Toon posts:

Asus P5N32-E SLI Plus - Random freeze problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 843 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Net weken geleden heb ik een nieuwe PC gekocht (zie specs hieronder). Ik heb Windows Vista Ultimate geinstalleerd. Alles leek prima. Totdat m'n computer steeds vaker vast begon te lopen (af en toe BSOD, geen reboot, meestal freezen).

Eerst heb ik het net afgezocht naar de error codes (IRQ_NOT_LESS_NOT_EQUAL). Daarna geprobeerd met 1 reepje te draaien en deze wisselen. Ik dacht dat het een brak reepje geheugen was, omdat het systeem met 1 reepje beter leek te draaien. Ook heb ik toen XP weer geinstalleerd. Tot vervolgens mijn schijven niet meer werden herkend, volgens de computerboer was het een moederbord probleem. Computer verzonden, nieuw moederbord erin. Toen ik het systeem weer kreeg kon ik XP niet meer opstarten. Ik dacht, misschien helpt een format. Vista wou ik er sowieso weer op hebben, dus die geinstalleerd. Allereerst leek het goed te gaan, maar dezelfde vastlopers kwamen weer tevoorschijn. Weer met 1 geheugen bankje geprobeerd, dit leek goed te gaan: geen vastlopers (terwijl de pc een aantal dagen aan had gestaan). Mijn eerste reactie: brak geheugen. Dus ik een nieuw reepje gehaald, die erin gezet. En ja hoor, het systeem loopt weer af en toe vast (freeze).

Ik heb op Tweakers al flink gezocht, zie vaak dat voeding het probleem kan zijn. Maar voor zover ik weet lijkt het bij mij allemaal in orde. Ik zou niet weten wat er mis is en wat ik nog kan proberen.

Iemand een idee?

PC SPECS:
Antec Big Tower Nine Hundred ATX no PSU
Asus P5N32-E SLI Plus moederbord
Asus Powersupply A-55GA 550W
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
Apacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0
Kingston 1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 (zit er nog steeds in)
Kingston 1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 (zit er nu niet meer in, dacht dat deze kapot was)
Standaard geheugen 1GB DDR2 SDRAM PC6400 (zit er nu in)
MSI Videokaart PCI-e GeForce 8800GTX OC 768MB 2xDVI/HDCP
NEC DVD-/+/RAM AD-7170S 18x/18x/8x Bulk (zwart)
Samsung TFT Monitor 206BW 20", DVI (zwart-zilver)
2x Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS (geen raid ingesteld)
Cooler Zalman CNPS7700-Cu

TEMPERATUREN
Moederbord 34 °C (93 °F)
CPU 25 °C (77 °F)
CPU #1 / Kern #1 31 °C (88 °F)
CPU #1 / Kern #2 27 °C (81 °F)
GPU diode 57 °C (135 °F)
GPU geheugen 51 °C (124 °F)
GPU omgeving 45 °C (113 °F)
Temperatuur 1 6 °C (43 °F)
Temperatuur 2 7 °C (45 °F)
Temperatuur 3 6 °C (43 °F)

KOELING
CPU 1234 RPM
GPU 1661 RPM (60%)
Verder heeft de Antec nine hundred boven een grote koeler, voorin de kast 2 kleinere koelers en achterin nog 1.

SPANNING
CPU Core 1.36 V
+3.3 V 3.25 V
+5 V 4.95 V
+12 V 11.6 V
+5 V Standby 4.97 V
VBAT Batterij 3.01 V
FSB VTT 1.26 V
North Bridge Kern 1.23 V
South Bridge Kern 1.52 V
HyperTransport 1.25 V
DIMM 2.14 V
DIMM VTT 1.06 V

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-05 23:32

Dima_2005

T.net-verslaafde

installeer ALLE updates en ALLE drivers, had vroeger dat ook voor, temperaturen zien er redelijk uit :)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Ik had gelezen dat dit moederbord niet met alle geheugens om kon gaan :P

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

IRQ_NOT_LESS_NOT_EQUAL is meestal of een probleem met de drivers, of een probleem met het geheugen.

Je hebt de reepjes omgewisseld, het moederbord omgewisseld, maar heb je ook memtest eens uitgevoerd?

En staat het geheugen in die 'toegestane lijst van geheugen modules e.d. waar ik nu even niet van op de naam kan komen?' Niet alle geheugen is compatible met je moederbord...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

Motrax schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:38:
IRQ_NOT_LESS_NOT_EQUAL is meestal of een probleem met de drivers, of een probleem met het geheugen.

