combineren van versterker en speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 909 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Robbie T schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:19:
Dit klopt inderdaad. Mordaunt-Short word ook alleen door Marantz geïmporteerd en is min of meer op elkaar afgestemd.
Geloof me, dat is de grootste onzin die er bestaat. Net zoals Classé en B&W (of Rotel en B&W) of Denon en Mirage of NAD en Chario in de verste velden of wegen op elkaar zijn afgestemd. Leuk dat iets door 1 importeur in Nederland wordt gestald, maar de audio-voodoo-mensen maken er weer de mooiste verhalen van.

Merken kun je niet op merken afstemmen. Test het eens, luister naar de verschillen tussen versterkers van verschillende merken en ga dan eens naar verschillen tussen twee speakers van hetzelfde merk, wellicht zelfs dezelfde serie luisteren. Dat eerste verschilt niet of nauwelijks, dat laatste verschilt enorm.

Of probeer eens twee keer dezelfde speaker, maar dan in een andere opstelling. Verschilt ook al enorm. Daar kan je versterker niet "op afstellen'. Dat is echt totale crap.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12 15:41
JvS schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:09:
[...]
Geloof me, dat is de grootste onzin die er bestaat. Net zoals Classé en B&W (of Rotel en B&W) of Denon en Mirage of NAD en Chario in de verste velden of wegen op elkaar zijn afgestemd. Leuk dat iets door 1 importeur in Nederland wordt gestald, maar de audio-voodoo-mensen maken er weer de mooiste verhalen van.

Merken kun je niet op merken afstemmen. Test het eens, luister naar de verschillen tussen versterkers van verschillende merken en ga dan eens naar verschillen tussen twee speakers van hetzelfde merk, wellicht zelfs dezelfde serie luisteren. Dat eerste verschilt niet of nauwelijks, dat laatste verschilt enorm.

Of probeer eens twee keer dezelfde speaker, maar dan in een andere opstelling. Verschilt ook al enorm. Daar kan je versterker niet "op afstellen'. Dat is echt totale crap.
Geen grote onzin hoor...
Kijk naar Mark Levinson en Revell. De filters van Revell zijn door Levinson gemaakt.

De Sphinx versterkers zijn ontworpen op de Nautulus serie van B&W, dus spelen daar zeker het mooist op.

Harman Kardon en JBL, alletwee binnen de Harman groep, en worden ook op elkaar afgesteld.

Rotel speelt bij testen altijd op B&W, de versterkers worden daar ook op ingesteld.

Of jij dit de mooiste combinatie vind is een tweede, maar zulke combinaties bestaan dus wel degelijk (bijna elke versterker heeft een speaker erbij passend op deze manier)

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Maarce schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:55:
[...]

Geen grote onzin hoor...
Kijk naar Mark Levinson en Revell. De filters van Revell zijn door Levinson gemaakt.

De Sphinx versterkers zijn ontworpen op de Nautulus serie van B&W, dus spelen daar zeker het mooist op.

Harman Kardon en JBL, alletwee binnen de Harman groep, en worden ook op elkaar afgesteld.

Rotel speelt bij testen altijd op B&W, de versterkers worden daar ook op ingesteld.

Of jij dit de mooiste combinatie vind is een tweede, maar zulke combinaties bestaan dus wel degelijk (bijna elke versterker heeft een speaker erbij passend op deze manier)
Beetje onwaarschijnlijk dat je je versterkers op een enkel speakermerk afstelt lijkt me. Daarmee zouden ze zichzelf in de vingers snijden omdat er vele speakermerken zijn, en maar een kleine groep dat betreffende merk heeft.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12 15:41
heracles schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:16:
[...]

Beetje onwaarschijnlijk dat je je versterkers op een enkel speakermerk afstelt lijkt me. Daarmee zouden ze zichzelf in de vingers snijden omdat er vele speakermerken zijn, en maar een kleine groep dat betreffende merk heeft.
Dat ze op een specifiek merk ontworpen worden, betekend niet dat ze nergens anders goed op klinken.
Ze snijden zich niet in de vingers, maar geven een (naar hun smaak) zo goed mogelijk geluidsbeeld.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
En hoe ontwerp je een versterker "op" een speaker?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 14:02
JvS schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 13:09:
[...]
Geloof me, dat is de grootste onzin die er bestaat.
verhaal
Als ik zo naar sommige speakers van mordaunt short kijk heb ik toch echt het gevoeld dat ze heel nouw samenwerken.
http://cgi.ebay.nl/MARANT...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

edit
@hier onder
Dat je MS beter klinkt op een marantz dat zou niemand zeggen. Dat het een goede combinatie is... dat is redelijk veel terug te lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door kippy op 02-01-2008 14:53 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja, dat ze marketingtechnisch samenwerken of dat ze bij de zelfde importeur vandaan komen geloof ik uiteraard prima. Maar dat het ene merk versterker specifiek beter werkt of klinkt op het andere merk speaker is de grootste nonsens die er bestaat. Daarvoor verschillen speakers onderling veel en veel teveel.

