjes kunnen niet overweg met goedkoop geheugen als je het op 1T zet bij 800Mhz.

Waar het ook aan kan liggen is dat je moederbord gewoon niet overweg kan met 1 van de 2.
Ik heb het ook gehad met mijn nForce 4 bordjes.
Mijn ASUS A8N32-SLI kon in slot 1 en 3 niet overweg met Winbond BH-5 UTT als ik het op 1T draaide. In slot 2 en 4 had ik geen enkel probleem met de 1T setting.
Mijn Shuttle SN26P (ook nForce 4 SLI chipset) kan ook niet overweg met dit geheugen. En het probleem is dat het bordje heeft maar 2 mem sloten heeft (slot 1 en 3), dus het winbond BH-5 UTT mem werkt gewooon niet stabiel op 1T in mijn shuttle. Maar het probleem is opgelost draai nu 2 reepjes Infineon BE-5 op 433 Mhz, 1T.

het laatste is dat bepaalde drivers corrupt kunnen zijn, dus installeer je chipset, videoplank, audio en evt andere drivers opnieuw, het liefst door nieuwere versies. Als je dan nog steeds een BlueScreen krijgt is het echt je moederbord of geheugen wat de fout veroorzaakt.

Succes :)

P.S het is trouwens: irql_not_less_or_equal (or)

Verwijderd

Topicstarter
@mad_max: hij is in het begin wel stabiel geweest, maar nadat ik er achter kwam dat1 reepje kingston kapoet was is het systeem niet weer normaal geweest.

@Sarge_mango: Bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Ik ga het eens uitproberen en kijken wat het voltage gaat doen en eventueel in verschillende sloten proberen.

Toch lastig om te testen, hij als ik 'm nu reboot of uit en aan zet draait ie gewoon stabiel.. Zet ik 'm een nacht uit en dan weer aan, dan kan ik 't pas testen..

Bedankt mensen!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:54
wat is standaard voltage van geheugen? hoeveel volt?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:55:
Toch lastig om te testen, hij als ik 'm nu reboot of uit en aan zet draait ie gewoon stabiel.. Zet ik 'm een nacht uit en dan weer aan, dan kan ik 't pas testen..
Dan moet je eens je computer uitzetten, de stroom erafhalen en een paar keer op de powerknop duwen zodat alle reststroom eruit is. Dan weer de stroom eropzetten en booten. Grote kans dat je weer een BSOD krijgt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hm. Voordat ik met de timings en voltages wilde gaan klooien heb ik eerst nog maar weer eens geprobeerd de boel in een ander geheugenslot te draaien (ipv slot 1 + 3 nu in 1 + 2 geplaatst) en met succes. Tot op heden is m'n pc niet meer gecrashed, gefreezed en ook geen BSOD gehad. Raar..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Lees wat hier staat mbt vereiste info voor geheugenproblemen. Lees je topicstart en de info in je topicstart en posts. Zoek de verschillen. Dan snap je dit slotje ook gelijk...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.