Je hebt de reepjes omgewisseld, het moederbord omgewisseld, maar heb je ook memtest eens uitgevoerd?

En staat het geheugen in die 'toegestane lijst van geheugen modules e.d. waar ik nu even niet van op de naam kan komen?' Niet alle geheugen is compatible met je moederbord...
juist zoals hierboven staat, memtest draaien als je twijfelt over de stabiliteit van je geheugen (is trouwens handig om aan te leren om dat altijd te doen als je nieuw geheugen toevoegd).

dán, de temps van 57 graden voor een stock E6600 met een zalman blok er op vind ik toch redelijk aan de hoge kant. Daar kun je weinig meer aan overklokken als hij nu al aan de 57 graden zit. En dat zou een probleem kunnen zijn. Misschien verstandig om je pc eens even helemaal los te halen, alles er uit (non essentieel), mobo ff los en kijken of er geen afstandsbusjes de achterkant van je moederbord raken. Processor er ook even uit, verse pasta d'r op, koeler ff uitzuigen en ook goed aandrukken. Met alleen het broodnodige in je pc, vista installeeren, Een voor één drivers installeeren (eerst chipset, dan videokaart, dan de rest) en één voor ÉÉN kaarten en randapparatuur terugplaatsen / aansluiten en rustig aan drivers installeeren. Als dat allemaal gedaan is, je temps goed in de gaten houden en een paar uurtjes of als je de tijd hebt een nachtje orthos draaien voor stabiliteit van je pc.

succes iig! (ps. houd ook de voltages van je voeding in de gaten!)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, bedankt voor de reacties! Ik ga snel even een memtest doen, kijken hoe het dan draait.

@M2M: die 57 graden is niet van de cpu, maar van de Gpu :)

Ook zal ik nog eens de ondersteunde geheugenbankjes bekijken. Maar volgens mij was er met Kingston geen probleem. Hartstikke bedankt in ieder geval!!

Verwijderd

Topicstarter
Update: Ik heb memtest vandaag de hele dag gedraaid, geen problemen gevonden.
Ook heb ik de laatste BIOS, net als videodrivers en nforce drivers.
Voltages zijn nagekeken, ook allemaal prima...

Vandaag kwam er ook een nieuwe BSOD bij over MEMORY_MANAGEMENT.

Misschien ook het vermelden waard: de demo van Crysis liep me net ook (voor het eerst!) vast. Geluid ging door, beeld bleef maar hangen. Met CTRL ALT DELETE kon ik het wel afsluiten. Toch raar.. Ik ben radeloos, what to do...

Verwijderd

Topicstarter
Niemand verder een idee? :(

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Denk zelf dat het geheugen je dwars zit. Miischien kan je het omruilen voor een ander merk bijv. ?
Geheugen wat niet 100% compatible is kan soms voor rare problemen zorgen. Memtest geeft geen fouten, wat iig "garandeert" dat het geheugen niet stuk is. Wat het niet garandeert is of het geheugen ook 100% goed comminuceert met de geheugencontroller op het moederbord; tenminste; dat denk ik; correct me if i am wrong.

Om te troubleshooten;

Zet het geheugen op wat lossere timings, draai de CPU eens express wat langzamer (om een hitte probleem uit te sluiten bijv.) en zie of je problemen nog steeds bestaan.

[ Voor 60% gewijzigd door Madrox op 20-11-2007 07:22 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Update!

Het is al een poosje geleden dat dit probleem zich voordeed bij m'n computer en inmiddels zijn de meest storende problemen van de random freezes opgelost. Ikzelf denk dat het door de drivers. Deze heb ik allemaal opnieuw met de nieuwste versies geinstalleerd (met uitzondering van videodrivers, hier heb ik de aanbevolen drivers voor geinstalleerd).

Echter, er is naar mijn mening toch nog wat geks (en storends!) aan de hand:

Wanneer ik m'n computer opstart weet ik 100% zeker dat ik óf een BSOD krijg (irq not less not equal, page fault in nonpaged area of pfn list corrupt) óf dat ie tijdens het opstarten freezed. Reset ik m'n systeem, dan kan ik zo lang als ik wil stabiel (!!!) blijven werken, ook tijdens games geen problemen. Ik heb ook nog even rondgekeken en zag dat bij sommige mensen met hetzelfde moederbord ACPI een probleem was, is het logisch om aan te nemen dat het bij mij ook een probleem kan zijn? Of ligt het probleem toch ergens anders?
Pagina: 1