Het enige waar het wel zo bij is, is bij bijvoorbeeld bose sets of andere (goedkope) 5.1 setjes. Daar wordt een equalizing toegepast om de tekortkoming van de speakers minder groot te maken. Ook bij actieve speakers doen de versterkers dat vaak (dat is overigens prima). Maar die versterkers zijn dan ook gelijk onbruikbaar met andere speakers.

Dat "marantz werkt beter op MS dan andere versterkers" is echt een quote waar de marketingafdeling van droomt, maar waar echt geen moer waar van is.

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:01
JvS schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:22:
En hoe ontwerp je een versterker "op" een speaker?
Ik heb het boek 'all about marantz' waarin een hoofdstuk wordt gewijd aan de speakers die Marantz heeft gebruikt bij de ontwikkeling van haar versterkers.
Dat verhaal zal ik binnenkort eens online zetten want (ik vind) het is rete interessant. Er wordt uitgelegd waarom en hoe het van bepaalde merken/types speakers het gebruik heeft gemaakt.

In het kort, in hun superscope periode maakte Marantz gebruik van JBL speakers, in hun Philips periode (oa) van een Philips FB1000 en nu B&W.

Het boek is niet van Marantz zelf, maar uitgegeven door stereosound.jp ter ere van hun 50 jarig bestaan in 2003.

[ Voor 25% gewijzigd door deBennie op 02-01-2008 15:02 ]

Verwijderd

JvS schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:47:
Ja, dat ze marketingtechnisch samenwerken of dat ze bij de zelfde importeur vandaan komen geloof ik uiteraard prima. Maar dat het ene merk versterker specifiek beter werkt of klinkt op het andere merk speaker is de grootste nonsens die er bestaat. Daarvoor verschillen speakers onderling veel en veel teveel.

Het enige waar het wel zo bij is, is bij bijvoorbeeld bose sets of andere (goedkope) 5.1 setjes. Daar wordt een equalizing toegepast om de tekortkoming van de speakers minder groot te maken. Ook bij actieve speakers doen de versterkers dat vaak (dat is overigens prima). Maar die versterkers zijn dan ook gelijk onbruikbaar met andere speakers.

Dat "marantz werkt beter op MS dan andere versterkers" is echt een quote waar de marketingafdeling van droomt, maar waar echt geen moer waar van is.
Je hebt gelijk maar het principe wat we hier bedoelen is dat de ene speaker gewoon beter klinkt met een bepaald model receiver en de andere speaker weer met een ander merk receiver. Dat is toch gewoon een feit? Wat doen we hier nou moeilijk :)

nah ja, ga hier ook geen woorden meer aan vuil maken ...het blijven toch persoonlijke dingen die wel enigzins op feiten gebaseerd zijn ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:27:
[...]

Je hebt gelijk maar het principe wat we hier bedoelen is dat de ene speaker gewoon beter klinkt met een bepaald model receiver en de andere speaker weer met een ander merk receiver. Dat is toch gewoon een feit? Wat doen we hier nou moeilijk :)
Nou als je dat principe bedoelt, dan zou ik de posts die daar over gaan toch even herlezen en kijken waarmee de discusie start.

Wat je daar zegt is iets heel anders. Daarnaast is dat ook 100% persoonlijke smaak.

Ik zal even quoten:
Robbie T schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:19:
Dit klopt inderdaad. Mordaunt-Short word ook alleen door Marantz geïmporteerd en is min of meer op elkaar afgestemd.
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 10:22:
Zelf vind ik Marantz erg fijn in combinatie met een warme speaker maar iemand anders mag dat weer anders vinden. Feit blijft dat ik erg tevreden ben over Marantz / B&W ! :)
Alles van marantz?
kippy schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:53:
Volgens een hifi audio wikel hier in nijmegen is marantz de beste keuze om aan je mordaunt short speakers te hangen. Heb zelf de 902i als front aangesloten op een marantz SR4500 en dat klinkt echt heerlijk.
Allemaal heel algemeen "Marantz klinkt..." Alsof een merk een bepaalde klank heeft.
nah ja, ga hier ook geen woorden meer aan vuil maken ...het blijven toch persoonlijke dingen die wel enigzins op feiten gebaseerd zijn ;)
Op 'feiten' van de marketing en de 'feiten' dat mensen het horen. Laten we deze discussie maar verder in het audiovoodoo (de engelen bij maanlicht) topic houden :).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 02-01-2008 18:10 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 18:06

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb maar effe een berg posts in dit topic gezet vanuit Post hier pics en specs van je home cinema! Deel 29 . Lijkt me handiger om hier verder te gaan met deze discussie ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 14:02
Allemaal heel algemeen "Marantz klinkt..." Alsof een merk een bepaalde klank heeft.
Ja ik denk toch dat een merk ook een bepaalde klank heeft. Niet in het opzicht als ik deze merk tak aan dit apparaat hangt klinkt het anders. Maar er zijn toch wel merken die bekend staan omdat ze meer bass aan het geluid toevoegen, of een warmer geluid geven enz.
Ik zeg hier niet mee van als je een denon versterker pakt dan voegd dat altijd X% van type klank Y toe aan je geluid. Maar toch staan sommige merken er bekend om dat ze een type klank aan het geluid toevoegen.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 11:20

Metro2002

Memento mori

Er zit een wereld van verschil tussen verschillende versterkers. Iedereen die beweert dat niet te horen moet nodig zijn oren uit laten spuiten. Natuurlijk zijn de verschillen niet zo dramatisch als tussen verschillende speakers maar verschillende versterkers hebben allemaal hun eigen klankkleur (nogmaals: al is het wel minder aanwezig dan bij 2 verschillende speakers maar absoluut goed hoorbaar).

Ik heb zelf een aantal versterkers gehad op exact dezelfde speakerset en opstelling:

- Een oude sony 2 kanaals versterker (weet zo even het type niet meer)
Boemerige bass, vlak hoog en weinig midden
- Een sansui au-500 (? geloof ik): geen bass, veel midden, erg warm klinkend, niet mijn smaak.
- Een JVC rx5062 receiver : fel hoog, tegen het scherpe aan, strakke bas maar niet zo fantastisch klinkende middengedeelte (nogal rommelig)
- Een Denon PMA500AE: strakke bas, perfecte middenweergave en mooi afgerond hoog, tegen het warme aan.

En geloof me, niet elke versterker klinkt fijn op elke speaker. De jvc klinkt ronduit schel op mijn klipsch speakers terwijl de denon eigenlijk een combinatie made in heaven is met de klipsch speakers (voor mij dan ! )

Elke versterker heeft zo zijn eigen klank en dat moet gewoon matchen met de speakers. Dat er versterkers puur en alleen voor bepaalde speakers zijn gemaakt of dat ze ervoor 'ontworpen' zijn vind ik wel onzin, daar geloof ik niks van. Dat is gewoon marketing praat.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:22
Verschillende merkten moeten WEL goed op elkaar zijn afgestemd

Mijn Denon 2805 versterker klinkt FANTASTISCH met mn Chario speakers ... absoluut een fantastisch geluid! Nog zelden zo zuiver gehoord rond deze prijscategorie.

Paar keer B&W op mn Denon aangesloten ... Klonk totaal niet! B&W deed het goed op Harman Kardon, maar bij mij GEEN bas, Volume vol open maar toch kwam er weinig geluid uit!

Beide speakers zelde impedantie, ongeveer zelfde vermogen.

Chario schijnt ook weer totaal niet op Marantz te werken.

Verwijderd

Afgestemd of niet, de oortjes zijn in dit geval nog steeds het belangrijkste. Het is maar wat JIJ mooi vindt klinken, niet wat een ander mooi vindt. Twee personen kunnen zo ook compleet in mening verschillen bij dezelfde set.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
En je maakt het weer veel te algemeen. Dat jij een bepaald model versterker beter vindt klinken met een ander bepaald model luidspreker, wil niet zeggen dat dat merk helemaal op dat andere merk is afgestemd.

Dat is gewoonweg klinklare onzin. Verschillende chario's klinken heel anders, B&W's uit verschillende series hebben totaal andere klankkleuren. (Dat zijn toevallig twee merken waar ik veel ervaring mee heb). Daarom kan je dat gewoon pertinent niet zeggen.

Je kan alleen zeggen: "versterkers en luidsprekers hebben invloed op elkaar, beluister welke combinatie in jouw geval goed klinkt" (en zelfs dat is discutabel volgens veel mensen, maar laten we dat maar in het midden houden ;)).

Pagina: 1